sanokaa, ettei tämä ole vesirokkoa tms !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25425682:
auttaisikohan kipulääke.. vai onko turhaa ? entä suihku, pahentaisiko vai helpottaisiko ? tässä yritän nyt miettiä kaikki keinot, jolla helpottaa pikkuisen oloa...

ton vesirokkovoiteen lisäksi suosittelivat usein kylpemistä. pitäs helpottaa.

[QUOTE="vieras";25425681]Ootko neuvolassa erikseen sanonut, että et ole sairastanut vesirokkoa? Se on kuitenkin tosi harvinaista, ettei aikuinen ole sitä sairastanut. Ei multakaan ole ikinä kolmessa raskaudessa erikseen kysytty, että olenko vesirokon sairastanut. Kaipa sitä oletetaan, että on jo teineinä hoidettu ne, jotka eivät lapsena sairastaneet. Mun käsitys on ainakin se, että yleensä huomataan nuoruudessa, ettei sitä rokkoa ikinä tullut (äiti huomaa tai kouluterkka), ja sitten tutkitaan ja yleensä todetaan, että on sairastettu hyvin lievänä eikä ole vain huomattu näppyjä.[/QUOTE]

muistaakseni olen maininnut ohimennen asiasta neuvolassa.. kun esikoinen oli vauva ja mie hysteerisenä luulin hikinäppyjä ties miksi rokoksi :D

Minäkään en ehkä ole vesirokkoa sairastanut, mutta en oo myöskään hakenut rokotetta. Se maksaa niin älyttömästi, että oltas oltu yks kuukaus syömättä.

Hmm.. mun käsittääkseni aikuinen saa sen kyllä ilmaiseksi, koska on hyvin vakavia jälkitauteja tiedossa, jos vesirokon sairastaa aikuisena. Ainakin testi tehdään ihan ilmaiseksi tk:ssa (tai siis käyntimaksun hinnalla). Mene nyt ihminen testiin ainakin!!

[QUOTE="vieras";25425681]Ootko neuvolassa erikseen sanonut, että et ole sairastanut vesirokkoa? Se on kuitenkin tosi harvinaista, ettei aikuinen ole sitä sairastanut. Ei multakaan ole ikinä kolmessa raskaudessa erikseen kysytty, että olenko vesirokon sairastanut. Kaipa sitä oletetaan, että on jo teineinä hoidettu ne, jotka eivät lapsena sairastaneet. Mun käsitys on ainakin se, että yleensä huomataan nuoruudessa, ettei sitä rokkoa ikinä tullut (äiti huomaa tai kouluterkka), ja sitten tutkitaan ja yleensä todetaan, että on sairastettu hyvin lievänä eikä ole vain huomattu näppyjä.[/QUOTE]

Mä ku kerroin neuvolassa ekassa raskaudessa etten ehkä oo sairastanu vesirokkoa niin th sanoi, ettei sille mitään voi. Että ei aleta vasta-aineita tutkimaan ku vain jos on perheessä vesirokkotapaus.

No taaspa auttaa paljon aloittajan mollaaminen siitä, ettei hän ole sattunut kuulemaan rokotteesta vesirokkoa vastaan!

Onko oikeasti sula mahdottomuus kirjoittaa asiallisesti tai ystävälliseen sävyyn. Herran jumala aikuiset ihmiset. Että osaa ottaa aivoon tollainen tampio jne tyyliin kirjoittaminen että olet tyhmä kun et tätä tai sitä tiennyt.

Ei tuo ainakaan vesirokolta kuulosta. Siinä ei tule ihottuma-aluetta vaan nousee aluksi yksittäisiä näppyjä sinne sun tänne. t. parhaillaan kahta vesirokkopotilasta kotona hoitava

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25425711:
muistaakseni olen maininnut ohimennen asiasta neuvolassa.. kun esikoinen oli vauva ja mie hysteerisenä luulin hikinäppyjä ties miksi rokoksi :D

No soita huomenna lääkäriin tai neuvolaan. Pääset heti testiin ja sitten tarvittaessa jatkotoimenpiteitä.

[QUOTE="vieras";25425713]Hmm.. mun käsittääkseni aikuinen saa sen kyllä ilmaiseksi, koska on hyvin vakavia jälkitauteja tiedossa, jos vesirokon sairastaa aikuisena. Ainakin testi tehdään ihan ilmaiseksi tk:ssa (tai siis käyntimaksun hinnalla). Mene nyt ihminen testiin ainakin!![/QUOTE]

Mä ymmärsin et maksaa sen 140e yhteensä ja testiä tosiaan eivät suostuneet tekemään raskausaikana neuvolassa ku lasta odotin.

ei kuumetta, ruoka maistuu, Pipsa Possu näyttää auttaneen kutinaan eikä ihottuma ole levinnyt.. kyllä mie uskon, että tässä pärjätään aamuun asti & sitten lääkäriin, jos vielä tarvis :)

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25425738]Aika erikoista. Mun käsitys ja kokemus on ihan toinen. On siis testattu ns. turhaankin.[/QUOTE]

voi johtua siitäkin, että mun kaupungissa tunnutaan säästelevän kaikessa mikä liittyy terveydenhuoltoon...

Molemmat opiskellaan nii ei meillä kovin uuret tulotkaan ole :D Parisataa kuussa menee ruokaan. Pärjätään hyvin jos ei tuu ylimääräsiä suuria menoja. :)

Meepä opiskelijaterveydenhuoltoon kertomaan tuosta vesirokottomuudestasi. Ihan varmana testaavat. Samoin esim. työterveys testaa varmasti. Ja mun mielestä se pitäisi testata ihan julkisellakin, jos epäilee, ettei ole sairastanut. Yleensä kyllä kaikki sairastaneet, mutta hyvin lievillä oireilla.

voi johtua siitäkin, että mun kaupungissa tunnutaan säästelevän kaikessa mikä liittyy terveydenhuoltoon...

Aika kalliiksi tulee kaupungille aikuinen vesirokkopotilaskin.. Ainakin todennäköisyys saada vakavia jälkitauteja on suuri.

On muuten sitten ihan eri asia puhella jossain sivulauseessa "että en ehkä oo sairastanut vesirokkoa" kuin mennä juuri tämän asian takia lääkäriin. Eivät lääkäritkään aina ehdi kaikkea huomata puhetulvasta.

[QUOTE="äiti";25425784]No jos teidän talous kaatuu yhteen vesirokkorokotteeseen (n. 70eur muistaakseni) niin sillon ette varmaan pysty edes harkitsemaan perheenlisäystäkään, jolloin rokote ei edes olis välttämätön, eikö? ;)[/QUOTE]

Niitä pitää ottaa kaksi. Ja kuka on puhunut siitä, että nyt ois perheenlisäystä tulossa? ;)

[QUOTE="vieras";25425804]Aika kalliiksi tulee kaupungille aikuinen vesirokkopotilaskin.. Ainakin todennäköisyys saada vakavia jälkitauteja on suuri.

On muuten sitten ihan eri asia puhella jossain sivulauseessa "että en ehkä oo sairastanut vesirokkoa" kuin mennä juuri tämän asian takia lääkäriin. Eivät lääkäritkään aina ehdi kaikkea huomata puhetulvasta.[/QUOTE]

Joo en puhunut sivulauseessa, kun multa sitä ihan kysyttiin :D Ja mulle ihan sanottiin, että ei ruveta testailemaan ellei ole oikeasti lähipiirissä vesirokkoa.

Moona81 : tuo voisi olla samaa, mutten en ole varma.. meillä se on yhdessä sumpussa & näyttää tosiaan kun nokkosilla hakatulta, siun kuvassasi näpyt olivat hajallaan & muistuttavat enemmän aknea...

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25425790]Meepä opiskelijaterveydenhuoltoon kertomaan tuosta vesirokottomuudestasi. Ihan varmana testaavat. Samoin esim. työterveys testaa varmasti. Ja mun mielestä se pitäisi testata ihan julkisellakin, jos epäilee, ettei ole sairastanut. Yleensä kyllä kaikki sairastaneet, mutta hyvin lievillä oireilla.[/QUOTE]

Eipä oo muuten tullut mieleen, että opiskelijaterveydenhuoltokin vois testata. Kiitos tästä vinkistä!

Niitä pitää ottaa kaksi. Ja kuka on puhunut siitä, että nyt ois perheenlisäystä tulossa? ;)

Joo tiedän, että tarvii 2kpl. Itsehän sinä vetosit siihen, ettet ottanu sitä koska on niin kallis johon minä tuumasin, että jos 70eur kaataa teidän talouden niin sillon tuskin pystyy perheenlisäystä harkitsemaan. Ja jos ei harkitse perheenlisäystä niin rokote ei oo välttämätön ;) Ap:lla kuitenkin toisenlainen tilanne kuin sinulla,eli perheenlisäystä suunniteltiin ja rokotetta ei otettu. Tosin ymmärrettävää sekin jos ei tienny koko rokotteesta. Mutta rahapulaan mun mielestä ei voi vedota JOS perheenlisäystä suunnittelee.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25425831:
Moona81 : tuo voisi olla samaa, mutten en ole varma.. meillä se on yhdessä sumpussa & näyttää tosiaan kun nokkosilla hakatulta, siun kuvasi muistutti enemmän aknea...

Musta tuo kuulostaa just siltä nokkosrokolta niinku meidänki likalla oli.. seki oli sellasina rykelminä ja lähekkäin pieniä pisteitä.

Nokosihottumaa voi tulla monesta syystä, eikä syytä yleensä edes saada selville. Meillä on ollut kaikilla lapsilla jossain vaiheessa. Joskus ei olla osattu yhdistää mihinkään, mutta esim flunssan yhteydessä on tullut ja pahin tuli viime talvena isoimmalle lapselle pakkasesta.
Kortisoonin pitäisi auttaa kutinaan, ihottuma laskee itsestään muistaakseni viimeistään 24h:ssä. Voi laskea toisesta paikasta ja nousta uuteen.

Yhteistyössä