Alkuperäinen kirjoittaja no joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
http://www.youtube.com/watch?v=Mw054grPg9s&feature=related
Tässä kaikki kiteytettynä!

Vaan unohduksiin on näköjään jääny muistot...
Tämänkö nykypäivän Suomen takia nuo menettivät henkensä..ilman heitä ei meillä olis sosiaaliturvaa,työttömyyspäivärahaa,äitiyspäivärahaa...turhaan menettivät henkensä nuoret pojat ja jos heitä nykyään uskaltaa muistella on militatisti,rasisti tmv.Voi helvetin perse sanon mää!!
Eiköhän nuo veteraanitkin haluaisi,että me iloittaisiin meidän itsenäisyydestä eikä vietettäisi nykyisyyttä menneiden itkemiseen. Oman isoukkini menetin sodassa ja arvostan hänen uhraustaan. Silti en jauha veteraaneista, polta sinivalkoisia kynttilöitä tai käytä niitä naurettavia paitoja tai osta niitä naurettavai pinssejä joita myydään.
Kuinka läheinen olit ukkisi kanssa ja mitä hän sinulle kertoi??
Jos sun mielestä sinivalkonen kynttilä on NAURETTAVA niin mitä helvettiä sää teet täällä Suomessa?
En tuntenut ukkiani koska hän kuoli pelastaessaan toista sotilasta. Isomummoni on kyllä opettanut minut tuntemaan hänet ja sodan. Luultavasti tiedän sodasta paljon enemmän kuin keskiverto suomalainen. Mielestäni suomalaisuus ei ole kaupallisissa asioissa kuten kynttilöissä, sinivalkoisissa kukkakimpuissa tai muovisissa linnanjuhlissa. Suomalaisuus on minulle jotain mikä on sisälläni. Mitä mä teen suomessa.. no mä satuin syntymään tänne ja olen suomalainen.
Tiedät varmaan miten nykyään sotaveteraanien rahat menee ihan muualle noista pinsseistä kuin sinne minne pitäisi. Siksi en niitä osta. Sitä paitsi valtion pitäisi huolehtia veteraaneista niin, että kansalaisten ei tarvitsisi maksaa heille korokkeita vessaan kun valtio ei anna sankareilleen rahaa.
Voivoi,suomen olis jo aikaa sitten kuulunu huolehtia veteraaneista,nyt on pikkasen myöhästä...

Mää nyt vaan oon niin yksinkertanen,että muistan kasvattajaani hänen syntymäpäivänään,kuolinpäivänään sekä sotien alku ja loppuajankohtina laittamalla sen "naurettavan"sinivalkosen kynttilän tuleen...sillä mää vaan haluun muistella rakasta isoisääni joka mut kasvatti kunnei äitistä ja isästä siihen ollut!!
No luulen,että sun ukkisi haluaisi tulla muistetuksi muutenkin kuin sotilaana ja sodassa olleena.
No tota..olen eri mieltä!Isoisäni kasvatti minut,opetti kunnioittaa luontoa,vei metsäretkille jne. me myös keskustelimme paljon,utelias mukula kun olin!Tottakai mää pappan (en ukkia) muistan hellyydestä ja huomaavaisuudesta sekä periaatteista joista hän ei antanu periksi...mun oli vierailuilla istuttava hiljaa enkä saanu ottaa toista keksiä vaikka tarjottiinkin...

Koskaan hän ei mua lyöny,kerto opettavaisia tarinoita,jotka kumpus sieltä talvisodan ja jatkosodan kokemusten keskeltä ja hänelle se oli merkittävä kokemus...viettää rintamalla koko helvetin nuoruutensa,nähdä kuinka kaverit kuolee viereltä jne. Hän muhun tämän isänmaallisuuden iskosti(olen ainoa suvussa joka saanut kuulla hänen suustaan niitä ilkeitä asioita..utelias ja itteppäinen mukula kun olin.. =) ja hänen rakkaudestaan nimenomaan hänet muistan,mutta myös hänen uhristaan mun vuokseni ja hänen kohdallaan sota oli se suurin koettelemus,tänäpäivänä joillekkin on se,ettei saa lainaa pankista tai joutuu sossun-luukulle jne.jne.jne.
Jotain ehkä osoitti hänen sotamuistostaan se,että hän ei koskaan luopunu jalkaräteistä,pussihousuista ja saappaista! =) Hän opetti mulle 4v:nä miten pärjätä,jos joutuu luonnon armoille metsään,miten selviytyä..opetti kuinka joskus tulee tilanteita,että on pakko tappaa tai tulee itse tapetuksi....hän oli yksinkertanen hevoskasvattaja/maanviljelijä ei hän politiikasta tmv.välittäny,ei hällä ollu resursseja puhua rauhaa,kun venäläinen osotti kiväärillä,ei hän osannut venäjää,ei ruottia ei englantia....olisko pitäny?
Mut hän opetti metsästään!!(JULMAA!

äijä tulee rintamalta ja vuosien varrella pääsee yli traumojensa,kunnes syntyy lapsenlapsi jolle haluu jakaa tietonsa ja kykynsä jakaa...tosi "törkeetä") Hän opetti mulle miten pärjään luonnossa...ja joskus on tapettava se kiva pikku-bambi...SO?? yt kaikki luontoaktivistit barrikaadeille:isoisäni pitää telottaa!!...ainiin,mutkun se on JO kuollut!!