Kuukautishäiriöt (ja kilpirauhasen vajaat.)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja abc1234
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

abc1234

Vieras
Olen kärsinyt epäsäännöllisistä kuukautisista viime syksystä saakka. Sitä ennen kuukautiset ovat tulleet aika säännöllisesti, vaikka kiertoni onkin aina ollut pitkähkö. Nyt ne siis jäävät toistuvasti välistä tai myöhästyvät, ja on myös rusehtavia välivuotoja.

Kävin ihan vastikään gynekologilla, joka teki perus sisätutkimuksen, ultran ja otti papan. Niissä kaikki ok. Raskaana en ole. Sukupuolitautejakaan ei ole, testattu on. Kilpirauhasen vajaatoimintaan on vahva sukurasite, ja kerran vuosia sitten arvot olivatkin päin mäntyä, mutta asia korjaantui itsestään ilman lääkitystä. Gyne oli sitä mieltä, että syy voi hyvinkin olla kilpirauhasessa.

Terveyskeskuslääkärini on toista mieltä, vaikka minulla on muitakin vajikseen viittaavia oireita (väsymys, aloitekyvyttömyys, ajatuksen hitaus, turvotusta, runsasta hiustenlähtöä ja kuivat hiukset). Syksyllä minulta mitattiin pelkkä TSH, ja se oli 3,3 (eli lähellä viitearvojen ylärajaa). Lääkäri suostui pitkin hampain uuteen verikokeeseen ja nyt otettiin myös T4-V. Lääkäri tokaisi vielä, että tyroksiinilääkitystä ei aloiteta jos arvot vaan ovat viiterajoissa. Oireeni kun kuulemma voivat liittyä "ihan mihin vain"...

En ole laihtunut, en ole ajoittaista (normaalia) koulustressiä lukuunottamatta rasittunut, syön hyvin ja liikun säännöllisesti (en liikaa). En myöskään käytä mitään säännöllistä ehkäisyä. Gynekologi määräsi minulle terolut-kuurin siltä varalta, ettei vastaus ongelmaan löydy kilpirauhasesta, mutta minun pitäisi odottaa kuukautisten alkamista ennen kuin voin aloittaa kuurin ja niitä ei nyt sattuneesta syystä näy.

Onko vastaavia kokemuksia, tai ehkäpä löytynyt jokin muu selitys kuukautishäiriöille?

Yhteistyössä