Kuntosali-ohjaaja kielsi vaikka mitä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielikuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mielikuva

Jäsen
29.12.2008
746
0
16
Finland
maijuvuutta.vuodatus.net
Kuntosali-ohjaaja teki minulle kunto-ohjelman ja kerroin olevani raskaana 9.viikolla. Olen aiemmin lukenut täältä että kuntosalilla saa olla melko normaalisti raskaanakin paitsi sitten loppuajasta (ei tietenkään millään hillittömillä painoilla).

Ohjaaja kielsi minulta kaikki vatsalihaslaitteet ja sanoi että saan tehdä vatsalihaksia varovasti vain ilman laitetta. Samoin kielsi sen penkin, jossa tehdään selkälihaksia "ilmassa".

Täytyykö todella olla näin varovainen?

Mua ohjasti raskausaikana neuvolalääkäri joka itse kävi salilla säännöllisesti ja sanoi että vatsoja voi tehdä niin kauan kun itse pystyy eli kun tuntuu hyvältä ja tietty jos ei enää selkää voi tehdä niin ei vatsaakaan.

No ei tarvi!! Tottakai vatsalihasten teko pitää jossain vaiheessa jättää, tai paremminkin vaihtaa sellaisiin liikkeisiin jotka sopii, mutta alussa...?! Ja tuo selkäpenkki luonnollisesti ajan kanssa pois.
Mä voin tehdä sulle ohjelman :D

Juuei, mutta jos hän olisi suositellut laitteita sinulle kuin kelle tahansa muulle ja sinulle olisikin sitten raskauden aikana käynyt huonosti - tai siis vauvelille niin sinähän olisit voinut syyttää häntä - että ehkä halusi vaan pelastaa nahkansa ja tietysti suojella pikkuistakin.

Niin, tämä ohjaaja oli mies niin josko ei sitten varmaksi tiennyt. Minulla on skolioosi ja yliliikkuvat nivelet niin ois tärkeä tehdä selkää ja vatsaa. Tein tänään tuhmana tyttönä pienimmällä vastuksella muutaman sarjan... :D

Tottakai heti lopetan jos tuntuu pahalle, enkä nyt viimeisilläni mene jalkaprässiin pusaamaan mitään =D

Mutta sen selkäpenkin kanssa kannattaa olla varovainen jos kärsii minkään sortin verenkierron häiriöistä tai huimauksesta. Ja kun se oikeaoppisesti tehdään pyöreellä selällä, se voi olla ison mahan kanssa hankalaa...
Tota vatsalihaskieltoa en kyllä ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja WcAnkka:
Mutta sen selkäpenkin kanssa kannattaa olla varovainen jos kärsii minkään sortin verenkierron häiriöistä tai huimauksesta. Ja kun se oikeaoppisesti tehdään pyöreellä selällä, se voi olla ison mahan kanssa hankalaa...
Tota vatsalihaskieltoa en kyllä ymmärrä.

En varmaan osaa tehdä sillä penkillä ihan oikein, niin parempi ehkä jättää se väliin.On siellä toinen laite alaselälle ja sitten voi mahalleen tehä niin kauan kun pystyy..

kyllä vatsalihas liikkeet ja tietynlaiset kiertoliikkeet monesti toistettuna voivat altistaa ennenaikaisen synnytyksen käynnistymiseen. Itse harrastin toista odottaessani itämaista tanssia ja tietyt liikkeet olivat aivan kiellettyjä koska ne auttavat kohdunsuun avautumisessa/synnytyksen etenemisessä. Hyvää ohjaajasi ajatteli ja miksi sun pitäis kuntosalilla vatsalihaksia treenata raskaana ollessa itse treenaisin kotona ihan normimenetelmin raskausaikoina?

Alkuperäinen kirjoittaja mielikuva:
Niin, tämä ohjaaja oli mies niin josko ei sitten varmaksi tiennyt. Minulla on skolioosi ja yliliikkuvat nivelet niin ois tärkeä tehdä selkää ja vatsaa. Tein tänään tuhmana tyttönä pienimmällä vastuksella muutaman sarjan... :D

Tottakai heti lopetan jos tuntuu pahalle, enkä nyt viimeisilläni mene jalkaprässiin pusaamaan mitään =D

Oletko miettinyt että ohjaaja kenties saattaa olla koulutettu fysioterapeutti jolloin hän tietää näistä asioista koulutuksen pohjalta enemmän kuin sinä? UUrin osa ohjaajista kun on koulutettuja

Alkuperäinen kirjoittaja ire:

Oletko miettinyt että ohjaaja kenties saattaa olla koulutettu fysioterapeutti jolloin hän tietää näistä asioista koulutuksen pohjalta enemmän kuin sinä? UUrin osa ohjaajista kun on koulutettuja

Mies kuulosti hyvin epävarmalle sanoessaan asioita. Edelleen siksi koska haluan vahvistaa selkääni ison mahan varalle.. selkä on surkeassa kunnossa.

Mun fysioterapeutti kielsi multa skolioosin ja alaselän yliliikkuvuuden takia selkäpenkissä treenaamisen ja perinteiset vatsaliikkeet penkissä. Treenaan vatsaa erilaisilla liikkeillä jumppapallon kanssa sekä sillai passiivisesti, selkää masullaan lattialla. Saattaa kyl olla siitä kiinni missä kohtaa skolioosi on ja millanen yliliikkuvuus. Suosittelen kysymään fysioterapeutilta, joka on tutkinu sut.

Yhteistyössä