Pitääkö mun valehdella pph:lle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja VaikkaOlenkinHarmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse veisin hoitoon, sen mukaan kuinka itsellä on tarve vapaa päivään. Hoidosta joutuu maksaan kuitenki ja kun itse saa levätä ja hoitaa juoksevat asiat, niin jaksaa sit touhuta lapsen kans eri tavalla. Mun mielestä sekin on lapselle etu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sano ap. suoraan vaan, että haluat laiskotella, palstailla, makoilla pari arkipäivää viikossa. Ethän sä tänäänkään ois ehtinyt muutamaa tuntia täällä kirjoitella ellei sulla ois vapaapäivä ja lapsi hoidossa :) Niin.. kyse on sitä paitsi vielä yhdestä (!!!) lapsesta, mullakin on kolme pientä lasta ja ei paljon vapaapäiviä ole näkyny. Oishan se ihan luxusta jos vaikka pari kertaa vuoteen sais päivän ilman lapsia, vois tehdä mitä huvittais. Mut sitä en ymmärrä, että jotkut "äidit" vaatii sen vapaapäivän kaks kertaa viikkoon, huh huh.

Jos mua tarkotit, mulla on 3 lasta. Iät on 9, 4 ja 1v8kk. =)

Voi ei !!!!!!!!!! Jos sun lapsi on pois sun vapaapäivinä hoitsulta putoo palkka siksi varmaan haluaa osa-aikaisen silloin kun sun lapsi pois. Te maksatte saman mutta hoitaja "maksaa".
Miten on sovittu silloin kun aloititte, onko jo hakemuksessa sanottu että viikolla vapaata.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Voi ei !!!!!!!!!! Jos sun lapsi on pois sun vapaapäivinä hoitsulta putoo palkka siksi varmaan haluaa osa-aikaisen silloin kun sun lapsi pois. Te maksatte saman mutta hoitaja "maksaa".
Miten on sovittu silloin kun aloititte, onko jo hakemuksessa sanottu että viikolla vapaata.

Eipä muuten putookaan.

Mutta ap.
Sellasen kysymyksen esittäisin, että miksi sun mielestä sun pitäis valehdella hoitajallenne sun vapaapäivistä?

Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:

Eipä muuten putookaan.

Mutta ap.
Sellasen kysymyksen esittäisin, että miksi sun mielestä sun pitäis valehdella hoitajallenne sun vapaapäivistä?

varmaan siks että sitä hävettää että olis lapset hoidossa vapaapäivinään.

En yhtään ymmärrä tätä kysymystä.

eikö lapsensa saa viedä hoitoon silloin kun haluaa, ja jos hoitajaa ei hoitaminen kiinnosta, vaikka palkan saa, niin kannattaa etsiä uusia hoitaja.

eikö lapsensa saa viedä hoitoon silloin kun haluaa, ja jos hoitajaa ei hoitaminen kiinnosta, vaikka palkan saa, niin kannattaa etsiä uusia hoitaja.

Miksi pitää alkaa haukkumaan aloittajaa, jos hän kokee, että tarvitsee hoitoa 5 päivää viikko, niin eikö se ole hänen oma asia?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja Lasisilmä:

Eipä muuten putookaan.

Mutta ap.

varmaan siks että sitä hävettää että olis lapset hoidossa vapaapäivinään.

Siis tuota mie juur tarkoitan. Että hoitaja ei voi kieltää teitä viemästä lasta sun vapaapäivinä hoitoon, se on fakta. Teillä on kokopäiväpaikka.
Mutta hoitajalla on kuitenkin oikeus olla jotakin mieltä siitä, että itse lomailet ja lapsi on hoidossa.
Tähän sanon, että minulle vastaavassa tilanteessa olis ihan sama, kiva jos lapsi tykkää tulla hoitoon. Ja palkanhan minä siitä saan!
Mutta saan myös olla eri mieltä ratkaisunne fiksuudesta.

Miksi pitää alkaa haukkumaan aloittajaa, jos hän kokee, että tarvitsee hoitoa 5 päivää viikko, niin eikö se ole hänen oma asia?

Juu juu. Se ON nimenomaan ihan oma asiansa. MUTTA se on myös oikeus muilla olla sitä oma mieltänsä asiasta. Juu nou... ;)

tässä voi hoitajan osalta olla kyseessä seemonenkin juttu, että tämä puolikas lapsi on mitoitettu ryhmään niiksi päiviksi kun ap:n lapsi on pois.

Ap on varannut lapsellensa kokopäiväpaikan ja saa viedä lapsensa hoitoon kun haluaa. Mutta on kohteliasta toki on ilmoittaa etukäteen poissaoloista jos kerran tietää.

Minua ei haittaa missä vanhemmat päivänsä viettää ja mitä tekien, mutta haluan minäkin tietää etukäteen koska lapset ovat poissa tai paikalla.

Kannattaa varmaan puhua hoitajan kanssa, ei asiat täällä selviä, ja jos on kunnan hoitaja niin kannattaa varmaan puhua myös ohjaajan kanssa.

juu ja vapaalla olen, ettei tarvi ihmetellä...

Alkuperäinen kirjoittaja yks pph:
tässä voi hoitajan osalta olla kyseessä seemonenkin juttu, että tämä puolikas lapsi on mitoitettu ryhmään niiksi päiviksi kun ap:n lapsi on pois.

Ap on varannut lapsellensa kokopäiväpaikan ja saa viedä lapsensa hoitoon kun haluaa. Mutta on kohteliasta toki on ilmoittaa etukäteen poissaoloista jos kerran tietää.

Minua ei haittaa missä vanhemmat päivänsä viettää ja mitä tekien, mutta haluan minäkin tietää etukäteen koska lapset ovat poissa tai paikalla.

Kannattaa varmaan puhua hoitajan kanssa, ei asiat täällä selviä, ja jos on kunnan hoitaja niin kannattaa varmaan puhua myös ohjaajan kanssa.

juu ja vapaalla olen, ettei tarvi ihmetellä...

Oon yrittäny sitä päivähoidon ohjaajaa tavottaa kuukauden. Eka oli lomalla ja sitten kun tuli, ei vastaa, on jossain muuaalla tms. Pitää kohta mennä käymään nähtävästi, kun ei soittopyyntöökään voi jättää (ei mene vastaajaan)...

Mua jotenkin suututti nyt tää aloitus. En ole lukenut koko ketjua mutta pph:na sanoisin että :
VANHEMMAN VAPAAPÄIVÄ ON MYÖS LAPSEN VAPAAPÄIVÄ!! ja myöskin että

KASVATUSVASTUU ON VANHEMMILLA , EI PERHEPÄIVÄHOITAJILLA.

Luo kotonasi se päivärytmi ja viikkorytmi , niin pysyy hyvä rutiini elämässä. Muuta sanottavaa mulla ei oo.

Mua jotenkin suututti nyt tää aloitus. En ole lukenut koko ketjua mutta pph:na sanoisin että :

Luo kotonasi se päivärytmi ja viikkorytmi , niin pysyy hyvä rutiini elämässä. Muuta sanottavaa mulla ei oo.

Just. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:

Just. :laugh:

No just just.
Mikä tässä oli se huvittava kohta?
Musta se päivärytmin luominen todellakin kuuluu sinne kotiin.
Vai hoitajia vartenko te niitä lapsia pykäätte?

Pakko ottaa kantaa, oli sen verran ajan kohtainen aihe... Itse olen ollut monta vuotta 3vuorotöissä, jolloin lapseni olivat viikolla koko päivän hoidossa/iltapäivän hoidossa/vapaalla kotona (lasten iät tuolloin 1,5v-6v). Meillä ei ainakaan tullut mitään vaikeuksia tästä, vaikka viikkorytmit vaihtelivat tosi paljon. Lapsille oli aina kivaa mennä hoitoon, mutta juhlaa, kun oli äitin vapaapäivä ja sai olla kotona. Enkä kyllä ajatellut asiaa rahallisestikaan, meillä oli lapsilla 15 päivään kuukaudessa oikeus hoitoon, joskus päiviä tuli se 15, useimmiten kymmenkunta, joskus allekin.

Tällä hetkellä toimin perhepäivähoitajana, suurelta osin siitä syystä, että nyt nuorin lapseni saa vielä olla kotona ja vanhemmat tulla koulusta kotia. Minulla on ollut hoidossa monen perheen lapsia ja itse kyllä arvostan sitä, jos saan tietää etukäteen päivät, jolloin lapsi on hoidosta pois. Ei minulle äidin vapaapäivät kuulu ja oikeastaan en halua niitä edes tietää, koska en oikeesti ymmärrä sitä, että vie lapsen hoitoon ja viettää vapaa päivää. Sen ymmärrän, että tuo lapsen hoitoon, jos on vaikka omia asioita, joita täytyy hoitaa vapaa päivänä (niihin ei kuulu siivous;).

En myöskään ymmärrä sitä, että vanhempien työaika loppuu klo 14 ja lapsi haetaan joka päivä puoli 5. Ei, vaikka se ei minulla ainakaan työpäivää pidennä, koska toiset lapsetkin ovat siihen asti. Tätä asiaan en nimittäin ymmärrä ihan lapsen kannalta ajateltuna, sillä vanhemmat ovat kertoneet, että heillä lapset menee nukkumaan kahdeksalta illalla. Siis miettikää... Lapset viettävät päivässä hoidossa 9-9,5 tuntia ja illasta kotona 3,5 tuntia!!! Minusta se on järkyttävän vähän ja väärin. Kyllä lapset tarvitsisivat vanhempiaan paljon paljon enemmän!! Olen asiasta yrittänyt vihjata vanhemmille ja ehkä jotain ajatuksia heilläkin heräsi jossakin vaiheessa syksyä, kun he aikoivat aina välistä hakea lapsen aiemmin hoidosta. Kerran se on tapahtunut...

Toisaalta sitten mietin, kun en asiaa mitenkään voi puolustella ja ymmärtää tuolta kannalta, että oikeesti minä olen aika etuoikeutettu, kun saan kuulua näiden lasten elämään ja sen huomaan jo nyt, että olen tosi tärkeä aikuinen heille.

Aurinkoisia kevätpäiviä teille kaikille! Nauttikaa ajasta lastenne kanssa, pian ne ovat jo niin isoja, etteivät ne enää meitä tarvitsekaan...

Soitapa ap päivähoidon ohjaajalle ja kysäse asiasta. Hän kyllä osaa kertoa sinulle miksi sinun tulee kertoa rehellisesti työvuorosi. Lakisääteinen juttu nääs tollasessa tilanteessa kun lapsia oli enemmän kuin 4 hoidossa...

En jaksa koko ketjua lukea, mutta muutaman sanan kirjoitan. Itse pidän lapseni poissa hoidosta vapaa päivinä ja eikös se kuulukkun tehdä niin maksaa sitten mitä maksaa euroissa hoidosta. Eli hoidossa työpäivinä ja vapaalla vanhempien vapaapäivänä. Järkeenkäypää minusta! Itse en veisi hoitoon sillä periaatteella, että "kun kerran siitä maksankin"

Itse antaisin varmaan silloin tällöin vapaa päivinäni olla lapsen hoidossa, että saisi vähän omaa aikaa ja hoideltua asioita. =) Jos maksat siitä että lapsi on siellä kokopäiväisenä, niin silloin saat mielestäni viedä lapsen sinne jokapäivä, eikä siinä ole pph:lla urputtamista.. Mutta itse kyllä viettäisin myös vapaa päiviäni lapseni kanssa =)

Alkuperäinen kirjoittaja No menee ehkä asian vierstäkin:
No olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä kyllä oltiin tosi tympeissään, jos ei ollut ajoissa vanhempien työvuorot tiedossa... Ja joskus lapsia tuotiinkin hoitoon miten sattuu. Mutta mielestäni tämän kestää päiväkodissa paremmin, kuin pph:ssa -hoitaja joutuu yksin miettimään SINUN takiasi työvuoronsa ja päivän tekemisensä jne... Päiväkodissa hoitajat ovat töissä tietyn ajan, ei riipu sinusta. Aina siellä joku on.

No meillä on lapset joka päivä tästä lähtien hoidossa klo.8-16, niinkuin ennenkin, joskus haen kolmen jälkeen eli vähän aiemmin ja sehän ei ole keneltäkään pois. Kiitos.

se on kiva kun lapsi itkee äitiään hoitopäivän aikana, kysyen missä äiti on. niin hoitaja voi sanoa lapselle että kotona.
toivottavasti se lapsi osaa kaipuussaan sitä arvostaa että äiti saa viettää itsenäistä aikaa.
toivottavasti et ikinä sairastu vanhempana niin että joutuisit lapsesi "huolenpidon varaan", voi olla odotettavissa yksinäiset hetket laitoksessa, jonne saat vierailijoita vain äitienpäivänä, jos silloinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja yks pph:
Alkuperäinen kirjoittaja No menee ehkä asian vierstäkin:
No olen ollut päiväkodissa töissä ja siellä kyllä oltiin tosi tympeissään, jos ei ollut ajoissa vanhempien työvuorot tiedossa... Ja joskus lapsia tuotiinkin hoitoon miten sattuu. Mutta mielestäni tämän kestää päiväkodissa paremmin, kuin pph:ssa -hoitaja joutuu yksin miettimään SINUN takiasi työvuoronsa ja päivän tekemisensä jne... Päiväkodissa hoitajat ovat töissä tietyn ajan, ei riipu sinusta. Aina siellä joku on.

No meillä on lapset joka päivä tästä lähtien hoidossa klo.8-16, niinkuin ennenkin, joskus haen kolmen jälkeen eli vähän aiemmin ja sehän ei ole keneltäkään pois. Kiitos.

se on kiva kun lapsi itkee äitiään hoitopäivän aikana, kysyen missä äiti on. niin hoitaja voi sanoa lapselle että kotona.
toivottavasti se lapsi osaa kaipuussaan sitä arvostaa että äiti saa viettää itsenäistä aikaa.
toivottavasti et ikinä sairastu vanhempana niin että joutuisit lapsesi "huolenpidon varaan", voi olla odotettavissa yksinäiset hetket laitoksessa, jonne saat vierailijoita vain äitienpäivänä, jos silloinkaan.

En mie ainakaan oo katkera äitilleni että oon ollu joskus hänen vapaapäivinään hoidossa, päin vastoin. Oon tyytyväinen että on älynny ottaa vähän omaa aikaa itselleenkin. =) Ja hoidossakin viihdyin, kun oli leikkikavereita ja vaikka mitä puuhaa päiväksi. Enkä kyllä tiedä muitakaan ketkä olis välit äitiinsä katkaissu sen takia, et piti joskus aina lastansa hoidossa, kun oli itse vapaalla :laugh: :laugh:

[/quote]

Tämä (tummennettu kohta ) ei ole mitenkään kytköksissä siihen että äiti pitää lastaan joinakin vapaappäivinään hoidossa.

Silloin ne syyt on jossain muualla.

Yhteistyössä