kuvia tms tietoa mahan koosta raskauden vaiheissa??

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vanilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vanilja

Vieras
Hei!

Tiedättekö, onko esim. netissä jossain kuvia tms. tietoa mahan koosta raskauden eri vaiheessa? Mä olen tullut ihan vainoharhaiseksi jo tämän mahani kanssa. Esikoista odotan, eikä ystäväpiirissäkään juuri lapsia vielä ole, joten vertailukohteita ei oikein ole.

Olen siis kuullut ystäviltäni, kommentteja jotka on panneet miettimään: "miten sä voit olla noin iso jo?!", "jos ei tietäis, niin luulis sun olevan jo ihan viimesillään" ja "siis ei yhtään ihmetyttäis, jos menisit jo huomenna synnyttämään!" jne jne... jo vähän kyllästymiseen asti.

Kerrottakoon vielä, että olen 160 cm pitkä ja lähtöpaino 51 kg
Rv nyt 29+3
paino tällä hetkellä 63 kg (painoa tullut siis jo 12 kg)
mahan ympärys 94-95 cm
sf -mitta 27
 
Ei kai sitä mitään kuvia kannata katsella, ihmiset ovat niin eri mallisia sekä sisältä että ulkoa. Olet melko lyhyt joten tietysti maha näyttää isolta. Minä taas olen 180cm pitkä, ja minulla ällistellään sitä kun maha on niin pieni. Tietysti se näyttää pienemmältä pitemmässä varressa, ja kohtu mahtuu kauemmin "sisätiloihin" kuin lyhyellä. Vauvathan kuitenkin ovat suunnilleen samankokoisia vaikka äideillä olisi minkälaisia kokoeroja.

Jos neuvolassa ei sanota mitään mahan koosta niin en sinuna huolehtisi ollenkaan! Mullakin on sellainen lyhyt ja hento kaveri raskaana vähän sua edellä, ja se kans näyttäis olevan ihan v-a-l-t-a-v-a, pari kuukautta kuitenkin vielä jäljellä. Ja kuule, sellaiset kaverit jotka eivät itse ole olleet raskaana saattavat kommentoida IHAN mitä vaan;))
 
Hei! Esikoista täälläkin odotetaan ja samat kommentit kuultu jo tuhansia kertoja. Netissä on paljon kuvia masuista, mutta ne ei välttämättä auta ongelmaasi. Jokaisen mahan koko ja muoto on yksilöllinen ja niitä ei voi toisiin vauvamasuihin verrata. Itse olen melko lyhytselkäinen ja nyt on raskaus puolessä välissä. Kiloja on tullut +2-3kg raskauden alusta, mutta maha on kasvanut ihan kunnon palloksi. Sf-mitta menee mulla yläkäyrällä ja kohtu on kallistunut eteenpäin. Ihmiset ihmettelee. Se on niitten tyhmyyttä. Älä kuitenkaan ole huolissasi mahan muodosta ja koosta. Jos olisi syytä huolestua, neuvolassa kyllä mainittaisiin asiasta.

Hyvää loppuodotusta sinulle!
 
Itellä raskausviikkoja kasassa vasta 19, j anaurattikin kovasti kun vauvan odotus-oppaassa sanottiin tämän viikon kohdilla että vatsa voi pian alkaa näkyä. Musta on nähnyt jo kuukauden päivät että raskaana ollaan, omiin vaatteisiin en ole mahtunut viimeiseen 5 viikkoon. Siskoni joka on viikon edellä raskaudessa on saanut pitää raskauden salassa ulkopuolisilta kun vatsaa ei näy yhtään (vaikka hän onkin 15 cm lyhyempi kuin minä) :) niin ovat erilaisia ja yksilöllisiä raskaudet. Turhaa murehdit, ja jos huolestuttaa niin kannattaa neuvolantädiltä kysyä.
 
Mulla on sama raskausviikko menossa kuin sulla ap, ja mahan ympärys on 107cm (ei hirveesti ainakaan läskiä:) ja sf-mitta 26. Olen sua kyllä 10cm pidempi, mutta jos senttejä katotaan niin on mulla isompi mahakin =) Lyhyellä ihmisellä tosiaan vatsa näyttää isommalta kuin pitkällä.
Älä huoli yhtään, kaikki on niin yksilöllistä raskaudessa. Toisilla on ulkonevampi kohtu ja toisilla vauva pysyy jemmassa sisuskalujen lomassa vaikka kuinka pitkään.

Sano kommentoijille, että olet tässä jo 7.kuukaudella raskaana, kohta kahdeksannella, että eikö tässä nyt jo saa näyttää ihan isomahaiseltakin ;)
 
ap, mulla oli rv 29 sf-mitta 37. tulossa oli tosin kaksoset, mutta eihän sitä kaikki tienny ja kommentit olikin sitten ihan vertaansa vailla.

Tässä mun maha rv:t 31 ja 35. Katsokaa ja ihastukaa :)

http://s123.photobucket.com/albums/o285/mahakuva/

Lähtömitat: 168cm, 58kg. Päivä ennen kaksosten syntymää :168cm, edelleen, mutta 98kg, sf-mitta 47cm. Pojat nyt 7kk ja entisellään ollaan taas :)
 
Ja minun sisarellani oli yhden vajaa kolmikiloisen vauvan kanssa yhtä iso maha kuin liloulla (tai ainakin näytti just tuolta...) pituutta 160 cm. :) Toiselta siskolta ei oikein massua huomannutkaan ennen kuin ihan viimeisillään.
 
Juu, näinhän se on että raskaudet ja vartalot ovat erilaisia ja näkyvät eritavalla. Jotenkin sitä vaan järki katoaa, ja ottaa kaikki kommentit välillä niin tosissaan...

Ihan mahtava maha sulla noissa kuvissa, lilou!!! :)

Tämä palsta on jälleen kerran - kuten yleensä - ihan parasta vertaistukea... Kiitos teille ihanat ihmiset! Paljon terveitä ja ihania vauvoja teille :) Ja isoja mahoja, hihi.
 
Tässä muutama linkki:

Koko raskausaika
http://www.geocities.com/odotusmasut/

(viikolle 20), alkuraskauskuvia
http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=21464

odotusmasut rv 21+30
http://www.vauvapalsta.net/keskustelupalsta/index.php?showtopic=23497

Mua on mietityttänyt kun oma vatsa ei vielä (rv 18) pömpötä paljoakaan. On se maha nyt jo omasta mielestäni pullistunut, mutta kaverilta tuli kommenttia että ei musta kyllä vielä huomaa mitään. Höh. Eikä siihen varmaan vertaileminen paljon auta... mutta on noita muiden masuja silti mielenkiintoista tutkia! :)
 
Hei,

Mulla oli myös tosi komea vauvamasu (melkein yläkäyrällä koko raskauden ajan), joka näkyi selvästi jo rv 15 (tuntemattomat ja asiasta tietämättömät kommentoivat, että ah olet raskaana!). Joskus rv 20 aloin olla jo tosi ahdistunut, koska aloin kuulla samoja kommentteja kuin sinäkin ("odotatko kaksosia?", "Onkohan kaikki kunnossa kun on noin iso maha, ei mulla vaan ollut" jne). Kävin jopa yksityisellä gynegologilla ultrassa, koska olin varma, että odotan "jättiläisvauvaa". Kaikki oli ultrien yms. mukaan kunnossa. Itse vaan pidin mahaani "epänormaalin" suurena ja tutut ja tuntemattomatkin jaksoivat kommentoida kun kuulivat millä viikolla olin. No vauva, ihana pieni tyttäreni syntyi rv 39+4 ja oli täysin normaalipainoinen ja pituinen, 3400g 51cm. Nyt jälkeenpäin harmittaa, että en osannut, juuri muiden kommenttien takia nauttia kauniista masustani. Ennen (ja nyt jälkeen) raskauttani olin normaalipainoinen ja pituinen 165cm/59kg. Painoa tuli kyllä 17kg raskauden aikana, mutta se kyllä lähti parissa kuukaudessa. Älä turhaan murehdi. NAUTI VAUVAMAHASTA! Kaikille ei oikeesti tule ollenkaan kaunista vauvamasua, olet onnekas kun voit nauttia raskauden tuomasta pyöreydestä jo varhaisista viikoista lähtien!!!!
 
Minulla on ihana maha, joka tuli selvästi näkyviin jo viikolla 13, vaikka esikoista odotankin. Nyt 21+6 maha on jo aikasta iso ja rakastan sitä! Pidän joka päivä tiukkoja paitoja, koska en halua kasvavaa mahaa peittää löysiin vaatteisiin. Aluksi kuulin ihan älyttömästi kommentteja "liian suuresta mahastani", mutta sen jälkeen kun aloin kantaa mahaani suurella ylpeydellä, on kommentit lakanneet. Niille, jotka vielä ihmettelevät, vastaan että johan sen pitää tässä vaiheessa näkyäkin!

nauti ihanasta mahastasi, se on mitä parhain koti pienelle vauvallesi! ihanaa odotusaikaa!
 
Olen rv tasan 36 ja oltiin pari päivää sitten ekassa synnytysvalmennuksessa ja kyllä siellä moni muu mamma tuli kyselemään, että mitäs mä niin aikaisin valmennuksessa teen. Totuus on kuitenkin se, että minun pitäisi synnyttää noin kkta ennen muita mukana olleita. Tuli vähän ahdistava olo. Meinasin melkein jo alkaa pyytelemään anteeksi sitä ettei mahani ole kovin suuri, vaikka vauva sisällä onkin ihan normaalin kokoinen. Jännä juttu on tämä mahan koko, sillä olen aika keskikokoinen ihminen 173 cm pitkä ja lähtö paino 63 kg, nyt kyllä tosin jo 76 kg, muttei noin kilot vain jotenkin näy.
Lisäksi olen hieman pettynyt, sillä raskauden alussa haaveilin oikein suuresta mammamahasta, mutta sellaista en ainakaan tällä kertaa onnistunut kasvattamaan. Katsotaan sitten seuraavan kohdalla =)
 

Yhteistyössä