kuorma-auton kortin hinta 6500e ensi vuonna HYVÄ EU

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lady domina harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Matami-Mutkula:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
No kun en mie osaa sitä selittää.. ehkä vähentäs " vastuuttomampia" kulettajia

Käyköhän ihan täysillä? Eiköhän niitä vastuuttomampia kuljettajia ole henkilöautojenkin ratissa. Kysymys on kuitenkin vaan kuorma-autokortista, ei mistään rekkakorteista. Eli kuorma-autokuljettajat ajelevat mm. postia, ambulanssia, lavallisia kuorma-autoja jne. Yhdistelmään tarttet ihan oman kortin, pelkkä c ei riitä.

mitenkä minun käyminen tähän vaikuttaa, käytkös ite tyhjäkäynnillä

Juu ilmeisesti käyn. Mutta harvemmin sitä törmää vastuuttomaan pullakuskiin tai postinjakajaan.

Käyköhän ihan täysillä? Eiköhän niitä vastuuttomampia kuljettajia ole henkilöautojenkin ratissa. Kysymys on kuitenkin vaan kuorma-autokortista, ei mistään rekkakorteista. Eli kuorma-autokuljettajat ajelevat mm. postia, ambulanssia, lavallisia kuorma-autoja jne. Yhdistelmään tarttet ihan oman kortin, pelkkä c ei riitä.

Juu ilmeisesti käyn. Mutta harvemmin sitä törmää vastuuttomaan pullakuskiin tai postinjakajaan.

eipä se tarkota ettei niitä olis jos sinä et oo niihin törmänny.

Nykyäänkin koulutetaan firmoissa yhdistelmäkuljettajia ja kuorma-auton kuljettajia firman piikkiin, että kaiketi se ei niin vakavaa ole... Mutta jännä miettiä miten tuommoinenkin asia vaikuttaa niin moneen asiaan loppujen lopuksi..

Ai ja kyllä ärsytti aikoinaan ajaa se kakksovaihe ja maksaa siitä vielä 300? ylimääräistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Poppinen:
Hyvä kun nousee, saisivat nostaa tavallisen ajokortin hintaa myös, ja laittaa ruuhkamaksuja, ja bensan hintaa korkeammaksi. Loppuisi ehkä monelta turhat huviajelut.

Niin, ja kaatuis siinä sitten samalla monet kuljetusyritykset ja menis pienituloset perheet (joissa autoa on pakko käyttää esim pitkien työmatkojen takia) lopullisesti konkurssiin?

Hyvä kun nousee, saisivat nostaa tavallisen ajokortin hintaa myös, ja laittaa ruuhkamaksuja, ja bensan hintaa korkeammaksi. Loppuisi ehkä monelta turhat huviajelut.
Ja monelta ammattiajelut. Eli lisää hintaa muodostuisi myös ruokaan, lääkkeisiin, terveydenhuoltoon, päivähoitomaksuihin, kirjastopalveluihin jne jne

Mun on vaikea kuvitella - vaikka autoton ja ajokortiton olenkin - että kuorma-autoilla kovin paljon sunnuntaiajelua harrastetaan. Melkein veikkaisin, että turha autoilu tapahtuu henkilöautoilla.

eipä se tarkota ettei niitä olis jos sinä et oo niihin törmänny.

No eipä tarkota ei. Tällä periaattella vois verrata asiaa myös siihen, että b-kortin hinta sais nousta useisiin tonneihin, koska vastuuttomia kuskeja löytyy myös sillä saralla. Jos siis tosiaan vaikka haluaa taksikuskiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Melkein veikkaisin, että turha autoilu tapahtuu henkilöautoilla.

No enkö mä niin sanonutkin?

Juuri puhuttiin isän kanssa että tuota menoa on kyllä kuljetus alat lirissä.
Pitäisi vissiin ite mennä noita kursseja suorittaa kanssa,ettei käy vielä hassusti jos joskus haluaa työkseen lähtee ajelee.

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:

Niin, ja kaatuis siinä sitten samalla monet kuljetusyritykset ja menis pienituloset perheet (joissa autoa on pakko käyttää esim pitkien työmatkojen takia) lopullisesti konkurssiin?

Mietin kanssa, että kuinka ihmeessä sitä edes pärjäisi jos nuo kulut vielä meidänkin perheessä kasvaisivat! :( Nyt pitää ilmeisesti hankkia toinen auto ja työmatkat tulee olemaan n.80km suuntaansa.. Raiteilla jos menisin niin kuukausimaksu olisi 277?/30pv.. Että omalla autolla tulee melkeimpä kaikkien liikennevakuutusten ja bensojen kanssa edullisemmaksi töihin meno ja ennen kaikkea helpommaksi kun ei tarvit bussimatkaa maksaa vielä juna-asemalle joka on 2,90 suuntaansa taikka 70?/30pv :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pastori:
Mietin kanssa, että kuinka ihmeessä sitä edes pärjäisi jos nuo kulut vielä meidänkin perheessä kasvaisivat! :( Nyt pitää ilmeisesti hankkia toinen auto ja työmatkat tulee olemaan n.80km suuntaansa.. Raiteilla jos menisin niin kuukausimaksu olisi 277?/30pv.. Että omalla autolla tulee melkeimpä kaikkien liikennevakuutusten ja bensojen kanssa edullisemmaksi töihin meno ja ennen kaikkea helpommaksi kun ei tarvit bussimatkaa maksaa vielä juna-asemalle joka on 2,90 suuntaansa taikka 70?/30pv :(

Jep, julkinen liikenne on nykyisellään pelkkä vitsi. Samaan aikaan poliitikot jauhaa kuina yksityisautoilua tulisi vähentää ja kuitenkin koko ajan julkisen liikenteen maksut kuluttajille nousevat. Ei kukaan luovu autonkäytöstä jos se tulee halvemmaksi, on se sen verran mukavempaa ja helpompaa körötellä omalla autolla duuniin. Julkisesta liikenteestä pitäisi oikeasti tehdä varteenotettava vaihtoehto. Ei ilmaista mutta huomattavasti nykyistä edullisempaa. Alkaa olla junalippujen hinnatkin jo siinä pisteessä että kohta tulee edullisemmaksi ottaa lento kun pohjoiseen päin matkustaa.

En minäkään tajua tätä julkisenlliikenteen hinnannousua :( Tuntuu jotenkin niin uskomattomalle!
Mulla menisi n. 500? vuodessa liikennevakuutusmaksuun, n.200? vuodessa pikkuvakuutukseen, huoltoja en nyt laske kun romuja voi huoltaa itsekkin halvemmalla. Ja bensaan n. 15?/pv eli n. 300?/kk työmatkoihin + vakuutukset on n.58?/kk.. Että joo...

Eu tuo ammattikuljettajille myös pakolliset koulutuspäivät. Eli 5 päivää pakollista koulutusta muutaman vuoden sisään, jos meinaa ammatissa jatkaa/aloittaa. Ehkä tuo maksujen korotus perustuu siihen, että koulutusta on lisättävä.

Aika moni hakeutuu nykyään kuljetusalalle koulutus- ja kurssikeskusten kautta, joiden ohjelmaan nuo pakolliset kurssipäivät sisältyvät ja ajokortin kustannukset ovat huomattavasti pienemmät. Jos itse sen C-, D- tai E-kortin ajaa, ei voi todellakaan ajella kuin niitä huviajeluja.

Mulla on jo kaksi päivää suoritettuna. Todella "hyödyllistä" koulutusta ja ammattitaitoani lisäävää. Eka päivä peruuteltiin ja pujoteltiin linja-autolla tolppien välistä, kuinkahan olen selvinnyt liikenteessä linja-autolla jo lähes 15v? Toinen päivä käytettiin verenpaineen ja painoindeksin mittaamiseen, erittäin hyödyllinen taito l-a:n kuljettajalle.

Mä lupaan ja vannon, että vaikka kaikki autoihin liittyvät maksut nousisi niin minä kyll ajan tohon lähikauppaan jos siltä tuntuu.
Kyllä mä tiedän että maapalloa pitäis säästää jne, mutta mua niin suunnattomasti ärsyttää tää ikuinen isoveli valvoo-meininki!

No jos maksu on työnhakijalle/työntekijälle/opiskelijalle halvempi, niin ihan ok. Kunhan kortin hinta ei ole syy siihen, että palvelut alkavat heikkenemään. Kallistua palvelut saa, jos työnantajan pitää ruveta noita kortteja työntekijöilleen kustantamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Toisaalta ihan hyvä

mitäs hyvää siinä on?

No ehkäpä sillon haluaa tosissaan tehä tuota työkseen jos on valmis maksamaan tuollasen hinnan. Tiiän monia jotka menny logistiikkalinjalle sen takia kun ei oo muualle päässy.

:o Mut siis mitäpä jos haluaa ostaa itselleen kuorma-auton, ilman että haluaa sille alalla!! Meilläkin ollut sprinter isossa perheessä, nyt ei siis puhettakaan et ite ajasin sen kuorkkikortin tuolla hinnalla.

Tuota kuorma-autokorttiahan tarvii jo tarpeeksi ison PAKETTIAUTON ajamiseenki! Onneks itellä BC-kortti suoritettu maalikuun loppuun mennessä. :)

Tää ei o mikään uusi uutinen vaan jos on asiaa seurannu niin tosta on tienny jo pitkään (mä ajoin just ton takia c-kortin viime tammikuussa) ja ihan hyvä musta on se et 2014 mennessä AMMATIKSEEN ajavien pitää suorittaa 35h kurssi vaikka vieläki hirvittää et mistä se aika siihen repästään meidän poppoolle, mut pakkohan se on.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ja monelta ammattiajelut. Eli lisää hintaa muodostuisi myös ruokaan, lääkkeisiin, terveydenhuoltoon, päivähoitomaksuihin, kirjastopalveluihin jne jne

Mun on vaikea kuvitella - vaikka autoton ja ajokortiton olenkin - että kuorma-autoilla kovin paljon sunnuntaiajelua harrastetaan. Melkein veikkaisin, että turha autoilu tapahtuu henkilöautoilla.

Myö ollaan just katseltu tuon Voyagerin tilalle hieman isompaa autoa, et mahdutaan koko lauma kyytiin tarvittaessa ja hitsiläinen, kun suurin osa niistä on rekattu kuorma-autoiks. Ollaankin jo mietitty, et pitäis molempien sit ajaa kuorma-autokortti, mut saas nähä miten käy jos kallistuu noin paljon.

Minua kiinnostaa silti, paljonko kortti maksaa ei-ammattimaista ajoa varten. Ainakin Aamulehden jutussa tänään puhuttiin pelkästä ammattimaisesta ajosta, joten tuleekohan C-korttejakin kaksi erilaista: toinen kevytkuorma-autoille (Esim. Chevy Van, kuorma-autoksi rekisteröity Ford Transit ja vastaavat) ja toinen isommille kuorma-autoille.

Yhteistyössä