Kuumekouristuskohtaus yöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Meidän 1,5vuotias sai kovan kuumeen mpr-rokotteesta. Ei ole ennen saanut kuumekouristusta. Jos hän saa sen vaikka nyt yöllä, mistä tiedän, että kohtaus on tullut? Itkeekö lapsi esimerkiksi ennen kohtausta?? Ekan kohtauksen jälkeen kun pitäisi sinne lääkäriin viedä. Jos se jää minulta täysin huomaamatta kun nukutaan? Vai voiko se jäädä??

ei itke ennen kohtausta. Sehän se onkin, että se tulee todella yllättäen ilman mitään ennakkovaroitusta. Yleensä kuumekouristus tulee siinä vaiheessa kun kuume ALKAA nousemaan. Jos oot lähellä niin ei voi kyllä olla huomaamatta kouristusta, meillä ne ainaki on ollu sen verran rajuja. Ekan kouristuksen jälkeen lapsi nukku 18 tuntia putkeen.

anna nyt kuumetta alentavaa tarpeeksi ja viileä huone. jos nukkuu eri huoneessa niin ei ehkä huomaa ellei kouristellessa putoa sängystä tms. mee samaan huoneeseen nukkumaan

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mutta jos on yö ja itsekin nukun? Miten mun pitäisi se huomata? :( :(

SIis jos ootte samassa huoneessa niin kyllä se hytkyminen on (ainakin meidän lapsella) niin kovaa, että siihen herää. Se on kamalan pelottavaa, en haluais edes ajatella :'( Meillä on niitä kohtauksia ollu lukemattomia kertoja, ihan puistattaa..... :(

Alkuperäinen kirjoittaja asd:

SIis jos ootte samassa huoneessa niin kyllä se hytkyminen on (ainakin meidän lapsella) niin kovaa, että siihen herää. Se on kamalan pelottavaa, en haluais edes ajatella :'( Meillä on niitä kohtauksia ollu lukemattomia kertoja, ihan puistattaa..... :(

Voi, voin kuvitella että on pelottavaa ollut. :( Olen itse nähnyt kyllä epileptisiä kohtauksia.
Pitäiskö mun siirtyä nukkumaan samaan huoneeseen? Vaik kuuluukohan itkuhälyyttimen kautta sitten jotain poikkeavaa, jos on täysillä äänet..?

Todellakin nukkuisin samassa huoneessa. Meillä on aina pidetty hereilläolovuorot jos joku lapsista kuumeessa, tämän sen jälkeen kun esikoinen sai vakavan aivovaurion 2 -vuotiaana kuumekouristuksesta. Kouristukset menivä tniin pahoiksi että hapenpuute oli liian kauan ja ambulanssilla kesti yli 20 min =(

Voi, voin kuvitella että on pelottavaa ollut. :( Olen itse nähnyt kyllä epileptisiä kohtauksia.
Pitäiskö mun siirtyä nukkumaan samaan huoneeseen? Vaik kuuluukohan itkuhälyyttimen kautta sitten jotain poikkeavaa, jos on täysillä äänet..?

Ei kuulu itkuhälyttimestä. Lapsi itsehän ei äännä mitenkään, ainoastaan kädet, jalat ja pää heiluu ja tuskin hälytin niin herkkä on, että siihen reagoi. Kannattaa antaa lääkettä yöks ja jos haluat mielenrauhan niin samaan huoneeseen nukkumaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ottakaa vakavasti:
Todellakin nukkuisin samassa huoneessa. Meillä on aina pidetty hereilläolovuorot jos joku lapsista kuumeessa, tämän sen jälkeen kun esikoinen sai vakavan aivovaurion 2 -vuotiaana kuumekouristuksesta. Kouristukset menivä tniin pahoiksi että hapenpuute oli liian kauan ja ambulanssilla kesti yli 20 min =(

Hei, miten kauan teillä kesti tämä kouristus? Ja miten lapsella todettiin vaurio? Anteeks kamala kysymys mutta meillä itsellä se epäily, että kouristukset ois jättäny lapseen jälkiä mutta ikinä sitä ei ole tutkittu. Jaksatko kertoa lisää? Miten oireilee ja miten tutkittiin? Meillä eka kouristus kesti yli 10min ja lapsi oli pitkään tajuttomassa tilassa. Sen jälkeen on kouristellu useasti mutta pahin oli kun kouristeli pari kertaa saman päivän aikana, lyhyen ajan sisällä.

Tästä kirjoituksestasi ymmärrän sen, että heti pitäisi reagoida, kun kohtaus alkaa, soittamalla ambulanssi? Mutta todennäköisesti kohtaus kestää kuitenkin sen muutaman minuutin vaan, ja menee ohi. En kai nyt heti muutenkaan ala ambulanssia soittamaan...

Tästä kirjoituksestasi ymmärrän sen, että heti pitäisi reagoida, kun kohtaus alkaa, soittamalla ambulanssi? Mutta todennäköisesti kohtaus kestää kuitenkin sen muutaman minuutin vaan, ja menee ohi. En kai nyt heti muutenkaan ala ambulanssia soittamaan...

Yleinen ohje on soittaa apua jos tilanne kestää yli 10min. Mutta hei, jos annat sitä lääkettä niin se on erittäin epätodennäköistä, että lapsi kouristelee :hug: Jos haluat pelata varman päälle niin anna vielä yöllä toinen annos.

Yleinen ohje on soittaa apua jos tilanne kestää yli 10min. Mutta hei, jos annat sitä lääkettä niin se on erittäin epätodennäköistä, että lapsi kouristelee :hug: Jos haluat pelata varman päälle niin anna vielä yöllä toinen annos.

Mä olen kyllä ihan tarkka näissä ja annan säännöllisesti kuumelääkettä vuorokauden ympäri. On nytkin saanut lääkettä. Kiitos neuvoista. Sovittiin, että soitetaan hätänumeroon, jos kouristus tulee ja kestää yli 3min.

meillä kouristelu oli loppunut kun ambulanssi tuli mutta poika aivan kuuma edelleen ja tiedoton. silloin ei tiedetty mitään mistään kouristuksista ja olin ihan paniikissa. selostin puhelimessa että epilepsia kohtaukselta näyttää. sitten vietiin tarkkailtavaksi muutamaksi tunniksi ja kun kuume laski pääsi kotiin.

Jos ap:n lapsi on saanut kovan kuumeen, ja tällä on jo kova kuume, pitäisin kyllä sitä, että kuumekouristus tulisi melkoisen epätodennäköiseltä. Keskimmäiselläni, jolla näitä kouristuksia on ollut, ne ovat nimenomaan tulleet siinä kovan kuumeen nousuvaiheessa. Niin, ettei ole edes vielä ehtinyt kunnolla tajutakkaan lapsen olevan sairas.

Kuumekouristukset eivät kuitenkaan ole niin valtavan yleisiä, esim. minä en tunne yhtään kuumekouristelevaa lasta omani lisäksi, ja meidän perheen kolmesta lapsesta vain tällä yhdellä kouristuksia on ollut.

mulle sanoi FinIp rokotteen tutkijalääkäri, että nämä kouristukset rokotteen yhteydessä ovat harvinaisia.

Meillä poika (4kk) sai ekasta yhdistelmä+FinIp rokotteesta noin 12 päivän kuluttua kuumeen+kouristuksen+oksentelun+melkein tukehtumisen. En silloin osannut yhdistää rokotteeseen, mutta nyt luettuani netistä ja saatuaan toisen rokotteen, josta sai heti kovaa pääkipua yöllä ja seuravana päivänä ripulia osasin epäillä asiaa. Teen ilmoituksen molemmista heti seuraavalla neuvolakäynnillä.

Hyvät ihmiset, muistakaa kertoa ja ilmoittaa virallisille tahoille näistä sivuoireista. Nyt lääkärin mukaan vain jotain alle viisi 40000 tuhannesta saa tämän kuumekouristuksen. Itse epäilin vahvasti, mutta hän pysyi kannassaan. Ei ihme, koska näemmä kukaan ei tee asiasta mitään virallista ilmoitusta.

Luulin, että lapseni kuolee ja tilasin ambulanssin ja mentiin lastenklinikalle ja sielläkään eivät osanneet yhdistää rokotteeseen, eivät edes kysyneet!

Kouristus tulee yleensä kuumeen nousun yhteydessä. Jos lapsella on jo kuumetta, niin riski lienee jo suht olematon. Ei meidän kuumekouristelijoista kumpikaan oo krampannut enää sitten, kun kuume on jo olemassa.

me saatiin päivystyksestä korkean kuumeen yhteydessä ohje (6kk ikäiselle) et panadolia ja buranaa vuorotellen 4h välein. Mä laittaisin ite kellon soimaan johonki vaiheeseen yötä, et kävisin katsoon lasta ja antaisin juotavaa, sekä tarvittaessa kuumetta-alentavaa lääkettä

Alkuperäinen kirjoittaja ja tänään:
mulle sanoi FinIp rokotteen tutkijalääkäri, että nämä kouristukset rokotteen yhteydessä ovat harvinaisia.

Meillä poika (4kk) sai ekasta yhdistelmä+FinIp rokotteesta noin 12 päivän kuluttua kuumeen+kouristuksen+oksentelun+melkein tukehtumisen. En silloin osannut yhdistää rokotteeseen, mutta nyt luettuani netistä ja saatuaan toisen rokotteen, josta sai heti kovaa pääkipua yöllä ja seuravana päivänä ripulia osasin epäillä asiaa. Teen ilmoituksen molemmista heti seuraavalla neuvolakäynnillä.

Hyvät ihmiset, muistakaa kertoa ja ilmoittaa virallisille tahoille näistä sivuoireista. Nyt lääkärin mukaan vain jotain alle viisi 40000 tuhannesta saa tämän kuumekouristuksen. Itse epäilin vahvasti, mutta hän pysyi kannassaan. Ei ihme, koska näemmä kukaan ei tee asiasta mitään virallista ilmoitusta.

Luulin, että lapseni kuolee ja tilasin ambulanssin ja mentiin lastenklinikalle ja sielläkään eivät osanneet yhdistää rokotteeseen, eivät edes kysyneet!

kuume oli tässä vielä nousuvaiheessa.

Mutta kertokaa, tuliko teillä oireet ekasta rokotteesta? Siis, jos epäilette, että on rokotteesta. Koska meillä ei ole kulunut vielä montaa päivää toisen pistoksen antamisesta ja odotan kauhulla, jos sama uusiutuu ja tällä kertaa menetän lapseni.

Meidän esikoinen sai ensimmäisen kuumekouristuksensa oltuaan jo kuumeessa monta tuntia. Meillä ei silloin ollut muuta kuumetta alentavaa kuin paracetamolia, joka ei enää toisen antokerran jälkeen laskenut kuumetta. N. 6 tuntia siitä annettiin kolmas annos, jonka jälkeen poika sai kouristuksen. Me soitettiin kyllä heti ambulanssi, koska a) poika oli juuri oksennellut ja pelättiin että kouristelu liittyi siihen ja b) oli se vaan niin pelottavan näköistä. Ambulanssin tultua kohtaus oli tietenkin jo ohi, mutta koska se oli ensimmäinen, he veivät meidät keskellä yötä sairaalaan lisätutkimuksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja erilainen kokemus:
Meidän esikoinen sai ensimmäisen kuumekouristuksensa oltuaan jo kuumeessa monta tuntia. Meillä ei silloin ollut muuta kuumetta alentavaa kuin paracetamolia, joka ei enää toisen antokerran jälkeen laskenut kuumetta. N. 6 tuntia siitä annettiin kolmas annos, jonka jälkeen poika sai kouristuksen. Me soitettiin kyllä heti ambulanssi, koska a) poika oli juuri oksennellut ja pelättiin että kouristelu liittyi siihen ja b) oli se vaan niin pelottavan näköistä. Ambulanssin tultua kohtaus oli tietenkin jo ohi, mutta koska se oli ensimmäinen, he veivät meidät keskellä yötä sairaalaan lisätutkimuksiin.

rokotteeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja kaduttaa koko rokotteen ottaminen:

rokotteeseen?

Ei. Se liittyi ihan perinteiseen räkätautiin, nuha alkoi päivää ennen kuin kuume nousi.

Kuumekouristus voi myö olla kouristamaton, tai kouristus kestää todella vähän aikaa (ei ehdi kukaan huomaamaan).
Meillä poika saanut monenmonta kouristusta (multa periny, itelläni viimeinen kouristus tokaluokkalaisena) ja tää "kouristamaton" oli kyllä karuin. POika tuijottaa makuullaan sängyssään seinää, tiedottomana, huulet sinertää ja silmät vaan seisoo päässä. Ei tunnu edes hengittävän. Ei nähty kouristusta, poika ehti olla max.2min sängyssään ilman valvontaa ja tosiaan tullessa näky oli yllä kuvattu. Sänkyyn vietäessä kuumetta oli vähän päälle 38 ja olin juuri hakemassa kuumelääkettä keittiöstä.
Soitto 112, puhelun aikana poika edelleen vetelä, alkaa kuitenki yskimään ja lopuksi oksentaa kerran. Jää kuitenkin "pysäkki" tilaan.
Ambulanssi+sepen lääkäri paikalle, tutkimusten jälkeen sairaalaan. Lastenpäivystyksessä todetaan vasta kuumekouristukseksi, pojalla siinä vaiheessa kuumetta epikriisin mukaan 39,7 ja juoksentelee täysin virkkuna käytävällä..

Alkuperäinen kirjoittaja kaduttaa koko rokotteen ottaminen:

rokotteeseen?

Ei. Se liittyi ihan perinteiseen räkätautiin, nuha alkoi päivää ennen kuin kuume nousi.

meillä kanssa epäiltiin sairaalassa virtsaputken tulehdusta, mutta ei ollutkaan ja oireet meni päivässä ohi. Toki saimme antibiootin, mutta lääkäri kyllä ihmetteli, miten nopeasti tulehdusarvot laskivat. Ei mitään perinteisiä flunssaoireita, vain tämä oksentelu, kuume ja kouristelu. Ja väliä rokotteen ottamiseen oli melkein pari viikkoa. Satuin sitten lukemaan noita B-hepatiittirokotteen sivuoireita ja siellähän ne olivat kaikki lueteltuna ja jossain mainittiin, että 12 päivää kestää se immunivasteen nousu ja immunologiset sivuoireet saapuvat 12 päivän kuluttua rokotteesta ja siis jälkeen päin laskettuna juuri sama aika, kun meillä tuli tämä kohtaus rokotteen antamisesta. Toki en tiedä saiko vauva B-hepatiittirokotteen vai pneumokokkirokotteen.

Yhteistyössä