Kuulostaako hyvältä ruokamäärältä? (Laihdutus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jillian
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jillian

Vieras
Tavoitteena olisi toukokuuhun mennessä pudottaa 10kg (enemmänkin toki mutta en halua luulla liikoja..) Mitat tällä hetkellä 164/84 ja 3kg nyt lähtenyt...

AAMUPALA

4 viljan puuroa (1 dl kaurahiutaleita 1dl rasvatonta maitoa + jonkun verran vettä)
sokeritonta mehukeittoa loraus
raejuustoa 1/2dl

LOUNAS
Koulun opiskelijaravintolassa lounas, 1/2 lautasellista salaattia ainakin ja sitten kohtuudella mitä nyt sattuu olemaan..

VÄLIPALA
Fast dietmix-juoma 130kcal, tähän hankala oikeen saaha mitään oikeeta ruokaa kun siirtyminen koulun ja työpaikan välillä..

PÄIVÄLLINEN
naudanjauhelihaa/ kanaa 100g paistettuna, kasviksia + 100g raejuustoa

ILTAPALA
viipale ruisleipää kinkulla, kirsikkatomaatteja/ naposteluporkkanoita tms. muutama kpl

Lisäksi tietenkin n. 4 litraa vettä päivässä ja liikuntana n. 3krt/vko kuntosalia ja sitten lenkkeilyä, ehkä jotain kotijumppaa tms? vinkkejä saa antaa liikuntaankin!

[QUOTE="vieras";28029823]tossa on ihan liikaa[/QUOTE]

Jos on liikaa, niin kerrotko sitten mitä pitäisi vähentää jne? :) Ei kuitenkaan ole tarkoitus alkaa millekkään kitudieetille ja noista tulee n. 1000kcal per päivä

[QUOTE="vieras";28029823]tossa on ihan liikaa[/QUOTE]

Oleppas nyt ihan rauhas siellä! Tässä ihan hyvä määrä. Mä lisäisin jotain hedelmää vielä vaikka tuon diet mixin kaveriksi.

Käytä kiloklubia, siel on hyvät neuvot.

[QUOTE="tieto";28029853]Oleppas nyt ihan rauhas siellä! Tässä ihan hyvä määrä. Mä lisäisin jotain hedelmää vielä vaikka tuon diet mixin kaveriksi.

Käytä kiloklubia, siel on hyvät neuvot.[/QUOTE]

Kiitos vinkistä, pitää käydä tsekkaamassa tuo kiloklubi!

Tuossahan olikin tietenkin vaan aika suppea esimerkki, välillä menee aamupalana esim maitorahkaa marjoilla tai hedelmillä :) on niin hankalaa, kun koulusta pitää mennä suoraan töihin niin monet hedelmät ehtii päivän aikana jo muhjuuntua laukussa pahaksi, tuo dietmix on todettu nyt helpoimmaksi käytännössä kun lisää vaan jauheen valmiiksi purkkiin ja vettä saa hanasta kaveriks..

Mikä vika aamupuurossa on? Tosin kaurapuuro joka aamu ei ole terveellisin vaihtoehto, kerää limaa sisäelimiin (googleta aiheesta). Mutta puuro silloin tällöin on hyvä, samoin esim munakas kerran, pari viikossa voisi toimia. Ja mysli johon vaikka sitä mehukeittoa.

100g lihaa yhdellä aterialla ei ole kovin hyvä - suosituksetkin on että ihminen söisi n. 200-300g lihaa viikossa, Suomessa taas kiskotaan yleensä se 200g lihaa päivässä helposti eli viikossa tulee sitten jo reilu kilo...

Vettä 4L päivässä on sitten jo aivan liikaa. Tuolla määrällä saa itsensä jo hengiltä. Nesteitä päivän aikana max 2,5 litraa, kaksikin riittää.
Huolehdithan myös, että saat hyviä rasvoja ruoasta, kannattaa siis syödä esim avokadoa, ja pähkinöitä ja siemeniä muutama kerta viikossa.

Kouluruoan kaloreita on paha lähteä arvioimaan.

Epäilen kovasti tuota 1000 kaloria, koska itse syön sen verran päivässä, tarkkaan lasken ja ei mulla ole varaa syödä kamalastimitään tavisruokaa, leipää, makkaraa, makaroonia tms. Yhdessä banaanissakin on jo liki sata kaloria. Kannattaa miettiä et onko se sit sen arvoinen, kasviksia saa syödä vaikka kuinka paljon tolla kalorimäärällä.

Tavallisessa ruoassa mitä koulussa nyt saattaa olla esim makkaraa tms on kamalasti kaloreita.

Kouluruoan kaloreita on paha lähteä arvioimaan.

Epäilen kovasti tuota 1000 kaloria, koska itse syön sen verran päivässä, tarkkaan lasken ja ei mulla ole varaa syödä kamalastimitään tavisruokaa, leipää, makkaraa, makaroonia tms. Yhdessä banaanissakin on jo liki sata kaloria. Kannattaa miettiä et onko se sit sen arvoinen, kasviksia saa syödä vaikka kuinka paljon tolla kalorimäärällä.

Tavallisessa ruoassa mitä koulussa nyt saattaa olla esim makkaraa tms on kamalasti kaloreita.

Pelkkiä kaloreita ei kannata tuijottaa, kun laihduttaa. Vaan se mitä se sitten kokonaisuudessaan se ruoka sisältää.
Jos itse katsoisin, että työpaikkaruokalassa olisi jotain valmispyöryköitä rasvaisessa kastikkeessa, niin en silloin ottaisi niitä. Vaaleaa pastaa en syö itse ollenkaan joten sekin jäisi välistä, silloin ottaisin enemmän sitä salaattia yms terveellistä. Kyllähän sen pystyy kuitenkin jotenkin näkemään, onko ruoka jotain epäterveellistä uunimakkaraa juustokuorrutuksella, vaiko esim broilerinfileitä mitä nyt voi syödä suht hyvin.

Niimpä, mutta silti olen sitä mieltä ettei 1000kcal riitä aapeelle.
Äkkiä tulee jo yksi 100kcal kun laskee paistamiseen käytetyn rasvan, kahvimaidot yms

Leipäsiivu 80kcal (ruispaahto) ehkä kannattaa valita jotain muuta tilalle.

Aapee voisi vähentää lihan määrää, energiapatukka johonkin muuhun.
Itse syön aamupalaksi usein 250g maitorahkan marjoilla, marjoissa ei ole paljon kaloreita ja rahkassakin vain 150. Veikkaisin että ois paljon parempi kuin se patukka

Minusta puuro aamulla on tosi hyvä, kun aina pitäis olla kyse elämäntapamuutoksesta, niin tuo puuro aamulla on minusta hyvä tapa (täysjyvää, kotimaista, ei lisäaineita)

Aamu on paras aloittaa puurolla ja vaikka just sekaan raejuustoa ja marjoja.

Ruokavalioosi lisäisin tosiaan marjoja ja jonkun hedelmänkin.
iltaleivän voisit vaihtaa vaikka rahkaan marjoilla. :p

muistakaahan nyt sitten mitata ruuista raakapainot!
100g naudan paistijauhelihaa on 75g kypsänä,ja se on oikeasti pieni määrä!
Ap harrastaa liikuntaa 3krt viikossa vähintään,pitää ottaa sekin huomioon.tarkoitus tuskin on saada keskitysleiri lookkia.
Itse 163/68 ja salia pari vuotta takana.oma peruskulutus on noin 2000kcal,dietillä syön 1500kcal ja ns kasvukaudella lähes 3000kcal.liikun 4-6krt viikossa joten dietillä voin syödä koko kulutuksen edestä kun liikun sen miinuskalorien edestä.tarkoitushan ei ole laihtua niitä rakennettuja lihaksia.
Eli UNOHDA se 1000kcal,laske netistä pk:si ja vähennä 500kcal..liikuntapäivinä niin syö hyvin,muutoin et jaksa tehokkaasti salilla.

Lisää kasviksia!! Mieluiten vihreitä, esim. parsaa ja parsakaalia. Sit naposteluun noi naposteluporkkanat eivät ole paras mahdollinen vaihtoehto, sisältävät paljon sokeria. Toki ovat parempia kuin karkki :D mutta jos vaihdat ne esim. kukkakaaliin niin vielä parempi :)

Tuon iltapalan jättäisin pois ja vaihtaisin vaikka rahkaan (maustamattomaan, rasvaa 0,2%). Porkkanoissa ja ruisleivässä on hiilareita aika kasa ja vielä yötä vasten, joten ne eivät ehdi palaa.

Minustakin nestemäärä kuulostaa aika hurjalta. 4 litraa vettä?( Siihen lisäksi kahvit ja mehut?)
Saako edes juoda 4 litraa päivässä, eikö se ole jo munuaisille haitaksi??

[QUOTE="vieras";28030422]Minustakin nestemäärä kuulostaa aika hurjalta. 4 litraa vettä?( Siihen lisäksi kahvit ja mehut?)
Saako edes juoda 4 litraa päivässä, eikö se ole jo munuaisille haitaksi??[/QUOTE]

4 litraa ei ole liikaa, aineenvaihdunta ja liikkuva ihminen tarvitsee nestettä. Yleisesti ihmiset, varsinkin lapset juovat liian vähän!

Tässä terveen ihmisen nesteentarve:

Lasten normaali nesteentarve vuorokaudessa

Riittävä nesteen nauttiminen - Hoitonetti

Järkyttävän vähän ruokaa - 1000 kcal ei ole edes aikuisen peruskulutuksen (=jos makaisi koomassa liikkumatta) verran. Perusjutut tuntuu olevan hallussa, järkevistä ateriaväleistä plussaa! Proteiinia tosin saisi lisätä vielä iltapalalle (rahkaa vaikka, leivän voit silti syödä). Hyvän rasvan määrä jäi mietityttämään, joten ihan reippaasti vaan loraus öljyä salaattiin ja vaikka pähkinöitä iltapalalle. Porkkanoita voit syödä ihan huoletta - ootko koskaan kuullut, että kenenkään laihdutus ois mennyt pieleen "sokeria" sisältävien porkkanoiden takia? Saatat toki laihtua nopeammin syömällä vähemmän, mutta jos tavoitteena on pysyvä elämäntapamuutos niin millekään 1000 kcal kitukuurille ei kannata lähteä. Kroppa ottaa ennen pitkää liian suuret kalorivajeet takaisin ahmimalla.

Yhteistyössä