kuulin eilen huolestuttavia asioita yhden kaveripariskunnan lastenhoidosta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

kuha

Aktiivinen jäsen
15.01.2007
5 027
0
36
heillä parin kuukauden ikäinen vauva ja mä ihmettelin jo joskus aiemmin kun tää nainen tuli lapsen kanssa meille kahvitteleen ja oli puhetta et voi mennä parikin tuntia. koko sinä aikana tää nainen ei vaihtanu pienelle vaippaa ja sit tää pikkunen alko huutaa ku syötävä. otin syliin kun äiti ei tehny mitään ja tunsin että vauva on ihan märkä. kysyin samalla et koska se on syöny,niin ei hän muista :headwall:
olin sit et voisin vaihtaa vaipan ja lämmitetään vähän maitoa sille josko se siitä nukahtais,niin tää äiti sanoo et ei hän ottanu mukaan yhtään :o
eihän mulla nyt kotona mitään vauvatarvikkeita ole (mut varoiks aion nyt hankkia!!)

no,eilen kuulin meidän yhteiseltä tutulta näitä samanlaisia juttuja plus että vauvan isi tunkee vauvalle suuhun vaikka mitä,jugurttia ja marmeladia jne ja sit ne ihmettelee miks vauva itkee :o
lisäks tää lapsen isä istuttaa sitä vauvaa :headwall: eikä tää äiti tee asialle mitään,kun ei se kuitenkaan hyödyttäis |O

mä en ole missään väleissä tän lapsen isän kanssa ja äidille ei auta nätisti eikä rumasti sanominen. kamala tilanne :|

ei ne masentuneita ole,tää äiti vaan on ihan pihalla. sil ei oo mitään äidinvaistoa tms. mut en usko et on masentunut. uusavuttomia ovat kyllä myös jossain määrin.
en teidä miten vois heitä auttaa/neuvoa ilman että tuputan itteeni ja niin ettei lapsen isän kanssa tarvi olla tekemisissä :|

Alkuperäinen kirjoittaja Kerttu-Kyllikki:
Niinno, ei se masennus välttämättä aina näy päälle päin.
Tommosille pitäs kyllä olla jotain vanhemmuus-kursseja.

tiedän ettei näy nimim.itsekin olen ollut masentunut, mut silti en vahvasti usko et he ovat masentuneita kumpikaan.. lähinnä avuttomia.. :|
en tiedä puhuisko neuvolassa,mut en mä nyt lastensuojeluun ala tässä vaiheessa soitteleen kuten joku tossa ehdotti :whistle:

No soita neuvolaan, tossa vaiheessa kuitenki siellä käydään vauvan kanssa vielä suht usein, niin "puuttumisen" siltä taholta luulisi olevan melko helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja kuha:

tiedän ettei näy nimim.itsekin olen ollut masentunut, mut silti en vahvasti usko et he ovat masentuneita kumpikaan.. lähinnä avuttomia.. :|
en tiedä puhuisko neuvolassa,mut en mä nyt lastensuojeluun ala tässä vaiheessa soitteleen kuten joku tossa ehdotti :whistle:

eli et oikeati uskalla puuttua lapsen huonoon kohteluun vaan haluat jeesustella sitä palstoilla? miksi ylipäätään otat tuommoisen asian puheeksi ja kysyt neuvoa jos et kuintekaan ole oikeasti valmis muuta tekemään kuin miettimään sitä miten sinun itsesi käy jos he saavat tietää että sinä olet asian takana?

kumpihan tässä on tärkeämpää vanhempien mahdollinen viha ja välien katkaisu vai se, että heille kerrotaan miten lasta hoidetaan ja vielä semmoiselta taholta joka todella tekee asialle jotain, ennen kuin lapselle tapahtuu peruuttamatonta vahinkoa, tai ottaa lapsen huostaan ja antaa semmoisille joista on kasvattajiksi.

Yksi asia pisti silmään... eikös se ole ihan normaalia että vauvalle vaihdetaan vaippa muutaman tunnin välein? Kun sanoit että pari tuntia istuitte eikä äiti sinä aikana vaihtanut vaippaa...

Muuten kyllä karua tekstiä, kuulostaa nainen olevan melko pihalla äidinroolistaan. Surullista. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Aquarius:
Yksi asia pisti silmään... eikös se ole ihan normaalia että vauvalle vaihdetaan vaippa muutaman tunnin välein? Kun sanoit että pari tuntia istuitte eikä äiti sinä aikana vaihtanut vaippaa...

Muuten kyllä karua tekstiä, kuulostaa nainen olevan melko pihalla äidinroolistaan. Surullista. :(

Mut että lähdetään kyläilemään, eikä oteta edes varavaippaa mukaan..!? Tarkoitti varmaankin sitä..

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:

Mut että lähdetään kyläilemään, eikä oteta edes varavaippaa mukaan..!? Tarkoitti varmaankin sitä..

Voihan se vaippa unohtua :whistle:

kirjotin et voi mennä parikin tuntia ja äiti oli vaihtanu vauvalle vaipan viimeks aikaa sitten ennenkun tulivat meille ja kesti heillä kotimatkakin,että varmaan nelisen tuntia ollu raasu samoissa vaipoissa :(

ja tolle ylemmälle kirjoittajalle: en mä mitään jeesustele,mut mun mielestäå pitää koittaa muut keinot ensin eikä soittaa lastensuojeluun!! tottakai se lapsi on tässä numero yksi,mut josko neuvolan puuttuminen ja muiden äitien tuki ratkaisis asian?? anteeks kauheesti et kirjotin tänne |O

kirjotin et voi mennä parikin tuntia ja äiti oli vaihtanu vauvalle vaipan viimeks aikaa sitten ennenkun tulivat meille ja kesti heillä kotimatkakin,että varmaan nelisen tuntia ollu raasu samoissa vaipoissa :(

ja tolle ylemmälle kirjoittajalle: en mä mitään jeesustele,mut mun mielestäå pitää koittaa muut keinot ensin eikä soittaa lastensuojeluun!! tottakai se lapsi on tässä numero yksi,mut josko neuvolan puuttuminen ja muiden äitien tuki ratkaisis asian?? anteeks kauheesti et kirjotin tänne |O

Lastensuojelusta voi saada kotiin apua ja myös ohjausta lapsen hoitoon esim ensikodin kautta...

Aa, selväksi tuli :)

kuinka usein sun mielestä olis sit hyvä vaihtaa vaippa? mä vaihdan omalle vaavilleni noin 2-3 tunnin välein. Jostain olen kuullut että vaippoja menee n. 6/pv. eli sen mukaan pitäis vaihtaa 3 tunnin välein. eli ei musta kuulosta kovin pahalta jos 2 tuntia on samassa vaipassa. Tosin tuo marmeladin yms. syöttäminen ei ole kyllä hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja berries:
kuinka usein sun mielestä olis sit hyvä vaihtaa vaippa? mä vaihdan omalle vaavilleni noin 2-3 tunnin välein. Jostain olen kuullut että vaippoja menee n. 6/pv. eli sen mukaan pitäis vaihtaa 3 tunnin välein. eli ei musta kuulosta kovin pahalta jos 2 tuntia on samassa vaipassa. Tosin tuo marmeladin yms. syöttäminen ei ole kyllä hyväksi.

luin vasta nyt että olikin ollut 4 tuntia samassa vaipassa. eli eipä mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja berries:

Justhan tuossa luki ett 4 tuntia ainakin ollut samoissa vaipoissa.
Tosi vastuutonta touhua :'(

Jokaisen ihmisen masennus oireet on aivan erilaisia.. jos tällä äidillä on niin voimakas synnytyksen jälkeinen masennus ettei osaa ollenkaan iloita lapsesta ja hoitaa lasta niin on melkein jo sinun velvollisuutesi asiasta jollekin taholle ilmoittaa!!! On väärin jos jätät asiaan puuttumatta... Puutu ennen kuin jotain oikeasti pahaa sattuu!!!

Jos oikeesti ovat vain tietämättömiä, eivät tarkoituksella tee pahaa vauvalle? Meidänkin 2kk suuhun yritti mummot laittaa kermavaahtoa tms kun niin on aina tehty. En puolusta heidän käytöstä mutta jos yrittäisit jotain muuta ennen kun soitat lastensuojeluun. He eivät neuvoja usko vaikka kuinka nätisti yrittäisit sanoa?

neuvolaan yhteydenottaminen on ns. lempein keino. Siellä varmasti saavat opastusta vanhemmuteen konkreettisin keinoin.

Jos sosiaalista pamahdetaan paikalle tai pyydetään siellä käymään, ei se välttämättä ole vauvan kannalta parhain. Tai siis sillä tavalla että se voi joitakin vanhempia järkyttää liikaa(negatiivisella tavalla) jotka ovat kenties masentuneita tai hukassa itsensä kanssa. Monille kun se on "pirun merkki" se sosku. Toki sinnekkin jos tosi tosi hätä vauvalla olisi niin ilmottaisi mutta tässä tapauksessa näyttää olevan vanhemmuus hukassa.

Eli neuvolaan yhteys ja jos se ei auta niin siinä vaiheessa vasta soskuun. Ei sitä ole pakko katujyrää käyttää kun harjallakin voi lakaista(kuvaannollisesti).
Ja neuvolaahan ne monesti soskun tätin konsultoivat joten sitä kautta sitten osaavat ammatti ihmisetkin puuttua ettei se mene yhden ihmisen kuviittelisen haihattelun piikkiin(en nyt tarkoita että ap olisi semmoinen).

ei täällä asiasta jauhaminen auta! sano suoraan vanhemmille ja auta /opasta heitä tekemään oikein jolleivät itse osaa ja sano sille miehelle ettei tuon ikäistä saa istuttaa tai antaa marmelaadia!!

opeta sinä sitä naista hoitamaan lasta! katot sit mitä tapahtuu.
Mulla ikää 21 ja äidinvaistot tuli ihan luonnostaan ja kyky tulkita pirpanaa.Mutta ei kaikilla ja ei se ikää katso.
ei pidä olla välinpitämätön vaan napakasti hoitaa asioita,tee se sille mamalle selkeeksi!!!

Yhteistyössä