Mulla oli ihan sama pelko tässä keväällä. En uskaltanut sanoa sitä ääneen kenellekään. Kuitenkin tuli aina välillä kamala tunne, että olen varma, etten tule koskaan näkemään vauvaani. Kun muut lapset puhuivat jostain tulevasta, tuli mieleeni aina ajatus, etten ole tuota kokemassa tai näkemässä. Mietin jopa, miten mieheni pärjää kaikkien lasten kanssa. :ashamed: Muutama viikko ennen synnytystä mieheni kysyi pelkäänkö kovasti, koska minulla oli takana kaksi vaikeaa synnytystä. Ja kamalinta tässä oli se, että mieheni paljasti ennen kuin ehdin puhua millaisesta pelosta nyt oli kyse, että hän pelkää jostain syystä minun puolestani. Hänkin oli pelännyt, että kuolen synytykseen!
Me puhuimme asiasta, ja yritimme ajatella asiaa järjellä... Jotenkin pelko hieman pieneni tuon keskustelun jälkeen, vaikkakin välillä tuli vieläkin suurempi usko siihen, etten tule selviämään. Jostain sain kuitenkin voimia uskoa selviytymiseeni. Yritin ajatella "kuitenkin niin pientä riskiä". Kun tunsin olostani, että synnytys lähestyy, pelot nousivat ajoittain voimakkaina pintaan. Tuolloin yritin keskittää ajatukseni ja voimani siihen, että keskityn syntyvään lapseeni. Kaiken muun yritin jättää taka-alalle.
Synnyttämään mennessäni minulla oli mielessä vain, että yritän olla synnyttämättä ambulanssiin. Synnytys eteni niin voimakkaasti. Vasta sairaalassa pelko tuli hidastamaan synnytystä. Näin ainakin luulen. Kerroin kätilöllekin, että ponnistaminen arveluttaa. En kuitenkaan antanut itselleni lupaa mainita kuoleman pelostani. en tiedä olisiko se auttanut. Synnytys kuitenkin eteni, ja ponnistaessa keskitin jälleen voimani ja ajatukseni lapseen. Kokeilin päätä heti kun se oli esillä ja päätin, että selviän. Nyt minulla on ihana viiden viikon ikäinen poikavauva!
Tällä halusin kertoa sinulle sen, mikä auttoi itseänikin, että tietää samanlaisesta pelosta kärsiviä olevan muitakin. Tuo pelko onkin yllättävän yleistä, vaikka yleensä puhutaan pelosta lapsen selviämisestä. Voikin olla, että äidit häpeävät "tunnustaa" oman kuoleman pelon menevän lapsen edelle. On kuitenkin yhtä oikeutettua pelätä itsensä puolesta.
Yritä ajatella asiaa niin, että et ole ainut pelosta kärsivä. Tosiasioilla voi myös yrittää lohduttautua, riski tänä päivänä on kuitenkin pieni, vaikkakin olemassa. Ensisijainen neuvoni olisi kuitenkin, että yrittäisit kohdistaa kaiken ajattelusi tulevaan vauvaan. "Päätä tarjota hänelle turvallinen ja hyvä tie maailmaan."
Jos keskusteluapu ei riitä, voit käydä homeopaatilla. Homeopaattisista lääkkeistä löytyy myös apu kuoleman pelkoon synnytyksen yhteydessä.
Toivotan sinulle voimia :hug: ja "yritän siirtää ajatuksesi johonkin muuhun"