Kuulostaako tämä teistä maitoallergialta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamabear"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamabear"

Vieras
Vauvani 4,5 kk on oireillut jo jonkin aikaa. 3 kk rokotuksien jälkeen poika alkoi heräillä jatkuvasti yöllä, pahimmillaan puolen tunnin välein. Viimeisen puolentoista kuukauden aikana pisin unijakso on ollut ehkä kolme tuntia. Tuota ennen nukkui jo kuuttakin tuntia putkeen. Ilmeisesti mahavaivat herättelevät öisin. Ilmavaivoja on ja ummetusta. Vyöhyketerapialla saatiin vatsa toimimaan ja viikon ajan vauva kakkasikin päivittäin.

Nyt on sitten taas vauvan vatsa solmussa, ummetus on kova ja yöt itketään mahakipuja. Lisäksi pari päivää sitten alkoi ihottuma, jota on pojan kaulassa, leuassa, käsissä ja toisessa polvitaipeessa. Monesti myös posket punottavat.

Kokeilin viikon ajan maidotonta ja munatonta dieettiä (vauva siis täysimetyksellä) enkä huomannut juurikaan muutosta pojan voinnissa. Päivisin oli ehkä iloisempi ja reippaamman oloinen, mutta öisin heräili yhä.

Viikonloppuna palautin maitotuotteet ja siitä alkoi nyt sitten kovat vatsakivut ja tuo ihottuma.

Voisiko olla maitoallergiaa? Tai kananmuna-allergiaa? Vai mitä muuta?

Alan olla aika toivoton, kun vauvalla on selvästi paha olla ja itkee yöt läpeensä ja päivisin on sitten väsynyt ja iloton :(

mä pitäisin pidemmän imetysdieetin, kuin viikon, muuta en oikein osaa sanoa, allerginen voi olla tai sitten "vain" herkkävatsainen, refluksia tms, tsemppiä kovasti ja jaksamista, kokeile käydä histamiini.com sivustolla, sieltä itse sain tukea ja vinkkejä =)

Voi olla. kannattaa olla ainakin kaksi viikkoa munattomalla ja maidottomalla, että näkee vaikuttaako. Minä olin alkusi munattomallaja maidottomalla, sitten viljattomalla, soijattomalla jne. Lopulta lapsi siirtyi erityiskorvikkeeseen ja elämä helpottui!

En tiedä miten selviäisin kahden viikon dieetistä, kun tuo yksi viikkokin jo teki todella tiukkaa.. :/ Olen kasvissyöjä ja maitotuotteet on tärkeä proteiinin lähde. Tänään olen jälleen ollut syömättä maitotuotteita ja koko ajan on nälkä ja päätä särkee..

Meillä on huomenna aika neuvolalääkärille. Katsotaan löytyykö sieltä apua, jos ei niin sitten menemme yksityiselle.

Tehdäänkö näin pienille edes mitään allergiatestejä?

Kirjoita itsellesi ylös neuvolalääkäriä varten lista oireista ja jos nyt ei iho punoita tai ole ihottumaa, niin katso onko sinulla joku kuva, missä se ihottuma näkyy ja mahdollisuuksien mukaan tulosta sellainen mukaan. Kyllä oman kokemukseni mukaan neuvolalääkärikin kuuntelee, kun osaa esittää asiansa. Meillä oli maito- ja muna-allergia juurikin noilla oireilla. Mukaan vyyhtiin liittyi vielä moni muukin ruoka-aine. Onneksi pääsimme ihan lasten allergia-osaston hoidettaviksi neuvolalääkärin lähetteellä.

Voimia, se valvominen on rankkaa.

[QUOTE="mamabear";27535185]En tiedä miten selviäisin kahden viikon dieetistä, kun tuo yksi viikkokin jo teki todella tiukkaa.. :/ Olen kasvissyöjä ja maitotuotteet on tärkeä proteiinin lähde. Tänään olen jälleen ollut syömättä maitotuotteita ja koko ajan on nälkä ja päätä särkee..

Meillä on huomenna aika neuvolalääkärille. Katsotaan löytyykö sieltä apua, jos ei niin sitten menemme yksityiselle.

Tehdäänkö näin pienille edes mitään allergiatestejä?[/QUOTE]

Käy vaikka vegaaniliiton sivuilla katsomassa millä voit ne maitotuotteet korvata. Itsekin olen kananmuna+maitoallergikon kasvissyöjä äiti enkä edes tajunnut tehdä maidottomasta dieetistä ongelmaa. Etusijalle menee kuitenkin se vauvan hyvinvointi ja aikuisena hoitaa oma ruokavalio kuntoon.

Yhteistyössä