Kuopus kipeä, veisittekö esikoisen hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hilppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja en veisi:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Me ollaan kyllä viety esikoinen hoitoon kun kuopus on ollut kipeänä, ja toisinpäin. Mistä ihmeestä kukaan päiväkodissa tietää että toinen on sairaana?

Miksi se pitää salata??

Kuka puhui salaamisesta?
En vain usko, että esim meidän esikoisen päiväkodin tädit mitenkään voivat tietää jos meidän kuopus on kipeä ja kotona. En kiellä esikoista kertomasta, mutta en koe tarvetta aamulla raportoida toisen päiväkotilaisen terveystilanteesta.

Edelleenkin kysyn et miksi sitä ei voisi kertoa?

En ole sanonut että ei voisi kertoa. Kertoisinkin, jos kokisin tarpeelliseksi, mutta en koe.
En muutenkaan selosta meidn perheen asioista päiväkodin työntekijöille, en kerro heille asioita jotka eivät liity kyseisen lapsen hoitoon, olemiseen ja elämiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Vai onko sun lapset muutenkin "virikehoidossa"

Ei, lapset ei ole virikehoidossa vaan ihan töissä ollaan kumpikin :)

Ja toiselle vastaan, että kyllä jaksetaan hoitaa molemmat.

Esikoiselta jää sitten ulkoilut väliin varsinkin huomenna, jos/kun on kotona ja sitten mennään pitkin seiniä, etenkin kun kuopus on kipeänä hereilläoloaikansa sylissä. Siinä ei välttämättä kovinkaan paljon iloa esikoiselle ole, vaikka olisikin ylimääräinen vapaapäivä. Sitä tässä lähinnä ajattelin :)

Tarkistelen siis sitä, että voiko kuumeisen lapsen terveen sisaruksen viedä hoitoon ylipäätänsä :)

En veis. VItuttaa ne jotka vie, parhaimmillaan yrjötautisten sisaruksia jotka sitten tartuttaa muita.... "ai, JEnniinakin sairastu, en ois uskonu vaikka pikku petteri onkin oksentanu kotona koko viikonlopun" :headwall: :headwall:

Kyllä terveen lapsen saa viedä hoitoon, jos haluaa. Mutta saa sen pitää kotonakin. Toisinaan olen vienyt, toisinaan olen pitänyt kotona. Joskus on myös ollut 1v hoidossa, kun olen ollut kotona sairaan 3v:n kanssa. Riippuu taudista, sairastavan kunnosta, lääkärissä käynnin tarpeesta, omien hoidettavien töiden määrästä ja töihin menevän vanhemman mahdollisuuksista kuljettaa tervettä lasta.

Saamattomuutta on, jos ei kykene kaikkia lapsiaan samaan aikaan kotona hoitamaan, vaikka olisi joku sairaanakin. Työssäkäyvät aina niin kovin herkästi huutelevat, että kotona lapsiaan hoitavat äidit pääsevät niin helpolla, tässä tapauksessa pohditaan työssä käyvän henkilön taholta, pitääkö viedä toinen hoitoon vai ei kun sisarus kipeä. Luulisi sitä nyt jaksavan ne pari kolme päivää hoitaa niin tervettä kuin sairastakin lasta ihan itse. Yritetään vaan päästä itse helpommalla ja selitetään asia niin, että se olisi hyväksi sen terveen hoitoon viedyn edunmukaista muka.

Olen yleensä vienyt. Tai mies on vienyt, ihan mite helpoiten järjestyy.

Meillä siis erityislapsia molemmat ja päivähoito kuntouttavaa. Esikoinen on infektioherkkä ja sairastelee paljon, siksi pidän kuopukselle järkevämpänä saada olla päiväkodissa normaalisti ulkoilemassa, toisten lasten seurassa ja treenaamassa omia harjoituksiaan kuin vain olla pitkää päivää sisällä kipeän veljen kanssa.

Sitten taas jos kuopus on sairaana ja esikoinen terve niin mielelläni vien esikoisen hoitoon, koska hänellä niitä poissaolopäiviä kertyy muutenkin roimasti, varsinkin kun ovat muutenkin vajaata viikkoa hoidossa.

Tietty sitten mennään sairauden mukaan ja välillä oman jaksamisenikin. Missään oksennustaudissa ei viedä terveitäkään hoitoon ja joskus olen vain liian laiska viedäkseni toista joten mielummin soitan päiväkodille että ovat molemmat pois.

Jos kuopus on kipeä, niin kysyn esikoiselta (5,5v) haluaako hoitoon. On ainakin tähän asti halunnut mielummin olla meidän kanssa kotona. Kuopus (3v) ei varmasti ilman itkua hoitoon jäisi ilman isosiskoaan, joten niin päin ei tarvitse edes asiaa miettiä. Meillä siis lasten on kotona parempi olla kuin hoidossa :)

Mä en oo vieny jos sisarus on ollu kipeänä. Miksi veisin jos kerran oon itse kotona sen sairaan lapsen kanssa? Eikä meillä lapset ees halua päiväkotiin jos toisena vaihtoehtona on kotona oleminen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saamattomuutta on, jos ei kykene kaikkia lapsiaan samaan aikaan kotona hoitamaan, vaikka olisi joku sairaanakin. Työssäkäyvät aina niin kovin herkästi huutelevat, että kotona lapsiaan hoitavat äidit pääsevät niin helpolla, tässä tapauksessa pohditaan työssä käyvän henkilön taholta, pitääkö viedä toinen hoitoon vai ei kun sisarus kipeä. Luulisi sitä nyt jaksavan ne pari kolme päivää hoitaa niin tervettä kuin sairastakin lasta ihan itse. Yritetään vaan päästä itse helpommalla ja selitetään asia niin, että se olisi hyväksi sen terveen hoitoon viedyn edunmukaista muka.

Tai ajateltaisko siinä sittenkin sen toisen lapsen etua? Jos hän on esim. itse jo sairastanut kyseessäolevan taudin, on vaikka eskari-ikäinen tai muuten vanhempi lapsi, ja tahtoisi päästä kavereiden kanssa leikkimään - vs. istuu koko päivän sisällä, koska sisarus on sairas. Ihan aina ei ole kyse siitä, että se äiti ois laiska, saamaton tai muuten palstaraadin mukaan epäkelpo :D

Mulla on tapana viedä esikoinen hoitoon jospienempi on kipeä. Ei ainakaan sit välttämättä tartu tauti toiseen. meillä ainakin voi näin toimia. saapahan sit pienempi parantua rauhassa. Eihän toisen kanssa kuitenkaan vois lähtee ulos yms.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Me ollaan kyllä viety esikoinen hoitoon kun kuopus on ollut kipeänä, ja toisinpäin. Mistä ihmeestä kukaan päiväkodissa tietää että toinen on sairaana?

Miksi se pitää salata??

Kuka puhui salaamisesta?
En vain usko, että esim meidän esikoisen päiväkodin tädit mitenkään voivat tietää jos meidän kuopus on kipeä ja kotona. En kiellä esikoista kertomasta, mutta en koe tarvetta aamulla raportoida toisen päiväkotilaisen terveystilanteesta.

Edelleenkin kysyn et miksi sitä ei voisi kertoa?

Koska sitä paheksutaan, ihan ymmärrttävästi, kiva kun raahataan vaikka oksennustaudissa olevan lapsen sisaruksia hoitoon...

Tuohan jo ketoo , että veisitkö vai et :)

Alkuperäinen kirjoittaja miiwa:
En ole koskaan vienyt.

Jos olisi jotkut juhlat, vaikak naamiaiset tai retki mitä esikko olisi kovasti odottanut, niin voisin veidä kuopuksen jäädessä kotiin sairastamaan.

Hirveesti kirjoitusvirheitä, mutta näin mäkin ajattelen.

yleensä vien. yleensä meillä on on mummo sairasta hoitamassa, koska töistä poissaolo on työkavereille aika rankkaa (sijaisia ei lyhyisiin poissaoloihin saa, ja samat työt on tehtävä pienemmällä määrällä eli käytännössä työkaverit tekevät ylitöitä.)

Meillä on juuri tänään semmonen tilanne. Kuopus on flunssassa (ja vissiin lämpöäkin on) ja ajattelin, että levähellään tänään kotona. Esikoinen sai itse päättää meneekö päiväkotiin ja halus mennä. Mukavampi se varmasti onkin kavereiden kanssa päikkkärissä puuhailla. Mäkin käyn päivällä välillä luennolla ja mies tulee siks aikaa pojan kanssa.

Meillä yleensä on molemmat kotona jos toinen kipeä. Mun pitäisi kuitenkin ottaa kipeä mukaan että saisin toisen vietyä koska isä lähtee töihin aikaisemmin eikä päikky ole vielä auki. Lisäksi ovat aina itse halunneet kotiin jäädä. Muutaman kerran on vanhempi ollut hoidossa kun on sattunut esim. kuopuksen lääkäriaika hankalaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Vai onko sun lapset muutenkin "virikehoidossa"

Ei, lapset ei ole virikehoidossa vaan ihan töissä ollaan kumpikin :)

Ja toiselle vastaan, että kyllä jaksetaan hoitaa molemmat.

Esikoiselta jää sitten ulkoilut väliin varsinkin huomenna, jos/kun on kotona ja sitten mennään pitkin seiniä, etenkin kun kuopus on kipeänä hereilläoloaikansa sylissä. Siinä ei välttämättä kovinkaan paljon iloa esikoiselle ole, vaikka olisikin ylimääräinen vapaapäivä. Sitä tässä lähinnä ajattelin :)

Tarkistelen siis sitä, että voiko kuumeisen lapsen terveen sisaruksen viedä hoitoon ylipäätänsä :)

Oikeasti olet ihan älyttömän tyhmä kun tuollaista sinun täytyy kysyä. Ei millään voisi uskoa, että olet ainakin kahden pienen lapsen äiti koska luulisi sinun jo oppineen tuollainen asia äitinä olon aikana vai etkö todellakaan suraa yhtään mitään mitä ympäsillä tapahtuu?

Alkuperäinen kirjoittaja Sleepis:
Alkuperäinen kirjoittaja miiwa:
En ole koskaan vienyt.

Jos olisi jotkut juhlat, vaikak naamiaiset tai retki mitä esikko olisi kovasti odottanut, niin voisin veidä kuopuksen jäädessä kotiin sairastamaan.

Hirveesti kirjoitusvirheitä, mutta näin mäkin ajattelen.

Sait kuitenkin selvää, niin miksi piti mainita kirjoitusvirheistä? Oletko olevasi jotenkin vitsikäs :) ja niin täydellinen, että olet siihen oikeutettu?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
yleensä vien. yleensä meillä on on mummo sairasta hoitamassa, koska töistä poissaolo on työkavereille aika rankkaa (sijaisia ei lyhyisiin poissaoloihin saa, ja samat työt on tehtävä pienemmällä määrällä eli käytännössä työkaverit tekevät ylitöitä.)

Tällaista ajattelumaailmaa en käsitä lainkaan :0 Mummo kehiin kun olen niin korvaamaton, että en voi muutamaa päivää olla pois töistä ja kipeää lasta hoitamassa. Katsos tällä tavalla sinä ja sinunlaisesi ruokkii henkilökunnan vähentämistä. Olet pompoteltavissa

Yhteistyössä