Kyllä ne äidit osaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Asutaan lähellä vanhempiani, välimatkaa noin 5km. Siskoni asuu vajaan 10km päässä. Koska olen "lähempänä", käyn äidilläni siivoamassa, kuskaamassa lääkäriin, pesemässä ikkunoita jne. Miestäni hän ei pyydä (ei kehtaa), mutta antaa minun ymmärtää mitä mieheni pitäisi mennä heille tekemään. Sen lisäksi teen samat asiat kotona. Meillä 3 lasta, 1 alakoululainen, 1 eskarilainen ja 1 vauva. Nyt kun olen vauvan kanssa kotona, niin äitini odottaa minun auttavan häntä jokaikinen päivä (ennen äitiyslomaa kävin kotona "vain" joka toinen päivä). Tarkat kelloajat koska mitäkin tapahtuu. Esim. to aamuisin pitää imuroida ennen puolta päivää. Taatusti tulee kommentteja, että mitäs menen ja teen, sano vastaan ja kieltäydy. Niin mun pitäisikin, mutta jotenkaan en kehtaa kun kyse on omasta äidistäni. Siskoani hän ei pyydä, koska siskoni on kiireinen. Hänellä ei ole lapsia, käy töissä ja illat harrastaa mitä haluaa. Isäni käskee sulkemaan korvat ja antaa äitini kommentit mennä kuuroille korville. Isäni apu ei hänelle kelpaa, koska mies ei kuulemma osaa siivota. Olen nähnyt kun isäni siivoaa ja hän siivoaa hyvin. Mutta äitini pitää päänsä. En vain osaa sulkea korvia. Jos jotain ei tapahdu, soittaa hän minulle vihaisena ja syyllistää. Nyt kun luen kirjoituksen läpi, näen miten tyhmä olen kun suostun jokaiseen asiaan. Vaikka miten päätän, että rajan pitää olla jossain, niin huomenna taas menen tukka putkella

Miksi tahdot polttaa itsesi loppuun? Niinhän tuossa käy, sulla on vauva ja kaksi muuta lasta ja oma koti hoidettavana, siinä on täysin tarpeeksi. Mun äiti tulisi tuossa tilanteessa auttamaan MUA.

ET VAAN MENE ENÄÄ! Sanot, että et tule enää kertaakaan.

Onko joku syy miksei äitisi siivoa itse? Ja jollei isäsi hyvä apu äidillesi kelpaa olkoon ilman. Myös käsittämätöntä, että töissä käyvä siskosi on äitisi mielestä henkilö, jonka ei tarvitse auttaa. Sulla on 10 kertaa enemmän hommaa omassa arjessasi kuin siskollasi.

Nyt nainen, soita äidillesi, että et ole enää tulossa KERTAAKAAN. Voimia, uskalla tehdä se, se on yksi puhelinsoitto! Tai sitten et edes soita, jos äitisi soittaa missä olet niin vastaat, että sulla on tarpeeksi omia hommia, et ehdi!

Niin ja tuli vielä mieleen, että mikäs ilmainen orja sä oikein äitisi mielestä olet??

Että mua suututtaa tällaiset, kuin sun äiti kehtaa! Mun äiti on aina päinvastoin auttanut mua ja olen avusta todella kiitollinen.

Höh, lopeta se siivoaminen. Sanot että sulla on tarpeeksi hommia omastakin takaa, tästälähtien joko siivoaa itse, tyytyy isäsi siivoamiseen tai palkkaa siivoojan, mutta sun siivoamiset on nyt LOPPU.

Tulin kyllä vähän surulliseksi. Meillä äiti auttaa hoitamalla lapsia, ostamalla lapsille tarvikkeita, sekä joskus ihan tuomalla tänne ruokaa ja siivoten samalla kun kyläilee.

Aika kamalaa, nyt pitää sinun vain tehdä tuolle loppu, eihän siinä ole mitään järkeä. Anna äitisi sitten vaikka murjottaa ja valittaa, eihän tuo tunnu olevan tyytyväinen nytkään. Isäsi ilmeisesti on kuitenkin vähän mukavampi tyyppi, vaikka ei osaakaan äitillesi takoa järkeä päähän.

Ja jos äitisi oikeasti tarvii apua, niin kysy itse siskoltasi. Kai sisko kuitenkin ymmärtää ettet sinä jouda kaikkea tekemään?

Ei sulle voi kukaan sanoa mitään muuta kuin minkä jo tiedätkin.

Äitisi on (tässä asiassa) sinua kohtaa kauhea ja kohtuuton, ja ilmeisesti koko perheessä melkoinen tyranni.

Lopeta tuo touhu heti, ei kukaan muu voi sitä puolestasi tehdä.
Jos aiot jatkaa, niin omapa on valintasi.

Hei!

Sun pitää nyt kyllä oppia vetämään rajoja.
Se on varmasti aluksi todella vaikeaa, koska ainakin äitisi on jo tottunut siihen, että teet mitä tahansa hän keksii pyytää.

Mun äiti ravasi äitinsä luona samalla tavalla siivoamassa ja auttamassa. Mummollekaan ei miehen siivous kelvannut. Ensin äiti kävi kaikki vapaapäivänsä ja myöhemmin, jollei joka päivä, niin monta kertaa viikossa. Tämä tapahtui kuitenkin vasta kun me lapset oltiin jo kasvettu ja muutettu pois kotoa. Siltikin se käskytys melkein poltti äidin loppuun.

Sun on pakko vetää raja ja ottaa asia myös siskosi kanssa puheeksi. Ei ole ainoastaan sun velvollisuutesi huolehtia vanhemmistanne. Onko äitisi muuten sairas tai invalidi vai miksi sinä siivoat heillä?

En minä hävinnyt muualle kuin lasten kanssa ulos. Eipä sille ole mitään syytä miksi äitini ei voi siivota (muuta kuin se, että hän haluaa apua). Hän kyllä osallistuu siivoukseen, mutta minun pitää olla auttamassa. Olen vihjaissut, että muuttaisivat pienempään taloon niin elämä voisi olla helpompaa monen asian suhteen. Mutta kukapa sitä kodistaan lähtisi.

Tiedän sanomattakin, että olen idiootti ovimatto kun en saa suutani auki. Olen saamaton ihminen kun en pysty pitämään puoliani. Ajattelin vain, että kun saan purettua ajatuksiani johonkin niin olo helpottuu.

Kumpa olisikin provo, mutta ei ole. Oikeassa olet siinä, että sanominen auttaa. Varsinkin kun saan sanoa sen anonyyminä.

No hyvä, jos ei ole provo. Kun äitisi tuntuu käyttävän sinua röyhkeästi hyväkseen, voisit sinäkin heittäytyä röyhkeäksi ja lopettaa siivoamisen hänelle. Eri asia on tietenkin tilanne, jossa ovat molemmat sairaina tms.

Ensi alkuun jätät vain menemättä etkä ilmoita etukäteen, että et tule. Jos äitisi soittelee ja kysyy, miksi et tullut, voit sanoa, että et jaksa siivota kahta huushollia. Tai ai, et muistanut tulla. Tiedän, ettei ole helppoa ruveta hangoittelemaan mutta "kaidalta tieltä" poikkeaminen helpottuu eka kerran jälkeen.

Pyydä miestä tsemppaamaan sinua tässä asiassa. Varmaan keksitte miten ja vapaa-ajan käytätte miten haluatte.

Vai viekö miehen lapsuudenperhe myös teidän yhteistä aikaa?

No hyvä, jos ei ole provo. Kun äitisi tuntuu käyttävän sinua röyhkeästi hyväkseen, voisit sinäkin heittäytyä röyhkeäksi ja lopettaa siivoamisen hänelle. Eri asia on tietenkin tilanne, jossa ovat molemmat sairaina tms.

Ensi alkuun jätät vain menemättä etkä ilmoita etukäteen, että et tule. Jos äitisi soittelee ja kysyy, miksi et tullut, voit sanoa, että et jaksa siivota kahta huushollia. Tai ai, et muistanut tulla. Tiedän, ettei ole helppoa ruveta hangoittelemaan mutta "kaidalta tieltä" poikkeaminen helpottuu eka kerran jälkeen.

"Kaidalta tieltä" tässä on tosissaan poikettava, jotta oma mielenterveys säilyy. Katselen juuri miestäni ja lapsiani ikkunasta kun siellä touhuavat ja ymmärrän, että tällä menolla saan kohta hakea apua jo normaaliin arkeen. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin torstaihan on äidin imurointipäivä. Huomenna hän tekee sen itse, isäni tai sitten sitä ei tee kukaan. Huomenna minua ei tavoita puhelimesta kukaan muu kuin oma perheeni! Aion nimittäin mennä heti aamusta kaupungille katsomaan lapsille vaatteita.

[QUOTE="Vieras";26811334]Pyydä miestä tsemppaamaan sinua tässä asiassa. Varmaan keksitte miten ja vapaa-ajan käytätte miten haluatte.

Vai viekö miehen lapsuudenperhe myös teidän yhteistä aikaa?[/QUOTE]

Mieheni on koko ajan yrittänyt takoa minuun järkeä. Olen kuin aasi jonka suuntaa ei helpolla muuteta :)

Mieheni lapsuudenperhe ei vie meidän yhteistä aikaa. Oikeastaan päinvastoin, olen aina sinne tervetullut ja anoppini höösää minkä ehtii. Minä saan istua ja levätä. Tosin tunnen itseni äärimmäisen vaivautuneeksi kun pitää "vain" istua. Epäilen, että anoppini on perillä mitä minun perheessäni tapahtuu ja siksi yrittää enemmän minun kanssani. Minusta on ihanaa, että hän leipoo minulle. Tulee käymään kun mieheni on töissä ja yhdessä sitten juodaan kahvia. Se on jotain sellaista mitä en juurikaan koe oman äitini kanssa.

Mulla on pelko siitä, että minkälainen minusta tulee kun tulen vanhemmaksi. En halua pilata välejäni omiin lapsiini käytökselläni.

"Kaidalta tieltä" tässä on tosissaan poikettava, jotta oma mielenterveys säilyy. Katselen juuri miestäni ja lapsiani ikkunasta kun siellä touhuavat ja ymmärrän, että tällä menolla saan kohta hakea apua jo normaaliin arkeen. Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin torstaihan on äidin imurointipäivä. Huomenna hän tekee sen itse, isäni tai sitten sitä ei tee kukaan. Huomenna minua ei tavoita puhelimesta kukaan muu kuin oma perheeni! Aion nimittäin mennä heti aamusta kaupungille katsomaan lapsille vaatteita.

hyvä! tee noin. Seuraavan kerran kun sitten olet äitisi kanssa tekemisissä kerro ettet kertakaikkiaan ehdi/jaksa hoitaa/siivota kahta kotia. Tsemppiä.

Yhteistyössä