Kyllä mä ihmettelen niitä äitejä,joilla esim.useaan kertaan/vko harrastuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuuuiiii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä laitan lapsen kerra-pari kuussa viikonloppuna äidilleni hoitoon ja menen baariin. Joskus myös äitini on lapsenvahtina kun käyn jumpassa tai haluan käydä yksin kaupassa. Olen ollut alusta asti yh, ja en tunne yhtään huonoa omaatuntoa siitä että käyn ilman lasta välillä jossakin. Olen sitten taas virkeämpi ja "parempi äiti".

Sen voi tehdä kotonakin ja lapsen kanssa yhdessä ;)

Kaikkien naisten mielestä jumppa ei ole elämän täyttymys. Valitettavasti joukkuelajeissa tarvitaan niitä muitakin aikuisia. Toki se ei poista sitä etteikö meillä tehdä muutakin, esim kävelyretkillä lapsi on aina mukana (jee, ja tässä kohtaa sitten päästään toiseen huonoäiti kohtaan, kun pitkillä retkillä käytettiin yli 3veellä rattaita - hyvä äiti menee ilman lasta ja jättää lapsen kotiin. Eiku äiti ei voi olla hyvä jos harrastaa kävelyä. Sorry.)

No meillä kumpikin vanhemmista käy töissä ja urheilee useamman kerran viikossa, mies kilpailee omassa lajissaan. Lapsistamme kuopus on enää päivähoitoiässä, muut ala-asteikäisiä. Minä käyn lenkillä aamuisin ennen kuin muu perhe on edes herännyt, kerran viikossa käyn jumpassa. Ja mies tosiaan tekee oman lenkkinsä yleensä klo 21 alkaen, jolloin lapsemme ovat menneet nukkumaan. Hänelläkin on kerran viikossa urheiluseuran treenit omien lenkkiensä lisäksi.

Eli meillä lapsilta on pois ainoastaan nuo 1,5h jumpat ja silloinkin toinen meistä vanhemmista on aina kotona lasten kanssa. Viikonloput menevät ylivoimaisesti suurimmaksi osaksi perheen parissa. Kisoihinkin lähdemme yleensä koko perheen voimin, sillä miehen lisäksi kaksi vanhinta lastamme kilpailevat samassa lajissa kuin mieskin. Minä ja kuopus olemme mukana huoltojoukkoina ja toisinaan käymme läpi kuntoreitin sillä aikaa, kun mies ja isommat lapset ovat rastijahdissa omissa sarjoissaan.

Meillä tämä systeemi on toiminut ihan lasten syntymästä asti (tosin imetysajat minä olen jumpannut kotosalla, kun en ole jaksanut lähteä salille). Järjestelykysymys.

Haa, lajikaveri! :D Suunnistus tosiaan on usein koko perheen harrastus ja monesti kuntorasteilla ja kisoissa näkee perheitä ikähaarukalla vauvasta vaariin.

Vastaan vain aloitusviestiin (eikä sivu 2 aukea :D). En minäkään ymmärrä heitä jotka menevät ja lentävät koko ajan ja lapsi on hoidossa muualla tai kuntosalin lapsiparkissa kolme tuntia joka ilta. Olen kotiäiti ja siis ap:n mielestä oikeutettu harrastamaan, mutta palatessani työhön, aion kyllä jatkaa. Jos käyn kaksi iltaa viikossa, kahden tunnin ajan jossain (tähän sisältyy matkakin) ja lapsi on pelkästään isänsä kanssa niin mitä sitten? Minulla on tietty se hyvä puoli tässä että pikkulapsiajan vietän kotona =)

kyllä sitä usein reilusti alle kahen tunnin selviää,koskaan kolmea en oo saanu kuluu;):D

Mä käyn harrastuksissa kolmesti viikossa, ja oho, jopa silloin kun lapsi on hereillä! Eikä hävetä yhtään! Lapsi on isänsä kanssa, onko jotenkin väärin että lapsi joutuu olemaan kahden isänsä kanssa, ilman minua " korvaamatonta" äitiä?

En lukenut kuin aloitusviestin, mutta kommentoin silti. Mulla työkaverina 3 lapsen yh äiti. Lapsista pienin on tarhassa ja vanhin menee seiskalle. Tämä yh äiti tekee enimmäkseen yövuoroja, lapset siis keskenään kotonaan, ja jopa ylimääräisiä työvuoroja päivisin, koska tarvii rahaa. Vapaa-ajan hän käyttää sitten kuntoiluun ja sen sellaiseen. Kerran yksi lapsista soitti töihin ja kysyi äitiään kun ei tavoittanut kännykästä. Äiti oli sillä hetkellä ulkomailla... lapsi ei tiennyt sitä. On ne lapset kerran kuukaudessa isälläänkin viikonlopun, mutta äitinsä luona siis asuvat. Naapurin likan, joka omaa esikoistaan pari vuotta vanhempi, on pestannut hoitamaan lapsiaan poissaollessa. Mun mielestä aivan käsittämätöntä. Ja kaiken huippu on se, että itse kertonut että yrittivät miehensä kanssa pelastaa suhdettaan tekemällä kolmannen lapsen. Huh huh!

Kai olet tehnyt lastensuojeluilmoituksen?

itse kotiäitinä ja käyn kahdesti jumppaamassa, zumba ja kuntojumppa. Jumppa on keskiviikkosin ja lähden heti kun mies tulee töistä kotiin ja zumba on lauantaiaamupäivisin jolloin mies jää lasten kanssa kotiin touhuamaan. Ei tämä mielestäni minulta ole pois jos olen parituntia kahtena päivänä harrastuksissani ja joutaahan tuo mieskin välillä olla lasten kanssa kun muuten on aina töissä....

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;22487636:
Okei, täällä ei kellään ole siitä lasten kanssa olosta aika pois vaikka käy viisi kertaa viikossa jumpassa.. No se on hyvä se. Tosielämässä olen nähnyt vaan ihan muuta :) .

Mikä siinä nyt on niin vaikea ymmärtää että se lapsi voi jumppa-ajan olla isänsä kanssa?
Isänsä joka usein on myös lapsen toinen huoltaja ja aivan yhtä tärkeä vanhempi sille lapselle, kuin äitikin.

Meillä mies käy salilla 5 krt/vko, käy yleensä aina aamuisin ennen töihin menoa kun lapsi on jo viety päiväkotiin(KYLLÄ,kamalaa,lapsi on päiväkodissa kun isi vaan kuntoilee ja äiti istuu koulussa!!!1).
Minä itse kuntoilen n. 3-6 krt/vko ja liikunta on aivan ehdoton edellytys koulussa/opiskelemallani alalla jaksamiselle. Yleensä itsekin kuntoilen ennen kouluun/töihin menoa, tai sitten illalla jumpassa taikka lenkille itsekseen/lapsen kanssa.

Vähän tuntuu kuin tämä joidenkin vanhempien säännöllinen urheileminen ärsyttäisi sinua nyt jostain ihan muusta syystä, ehkäpä itsekin haluaisit mutta ei ole motivaatiota?
En tiedä, mutta kuulostaa vähän omituiselta tuo sinun asenteesi.

Ihan aloituksen mielipiteeseen vastaus, en lukenut muita kommentteja ja sanon vaan oman mielipiteen (vaikkei sitä ehkä halua kukaan kuulla :) )

Yleisesti ottaen olen sanonut, että kaikki on erillaisa ja erillaiset toimintatavat sopii erillaisille ihmisille, MUTTA työn ohella paljon harrastuksia ja pieni lapsi ei ehkä ole se kaikkein paras ratkaisu, ellei siellä kotona hääri tyyliin aupair, mummu, ylitsepääsemättömän hyvä ystävä/perheenjäsen. Lapsi voi nauttia ja olla kiintynyt vanhanajan tyyliin johonkin muuhunkin aikuiseen kuin omiin vanhempiinsa ja se on ihan jees. Nykyisin vaan on aika harvoin sellasta.

Meille on tulossa ensimmäinen yhteinen lapsi (meillä osa-aikauusioperhe) ja mies on kovin huolissaan siitä, ettei voi sitten mennä tulla olla miten huvittaa ja pitää sitä hyvin suurena pelokkeena onnistumiseen. Mies ei jotenkin ymmärrä sitä, että olen erittäin kotiäiti ja ei ole haluja mennä ja olla vapaasti vaan mulle se nautinnon lähde on olla sen ihanan vauvan kanssa sen koko vauva-aika ja en halua luopua sanotaan nyt 9kk:n aikana monestakaan päivästä olla vauvan kanssa, koska ne kasvaa ja on todettu jo, että läheisellä vauva-ajalla saadaan aikaan toimeliaita, itsenäisiä ja tyytyväisiä isoja lapsia jotka ihan haluaa mennä mummulle, ukille, tädille.

Toisaalta taas kun ihmiset on erillaisia, ehkä joillekkin perheille on parempi, että vanhemmat harrastaa paljon ja lapsi on hoidossa muualla enemmän kuin toisissa perheissä, jos elämä sitten perheenä on kaikille osapuolille tyydyttävämpää. Mene ja tiedä, useimmiten kuitenkin näkee tyytymättömiä lapsia. Ja tässä muutama viikko takaperin on tavattu 11v poika joka puhuttelun seurauksena lipsautti, ettei saa mennä kotia, äiti kiels. No, poliisi-setä lupas, että lastensuojelulle tehdään ilmotus ja ne tarkastaa mamman kunnon lapsen mennessä kotiin. Me aikamoisesti purettiin työkaverin kanssa asiaa, joka sattuu olemaan isäihminen ja todettiin, että on välillä todella vaikeaa olla, kun tekee mieli ottaa se lapsi itselleen ja luoda kunnolliset olosuhteet.

Käyn töissä max 8-10h. päivässä ja lapseni on päivähoihodossa max.vähän alle 8h. Joskus minulla on iltatöitä, jolloin lapsi on isänsä kanssa. Kerran viikossa minulla on iltaisin yksi harrastustunti, johon menee max.2h. matkoineen ja silloin lapsen isä hoitaa iltapuuhat. Kerran viikossa lapsella on oma harrastustunti, johon viemme hänet yhdessä. Meillä ei tunnu kukaan kärsivän, vaan sekä äiti että lapsi pysyvät hyvässä fyysisessä kunnossa ja ovat pirteitä:)

Tästä keskustelusta puuttuu täysin se näkökulma, että lapsikin käy harrastuksissa! Alle kouluikäisillekin on kaikenmaailman tanssikerhoja, miksei vanhemmat voisi harrastaa samaan aikaan, kun lapsikin on jossain?

Ja muutenkin ihmetyttää, kun jollain vaan kauheasti rapsututtaa omaa hanuria se, mitä muut tekee elämässään. Kuinka moni lapsi on rikki mennyt siitä, että äitee käy jumpassa neljä kertaa viikossa. Hohhoh.

Yhteistyössä