K
kiop
Vieras
ll
Minä etsin jo sitä perhanan elokuvaa |O
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Minä etsin jo sitä perhanan elokuvaa |O
Uskomatonta miten paljon näitä tarinoita omastakin elämästä löytyy, kun alkaa oikein miettimään. Tästä Rähinä-Reetan jutusta tuli mieleen tuon avovaimoni äidin eli anoppini synnyinkodin aittarakennus. Meillä on tapana käydä anopin kanssa yhdessä katsastamassa anopin synnyinkodin kunto vuosittain ja vietetään siellä usein parikin yötä. Se on sellaista "akkain aikaa" niin kuin anoppi itse sanoo. Grillaillaan ja hölläillään.
Itse päärakennus on melko heikossa kunnossa ja siellä on niin raskas ja kostea ilma, ettei viitsitä siellä öitä olla, mutta aitta, jonka on oletettu olevan vielä vanhempaa perua kuin itse päärakennus, on vielä hyvinkin kesämajoitukseen sopiva. Se on juurikin tuollainen siirretty rakennus, jonka alkujaan rakensi omin käsin joku avovaimoni sukulainen, yhtään en muista kuka, ja sitä sen jälkeen oli siirretty ainakin kahteen otteeseen. Hyvin kaunis ja hyvin rakennettu, en yhtään ihmettele, että siitä on joskus ollut ihan kiistaakin kuka sen itselleen saa.
No, joka tapauksessa, jok'ikinen kerta, kun ollaan siellä yötä, me herätään puoli neljältä aamuyöllä siihen, kun aitta alkaa natista ja katolta kuuluu sellainen outo nakutus, vähän kuin tikka hakkaisi kattoa. Aina klo 03.30 se ääni alkaa, niin tarkasti silloin, että on herätty vartavasten sitä kuuntelemaan. On kierretty aittaa ja tarkastettu jok'ikinen nurkka, mutta mitään ei ole löytynyt. Jossain vaiheessa yötä ne loppuvat yhtä mystisesti kuin ovat alkaneetkinEn tajua mikä ne voi aiheuttaa, mutta kyllä kieltämättä kutkuttaisi pistää koko aitta kappaleiksi ja selvittää mistä äänet tulevat. Ei siellä mitään outoa tunnu tai mitään outoa näy. Ne äänet vaan kuuluvat ja poistuvat ihan itsestään. Ikinä ei ole pelottanut ja lapsetkin nukkuvat siellä ihan hyvin, eivät edes herää ääniin niin kuin me aikuiset.
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28795241:No tuolla mökissä makuuhuone oli yläkerrassa ja öisin kuului kuvailemasi kaltaista häiritsevää meteliä, jostain katolta tai seinältä.
Myöhemmin käsiin löytyi kirja suomalaisia myytillisiä tarinoita, ja juttuja kolmesti siirretyistä rakennuksista on koottu Ylistarosta, Jaalasta, Tammelasta ja Kokemäeltä.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28795271:Se on "Myytillisiä Tarinoita", toimittanut Lauri Simonsuuri/ Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.![]()
Ennätin jo löytää googlettamalla. Meinaan ehdottomasti lukea, kiitos!
Ettekö koskaan selvittäneet mitä talossa oli mahdollisesti tapahtunut ennen teidän sinne muuttoanne?
Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;28795271:Se on "Myytillisiä Tarinoita", toimittanut Lauri Simonsuuri/ Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.![]()