Kuonopannasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nasse

Uusi jäsen
16.05.2006
6
0
1
Aloitettiin kuonopannan käyttö, koska vetäminen koiralla ei muilla keinoilla ole loppunut.. Nyt kysynkin millä keinoilla opetan koiran kuonopannan avulla kävelemään nätisti? Tuskin pelkkä sen käyttäminen auttaa vaikka ei silloin vedäkkään niin vetää varmasti muilla pannoilla taas ja tota kuonopantaahan ei suositella pitkää aikaa käytettävän.. Tyhmä kysymys, mutta kovin tietämätön olen, koska koira tuli meille melkeinpä yllätyksenä huonosta kodista ja aikaisemmin minulla ei ole koiraa ollut.

Minun mielipiteeni on että heitä kuonopannalla vesilintua.. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni :)

Tee koiran kanssa kävelyharjoituksia, aluksi sisällä/omalla pihalla jossain muussa rauhallisessa paikassa. Kävele edes-takaisin rauhallista tahtia koira hihnassa, namuja kädessä ja heti kun kulkee hetken nätisti, kehu ja palkitse. Kun alkaa sujumaan vähän sisätiloissa, siirry ulos. Pikku hiljaa ala vaatimaan koiralta hiukan pidempää suoritusta ennen namun ja kahun antoa, lopuksi niin että kehuja saattaa tulla pitkin kävelylenkkiä mutta namu vasta kun koko suoritus on mennyt hienosti. Lopeta harjoitus aina onnistumiseen ja jos käy niin että koira ehtii väsyä ennen kuin huomaat lopettaa harjoituksen, teetä joku helppo temppu, jonka osaa varmasti. Jatkossa sitten kun suurin piirtein osaa, pieni nykäisy hihnasta pitäisi riittää muistutukseksi. Pääasia on että teet hihnassa kauniisti kävelystä koiralle kivaa ja tavoittelemisen arvoista.

Samaa mieltä edellisen kanssa, että vesilintua vois heittää sillä kuonopannalla! Varmaan ihan ok keksintö periaatteessa mutta käytännössä lopputulos ei välttämättä ole lähelläkään toivottua!
Ensinnäkin koirat (ainakin monet) tottuu kaikkiin tollasiin, eli siitä saa vaan hetkellistä apua, se lakkaa vetämästä jos se panta tuntuu ilkeältä mutta vetää tavallisen pannan kanssa ja tuonkin kanssa hetken päästä kun tottuu siihen. Mä suosisin ennemmin ihan kunnon koulutusta kun noita "pakotteita". Eli opetat koiran oleen vetämättä, teet sille selväksi että et hyväksy sellaista käytöstä ja sinä kai olet se lauman johtaja joka määrää? sun täytyy vaan olla määrätietoinen eikä antaa periksi! Jos koira vetää jo pahasti, on varmaan aika pitkällinen prosessi saada se kulkemaan kunnolla remmissä, mutta ei se mahdotonta ole. Esimerkiksi voit kokeilla edellisen kirjoittajan neuvoja tai sellaista että kun koira vetää, kiellät selkeästi ja jos ei tottele, pysähdyt, eli et suostu kulkemaan sellaisella tyylillä että koira vetää, jolloin koiralle jää vaihtoehdot, että ette kävele ollenkaan tai hän ei vedä....hyvin yksinkertaista....ei ehkä käytännössä kuitenkaan niin helppoa =)
Mutta tosiaan, itsellä on koira joka nuorena veti aivan tolkuttomasti ja sen kanssa on kyllä kantapään kautta opittu, että tässäkään asiassa ei ole oikotietä onneen, vaan sinnikäs koulutus tuo varmimman ja parhaimman lopputuloksen. =)

Meidän tuommoinen suht iso koira veti hihnassa aikalailla vielä muutama viikko takaperin... nyt ollaan edistytty jo kummasti. Lenkillä olen pitänyt hihnan lyhyellä... ja jos alkaa kunnolla kiskomaan niin olen pysähtynyt... jos sekään ei ole riittänyt olen alkanut sitten ottaa askelia taaksepäin vetäen koiraa... Näin meillä ollaan saatu homma toimimaan, ei vielä täydellisesti mutta päivä päivältä edistytään...

Muista, että jos kuonopantaa käytät, niin sen kanssa täytyy olla varovainen; kovat, nopeat riuhtaisut satuttavat koiran niskaa helposti ja siitä voi syntyä pahaakin jälkeä.
Meillä yhdellä koiralla on kokeiltu myös kuonopantaa ja siitä ei ollut tippaakaan apua siinä hillittömässä kiskomisessa ja reuhtomisessa, jota se harrasti. Parhaat tulokset sai vain ja ainoastaan jo noissa aiemmissa kirjoituksissa kerrotuilla koulutustavoilla.
Ja kannattaa hakeutua paikallisen koirakerhon koulutuksiin, niistä vois olla muutenkin apua noin sosiaalisessa mielessä koiralle, joka on elänyt huonoissa oloissa. Myös itse saisit asiantuntevaa koulutusapua sieltä. Tsemppiä ja piiiiitkää pinnaa opetteluun =)

Myös vedonestovaljaat on hyvät, jos koiraa on vaikea hallita normaalilla pannalla/valjailla. Mutta kannattaa ostaa kunnolliset nahkaiset, eikä sellaisia nylonnaruvirityksiä, joita joillakin näkee. Ne rikkovat koiran ihon toisin kuin nahkaiset. Tietysti koulutus ennen kaikkea on kaiken a ja o eli koira pitää opettaa kulkemaan vetämättä myös tavallisessa pannassa.

Mutta jos on hallittavuusongelmia ja koira on iso ja ehkä aggressiivinen vaikka muille koirille, niin on parempi käyttää vedonestovaljaita tai kuonopantaa, ettei pääse ikäviä vahinkoja sattumaan. Sitten kun koira on oppinut tavoille, voi siirtyä normaaliin pantaan tai valjaisiin, kumpaa nyt tykkää käyttääkään.

Meillä Bokserin pentu..10 kk..Eilen kävin ostamassa kuonopannan ja pelkästään se että se on "päällä" lopettaa vetämisen...!!
Mutta TOKI aina PArEMpi jos on aikaa kouluttaa...mulla ei valitettavasti ole..Lapsi vie kaiken ajan (poika 4kk)..(mies töissä viikot muualla..)..!!
Että eikun vaan kentälle ja koulutusta.. :D

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 13:29 mimppi85 kirjoitti:
Meillä Bokserin pentu..10 kk..Eilen kävin ostamassa kuonopannan ja pelkästään se että se on "päällä" lopettaa vetämisen...!!
Mutta TOKI aina PArEMpi jos on aikaa kouluttaa...mulla ei valitettavasti ole..Lapsi vie kaiken ajan (poika 4kk)..(mies töissä viikot muualla..)..!!

Ei kannattais ottaa koiraa ollenkaan (tai mitään lemmikkiä) jos sille ei ole aikaa!!!!!!! \|O

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 14:01 vieras kirjoitti:
\

Ei kannattais ottaa koiraa ollenkaan (tai mitään lemmikkiä) jos sille ei ole aikaa!!!!!!! \|O

JUU..kuten mainitsin että AINA PAREMPI jos aikaa kouluttaa..mutta valitettavasti haluan käyttää senkin vähän ajan muuten koirani kanssa..vaikka metsässä juosten..SORRY... :wave:

Meillä on kans seropi ajokoiralla ja pelkästään, että se on kuonolla vaikuttaa. Ei vedä niin, että niska olisi vaarassa. 7v tyttö pystyy taluttamaan, muuten ei tulisi kuuloonkaan. Koira kulkee hienosti, mutta heti kun ottaa kuono pannan pois alkaa veto oitis.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 21:47 mimppi85 kirjoitti:
\
\

JUU..kuten mainitsin että AINA PAREMPI jos aikaa kouluttaa..mutta valitettavasti haluan käyttää senkin vähän ajan muuten koirani kanssa..vaikka metsässä juosten..SORRY... :wave:

Koulutuskin voi olla koiralle hauskaa tekemistä. Ja jos et koiraasi kouluta nyt, on myöhemmin turha itkeä. Ei voi kuin peesata, etsi aika koiran kouluttamiseen tai myönnä että olet tehnyt virhearvioinnin omassa ehtimisessäsi.

Ja mitä tulee tuollaiseen kotikäytöksen opettamiseen, se tapahtuu samalla _aina_ kun teet koiran kanssa jotain. Älä kuvittelekaan että saat koiran opetettua olemaan esim vetämättä ellet harjoittele sitä jokaisella ulkoilutuskerralla.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 10:46 weatherwax kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.06.2006 klo 21:47 mimppi85 kirjoitti:
\
\

Koulutuskin voi olla koiralle hauskaa tekemistä. Ja jos et koiraasi kouluta nyt, on myöhemmin turha itkeä. Ei voi kuin peesata, etsi aika koiran kouluttamiseen tai myönnä että olet tehnyt virhearvioinnin omassa ehtimisessäsi.

Ja mitä tulee tuollaiseen kotikäytöksen opettamiseen, se tapahtuu samalla _aina_ kun teet koiran kanssa jotain. Älä kuvittelekaan että saat koiran opetettua olemaan esim vetämättä ellet harjoittele sitä jokaisella ulkoilutuskerralla.

Juuri niin, pennun kanssahan koulutus nimenomaan alkaa leikin varjolla, eikä se koiran kouluttaminen tarkoita sitä, että pitää ajaa jonnekin 30 kilometrin päähän koulutuskentälle ja aikaa pitää varata touhuun tuntikaupalla....ehei! 15min. ihan kotona sisätiloissa riittää jo todella mainiosti ja jokaiselta innokkaalta harrastajalta, myös pienten lasten vanhemmilta se aika varmasti löytyy jos mielenkiintoa löytyy. Jos taas ei ole kiinnostusta, niin sitten ollaan jo valmiiksi aika hakoteillä. Ja todellakin juuri niin että se koiran kouluttaminen tarkoittaa myös kaikkea sitä joka päiväistä touhuamista sen koiran kanssa, koko ajan pitäisi opetella niitä "oikeita" tapoja, miten kuuluu elää ja toimia siinä laumassa, ja tätä jos ei jaksa tehdä jo pennun kanssa, niin yleensä ongelmia on odotettavissa...isompia tai pienempiä. Sitten puhutaankin että kun "meillä on tälläinen ongelmakoira"...ja lähes 100% niistä ongelmista lähtee juuri sieltä hihnan toisesta päästä!!

En ole EDELLEENKÄÄN väittänyt että EI kannata kouluttaa tai VALITTANUT mistään..(outoja ihmissii :) )..ja todellakin meidänkin koiramme menee kyllä normi hihnassa ja kaikkissa mahdollisissa vempeleissä ja irtikin viihtyy ja kuuntelee,että koulutettu on..mutta KANNATAN myös kuonopantaa olen todella pahoillani siitä...Meilläkin 10 wee poika joka ulkoilee koiran kanssa ja paljon helpommin kuuntelee sillä..ja itse käytän pyöräilessä ja vaunujen kanssa ja hyväksi todennut..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:p mutta niin ihmisiä kun koiria on monen laisia,
maku asioista ei voi kiistellä..sori...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.06.2006 klo 21:21 mimppi85 kirjoitti:
En ole EDELLEENKÄÄN väittänyt että EI kannata kouluttaa tai VALITTANUT mistään..(outoja ihmissii :) )..ja todellakin meidänkin koiramme menee kyllä normi hihnassa ja kaikkissa mahdollisissa vempeleissä ja irtikin viihtyy ja kuuntelee,että koulutettu on..mutta KANNATAN myös kuonopantaa olen todella pahoillani siitä...Meilläkin 10 wee poika joka ulkoilee koiran kanssa ja paljon helpommin kuuntelee sillä..ja itse käytän pyöräilessä ja vaunujen kanssa ja hyväksi todennut..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:p mutta niin ihmisiä kun koiria on monen laisia,
maku asioista ei voi kiistellä..sori...

Mutta mä olen sun kans samaa mieltä. Meijän koirat on myös koulutettu, toinen kulkee ilman kuonopantaa mut toisella se on ihan vaan varmuuden vuoksi päällä lähes aina lenkillä. Ei puhettakaa et lähtisin pyöräilee ilman pantaa!!! Se saattaa ihan yhtäkkiä hypätä mettään jonku hiiren tai linnun perään. Piätteleppä siinä sitte toista koiraa ja tuplavaunuja. Mutta ku kuonopanta on päällä niin ei satu tämmysiä hyökkäilyjä.
Ja menempä vannomaan ettei lähestulkoon kukaan koira oo 100% varma, että jos vähänkään epäilyttää niin kyllä suosittelen kuonopannan käyttöä. Mitäpä sitä turhaan aiheuttamaan niitä läheltäpiti tilanteita.

Sen verran yhdyn noihin aiempiin kirjoituksiin (vaikka jo ehdin tyrmätä kuonopannan), että koira usein tosiaan kulkee nätimmin jo ihan sen takia, että panta laitetaan päähän vaikkei sitä käyttäis. Meilläkin se joka muuten riehu niin kulki hieman säyseemmin ku sitten jos ei pantaa laitettu ollenkaan. Ilman pantaa mentiin että hippulat vinku...

Meillä toimi tosi hyvin tanskandogilla,sen kokoisella koiralla on voimaa vetää
,uros ja vaikeasti pideltävä ei tykännyt toisista uroksista vanhemmiten,kuonopanta oli ihan ehdoton,en olisi pärjännyt koiran kanssa ilman.