Kyläkouluun vai keskustaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Niin, laittaisitteko lapsenne mieluummin n. 40 oppilaan kyläkouluun vai keskustan isommalle ala-asteelle? Plussia ja miinuksia molemmista?

Meillä tämä valinta pian edessä ja mietimme kumpi olisi parempi.

Mä muistan miten kova paikka oli siirtyä kyläkoulusta yläasteelle missä kaikki tunsi toisensa ja sieltä kyläkoulusta meitä ei tullu ku muutama. Eli laittaisin oman lapseni keskustan kouluun.

Totta viisiin sinne kyläkouluun! Pienemmät ryhmät ja lyhyt koulumatka on aina parempi. Tuntee opettajat ja oppilaat paremmin toisensa, saa parempaa oppia sitä kautta.

Onko mahdollista käydä kyläkoulussa koko alakoulu? Yläasteella tulee sit kuitenkin kaikille siirtyminen ja uudet kuviot.

Alkuperäinen kirjoittaja SWS:
Mä muistan miten kova paikka oli siirtyä kyläkoulusta yläasteelle missä kaikki tunsi toisensa ja sieltä kyläkoulusta meitä ei tullu ku muutama. Eli laittaisin oman lapseni keskustan kouluun.

Joo, olen kuullut vastaavia tarinoita. Kyläkoulussa on ollut lämmin ja mukava tunnelma, oppiminen ollut helppoa, koulussa kavereita ja kiva olla.

Yläaste on ollut järkytys.
Koulu iso, luokkakoot isoja. Ketään ei tunne. Aivan yksin. Kiusaamiseen kohteeksi joutui helposti. Maailmat aivat erit.
Kouluopiskelukaan ei ole sujunut yhtä hyvin kuin ala-asteella kyläkoulussa. Opettaja-kontakti tai sen puutos on ollut järkytys.

Ei oma kokemus, mutta muutamien maalaiskyläkoulun ja sitten kirkonkylälle yläasteelle siirtyneiden olen kuullut kertovan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja ope:
Totta viisiin sinne kyläkouluun! Pienemmät ryhmät ja lyhyt koulumatka on aina parempi. Tuntee opettajat ja oppilaat paremmin toisensa, saa parempaa oppia sitä kautta.

Onko mahdollista käydä kyläkoulussa koko alakoulu? Yläasteella tulee sit kuitenkin kaikille siirtyminen ja uudet kuviot.

Ei se kyläkoulu aina ole välttämättä paras ratkasu. Paljon vaikuttaa ryhmän koostumus, koulun koko ym. Ja tietenkin koulumatka vaikuttaa. Mitä tarkoitat, et yläasteella tulee kaikille uudet kuviot? Tottakai, mutta kyllä niillä keskustassa olleilla lapsilla on helpompi siirtyä isoihin ryhmiin.

Minusta on ihanaa että meidän lapset käy kyläkoulua. Pienet ryhmät ja kaikki kattoo vähä toistensa perään. Hyvä yhteishenki. Toivottavasti eivät lakkauta vielä pitkään aikaan. Koulussa n. 50 oppilasta.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti ja ope:

Olisi mahdollista käydä koko alakoulu.

Lapseni on aika ujo ja arka, ehkä kyläkoulu olisi hälle sen takia parempi. Sitten toisaalta se yläkouluun siirtyminen voisi olla rankempaa..

riippuu yhtälön kaikista tekijöistä
onko yhdysluokat....vai vaan ekaluokka
onko lapsenne hyvä itsenäisessä työskentelyssä-> pärjäisi yhdysluokka opetuksessa
onko kouluihin millainen kulkureitti
tunnetteko ihmistä kenet saa opettajakseen kussakin koulussa->millainen
ip- hoidon järjestelyt jos sitä tarvetta jne

Alkuperäinen kirjoittaja iltatähtien äippä:
riippuu yhtälön kaikista tekijöistä
onko yhdysluokat....vai vaan ekaluokka
onko lapsenne hyvä itsenäisessä työskentelyssä-> pärjäisi yhdysluokka opetuksessa
onko kouluihin millainen kulkureitti
tunnetteko ihmistä kenet saa opettajakseen kussakin koulussa->millainen
ip- hoidon järjestelyt jos sitä tarvetta jne

Joo olen ihan samaa nieltä. Vaikka se kyläkoulu on kuinka kotoinen ja ihana, mutta se ei välttämättä sovi kaikille. Ja toisinpäin. Kaikki eivät sopeudu niin helposti isoon kouluun.

mutta nyt kun olen ammattini puolesta ( ei opettaja) kiertänyt kyläkouluissa, niin voin sanoa, että en laittaisi lastani sellaiseen. Siellä on paljon ihanaa ja extraa lapsille, mutta karu totuus odottaa kun joudutaan siirtymään isoon kouluun (monesti liiankin karu). Kyllä ne monessa kyläkoulussa elävät niin lintukodossa, että huh huh! Toisaalta hyväkin niin!

Meillä esikoulu sekä eka- ja tokaluokka samassa. Muistan kun lapset olivat esikoulussa ihan töpinöissään kun saivat olla ihan oikeiden koululaisten kanssa. Viihtyivät jo eskarista asti.

Me mietittiin tätä vuosi sitten ja tultiin siihen kannalle että ehdottomasti se 40 oppilaan kyläkoulu. Tosin miinuksia oli siinäkin mutta sitten myös plussia. Me mietittiin silloin näin:

Kyläkoulu
+ pieni luokka
+ koulukuljetus 3luokkaan asti
+ kaverit samalta kylältä tai hyvin läheltä
+ parempi keskittymismahdollisuus ja mahdolliset oppimishäiriöt huomataan takuuvarmasti pienemmässä ryhmässä.
+vähemmän kiusaamista, oletan.

-Koululla on ns. oma lukujärjestys, esim. liikuntaa ei ole aina silloin kun kalenterissa lukee
-eskarit, eka ja toka on samassa luokassa, eskareilla oma huone jossa sitten leikkivät ja tekevät myös omia juttujaan
-ei iltapäiväkerhoa, tosin kuljetus keskuskoululle halutessaan.

Iso keskuskoulu:
+Kaverimahdollisuudet paremmat, pienessä ryhmässä jos tulee riitoja, ei ole mistä ottaisi uuden kaverin
+ iltapäiväkerho

-ei koulukuljetusta
-Isot luokkakoot

Tässä muutama esimerkki mitkä meillä vaikutti.

Alkuperäinen kirjoittaja Olen ollut kyläkoulujen kannattaja:
mutta nyt kun olen ammattini puolesta ( ei opettaja) kiertänyt kyläkouluissa, niin voin sanoa, että en laittaisi lastani sellaiseen. Siellä on paljon ihanaa ja extraa lapsille, mutta karu totuus odottaa kun joudutaan siirtymään isoon kouluun (monesti liiankin karu). Kyllä ne monessa kyläkoulussa elävät niin lintukodossa, että huh huh! Toisaalta hyväkin niin!

Todellakin hyvä niin :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Pienessä koulussa on myös minun mielestäni se etu että saa kauemman aikaa olla LAPSI, eikä siirtyä heti ns. isojen muottiin.

Tämä on kyllä ihan totta. Mutta sitä perään vieläkin, että jos samalla luokalla tai vuotta ylemmällä/alemmalla ei ole samaa sukupuolta olevia, niin lapsi saattaa tuntea itsensä tosi yksinäiseksi. Ihan oikeasti.

Ensin pitäisi tietää, millainen se kyläkoulu on. Millaista porukkaa, millaiset opettajat. Omia lapsiani en haluaisi kovin homogeeniseen massaan, missä kaikki muut esim. kuuluvat kirkkoon. Ystäväni lapsi on kyläkoulussa ja häntä kiusataan jopa ihan opettajan taholta, kun hän ei satu kuulumaan tiettyyn uskonlahkoon.

Mutta periaatteessa olisin sen kyläkoulun kannalla. Kuulostaa idyllisemmältä, mutten tiedä, mitä se todellisuudessa sitten on.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Pienessä koulussa on myös minun mielestäni se etu että saa kauemman aikaa olla LAPSI, eikä siirtyä heti ns. isojen muottiin.

Tämä on kyllä ihan totta. Mutta sitä perään vieläkin, että jos samalla luokalla tai vuotta ylemmällä/alemmalla ei ole samaa sukupuolta olevia, niin lapsi saattaa tuntea itsensä tosi yksinäiseksi. Ihan oikeasti.

Hmmm, pojan koulussa on hyvä esimerkki. 3nnella luokalla on 1 ainut oppilas, tummaihoinen tyttö. Ja hyvin hän näyttää pärjäävän ulkopuolisin silmin luokassa, hän on sit 3-4luokkalaisten kanssa samassa tietty. Ihan yhtä lailla on saanut kaveria vaikkei omassa luokassaan muita olekkaan.

Kyläkoulu varmaan ihan kiva sillai että on kaikki tuttuja keskenään... Mutta sit jos sattuu opettaja olemaan vähä harva päästään tai muuten kehno, ni sitte menee kaikki opinnot huonosti koska sama opettaa useampia aineita. Isommissa kouluissa on enempi vaihtuvuutta opettajissa. (Toisaalta tietysti se voi olla miinuskin..)

Yhteistyössä