kurkunpään tulehdus lapsella....kauanko kestänyt?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiliini

Vieras
HEIPS!

Lapsellamme on kurkunpääntulehdus ja olisin kysellyt kauanko on teillä muilla tauti kestänyt ja onko se tarttunut kaikkiin perheenjäseniin?Lapsella oli eilen tosi kova kurkkukipu ja kuumetta. Tänään jo pikkuisen parempi päivä.
 
Ohi on mennyt noin päivässä, tosin ensiapukäyntien ja adrenaliinin & kortisonin ansiosta. Pisimmillään kesti 3 vrk ja sen ajan lapsi oli sairaalahoidossa.

Ei oo tullut muille.
 
Meillä on kaikilla lapsilla herkkyys sairastua kyseiseen tautiin ja moooonesti se on meillä sairastettu. Käsittääkseni tarttuvuuskin riippuu yksilöllisestä herkkyydestä saada tuo sairaus. Meillä sairastui viimeksi vain vauveli (4kk) ja isukki. Yleensä pahin vaihe kestää 1 vrk:n ja sitten pikkuhiljaa helpottaa. Samoin kun tulee ikää lisää, sairastaminen helpottuu eli ei mene enää niin tukkoon ja paraneminen on nopeampaa. Tytöllä, joka on jo kymmenen, oirehtii oikeastaan enää käheällä äänellä. Itse en muista sairastaneeni tautia lasten aikana koskaan mutta mies juuri siinä oli.
 
Meillä kesti vajaa 2vrk, ekana yönä käytiin polilla. En tiedä tarttuiko meille muille, sekä mulla että esikoisella oli kyllä myös kurkkukipua ja haukkuvaa yskää, mutta ei hengitysvaikeuksia kyllä.
 
meillä alkoi keskiviikkona nuha ja pieni lämpö.perjantaina poika meni niin huonoon kuntoon että ensiavun kautta lastenosastolle happiviiksiin ja adrealiini höyryjä plus kortisoonia kuumetta oli 40.2c.
päästiin eilen illalla kotiin eikä vieläkäään ala helpottamaan,kuumetta ei ole ollut enään mutta yöt hankalia.viime yönäkin 3kertaa käytettiin parvekkeella hengittelemässä.päivät sujuu ihan hyvin jos jaksaa pysyä rauhassa.ruoka ei kylläkään maistu mutta onneksi juo hyvin.tympeä tauti
 
Meillä pienin, eli 11viikkoinen tyttö sairastui kurkunpääntulehdukseen pe-la yönä ja viime yönä ei enää yskinyt, sai tosin ventolinea illalla ja vielä yölläkin nestemäisenä.

lauantai yönä oli jo tosi paha tilanne ja olin soittamassa ambulanssia mutta parvekkeella kylmä ilma onneks pelasti tilanteen ja henki alkoi kulkemaan. Sunnuntaina käytiin sitten ensiavussa ja saatiin spiralla ventolinea kahdesti ja sitten äkkiä kotiin ettei saada mitään muita tauteja sieltä.

Hyvin on jo helpottanut, ONNEKSI!

Paranemisia sinnekin!!
 

Yhteistyössä