Kyllä on tytön päiväkodin aloitus lähtenyt huonosti, pelkkää valitusta tullut tytöstä...:-(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kävi mielessä että ethän ole liian herkkä normaalille palautteelle? Jos täti vain mainitsi että paita sotkeentui, eikä yrittänyt syyllistää sinua. Ja voihan tyttösi ensimmäisinä päivinä olla hyvinkin ujo ja puhumaton päiväkodissa? Kyllä se siitä sujuu ja avoimella mielellä keskustelua aiheesta. Toisaalta on niitä ikäviä ihmisiä töissä päiväkodissakin.

Meillä oli samanlaista valitusta kun lapsi aloitti pk:ssa. Soittivat usein että on kipeä ja pitää hakea pois ja sitten ei kuitenkaan ollut. Väittivät myös että 1 vuotiaalla varmasti on laktoosi-intoleranssi ja pitäisi viedä testeihin heti. No, niin pieniä ei edes testata. Vaatetta oli myös liikaa ja liian vähän (varavaatteita oli kuitenkin aina tarpeeksi, joten en tiedä mikseivät pukeneet lisää jos oli liian vähän).

Sain lopulta tarpeeksi ja soitin pk:n johtajalle joka oli hyvin ymmärtäväinen. Valitus loppui ja lapsi vaihtoi ryhmää seuraavan syksyn alussa. Uudessa ryhmässä oli ihanat hoitajat ja koskaan ei ole enää tarvinnut lähteä pahalla mielellä pois.

Ota asia siis puheeksi siellä, ja lapsesi on ihan normaalisti kehittynyt.

Yksityinen vai kunnalinen pk? Yksityisestä paikasta voin ton uskoakin, kunnallisesta en ikinä. Tai sit ne luulee tyttöäs eri ikäiseksi kuin mitä se on, mutta silti, ei meillä 5-vuotiaastakaan todellakaan valitettais mitään vaikka maitoa kaatuis. Itelläkin kaatuu joskus maitoa ja mä oon sentään 32 v! Ja yökuivuutta ei lapselta "vaadita" ennen 5 v ikää. Eli jos tää on totta ja yksityinen pk niin lapsi pois päiväkodista, jos kunnallinen niin valitusta korkeemmalle taholle pikimmiten.

[QUOTE="pk:n täti";26911954]Joko tämä on provo tai sitten teidän pk:ssa on melko epäpätevää henkilökuntaa....

Tyttösi kehitys kuulostaa täysin normaalilta, lisäksi pitää ottaa huomioon että pk on vielä vieras paikka joten esim. puhuminen voi vielä lasta ujostuttaa jne.[/QUOTE]

Olen samaa mieltä pk:n tädin kanssa ihan normaalia lapsen kehitystä, meillä 3 vuotiaallakin univaippa joskin ollaan jättämässä pois. Eräässä ryhmässä 3 vuotias vielä täysin vaipoissa.

Kun vein 10kk ikäisen lapseni päiväkotiin, sanottiin heti että siellä ei sitten ketään syötetä. Lasten pitää itse osata syödä. Ja pitää itse opetella pukemaan ja riisumaan. :O Onneksi lapseni on taas kotihoidossa.

Onpas kummaa.. Pojan päiväkodissa taas ihmeteltiin, kun kerroin, että on ollut täysin kuiva 2v3kk alkaen. Aloitti hoidon päälle 2,5vuotiaana ja olivat helpottuneita, kun ei hänellekin tarvitse vaippaa laittaa tai vaihdella pissapöksyjä alati.. Ryhmässä oli 2-5-vuotiaita! Ehkäpä teilläpäin on sitten erityisen kehittyneitä lapsia??
Ei kyllä nyt ole hoitajuilla ihan kaikki muumit laaksossa tai sitten ovat patalaiskoja..

Kyllä me äidit otamme raskaasti kaikki pienetkin arvostelut, moitteet tai edes kohteliaat kommentit, jotka omiin lapsiimme kohdistuvat... Tiedän näin itsekin tehneeni. Kun itse olet asiat pohtinut ja olet varma, että ei ole mitään syytä huoleen (niinkuin selkeästi tässä tapauksessa ei olekaan), olan kohautus ja eteenpäin. Turha näistä on mieltään pahoittaa. Aina meidän naisten keskuudesta varsinkin löytyy niitä, joista toisen loukkaaminen ja mielen pahoittaminen tuntuu kai jotenkin hyvältä. Hyvällä itsetunnolla ja itseluottamuksella eteenpäin. Me olemme hyviä äitejä ja kasvattajia! Joikainen on yksilö ja erilainen eikä survottavissa tavoite-muottiin. Kunhan muistetaan kunnioittaa ja rohkaista toisiamme. Niin lapset kuin aikuiset!

[QUOTE="vieras";26912030]Kävi mielessä että ethän ole liian herkkä normaalille palautteelle? Jos täti vain mainitsi että paita sotkeentui, eikä yrittänyt syyllistää sinua. Ja voihan tyttösi ensimmäisinä päivinä olla hyvinkin ujo ja puhumaton päiväkodissa? Kyllä se siitä sujuu ja avoimella mielellä keskustelua aiheesta. Toisaalta on niitä ikäviä ihmisiä töissä päiväkodissakin.[/QUOTE]
Samat tuli mullekin mieleen. Ihan varmasti lasta jännittää uudessa paikassa ja sen vuoksi on arempi kuin mitä kotioloissa on. Ja jännittää se päivähoidon aloittaminen äitiäkin, joten voi olla tavallista herkempi kaikelle, mitä hoitajat sanovat.

[QUOTE="Beep";26912086]Totta sikäli, että hitaammin kehittyviä lapsia kyllä dissataan monin tavoin. :([/QUOTE]
Oma kokemus on, jälleen kerran ja onneksi, täysin erilainen. Ja käsitys siitä, että meidän pk on taivas, vaan vahvistuu.

[QUOTE="Äiti x 2";26912062]Kun vein 10kk ikäisen lapseni päiväkotiin, sanottiin heti että siellä ei sitten ketään syötetä. Lasten pitää itse osata syödä. Ja pitää itse opetella pukemaan ja riisumaan. :O Onneksi lapseni on taas kotihoidossa.[/QUOTE]

Mä en oikein tiedä missä h**vetissä te asutte ja mihin natsilaitoksiin lapsianne olette vienneet. Mutta näin suomenmaassa ja PÄIVÄKODEISSA työskentelevänä (kokemusta 15 vuoden ajalta) täytyy kyllä sanoa että tälläiseen en ole törmännyt. Kiire ja liika suuret ryhmät toki on ongelma OSASSA suomea. Ei kaikkialla. Mutta nämä tekstit taitaa tulla niiden äitien suusta jotka tarvitsevat pönkitystä itsetunnolleen ;) Tai jotain, mitä nyt todellisuuden värittäminen toisille antaa.

Hmm..ei kumpikaan meidän lapsista täyttänyt noita "kriteereitä" tuon ikäisenä.. Nyt 4v osaa temput ja 11v lahjakas moni tavoin..

Älä huoli, lapsesi on hyvin kehittynyt :)

Alkuperäinen kirjoittaja pk-tätsy;26912133:
Mä en oikein tiedä missä h**vetissä te asutte ja mihin natsilaitoksiin lapsianne olette vienneet. Mutta näin suomenmaassa ja PÄIVÄKODEISSA työskentelevänä (kokemusta 15 vuoden ajalta) täytyy kyllä sanoa että tälläiseen en ole törmännyt. Kiire ja liika suuret ryhmät toki on ongelma OSASSA suomea. Ei kaikkialla. Mutta nämä tekstit taitaa tulla niiden äitien suusta jotka tarvitsevat pönkitystä itsetunnolleen ;) Tai jotain, mitä nyt todellisuuden värittäminen toisille antaa.

No täytyy kyllä jälkikäteen todeta että taisi olla huonoin mahdollinen päiväkoti tässä kaupungissa! Lapsi oli kesän toisessa päiväkodissa ja se todella avasi silmät. Kyllä se touhu järkytti, mutta eipä silloin ollut vertailupohjaa...

Meillä oli aikanaan samoja ongelmia, kun veimme esikon 2 vuotiaana perhepäivähoitoon. Hoitaja ei jotenkin osannut milloinkaan sanoa mitään positiivista. Jos ei muuta, niin kertoi, että XXX oli ottanut lelun kaverinsa kädestä.

Varsinkin kun ensimmäisinä päivinä jännitti, että miten se kullannuppu siellä pärjää, tuntui tosi kurjalta ja ahdistavalta, kun palaute oli tällaista. Samaan aikaan hoitotäti kertoi, miten eräs lapsista on ollut hänellä hoidossa vauvasta alkaen ja miten ihanaa oli, kun saa edelleen hoitaa tätä. Päivän lopuksi hän sanoi lapsille, kuka oli ollut kiltti ja kuka ei :-O

Ajattelin aluksi, että syy oli minussa, ettei kukaan hoitaja ollut tarpeeksi "hyvä" omalle kultamussukalleni, mutta aikaa myöten tajusin, ettei hoitaja todellakaan ollut työnsä tasalla. Saimme hoitopaikan vaihdetuksi ja tällaiset ongelmat olivat taakse jäänyttä elämää.

Toivotaan, että palaute, jota olet nyt saanut, on vain yhden hoitajan huonoa ulosantia. Sano vaikka seuraavaksi, että olisi kiva kuulla jostakin mukavasta tapahtumasta päivän aikana. Älä ainakaan kovin kauaa vain seuraile tilannetta, jos oikeasti tuntuu, ettei lapsella ole hyvä olla.

On mulla sanottavaa. Jos tuo on totta, niin ei kun suu auki siellä pk:ssa

Itse olisin jo ekaan kommenttiin todennut, että heko heko, kyse on kaksivuotiaasta lapsesta, ja hoidon alussa on tapana yleensä keskittyä siihen miten hienosti tai huonosti lapsi hoitoon on sopeutunut. Että jospa stressattaisiin puheesta, maidon läikkymisestä ja pääjalkaisista sitten joskus myöhemmin, jos siihen on tarvetta.

Tai oikeastaan, en veisi lasta tuonne. On olemassa hyviä päiväkoteja, jossa on ammattitaitoista henkilökuntaa, joten miksi ihmeessä laittaisin lapseni viettämään päivänsä mestassa, jossa ei selvästikään tajuta mitään lasten kehityksestä ja positiivisen palautteen antamisen tärkeydestä.

Olen siinä ihan täysin samaa mieltä, että kannattaa avoimesti jutella päiväkodissa ja asiallisesti kyseenalaistaa mokomat kommentit.

Valitettavasti on alueita, jossa ei todellakaan voi vaihtaa tai valita päiväkotia mieltymystensä mukaan vaan paikat on kiven alla muutenkin.

Tosiaan kannattaa nostaa kissa heti pöydälle eikä jäädä murehtimaan asioita. Meilläkin superihanassa päiväkodissa oli yksi hoitsu, joka osasi esittää asiat aina jotenkin hullusti niin, että kuulosti kovasti kritiikiltä, mutta annoin jäädä omaan arvoonsa ja vähän huumorilla vastailin kommentteihin. Kaikki muut hoitsut olikin sitten ihan toista maata :)

Hei1 Olen yksityinen pph.
Minulla on aloittanut vajaa kolme vuotias lapsi nyt hoidossa.
Hän juo edelleen nokkamukista, tekee kaikki tarpeet aina vaippaan, syö käsin jollei syötetä, puhuu omiaan eli puhe epäselvää.Lapsi ei nuku ilman unimaitoa, laulua, satuja yms. pitempää rituaalia.

Nyt hoidon aloittaessa en ole antanut nokka mukia, hän joutuu syömään itse ja pissat tekee pyttyyn ( on sen verran pitkä ja tukeva lapsi , ettei potta ole enään järkevä ) nukahtaa halien voimalla.
Tämä ei tarkoita , että lapsi olisi pakolla joutunut oppimaan nämä taidot. Ei tosiaan.
Maitoa juo hänen käsiinsä sopivista mukista jossa liru vain pohjalla. Olen vieressä eli ruokailussa mukana ja täytän mukin tarvittaessa. Lusikkaa harjoitellaan käyttämään todella ahkerasti ja joka lusikalliselle käännän lusikan aluksi oikein autan ruuan lusikalle ja viel autan kevyesti suuhun. Nyt lapsi syö jo itse.
Hän sotkee syödessä ja sitä varten on ruokalappu.
Unille menee aina iloisena ja tyytyväisenä toiminta tapaani.
Pytyllä menee HYVIN, vahdin vieressä ja jalkojen alla on koroke joka tukee pytyllä oloa. Pytyllä käydään säännöllisesti ruuan jälkeen ja hienosti on alkanut hahmottuu rakon pidätys. Onnistumisia tulee jo usein.

Niih, vanhemmille kerron paidan sotkeentumisesta sillä se merkitsee, että nyt on harjoiteltu todenteolla!
Puhun vanhemmille kannustavasti, sillä usein vanhemmat eivät huomaa lapsensa kykyjä vaan pitävät häntä herkästi vauvana/pienenä.
Lpaset kehittyvät usein samoissa rajoissa jos heille annetaan mahdollisuus siihen.

[QUOTE="Äiti x 2";26912062]Kun vein 10kk ikäisen lapseni päiväkotiin, sanottiin heti että siellä ei sitten ketään syötetä. Lasten pitää itse osata syödä. Ja pitää itse opetella pukemaan ja riisumaan. :O Onneksi lapseni on taas kotihoidossa.[/QUOTE]

Ja höpönlöpön :laugh:

Niin, lapsesi kehittyy ja ei pysy aina vauvana. Hänelle pitää antaa mahdollisuus kehittyä ja itsenäistyä.
Tämä on joskus järkytys äideille ja äitiydelle. Heidän tarpeellisuus vähenee , vauva itsenäistyy ja oppii asioita ja muuttuu vähitellen taaperoksi ja siitä pikkulapseksi... Niin se vaan menee. Päästäkää irti lapisistanne ja antakaa eväät normaaliin kehittymiseen ;)

On mulla sanottavaa. Jos tuo on totta, niin ei kun suu auki siellä pk:ssa

Itse olisin jo ekaan kommenttiin todennut, että heko heko, kyse on kaksivuotiaasta lapsesta, ja hoidon alussa on tapana yleensä keskittyä siihen miten hienosti tai huonosti lapsi hoitoon on sopeutunut. Että jospa stressattaisiin puheesta, maidon läikkymisestä ja pääjalkaisista sitten joskus myöhemmin, jos siihen on tarvetta.

Tai oikeastaan, en veisi lasta tuonne. On olemassa hyviä päiväkoteja, jossa on ammattitaitoista henkilökuntaa, joten miksi ihmeessä laittaisin lapseni viettämään päivänsä mestassa, jossa ei selvästikään tajuta mitään lasten kehityksestä ja positiivisen palautteen antamisen tärkeydestä.

No eipä ole tässä tuppukylässä muuta päiväkotia. Seuraavaksi lähin on niin kaukana ettei miehen kanssa ehdittäisi aamulla töihin.

Ja mitä käytiin tutustumassa viime viikon aikana, niin ei tullut mitään tuollaisia juttuja esiin. En siis mistään voinut tietää henkilökunnan olevan tuollaista.

[QUOTE="vieras";26912030]Kävi mielessä että ethän ole liian herkkä normaalille palautteelle? Jos täti vain mainitsi että paita sotkeentui, eikä yrittänyt syyllistää sinua. Ja voihan tyttösi ensimmäisinä päivinä olla hyvinkin ujo ja puhumaton päiväkodissa? Kyllä se siitä sujuu ja avoimella mielellä keskustelua aiheesta. Toisaalta on niitä ikäviä ihmisiä töissä päiväkodissakin.[/QUOTE]

No mielestäni tuo ei ole ns. normaalia palautetta, jos sanotaan ihan vakavana että "kyllä tuon ikäisen jo pitäisi osata juoda siististi " jne.

Sanoin jo, että minun, miehen ja neuvolan th:n mielestä tyttö on ikätasonsa mukaan kehittynyt,ei sanonut siihen mitään.

Huomenna otan asian puheeksi.

Niin, ja yhdeltä tutulta olen kuullut vähän vastaavaa, että näillä kahdella hlöllä on usein valittamista lapsista, eikä positiivista palautetta tule juurikaan. Ajattelin silloin että hän liiottelee, mutta ei tainnutkaan. :-(

[QUOTE="a p";26912478]No eipä ole tässä tuppukylässä muuta päiväkotia. Seuraavaksi lähin on niin kaukana ettei miehen kanssa ehdittäisi aamulla töihin.

Ja mitä käytiin tutustumassa viime viikon aikana, niin ei tullut mitään tuollaisia juttuja esiin. En siis mistään voinut tietää henkilökunnan olevan tuollaista.[/QUOTE]

Tai olin kuullut tuolta yhdeltä äidiltä että ovat valittaneet hänen lapsestaan, mutta en ottanut sitä vakavasti,koska tyttöni kanssa ei ole mitään ongelmia ollut millään tavalla koskaan.Menin sinne täysin positiivisin mielin, ja jos saan puhuttua huomenna ja pääsemme yhteisymmärrykseen, niin ei ole mitään estettä etten taas alkaisia suhtautua positiivisemmin. Alku vain on ollut hieman nihkeähkö.

Yhteistyössä