kuollut sikiö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mallu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mallu

Vieras
Jos alkuraskaudessa sikiö kuolee,seuraako siitä jotain äidille jos ei poistukaan vuotamalla pois?Toisilla tehty kaavinta,miten osaa epäillä että sikiö kuollut?
Mulla viikkoja kohta 9 ja oireet on olleet kadoksissa jo kolmatta viikkoa.Np ultra on vasta n.kk:n päästä ja neuvolan täti vaan sanoi että hermoilen turhia.

Vatsaa viiltelee välillä,mutta nämä oireiden katoamiset on todella oudot olleet.Mitä jos sikiö on jo 3 viikkoa ollut kuolleena mahassani?Aika julmaa ja kaameeta.
Voiko seurata jokin verenmyrkytys tms?

Miksi sikiö poistetaan joskus lääkkeillä ja joskus kaavinnalla?Eikö voida oottaa että iteksiin poistuu?

Mulla oli keskeytynyt km kesällä ja sikiö oli ollut kuolleena sisälläni 3 viikkoa. Kaikki raskausoireet katosi, mutta sanottiin just samalla lailla, että turhia huolehdin. Kaavintaan piti loppujen lopuksi mennä. Itselläni ei ollut mitään "oireita" km:sta. Ei kipua ei mitään.
Hm, sydänäänet voi kuulua jo, sillä itse olen nyt rv 8+5 ja tasan viikko sitten syädänäänet kuului.

Sinuna ottaisin ja soittaisin vaikka päivystykseen ja tahtoisin ultrauksen. Siellä näkee niin simppelisti mikä on tilanne. Mutta toivotaan parasta, että kaikki olisi hyvin!

Pelottaa jos siellä ei ketää enää olekaan,vatsassa siis.Juur noin mullakin katosi kaikki oireet..Vaan onko siitä haittaa jos sikiö on mahassa useita viikkoja,jopa kuukauden tai reilun?
Meillä neuvolassa kuulee hädituskin kuulemma 12 viikon jälkeen sydänäänet,ei edes koiteta sitä ennen.Eikä ultraa neuvolassa.Meillä ei rahaa yksityiselle,se kai maksaa ihan hirveesti.

Mistä ihmeestä voin saada tietoa,tänään soitin neuvolaan,aiemminkin puhuin mutta tä terkka vähättelee.Olen kuulemma niin nuori ettei mitään pahaa tapahdu.(21v)
Onhan keskenmenoja mun käsittääkseni nuorillakin!!En käsitä mistä saisin apua.
Jos terv keskukseen koitan mennä huomenna..
Kauheeta oottaa vajaa kuukausi sinne ultraan.Ehkä arvauskeskuksessa saan ees tiedon onko vauva hengissä.

Kiitos teille kaikille.

Sitä juuri tarkoitin ettei neuvolan dopplerilla äänet kuulu noilla viikoilla, eivät yleensä edes kokeile ennen 12. viikkoa. Voi tietysti jossain olla parempia laitteita, mutta useimmissa neuvoloissa on vanha doppler, eikä ultraa. Ultrassa syke kyllä näkyy jo 6. viikolta eteenpäin.

Ultra yksityisellä maksaa n. 50-70 euroa, riippuu missä käy ja millaiset laitteet siellä on.

Hei nyt otat välittömästi yhteyttä lähimpään isoon sairaalaan josta löytyy ultralaite jollei sitä paikkakunnaltanne löydy ja jos löytyy menet vaikka päivystyksen kautta ja vaadit ultrausta mahdollisen keskenmenopelkosi vuoksi, eihän sinua voida todellakaan odotuttaa kuukautta!! Itselläni epäiltiin aikoinaan arvauskeskuksessa keskenmenoa verenvuodon takia ja olisi pitänyt odotella viikonlopun yli ultrausta, eikä lääkäri edes suostunut kirjoittamaan lähetettä Keskus-Sairaalaan joten menin ilman. Lähdin samana iltana Keskus-sairaalaan jossa minut ultrattiin heti ja todettiin kohdussa olevan elävä sikiö. Myöhemmin verenvuodon syyksi paljastui istukan lievä repeäminen. Ilmoittelethan voinnistasi:) Halaus!

Kaikki tuntuu vähättelevän mun oireita,olen itekin vähän sitä mieltä että kai sitten olen vainoharhainen.
Jos olisikin vuotoa,niin se olisi "merkittävä" oire.Kun en ole ollut raskaana ennen,niin en satavarmaksi voi tietää,mutta ne rintojen kivut ja oksentaminen loppui n.3 viikkoa takaperin,taikka hiipui oikeastaan.Viimeisenä katosi rintojen arkuus.

En suoraan sanoen kehtaa mennä tosta vaan isoon sairaalaan ja sanoa että nyt ultraatte,jos kaikki onkin hyvin.

Mies on sitä mieltä että nyt ootellaan vaan.Mutta on niin kurja olo,kun ei tiedä.
Puhun kun mies herää,olen ollut jo 4 asti hereillä ja miettinyt..
Olen koittanut painella mahaakin,että tuntuisko siellä jotain kovaa jo.Ei tunnu,mun käteen ainakaan....
Kiitos viesteistänne.Ovat rohkaisu mulle kyllä.

E oireiden katoaminen välttämättä tarkoita mitään, kannattaa sekin pitää mielessä! Itsellä oli alkuraskaudesta hetken aikaa oireita ja sitten tyssäsivät kuin seinään eikä sen koommin ole näkynyt. Mä olin vain tyytyväinen!!

Sydänäänten kuuntelu on välillä tuuripeliä!!
Viime raskaudessa mulla oli istukka edessä ja se tietty vaimensi sydänääniä. Nooh kun lapsonen oli vielä perätilassa, niin joskus viikolla 30 terkkari ei meinannut saada sydänääniä milläään kuuluviin, etsi ja etsi piiiitkän aikaa. Mä kun olin tuntenu liikkeitä juuri aikasemmin, en hermostunut yhtään, mutta mielenkiintosta se oli. Meinaan, että turha on joskus viikolla 8 tai 9 luottaa niihin sydänäänten kuulumisiin yhtään!!!
Jos kokenut terkkari ei viikolla 30 meinaa sykettä löytää, niin todella arpapeliä se aikasemminkaan on. Ja mulla ei edes ylipainoa tms ole liikaa!!!

Oireiden häviäminen on aika tavallista, ja itse oon jälleenkokemassa oireetonta raskautta mikä sinänsä on hullua että se juuri tämän takia tuntuu epämukavalta kun koko ajan hirvittää että onko kaikki ok. Mutta ehkä täs maailmas ei kaikkea tarttisikkaan saada tietää justnythetipaikalla.

Mutta asiaan ennenkuin kaikki hermostuu mun filosofoinneille, eikun mars yksityiselle ultraan jos asia painaa mieltä. Sinne pääset nopeasti ja asia valkenee!!!

Meilläkään ei neuvolan laitteilla kuulunut sydänääniä ainakaan ekalla kerralla eikä kai toisellakaan.

Oireet hävisivät, kun opin elämään niiden kanssa. Eli söin automaattisesti tasaisemmin eikä pahoinvointia enää ollut. Kotona lojuessa oli joskus huono olla, mutta jos kävi kävelyllä tms. niin oireet hävisivät. En alkuperäisenä olisi huolissani asiasta, vaikka toki se ensimmäistä odottaessa pelottaa. Kaikissa kirjoissahan puhutaan vaan hirveistä raskausoireista eikä muisteta aina mainita, että oireeton raskaus sujuu ihan yhtä hyvin.

Alavatsan jonkinlaiset vihlaisut voivat johtua kohtulihaksen kasvamisesta tms.

Mieheni totesi ensimmäisen raskauden yhteydessä, että ei noin isossa ihmisessä mitään oireita voi olla. Tarkoitti kai sitä, että massaani suhteutettuna raskaus oli hänen mielestään aika mitätön juttu.

Käy nyt hyvänen aika yksityisellä ultrassa ei se nyt niin kallista ole (alle 100e) ettei tarvitse noin kovasti hermoilla! Itse olen joka raskaudessa (3kpl) käynyt ihan oman mielenrauhan vuoksi vaikka oireita on ollut vaikka muille jakaa. Kun esim tuulimunassa voi olla ne ihan samat raskausoireet kuin normaalissakin raskaudessa ja ne ovat gyneni mukaan yleisiä joten olen käynyt rv8-9 aina varmistamassa että kyseessä ei ole esim juuri tuo tuulimuna.

Varhaisraskauden ultraäänitutkimus on sitä varten, että hermoileva äiti voi siellä NÄHDÄ sikiön sydämen sykkivän. Neuvolassa KUUNNELLAAN vasta myöhemmin sydänääniä.

huomenna aamulla kaavintaan.Ei ollut sykettä ei sikiötä ees.Sikiöpussista puhui...vaan ei vauvaa meille.

Kävin päivystyksessä ja useampi lääkäri katsoi.Eivät voineet tänään tehdä toimenpidettä.

No hyvä että menit lääkäriin, kurjaa olisi ollut vielä odotella. Kyllä ihmettelin tämän ketjun kommentteja tyyliin: ihan turhaan hermoilet, ole vaan tyytyväinen ettei ole oireita! Kyllä voi vähän myötätuntoa antaa jos ihminen selvästi on peloissaan niinkuin alkuperäinen oli.

"Mallu": olen todella pahoillani sun puolesta :( *halaus*

minä kävin ultrassa selvittämässä kätilöopistolla ett millä viikolla mennään (epäselvä tapaus, neuvola lähetti)
lääkäri sanoi ettei löydä alkiota ett se on kuollut viikolle 5 ja huomenna pillerin syöntiin. uhma oli kova ja odotin kaksi viikkoa... ja seuraavassa ultrassa vaavi olikin jo 9 viikkoa vanha.
no täällä tää alkoiton tyyppi asustelee ja potkii kovin sekä viikkoja on jo kasassa 31. vaavi kansiossa on tästä hyypiöstä kuva kun ei sitä muka löydy mistään.
mutt harmi että noin pääs käymään sulle.

minä kävin ultrassa selvittämässä kätilöopistolla ett millä viikolla mennään (epäselvä tapaus, neuvola lähetti)
lääkäri sanoi ettei löydä alkiota ett se on kuollut viikolle 5 ja huomenna pillerin syöntiin. uhma oli kova ja odotin kaksi viikkoa... ja seuraavassa ultrassa vaavi olikin jo 9 viikkoa vanha.
no täällä tää alkoiton tyyppi asustelee ja potkii kovin sekä viikkoja on jo kasassa 31. vaavi kansiossa on tästä hyypiöstä kuva kun ei sitä muka löydy mistään.
mutt harmi että noin pääs käymään sulle.

Ja minun on pakko kommentoida tähän, vaikka vuosia vanha aihe onkin. Ajattelitko ollenkaan, että oman onnistuneen raskautesi ja "onnellisen loppusi" hehkuttaminen on paitsi piittaamatonta, tökeröä ja epäkorrektia, myös varmasti aika inhottavaa juuri lapsensa menettäneen lukea?
Varsinkin tuo viestisi loppu jätti happaman maun suuhun, "mutt harmi että noin pääs käymään sulle." Voi helvetti...!

Viimeksi muokattu:
Ja minun on pakko kommentoida tähän, vaikka vuosia vanha aihe onkin. Ajattelitko ollenkaan, että oman onnistuneen raskautesi ja "onnellisen loppusi" hehkuttaminen on paitsi piittaamatonta, tökeröä ja epäkorrektia, myös varmasti aika inhottavaa juuri lapsensa menettäneen lukea?
Varsinkin tuo viestisi loppu jätti happaman maun suuhun, "mutt harmi että noin pääs käymään sulle." Voi helvetti...!

Vähän oli toki lepsu lause lopuksi, mutta sinänsä viesti oli kirjoittamisen arvoinen.

On vaan niin kurjasti, että laitteista ja ammattitaidosta huolimatta ei kaikki olekaan niin selvää aina. Ja tietämättömänä odottelu on pahinta mitä voi olla. Ja kun lopputulos voi olla se maailman paras tai pahin.

Hoitohenkilökunnan on helppo sanoa, että katsotaan sit seuraavalla kerralla, tai parhaassa tapauksessa muutaman päivän päästä. Miten pystyy odottelemaan viikkojakin, kun huoli kaihertaa mieltä, ja keskittymiskyky on pesusienen luokkaa. Työnantajakin tykkää....

Itse hyppäsin lähes samalla sekunnilla puhelimeen ja yksityistä varaamaan, kun terkka ei ääniä löytänyt. Onneksi sillä kertaa kävi hyvin, edellinen odotus kun päättyi vko 10.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä