Kyllä se äidin taito siihen vauvan itkuisuuteen vaikuttaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 5xäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun ystävällä on viisi lasta, ja tämä viides on kaikkein hankalin vauva. Ei nukahda nukuttamatta, ei viihdy yksikseen vaan pitäisi olla aina sylissä, ei nuku täysiä öitä, ja herää helposti ääniin.

En kuitenkaan usko, että ystäväni äidintaidot olisivat oleellisesti huonontuneet tämän viidennen synnyttyä :). Neljä ekaa olivat todella helppoja tapauksia.

Mutta se on totta, että epävarmuus ja itseluottamuksen puute (siis ettei usko omiin taitoihinsa äitinä ) ovat asioita jotka vauva saattaa vaistota, ja kun vauvaa pelottaa, niin hän itkee. Ja neuvoja kannattaa kuunnella - niistä voi sitten ihan itse valita ne, joita haluaa noudattaa =)

Hmm. Taitokin joo, mutta vielä enemmän vaikuttaa se että kuinka rauhallinen itse on. Jos on kovin heikkohermoinen ja ärtynyt äiti niin yleensä vauvakin on.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mun ystävällä on viisi lasta, ja tämä viides on kaikkein hankalin vauva. Ei nukahda nukuttamatta, ei viihdy yksikseen vaan pitäisi olla aina sylissä, ei nuku täysiä öitä, ja herää helposti ääniin.

En kuitenkaan usko, että ystäväni äidintaidot olisivat oleellisesti huonontuneet tämän viidennen synnyttyä :). Neljä ekaa olivat todella helppoja tapauksia.

Mutta se on totta, että epävarmuus ja itseluottamuksen puute (siis ettei usko omiin taitoihinsa äitinä ) ovat asioita jotka vauva saattaa vaistota, ja kun vauvaa pelottaa, niin hän itkee. Ja neuvoja kannattaa kuunnella - niistä voi sitten ihan itse valita ne, joita haluaa noudattaa =)

Vois itkeä katos VIELÄ enemmän...

Voi olla. Mutta vaikuttaa myös vauvan temperamenttikin sekä mahdolliset allergiat ja sairaudet.
Kyllä mäkin ihmettelin miksi meidän esikoinen itki ja huusi ekat 10kk. Enpä ihmettele enää kun selvisi allergialistat.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Kiitos.
Mä olen sen mukaan taitava äiti. Meidän vauva itkee tosi vähän.

Mikähän äiti mä olen kun esikoinen ei itkenyt vauvana tyyliin ikinä, mutta kuopus huusi enemmän ja vähemmän ekat puoli vuotta? :whistle:

Meillä esikoinen oli helppo vauva, ja lapsi. On edelleen.
Keskimmäinen olikin sitten ihan eri maata. Koliikki ja vaativuus heitti meidät ihan uuteen maailmaan, tietoon, että tämmöistäkin voi olla. Sama kasvatus molemmilla, kasvatuksen periaatteet ei oo muuttunu ollenkaan. Mutta niin vaan joutuu päivittäin taistelemaan ittensä kanssa äitinä, että osaa pitää langat käsissä. Keskimmäinen on kohta 4v., ja erittäin vaativa lapsi edelleen.

luulis viiden lapsen äidin tietävän että lapset on erilaisia..

tai sit mulla on vaan tuon yhden virhekappaleen kanssa menny jotain tosi pahasti pieleen.. kun ei ole edes kuopus eikä esikoinen! rääkyy vaan aina vaan..

Afrikassa vauvat eivät juurikaan itke. Enkä nyt tarkoita mitään nälänhätäalueiden vauvoja. Itselleni aika vieraita nuo kantoliinat, vaipattomuus ja perhepeti, mutta normi siellä monin paikoin. Mutta voivat ne vauvat olla vähäitkuisia muillakin tavoin toimittuna.

Alkuperäinen kirjoittaja gd:
luulis viiden lapsen äidin tietävän että lapset on erilaisia..

tai sit mulla on vaan tuon yhden virhekappaleen kanssa menny jotain tosi pahasti pieleen.. kun ei ole edes kuopus eikä esikoinen! rääkyy vaan aina vaan..

Niin. Siltikin äidin tiedot ja taidot VAIKUTTAA! Ei se sitä tarkoita, että ei ole koliikkia, allergiaa, sairauksia, uhmaa jne. lista on loputon. Ja jos lapsesi ikää ol mitä? rääkyy aina vaan, voi olla että on joku vaiva?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuskin :D. Vuorokaudessa on rajoitettu määrä tunteja :xmas:

No, juu. Mutta ajatuksena oli lähinnä se, että ei tätäkään hommaa ihan pystymetsästä tehdä.

Kyllähän tehdään! Yleensä, kun ensimmänen lapsi saadaan syliin ollaan aivan pysytmetsästä.

Kyllähän se on tietysti aina äidin vika jos lapsi huutaa. Just joo. Kaikki on lapsen luonteesta kiinni. Toiset ei huuda vaikka ois pää kainalossa ja toiset huutaa jos sukka on väärän värinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tuskin :D. Vuorokaudessa on rajoitettu määrä tunteja :xmas:

No, juu. Mutta ajatuksena oli lähinnä se, että ei tätäkään hommaa ihan pystymetsästä tehdä.

Kyllähän tehdään! Yleensä, kun ensimmänen lapsi saadaan syliin ollaan aivan pysytmetsästä.

No, sen takia sen ekan kanssa voi vaikeaa ollakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Afrikassa vauvat eivät juurikaan itke. Enkä nyt tarkoita mitään nälänhätäalueiden vauvoja. Itselleni aika vieraita nuo kantoliinat, vaipattomuus ja perhepeti, mutta normi siellä monin paikoin. Mutta voivat ne vauvat olla vähäitkuisia muillakin tavoin toimittuna.

Tähän ois kiva saada joskus jotain tietoa taustaksi. "Afrikassa" kun on aika monenlaisia maita, elintapoja ja perheitä - kuka sen on tutkinut ja miten, paljonko siellä itketään? Tää on yksi näitä palstatotuuksia - alkuperäiskansojen vauvat ei itke - ja ois kiva tietää mihin se perustuu...

Kyllähän se on tietysti aina äidin vika jos lapsi huutaa. Just joo. Kaikki on lapsen luonteesta kiinni. Toiset ei huuda vaikka ois pää kainalossa ja toiset huutaa jos sukka on väärän värinen.

Tätä mä just tarkotan!! Heti syyllistytään. En mä sanonut, että lapset on itkuttomia vaan sitä, että siihen voi vaikuttaa eri tavoin ja kokeneemmalta voi saada vinkkejä, mistä ei tiennyt. Ja myös lapsen luonteeseen voi ja tulee vaikuttaa...

Eli minä olin taitava äiti, kun sain esikoiseni teini-iässä ja kärsin todella pahasta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja sit taas kuopuksen kohdalla 10 vuotta myöhemmin, vakaassa parisuhteessa ja onnellisena olen taitamaton äiti, koska kuopus itki aina ja esikoinen ei koskaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Tähän ois kiva saada joskus jotain tietoa taustaksi. "Afrikassa" kun on aika monenlaisia maita, elintapoja ja perheitä - kuka sen on tutkinut ja miten, paljonko siellä itketään? Tää on yksi näitä palstatotuuksia - alkuperäiskansojen vauvat ei itke - ja ois kiva tietää mihin se perustuu...

Samaa mietin minäkin... Ettei ole vaan niin, että kirjoittaja on nähnyt telkkarista dokumentteja Afrikasta ja ei ole sattunut itkeviä lapsia kuvaan ja tadaa - johtopäätös on, että Afrikan lapset eivät itke :)!

Eli minä olin taitava äiti, kun sain esikoiseni teini-iässä ja kärsin todella pahasta synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ja sit taas kuopuksen kohdalla 10 vuotta myöhemmin, vakaassa parisuhteessa ja onnellisena olen taitamaton äiti, koska kuopus itki aina ja esikoinen ei koskaan...

No, et vain taida osata ymmärtää lukemaasi ja miettiä sitä järkevästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:

Paljonko siellä sitten itketään? Äiti kantaa vauvaa rinnoilla koko ajan uskon, että ei niitä juuri itketäkkään. Me laitetaan omaan sänkyyn ja jätetään yksin.

Yhteistyössä