Kuukausitulot, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riippuu ihan menoista, itse en varmastikkaan tulisi toimeen, kun olen tottunut nykyään toisenlaiseen elämään, mutta aikaisemmin olen kyllä paljon pienemmillä tuloilla kituutellut. Kyllä yrittäisin parantaa rahatilannetta esim. työpaikkaa vaihtamalla tai työnohessa kouluttautumalla...

[QUOTE="vieras";22721553]Mikä vaivaa kun ei töihin voida mennä? Opiskelen ja työssä käyn. Kyllä pärjää.[/QUOTE]

No aiemmin kävin duunissa opintojen ohessa, mutta enää ei ole entisessä paikassa töitä tarjolla ja uutta osa-aikaista työtä en ole löytänyt.

Onko tämä tilanne pysyvä vai väliaikainen? Onko mahdollista nostaa tuloja esimerkiksi työpaikkaa vaihtamalla tai uuden ammatin opiskelulla?

Toivottavasti väliaikainen. Lyhyesti: lapsi, avioero, yt:t & irtisanominen (lähes kaikille ko. työpaikassa) 1,5 v sitten, nyt hanttihommia, lyhyttä keikkaa + päivärahaa.

Entinen ammatti ei näytä hyvältä (siis hyvin työllistävältä), ja aion hakea opiskelemaan nyt keväällä (aloittaa syksyllä), mikä tarkoittaa vielä tiukempaa aikaa useita vuosia. Mutta sen jälkeen valoa tunnelin päässä.

[QUOTE="aapee";22721763]Niiden uusien opintojen ohessa työssäkäynti on vaikeampaa kuin ennen, koska mulla ei ole hyvää & ilmaista lapsenvahtia kuten mummo tms.[/QUOTE]

Onko isä kuvioissa? Voisiko välillä hoitaa lasta? Oletko harkinnut oppisopimuskoulutusta? Ei tarvitse kuluttaa päivää töissä/iltaa opiskellessa, vaan saisit töitten ohella ammattitutkinnon.

[QUOTE="neiti";22721792]Onko isä kuvioissa? Voisiko välillä hoitaa lasta? Oletko harkinnut oppisopimuskoulutusta? Ei tarvitse kuluttaa päivää töissä/iltaa opiskellessa, vaan saisit töitten ohella ammattitutkinnon.[/QUOTE]

Isä on aika vähän hoitanut, hänellä epsäännöllinen vuorotyö.

Ne ammatit, mihin mun on järkevää opiskella eivät ole oppisopimuksella opiskeltavia. Haen siis yliopistoon. Edellinen tutkinto amk-tasoinen.

Mulle jää saman verran kahden lapsen kanssa vuokran jälkeen. Kyllähän sillä elää, mutta tosiaan jos tulee jotain extraa niin tiukkaa tekee. Ootko aatellut, ett hankkisit lasit osamaksulla? Ainakin instrusta on ennen saanut niin, että maksaa 4 osassa. Mulla on hajataittoa ja lasit maksaa aina 400-500e, eipä kovin usein oo varaa hankkii uusia.

Lapsellinen yliopisto-opiskelija saa asumistukea normaalisti, eikä siis opiskelijan opintotukea. Opintotuki on n.300e kuussa ja laina päälle. Riippuu mitä opiskelet, mut ehkä on mahdollista tehä jotain keikkaa muutamana päivänä viikossa.

[QUOTE="yhäippä";22721948]Mulle jää saman verran kahden lapsen kanssa vuokran jälkeen. Kyllähän sillä elää, mutta tosiaan jos tulee jotain extraa niin tiukkaa tekee. Ootko aatellut, ett hankkisit lasit osamaksulla? Ainakin instrusta on ennen saanut niin, että maksaa 4 osassa. Mulla on hajataittoa ja lasit maksaa aina 400-500e, eipä kovin usein oo varaa hankkii uusia.

Lapsellinen yliopisto-opiskelija saa asumistukea normaalisti, eikä siis opiskelijan opintotukea. Opintotuki on n.300e kuussa ja laina päälle. Riippuu mitä opiskelet, mut ehkä on mahdollista tehä jotain keikkaa muutamana päivänä viikossa.[/QUOTE]

Ok, täytyy yrittää osamaksulla..

[QUOTE="aapee";22721751]Toivottavasti väliaikainen. Lyhyesti: lapsi, avioero, yt:t & irtisanominen (lähes kaikille ko. työpaikassa) 1,5 v sitten, nyt hanttihommia, lyhyttä keikkaa + päivärahaa.

Entinen ammatti ei näytä hyvältä (siis hyvin työllistävältä), ja aion hakea opiskelemaan nyt keväällä (aloittaa syksyllä), mikä tarkoittaa vielä tiukempaa aikaa useita vuosia. Mutta sen jälkeen valoa tunnelin päässä.[/QUOTE]

Tilapäisenä tällasta kestää jotenkuten :) Itselläni jäi lukio kesken masennuksen takia, nyt olen hoitovapaalla ja aikuislukiota suoritan tässä samalla. Sitten yliopistoon ja sitten joskus kymmenen vuoden päästä mulla voisi olla oikea työpaikka...

[QUOTE="aapee";22721874]Isä on aika vähän hoitanut, hänellä epsäännöllinen vuorotyö.

Ne ammatit, mihin mun on järkevää opiskella eivät ole oppisopimuksella opiskeltavia. Haen siis yliopistoon. Edellinen tutkinto amk-tasoinen.[/QUOTE]

Sellainen ehkä toimisi, että opiskelet hitaalla tahdilla, ja tekisit osan arkipäivistä töitä, osan opintoja. Tenttimällä vois sitten nopeuttaa hieman opintoja.

Jännä juttu, että vastauksien mukaan tolla rahalla pitäis pärjätä. Kun kirjoitin asuntolainaketjuun, että meinaamme ottaa lainaa 350 000 ja meille jää asumiskulujen jälkeen vähintään 3000kk elämiseen, vastaukset oli tyyliin "hullua ottaa tuollainen laina jos haluaa tehdä jotain muutakin kun maksaa lainaa"

Akjattelepa jos perheeseeen kuuluu 6 hlöä ja jää samnverram, usein vähemmäinkin käyttöön. tästä sit pitää vielä ostaa lasten bussikortit, vaatteet ja ruuat. Ei naurata ei

[QUOTE="neiti";22722539]600e kuudelle henkilölle/kk??[/QUOTE]

joo laskujen ja vuokran jälkeen yleensä jää tuon verran. ruokaan menee suurin osa, bussikortteihin talvisaikaan kahdelle lapselle menee 80e

Todella pienethän nuo ap:n tulot ovat... vaikka joku sillä kertoo hyvin pärjäävänsä, niin ihan varmasti ap:lla on tiukkaa taloudellisesti lapsen kanssa, jos ei ole säästöjä ja tukiverkostoa ympärillä.
Moni meistä on juuri opiskeluaikoinaan ollut samanlaisessa tilanteessa, joten toivottavasti väliaikainen tilanne ap:llakin. Itse sitä vielä tinkii, mutta lapsen kanssa ikävämpi tilanne.

Tulot tukineen kaikkineen alle 1500e/kk,josta sitten suoritan vuokran 650e plus muut elämis/asumiskulut.Pankkikin pyytelee omiaan joka jumalan kk,vielä 8v.Ei sitä kamalasti käteen jää...

Ja kolme lasta yksin huollettavana

[QUOTE="hah";22722784]En usko. saatte sossusta rahaa niin kyllä siellä on perusosa toimeentulotuessa enemmän kuin tuo.[/QUOTE]

sossusta ei saada, vain nyt joulukkuussa saatiin ku ei tullut sitä mun sairauspäivärahaa, se on kuitenkin 500e mikä jäi tulematta

Riippuu varmaan paljon opiskelualasta, onko työssäkäynti mahdollista (esim. onko monilla luennoilla läsnäolopakko).

Mulla on läsnäolopakko, mutta ilta- ja vknlopputöitä teen. Ja lisäksi keikkahommia. Tulot yhteensä noin 800-900 euroa kuussa, sillä pärjää. En tajua miten kukaan opiskelija voi olla tekemättä töitä... Toki kesätyörahoista voi aina säästää ja elää sitten niiden varassa.

[QUOTE="neiti";22722477]Sellainen ehkä t oimisi, että opiskelet hitaalla tahdilla, ja tekisit osan arkipäivistä töitä, osan opintoja. Tenttimällä vois sitten nopeuttaa hieman opintoja.[/QUOTE]

Niitä sen alan töitä olisi kyllä opiskelijallekin, mutta itse opiskelu on paljon läsnäoloa vaativaa. Jonkun verran yritän toki tehdä töitä.

Meitä on minä ja 5-v lapsi. Kuussa jää kaikkeen muuhun paitsi asumiseen (laskut, ruoka,
vaatteet, huvit, lääkkeet, bussimatkat 640 e/kk.

Miltä tuo summa sinusta kuulostaa? Mä ajattelen että moni saa vähemmmänkin, mutta ei haittaisi, jos kuussa olisi edes muutama satanen väljyyttä.

eläisin tuolla lapsen kanssa ihan kohtuullisesti. Varsinkin kun lapsi kasvaa menee enemmän.

Yhteistyössä