Luin mielenkiinnolla tämän ketjun ja ymmärrän kyllä kaikkia teitä kotitöihin väsyneitä ja kyllästyneitä vaimoja. Mulle tuli kyllä väistämättä sellainen olo kaikki nuo viestit luettuani, että noista teidän parisuhteista puuttuu aito rakkaus, välittäminen ja molemminpuolinen kunnioittaminen. Jos ne puuttuvat, ei mikään muukaan suju. Haluan kertoa - en leuhkiakseni - vaan tuodakseni julki, että asiat voivat olla ihan hyvin ja onnellisesti, VAIKKA perheessä se olisikin nainen, joka niistä kotitöistä ja lapsenhoidosta pääasiassa vastaa.
Olen nelikymppinen, mieheni mua viisi vuotta vanhempi. Meillä on yksi murrosikäinen reipas poika. Olemme olleet yhdessä mieheni kanssa 23 vuotta, mutta emme ole koskaan menneet naimisiin. Olemme edelleen onnellisia yhdessä, rakastamme toisiamme ja elämämme on todella hyvällä mallilla. Asumme velattomassa omakotitalossa isohkon kaupungin esikaupunkialueella, perheellämme on myös kesämökki ja kaksi autoa. Kotimme on sisustettu kauniisti, se on meidän molempien ""harrastus"", meille on tärkeää, että kotimme on omanlaisemme ja viihdymme siellä. Emme ole rikkaita, emmekä ole saaneet mitään ilmaiseksi (esim. perintöjä), vaan kaikki omaisuus on hankittu omin avuin ja sitkeästi säästäen. Emme ole myöskään mitään huippupalkkaisia ihmisiä, vaan aivan tavallisia keskitason palkansaajia. Olemme olleet onneksi aina terveitä ja molemmilla on ollut aina vakituinen työpaikka.
Kotityöt on jaettu siten, että minä teen kaikki ns. kotitaloustyöt eli hoidan aina ruokaostokset, teen ruuan joka päivä, siivoan kodin (myös ikkunoiden ja mattojen pesut), pesen ja silitän pyykit, laitan puhtaat vaatteet ja muut tekstiilit kaappeihin, huollan vaatteet, vaihdan petivaatteet, petaan joka aamu meidän vuoteemme (poika petaa omansa), teen itselleni ja miehelleni joka arkiaamu eväät töihin mukaanotettavaksi, valmistan aamiaisen, hoidan kissan ruokinnan, hiekka-astian ja ulkoiluttamisen. Huolehdin luonnollisesti myös siitä, että kausivaatteet ja - jalkineet laitetaan pois ja otetaan taas tarpeen tullen käyttöön. Olen aina mukana vaateostoksilla, kun poikamme tai mieheni tarvitsee uusia vaatteita, mieheni ei käy yksin koskaan edes vaateostoksilla, vaikka ulkonäöstään huolehtiikin. Hänestä vain on mukavaa, että minä olen mukana ostoksilla ja onhan se vaivattomampaa hänellekin.
Kotini pidän siistinä hyvällä järjestelykyvylläni ja säännöllisellä viikkosiivouksella, en todellakaan ole mikään himosiivooja, mutta ei meillä silti sekaista tai likaista ole. Kaikilla tavaroilla on omat paikkansa, enkä kerää turhaa romua nurkkiin.
Haluan, että lapselleni jää mukavia muistoja lapsuudenkodistaan ja niinpä minä koristelen aina kodin niin joulu, kesä-, - kuin pääsiäisasuunkin kauniilla kukkaistutuksilla, pöytäliinoilla, verhoilla, koristeilla yms. ja kyllähän ne piristävät itseänikin ja miehenikin tykkää, kun näen vähän vaivaa perheen viihtymisen vuoksi.
Joululahjojen hankinta on täysin minun heiniä, siihen mieheni osallistuu vain antamalla oman osuutensa rahaa ostoksiin. Sama juttu niin meidän molempien sukulaisten ja kummilasten lahjojen hankintojen kanssa - minun heiniä nekin. Luonnollisesti minä muistan myös kaikki merkkipäivät, miehelläni ei ole hajuakaan niistä. Ostan kortit ja postitan ne ajoissa.
Silloin kun lapsi oli pieni, minä vein ja hain hänet hoidosta lähes aina. Samoin minä osallistuin niin päiväkodissa, kuin koulussakin kaikkiin vanhempainiltoihin ja vanhempainyhdistyksen toimintaan aktiivisesti. Myös lapsen kuljetukset harrastuksiin ovat olleet pääasiassa minun kontollani. Myönnän senkin, että minä olen leikkinyt lapsen kanssa aikanaan paljon enemmän, kuin mieheni, mutta hän on ollut kyllä muuten aina läsnä lapsen elämässä ja on opettanut mm. urheilulajeja, opettanut kalastamaan, veneilemään, pyöräilemään sekä ns. miesten hommia ja ennenkaikkea keskustellut pojan kanssa paljon, ollut turvallinen ja hyvä isä, johon poika on aina voinut luottaa ja turvautua.
Alkoholia meillä käytetään tuskin yhtään (emme ole mitään uskovaisia, viina ei vaan maistu oikein kummallekaan), emmekä kumpikaan myös tupakoi.
Meillä ei ole ollut koskaan mitään kalliita harrastuksia (kodin sisustamista lukuunottamatta, jos se nyt mikään harrastus on), meidän harrastukset ovat useinmiten täysin ilmaisia. Olemme molemmat taitavia tekemään itse ja turvaudumme todella harvoin ulkopuolisiin palveluihin. Iloitsemme itse tekemisestä, onnistumisesta ja kauniista kädenjäljestä.
Nyt tietysti ajattelette siellä, että ei voi olla totta - toi akka joko valehtelee ja provosoi tai sitten se on ihan dille

. Totta kuitenkin joka ainoa sana, enkä mä ole mitenkään pimeä tai outo, eikä miehenikään.
Sitten kysytte tietysti, että mitä se mies sitten tekee, jos mä teen kerran mukisematta ""kaiken"". No hän tekee hyvinkin paljon. Hän huolehtii pääasiassa pihatöistä, niitä riittää isolla tontilla kesät talvet. Tietysti minäkin hoidan kukkamaita ja leikkaan joskus esim. pensasaitoja ja nurmikkoa, mutta pääasiassa mies hoitaa ne. Lumitöitä en myöskään tee. Mies huolehtii autoistamme, vie ne katsastukseen ja huoltoon ja pesee toisinaan minunkin autoni (pesen sen yleensä itse tai vien pesuun). Hän korjaa fillarit, hoitaa ruohonleikkurien huollot (mökillä toinen kone) sekä kaikkien muiden työkoneiden ja työkalujen huollot. Hän remontoi jatkuvasti jotakin paikkaa, joko kotona tai mökillä. Mökillä on usein puusavottaa, klapien tekoa, laiturin korjaamista, veneiden rassaamista yms. Talvella hän hoitaa joka päivä takan lämmittämisen, minä en siihen puutu, istun vaan räiskyvän tulen ääressä hänen kainalossaan

.
Kyllä hän siellä sohvallakin makaa ja katsoo lätkää tai fudista, mutta ei se minua rassaa, koska tiedän hänen ""ansainneen"" sen, kuin myös pienet päivänokoset fyysisesti raskaan työpäivän jälkeen. Minun työni on fyysisesti kevyttä ja en tarvitse muutenkaan niin paljon unta, kuin hän, joten en minä hänen lepotaukojaan kadehti. Päinvastoin, pirteänä ja levänneenä hän on aina hyväntuulinen ja reipas, iloinen oma itsensä, ja saisinhan minäkin levätä, jos haluaisin.
Ei kotityöt niin paljon loppujen lopuksi vie aikaa, kun ne tekee järjestelmällisesti ja suunnitelmallisesti. Kaupassakaan ei tarvitse tämmöisen kolmihenkisen perheen käydä kuin kaksi kertaa viikossa, kun suunnittelee etukäteen, mitä ostaa ja hyödyntää pakastinta. Minä en kuluta suotta aikaani kaikenmaailman ostosparatiiseissa, kuten niin monet tämän päivän ihmiset - haen nautintoni aivan muualta. Ostan ostokset mahdollisimman nopeasti ja sitten pois ja äkkiä. Siinä säästyy uskomattoman paljon aikaa, kun ei ravaa joka päivä kaupoissa ja rahaakin säästyy, kun ei tule tehtyä herätysostoksia.
Entäs sitten tämä romanttisempi puoli? Rakkautta ja hellyyttä riittää silläkin saralla. Kuljemme edelleen iltakävelyllä käsi kädessä ja mieheni kohtelee mua muutenkin kuin prinsessaa. Molemmat pidämme huolta ulkonäöstämme, haluan olla nätti ja haluttava hänen silmissään, en kulje tukka hapsottaen vanhoissa verkkareissa edes kotona. En minä missään missiin mitoissa ole, en ole koskaan ollutkaan, mutta mieheni mielestä olen silti seksikäs ja ihana. Mieheni kehuu esim. kauniita alusvaatteitani ja ai että, että mulle tulee hyvä mieli

. Toki minäkin kehun häntä aina tarpeen tullen.
Seksissä olemme molemmat avarakatseisia ja innostuneita yhä edelleen, kokeilemme mielellämme uusia asioista ja esim. seksilelut ja - asut ovat olleet osa seksielämäämme jo kauan aikaa.
Turha edes mainita, ettei meillä edes riidellä, mutta niin se vaan on. Olemme niin samankaltaisia, useinmiten samaa mieltä asioista, ettei ole mitään syytä riidellä. Lapsen asioista päätämme aina yhdessä ja lapsi rakastaa ja kunnioittaa meitä molempia tasapuolisesti.
Kaikkien velvollisuuksien jälkeen molemmille riittää aivan hyvin aikaa myös ystäville ja harrastuksille, joten ei tässä riistetä kumpaankaan. Molemmat ovat tyytyväisiä rooliinsa ja työmääräänsä, tuskin edes haluaisin ""minun"" keittiööni miestä sotkemaan. Nauttikoon hän minun tekemistäni herkuista ja minä otan sitten suukon sen jälkeen tai kevyen taputuksen pepulleni...

.
Näin siis meillä - ei se parisuhteen onni siinä piile, kuka tekee mitä, vaan siinä, että rakastaa ja arvostaa toista ja toisen tekemistä. Silloin kun toista rakastaa, ei laske tekemiään ""palveluksia"", vaan haluaa tehdä toiselle mahdollisimman mukavan elämän puolin ja tosin, näin se vaan on. Voihan se olla, ettei tämä meidän parisuhde kestä koko elämää, aina voi tapahtua kaikkea, mutta nyt on hyvä näin, surraan sitä tulevaa sitten, jos jotakin surtavaa joskus on.