Kurkunpäänsyöpä(kö)? auttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan...

Vieras
Kävin tk:ssa lääkärissä, koska tutkitaan onko minulla astmaa. Peffiä puhallan max. 350. Lääkäri kuunteli keuhkot, siistit äänet. Mutta kun koko ajan on sellainen fiilis että on raskas hengittää ja kurkussa tuntuu koko ajan sellaista paineen/palan tunnetta (tätä tunnetta ollu ainakin puoli vuotta ellei enemmänkin). Nielemisvaikeutta ei ole varsinaisesti, joskus jää ruokaa kurkkuun että on pakko saada äkkiä jotain kyytipoikaa että menee alas. Lääkäri ei kurkkua katsonut ollenkaan.

Oikeastaan tämä alkoi pari vuotta sitten, imusolmukkeissa (en nyt muista kummalla puolella) oli kipua ja ne suurentuneet. Olin silloin samaiseen lääkäriin yhteydessä:ei huolta, ihan normaalia varmasti. Enään ei kipua, mutta edelleen suurentuneet. Nyt näistä imusolmukkeista lääkäri sanoi ettei niitä lähdetä ultraamaan, vaan linjaus on se että jos niitä aletaan tutkia niin otetaan heti toinen pois.

Nyt on myös verta tullut nenästä ( ei vuotamalla, vain niistettäessä), ja myös yskösten mukana. johtuisko kuivasta ilmasta? Ehkä valuu veri kurkkuun ja siksi tulee? en tiedä. Tähän lääkäri ei oikein ottanut mitään kantaa.

Viime syksynä olin lääkäriin puhelimitse yhteydessä koska olin ja olen edelleen hyvin väsynyt, määräsi lab kokeita (myös kilpirauhasen) ja ne oli kaikki ok. Mutta tosiaan väsymystä on edelleen, toki töihin nousen herätyskellon herättämänä mutta töitten jälkeen saatan nukahtaa tosi sikeeseen uneen ja samoin vapaapäivinä nukun helposti sen 12h putkeen.

Pelkään kovasti että minulla on syöpää, esim. kurkunpäänsyöpä. Suvussani on paljon syöpää. Miten tuo kurkunpäänsyöpä todetaan?
Liiemmin ei olisi ylimääräistä rahaa laittaa lääkäriin, mutta olen alkanut miettiä että pitäisikö varata aika yksityiselle puolelle korva, nenä ja kurkkutautien erikoislääkärille? mitäköhän maksaa? minulla ei ole vakuutuksia.

Olen 26 vuotias nainen, en tupakoi ja en käytä alkoholia. Liikun päivittäin (työmatkat pyöräillen), satunnaisesti käyn juoksulenkillä ja hiihtämässä. Olen hoikka.

Toi on oikeesti niin kaameeta, kun itse aina löytää jonkun uuden oireyhtymän, joka on luultavasti syöpää.. Tuskinpa kukaan oikeesti kurkunpäänsyövän kokeneena on linjoilla, mutta voisitko ihan suoraan kysyä siellä lekurissa, että voitasko ne "syöpäarvot" tutkia? Joku koe on, jolla niitä mittaillaan.. Mä oon itse kans niin "tautinen", että jos oon vatsasyövälle keksinyt jonkun muun syyn, niin nyt pelkään kielisyöpää.. Ihan pe*seestä tämmönen itsensä kiusaaminen..TSEMPPIÄ!!

Älä hyvä ihminen stressaa itseäsi jatkuvalla syövän pelolla! Jos sinua on noinkin paljon tutkittu ja asia vaivaa niin varaa hyvä ihminen aika spesialistille, maksu 50-100e plus mahd.lisätutkimukset, mutta saatpa mielenrauhan. Jatkuva syövässä elämisen pelko ja oireittesi tarkkailu vie sinulta niin paljon energiaa että ei ihme jos väsyttää. Rauhoituthan, voimia!

Ei oo nielu- eikä kitarisoja koskaan tutkittu. Ei oo pahemmin lääkärissä tarvinnut juosta, toistaiseksi. Kertaakaan ei ole ollut esim. antibioottikuuria. Pientä lämpöä ajottain 37.1-37.6. Varmaan on allergiaa myös ( ei tutkittu) ainakin eläimille ja ehkä pölylle...ainakin näin itse päättelisin kun maalla sukulaisten luona käydään niin alan tirskiä puolentunnin-tunnin kuluttua, silmät kutiaa, verestää ja vuotaa..
On täällä noita yksityisia asemia, esim. Mehiläinen ja siellä näky olevan noita korva, nenä ja kurkkutautien erikoislääkäreitä. Sitä nyt lähinnä ajattelin, mutta hinnat hirvittää.

Ne kurkkaa kerran kurkkuun peilillä ja ottaa verikokeen, maks 150e . Saisit rauhan jos et tee itselles jotain toista oireyhtymää.

Kurkunpäänsyövän riskitekijä n tupakointija puhetyö - sulla ei kumpaakaan joten mene nukumaan :)

Tuli sellainen mieleen, ettet vaan tarkkaile itseäsi liikaa. Sekin väsyttää kovin ja ahdistuksesta voi hyvinkin johtua tuo palan tunne kurkussa. Käy ihmeessä juttelemassa lääkärissä, varmasti helpottaa kun saat tietää, ettei sairautta ole.

siis vielä ei mielestäni ole pahemmin tutkittu, ainoastaa perslabrat ja kilpirauhaskokeet ja keuhkot kuunneltu. Siinä ne. Ens viikon loppupuolella on toi keuhkokuva, se kyl ähän pelottaa et mitä sieltä löytyy.
Noista risoista, en usko että ne mitenkään isot on.. en ainakaan kuorsaa tai ainakaan kukaan ei oo asiasta maininnut :D, korvatulehduksia ei ole pienenä ollut kuin kerran ala-asteella ja silloin toisen korvan tärykalvo puhkaistiin.
Koitan olla ajattelematta asiaa, mutta kun on toi tunne tuolla kurkun puolella niin vähän vaikeaa. Pelottaa jo ajatus syövästä, sillä olen yh-äiti... oma mummoni on kuollut syöpääm nuorena lastensa ollessa pieniä. Toivotaan että toi thx kuva ois ok.

Kuulepas nyt, ton ikäsellä tupakoimattomalla naisella on aivan olematon mahdollisuus sairastua kurkunpäänsyöpään.
Noita oireita voi tulla vaikka mistä, esim.allergian ärsyttämät limakalvot jne.
Mulla oli muutama vuosi sitten imusolmukkeet jatkuvasti turvoksissa, niistin ja yskin verta, korviin sattui koko ajan, ja mäkin diagnosoin itselleni kurkunpäänsyövän :)
Se olikin sitten refluksitauti & palleatyrä. Kun pääsin palleatyrästä eroon, lähti myös refluksi ja nuo oireet.
Ikävä vaiva oli sekin, mutta ei sentään kuolemaksi!

voiko toi paineen/palan tunne johtua kurkussa turvonneista imusolmukkeista?
Entistä raskaampaa minulla on maalla ollessa hengittää, joten imusolmukkeet voi ihan hyvin johtua siitä. Tosin käydään maalla n. 2-3 kk välein. Meillä ei täällä kaupungissa ole lemmikkejä. Lapsena minulla ei ollut mitään allergia oireita, ne tulivat vasta n. 17 vuotiaana (asuin tuolloin opiskelujen vuoksi toisella paikkakunnalla). Luulenpa että lapsuudenkodissani on ehkä myös hometta (mm. vaatteet haisee omituiselle sieltä palatessa), mutta kun asiaa on hankala ottaa esille kun muut ei tunnu saavan mitään oireita. Voiko pitkäaikaisesti homeelle altistuminen aiheuttaa minkälaisia ongelmia terveydelle? voisko oireeni selittyä homeelle altistumisella? olen asunut nyt yhteensä 10 vuotta muualla, mutta ymmärtääkseni homeelle altistumisen oireet pitäisi hävitä hometalosta muuton jälkeen.
Mulla ei aiemmin ole ollut veriyskää/niistettäessä verta, tämä alkoi vasta nyt tammikuun alun aikana eli sitä on nyt ollut sellaisen 1kk ajan.

Mulla ainakin oli refluksitaudin aikaan koko ajan palan tunne kurkussa. Nieleminen tuntui vaikealta, enkä pystynyt pitämään mitään kaulan ympärillä. Kurkku oli välillä todella ärtynyt ja punainen siltä puolelta jolla yleensä nukun, koska vatsahapot nousi kärventämään kurkkua öisin... Kannattaa tutkituttaa.

Mulle kans tuli mieleen tuo refluksi... Se voi tehdä myös sellasta, että tuntuu niinkun sydämeen ottais. On aika laajakirjoinen oireiltaan. Myös pelkät allergiat voi tehdä sen palantunteen kurkkuun. Mulla on itselläni sellainen tunne, jos olen koirien tai kissojen kanssa kovin pitkän aikaa. Myös homeoireet on juurikin tuollaisia... On kyllä aika monta mahdollisuutta, ennen kun syöpää rupeet pelkäämään.

Angiina ei ole ollut. Enkä kyllä sanois että kurkunpääntulehdustakaan ois ollut.
En usko että on refluksitautia, ei ainakaan närästystä ole. Närästänyt on viimeksi raskausaikana (ja meni hetken ennen kuin tajusin että "hei tämä on sitä närästystä"). Ainoastaan joskus on sitä että ruoka ei mene alas ja se tuntuu ikävältä ja silloin on saatava jotain juotavaa päälle. Mut siis ei ole tutkittu onko refluksitautia.

[QUOTE="aloittaja";25597274]Angiina ei ole ollut. Enkä kyllä sanois että kurkunpääntulehdustakaan ois ollut.
En usko että on refluksitautia, ei ainakaan närästystä ole. Närästänyt on viimeksi raskausaikana (ja meni hetken ennen kuin tajusin että "hei tämä on sitä närästystä"). Ainoastaan joskus on sitä että ruoka ei mene alas ja se tuntuu ikävältä ja silloin on saatava jotain juotavaa päälle. Mut siis ei ole tutkittu onko refluksitautia.[/QUOTE]

Kannattais kysyä lääkäriltä! Ei muakaan ole koskaan varsinaisesti närästänyt, edes raskausaikana vaikka ihan oksensin iltayöstä! Tuntuu vaan sellanen paineen tunne.

Ei mullakaan koskaan närästänyt! Refluksi on siitä kavala tauti, että oireet voi keskittyä lähinnä pään alueelle eikä osaa yhdistää sitä ruoansulatushäiriöön. En ole nyt kiveen kovaan väittämässä, että sullakin on se, mutta oireet kyllä täsmäävät. Lisäksi mulla oireili astma tosi pahasti refluksitaudin aikana, mutta nekin oireet sain aisoihin, kun pääsin refluksista eroon.

ei oo tollasta syämeen ottais tunnetta, ainut on se että jossain tietyissä asennoissa ikäänkuin tosta sydämen/kehkojen välistä kramppais, esim. nyt kokeilin ohjattua kahvakuulaharjoittelua niin mentiin selälleen makuulleen ja siinä alettiin tekeen (en nyt muista edes miten se liike meni kun en ees ensimmäistä saanut tehtyä), mut kuitenkin kun aloitin liikkeen teon niin tohon ikään kuin keuhkojen väliin tuli sellanen kovin painava tunne, ja se meni sit ohi ku pari minuuttia lepäili siinä asennossa. Näin on käynyt joskus aiemminkin ja se tuntuu erittäin kivuliaalta ja inhottavalta. Mut toi tuskin liittyy tohon refluksiin?

Kyllä voi liittyä, tai sitten just siihen palleatyrään. Mee lääkäriin ja valita tuota kipua ja närästystä (vaikkei närästäiskään), niin pääset tutkimuksiin. Niin mäkin lopulta tein, kun kurkusta ei löydetty mitään.