sanokaa, ettei tämä ole vesirokkoa tms !

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25425831:
Moona81 : tuo voisi olla samaa, mutten en ole varma.. meillä se on yhdessä sumpussa & näyttää tosiaan kun nokkosilla hakatulta, siun kuvassasi näpyt olivat hajallaan & muistuttavat enemmän aknea...

Mitä luultavimmin ja ainakin toivon mukaan teillä on esim nokkosihottumasta kyse :)

[QUOTE="äiti";25425842]Joo tiedän, että tarvii 2kpl. Itsehän sinä vetosit siihen, ettet ottanu sitä koska on niin kallis johon minä tuumasin, että jos 70eur kaataa teidän talouden niin sillon tuskin pystyy perheenlisäystä harkitsemaan. Ja jos ei harkitse perheenlisäystä niin rokote ei oo välttämätön ;) Ap:lla kuitenkin toisenlainen tilanne kuin sinulla,eli perheenlisäystä suunniteltiin ja rokotetta ei otettu. Tosin ymmärrettävää sekin jos ei tienny koko rokotteesta. Mutta rahapulaan mun mielestä ei voi vedota JOS perheenlisäystä suunnittelee.[/QUOTE]

Eli eihän tässä sitten ole mitään ongelmaa :D Minä kun luulin, että siinä on joku ongelma kun en ole sitä ottanu rahallisista syistä. Enkä alunperinkään aikonut tulla tähän vaan ilmoittamaan, että "nännnännää mäpäs en oo ottanu rokotetta" vaan tulin kertomaan, että mulle ei suostuttu tekemään testejä raskausaikana vaikka en luultavasti sitä oo sairastanut. :D

[QUOTE="äitipäiti";25425862]Nokosihottumaa voi tulla monesta syystä, eikä syytä yleensä edes saada selville. Meillä on ollut kaikilla lapsilla jossain vaiheessa. Joskus ei olla osattu yhdistää mihinkään, mutta esim flunssan yhteydessä on tullut ja pahin tuli viime talvena isoimmalle lapselle pakkasesta.
Kortisoonin pitäisi auttaa kutinaan, ihottuma laskee itsestään muistaakseni viimeistään 24h:ssä. Voi laskea toisesta paikasta ja nousta uuteen.[/QUOTE]

Meille lääkäri sanoi, että ihottuma lähtee yleensä viikon sisällä. Meidän likalla se tais kestää sen 6-7päivää. Ja koko keho oli heti alusta lähtien ihottumalla eli ei ollu mitään sellaista, että jostai ois lähteny ja johonki ois tullu uusi. :)

Käsittääkseni vesirokkorokotusta ei saa ottaa raskaana ollessa ja rokotuksen ottamisen jälkeen pitää odottaa tietty aika. Satavarma en ole. Mutta jos raskaana tai alle viikko synnytyksestä perheessä tulee vesirokkotapaus, niin on olemassa joku estolääkitys, eri asia kuin tuo rokote. Meillä kun esikoinen sairastui kun juniori oli ihan pieni. Silloin tätä kyselin. Olin itse sairastanut, niin juniori sai suojan äidinmaidon kautta ja mun vasta-aineista. Mut vesirokossa tulee tosiaan selkeästi yksittäisiä näppyjä.

Mun tytölle tuli ihan sen näköistä ihottumma tai jotakin, kuin olisi nokkospuskissa pyörinyt, siis koko iho punoitti, eikä vain ne näppyjen kohdat. Sillä erotuksella, että ko tavaraa oli ihan koko vartalossa, jalkoja myöden.

Lääkäri epäili nokkosihottumaa, mutta ei todennut sitäkään 100% varmuudella.

Meni ohi parissa päivässä, tosin meillä ei liiemmin valitellut kutinaa kuin muutakaan.
Ei sen puoleen, ei tuo valitellut vesirokossakaan, vaikka näppyjä oli aivan törkeän paljon.

kertokaapa vielä, miten teillä on näissä nokkosihottumissa & vesirokoissa ollut ruokahalun ja kuumeen laita. siis onko ollut lämpöä, onko ruoka maistunut ?
kun tytöllä ei ole, kuten jo mainitsinkin kuumetta ja ruokakin maistuu

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;25425466:
nyt neiti heräsi, kömpi syliin itkuisena ja huutaen että kutittaa. pistin sekä tavaista kosteusvoidetta että lisää sitä kortisonirasvaa, mutta ei tunnu helpottavan . kuumetta ei ole

kortisonirasva ei välttämättä auta niin hyvin, jos laitoit pohjalle perusvoidetta. Pitäisi laittaa vain kortisonivoidetta. Kuulostaa kyllä aikasta paljon joltain allergiareaktiolta. Pystytkö laittamaan tänne kuvaa ihottumasta?

Soita päivystykseen ja käy näyttämässä jos lapsi kovin tuskanen. Toki kannattaa antaa myös esim.panadolia tms. voi rauhoittaa vähän, voi olla kipuja

NOkkosihottumaa voi joillekin tulla jonkun muun viruksen johdosta. Jos siis on vaikka joku orastava flunssa tai korvatulehduas tms. NÄin ollen tietty ruokahalukin voi olla pois.

[QUOTE="vieras";25425681]Ootko neuvolassa erikseen sanonut, että et ole sairastanut vesirokkoa? Se on kuitenkin tosi harvinaista, ettei aikuinen ole sitä sairastanut. Ei multakaan ole ikinä kolmessa raskaudessa erikseen kysytty, että olenko vesirokon sairastanut. Kaipa sitä oletetaan, että on jo teineinä hoidettu ne, jotka eivät lapsena sairastaneet. Mun käsitys on ainakin se, että yleensä huomataan nuoruudessa, ettei sitä rokkoa ikinä tullut (äiti huomaa tai kouluterkka), ja sitten tutkitaan ja yleensä todetaan, että on sairastettu hyvin lievänä eikä ole vain huomattu näppyjä.[/QUOTE]

Minä en ole tietääkseni sairastanut mitään rokkoa, enkä mitään muitakaan lastentauteja. En lapsena enkä myöhemmin.

Googlesta nokkosrokko kuvia

http://www.google.fi/search?q=nokkosrokko&oe=utf-8&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&hl=fi&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=XyIPT-K3IOLQ4QTC6JWKBA&biw=1280&bih=644&sei=YyIPT5e2AciG4gTdvP3OAw

[QUOTE="hulda";25426360]Ja se vesirokkorokote ei välttämättä suojaa vesirokolta. Ystävän lapset rokotettiin ja ihanpahan tuo samalla tapaa iski vesirokko niihinkin.[/QUOTE]

Ei tietenkään anna 100% suojaa. Mutta jos ja kun tauti iskee, se tulee paljon lievempänä. Me ollaan säästytty siltä toistaiseksi, vaikka päiväkodeissa lapset olleetkin. Rokotuksesta aikaa reilut 5v.

pistetääs tilanneraportti, jos nyt jotakuta mietityttää miten tässä kävi..
siis: ihottuma on lähes tyystin hävinnyt, eikä ole enää tänään kutissut joten kyseeessä oli kuin olikin mistä lie tullut allerginen reaktio : / en nähnyt tarvetta käyttää lääkärissä

Yhteistyössä