Kuulitteko jo, mitä opetusministeri Virkkunen on hölmöillyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja virkkusen erottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

virkkusen erottava

Vieras
Tunnen suurta myötähäpeää Virkkusta kohtaan. Onko hän ikinä edes käynyt Itä-Suomessa?

http://yle.fi/alueet/etela-karjala/2010/08/virkkunen_kaikkien_on_opiskeltava_ruotsia_1889729.html

Miksipä pakkovenäjä muuttaisi pakkoruotsin ongelmia. Venäjä vielä niin vaikea kieli että ruotsia jo puhutaan siinä vaiheessa kun venäjää osataan vasta kirjaimet.

Pitäisi kehittää enemmän A-kielten opiskelua. Se on ihan puuhastelua mitä B-kieliä yläasteella luetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Ei tajuu?????

Mitä et tajua? Koko Itä-Suomi (Pohjois-Savon, Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Etelä-Karjalan maakunnat) on esittänyt perustellun toiveen, että ne, jotka haluavat, saisivat opiskella venäjää ruotsin tilalla. Virkkunen ei osaa mitään muuta sanoa kuin että ei käy, vaan pitää vaan kaikkien opiskella ruotsia. Mitään perusteluita ei hänellä asialle ole. Onko hän ihan tehtäviensä tasalla?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Miksipä pakkovenäjä muuttaisi pakkoruotsin ongelmia. Venäjä vielä niin vaikea kieli että ruotsia jo puhutaan siinä vaiheessa kun venäjää osataan vasta kirjaimet.

Ongelma on se, että Itä-Suomessa on venäjän taidosta oikeasti hyötyä, mutta ruotsia ei tarvita ollenkaan. Tätä ei Virkkunen selvästikään tajua. Ehkä pieni opintomatka Itä-Suomeen olisi paikallaan?

Itse asun Turussa, jossa ruotsia kuulee lähes päivittäin ja olen aina ihmetellyt miltä mahtaa tuntua opiskella ruotsia jossain itärajalla, jossa sillä kielellä ei tee yhtään mitään:o

Alkuperäinen kirjoittaja Jo on:
Itse asun Turussa, jossa ruotsia kuulee lähes päivittäin ja olen aina ihmetellyt miltä mahtaa tuntua opiskella ruotsia jossain itärajalla, jossa sillä kielellä ei tee yhtään mitään:o
Vaikka eipä sillä ruotsilla Turussakaan mitään tee ellei ole asiakaspalvelualalla...

Alkuperäinen kirjoittaja virkkusen erottava :

Ongelma on se, että Itä-Suomessa on venäjän taidosta oikeasti hyötyä, mutta ruotsia ei tarvita ollenkaan. Tätä ei Virkkunen selvästikään tajua. Ehkä pieni opintomatka Itä-Suomeen olisi paikallaan?

Ymmärrän Virkkusen kannan, koska iso osa äänestäjistä on ns. pakkovenäjää vastaan, vaikka se olisi vapaaehtoinen niin meidän kulttuurissa elää toisesta maailmansodasta peräisin oleva "ryssäviha".

Järkevä ajatus tuo olisi, jos toteutuisi, mutta toisi todennäköisesti tämän valinnaisuuden takia myös lisää kustannuksia. Mistä rahat otettaisiin? Perusopetuksessa ei juuri missään ole leikattavaa.

Varmasti taustalla on Suomen virallinen kaksikielisyys. Ja voihan se itäsuomalainenkin joskus muuttaa esimerkiksi länsirannikolle töiden perässä ja sitten jo taas vaaditaankin ruotsin kielen taitoa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ymmärrän Virkkusen kannan, koska iso osa äänestäjistä on ns. pakkovenäjää vastaan, vaikka se olisi vapaaehtoinen niin meidän kulttuurissa elää toisesta maailmansodasta peräisin oleva "ryssäviha".

Järkevä ajatus tuo olisi, jos toteutuisi, mutta toisi todennäköisesti tämän valinnaisuuden takia myös lisää kustannuksia. Mistä rahat otettaisiin? Perusopetuksessa ei juuri missään ole leikattavaa.

Venäjänkielestä on enemmän hyötyä kuin ruotsista nykyaikana

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei venäjää oltaisi kenelläkään pakottamassa. Tässä ehdotetussa kokeilussa sen voisi vapaaehtoisesti valita ruotsin tilalle.

Suurin osa äänestäistä on pakkoruotsia vastaan. Jopa Kokoomus puolueena on pakkoruotsia vastaan (aloite pakkoruotsin poistamisesta hyväksyttiin puoluekokouksessa).

Alkuperäinen kirjoittaja veera:
Varmasti taustalla on Suomen virallinen kaksikielisyys. Ja voihan se itäsuomalainenkin joskus muuttaa esimerkiksi länsirannikolle töiden perässä ja sitten jo taas vaaditaankin ruotsin kielen taitoa!

Kuinka paljon ihmisiä on sitten holhottava? EU-aikana itäsuomalainen voi muuttaa vaikka Saksaan töihin. Pitäisikö siis olla kouluissa pakkosaksa?

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Alkuperäinen kirjoittaja virkkusen erottava:
Mä olen Virkkusen kanssa samaa mieltä.

Oletko ruotsinkielinen/kaksikielinen?

En.

Miksi olet sitä mieltä, että itäsuomalaisten olisi opiskeltava pakolla ruotsia, eikä saisi valita tilalle siellä hyvin tarpeellista venäjää? En näe mitään rationaalisuutta Virkkusen kommentissa.

Itä-Suomessa asuin vuosia enkä koskaan, ikinä kuullut missään sanaakaan ruotsia. Venäjää sen sijaan kuuli päivittäin ja kauppojen yms työntekijöiltä toivottiin nimenomaan venäjän kielen taitoa. Ruotsilla ei tehnyt yhtään mitään eikä kellään ollut motivaatiota ruotsin kielen opiskeluun. Siellä suunnalla se oli nimenomaan PAKKOruotsia.
Olis varsin perusteltua poistaa pakkoruotsi ja otta tilalle pakko B-kieli, jonka jokainen saisi itse valita oman tarpeensa ja kiinnostuksensa mukaan.

Minäkin olen virkkusen kanssa samaa mieltä. Ja tuo vaihtoehto asettaisi taas pikkupaikkakuntien lapset eriarvoiseen asemaan. Siellä kun ei tuota vaadittua kymmentä oppilasta riitä kuin toiseen kieleen. Ja jos molempia pitäisi tarjota, oli oppilasmäärä mikä hyvänsä, kunnat joutuisivat ankaraan rasitukseen. 5 oppilasta molemmissa kielissä tms. ei oikein kuulosta järkevältä.

En.

Miksi olet sitä mieltä, että itäsuomalaisten olisi opiskeltava pakolla ruotsia, eikä saisi valita tilalle siellä hyvin tarpeellista venäjää? En näe mitään rationaalisuutta Virkkusen kommentissa.

Suomi on kaksikielinen ja toinen kotimainen on ruotsi, vaikka änkyrät kuinka yrittävät pistää vastaan. Sitten jos (utopiaa) joskus ruotsi poistetaan Suomen kotimaisista kielistä niin voin tarkistaa kantaani. Venäjää voi opiskella sitten esim. ranskan tai saksan sijasta jos haluaa kieliä lisää opiskella.

Tällaiset Virkkusen höpinät varmasti vaan entisestään kasvattavat perussuomalaisten kannatusta. Onko se sitten hyvä asia... en ole ihan vakuuttunut siitä...

"Pohjois-Karjalassa 14,2% jättikannatus
Pohjois-Karjalasta kuuluu kummia. Puolueemme kannatus on viimeisimpien mittausten mukaan noussut siellä jo huimaan 14,4 prosentin lukemaan. Perussuomalaiset on nyt kannatukseltaan maakunnan kolmanneksi suurin puolue ja jättänyt taakseen jo Kokoomuksenkin."

http://www.perussuomalaiset.fi/ajankohtaista/?issue=500

En.

Suomi on kaksikielinen ja toinen kotimainen on ruotsi, vaikka änkyrät kuinka yrittävät pistää vastaan. Sitten jos (utopiaa) joskus ruotsi poistetaan Suomen kotimaisista kielistä niin voin tarkistaa kantaani. Venäjää voi opiskella sitten esim. ranskan tai saksan sijasta jos haluaa kieliä lisää opiskella.

Miksi kielen virallisuus tarkoittaisi sitä, että sen pitäisi olla pakollinen oppiaine? Eihän se mitenkään sitä tarkoita. Virallisuus tarkoittaa vain sitä, että tiettyjä palveluita valtiolta/kunnilta saa näillä kielillä. Ei kaikkien tarvitse osata ruotsia. Tämä on kyllä ihan sinun oma keksintösi.

Alkuperäinen kirjoittaja r:
Minäkin olen virkkusen kanssa samaa mieltä. Ja tuo vaihtoehto asettaisi taas pikkupaikkakuntien lapset eriarvoiseen asemaan. Siellä kun ei tuota vaadittua kymmentä oppilasta riitä kuin toiseen kieleen. Ja jos molempia pitäisi tarjota, oli oppilasmäärä mikä hyvänsä, kunnat joutuisivat ankaraan rasitukseen. 5 oppilasta molemmissa kielissä tms. ei oikein kuulosta järkevältä.

Siis jos kaikille ei voida tarjota montaa kielivaihtoehtoa, niin kenellekään ei saa tarjota? Tämähän on reilua... Kyllähän tälläkin hetkellä kielitarjonnassa on eroja kuntien välille. Pakkoruotsin poisto helpottaisi tätä, koska muita kieliryhmiä syntyisi sitten helpommin.

Yhteistyössä