Kyllä se neuvola yrittää teloittaa imetyksen taitavasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparnakkeli lannistettu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piparnakkeli lannistettu

Vieras
Varoituksena että pientä purkausta tulossa:

Neuvolan "elämäntehtävänä" on kyllä tuhota hyvin alkanut imetys, hitot niistä julisteista "ollaan imetysmyönteisiä". Siltä ainakin tuntuu.

Lapsi (reilu 2kk) kasvaa kuin unelma, syö hyvin, on aina tyytyväinen rinnallaolon jälkeen, nukkuu mukavia pätkiä (useamman tunnin), jaksaa myös seurustella ja kehittyy muutenkin hurjaa vauhtia, kuten kuuluukin.

Mutta auta armias jos käyrät ei kohoa kaiken aikaa kohti taivasta niin tulee sellaisia sanavalintoja että jopa minä onnistuin ilman suurempaa yrittämistä lukemaan rivien välistä miten vähän terkkarini tukee imetystä. Ja paha mieli tuli, eka kerta kun jonkun sanojen vuoksi en saa nukuttua. Onneksi on muu tukiverkko kunnossa ja heille voin purkaa pahastustani, ja toki tänne vaikka p*skaa tuleekin niskaan kun olen niin vainoharhainen tässä.

Pohjustuksena:
Painoa tuli yli 500g / eka viikolla
noin kk iässä painoa tullut ~ reilu 300g/vko
2kk aikaan ~ yli 210g / vko

Pituutta on tullut runsaasti ja just nyt pituuskäyrä menee komiasti kohti kattoa ja painokäyrä puolestaan loivasti alas.

Paikalla oli opiskelija jolle th selitti samalla käytäntöjä, ensin hän tuumasi että rintalapsilla on normaalia että käyrät tekee aikamoista siksakkia, seuraavana mulle puoliajatuksissaan, mutta huolissaan "riittääköhän maito, kuinka usein XX syö? Syökö öisin? Nieleekö ihan selvästi?"

Seuraavaksi erehdyin sanomaan että on alkanut tulla rintaraivareita toisinaan niin vastaus oli "niin kun ei sitä maitoa heti tule niin alkaa itkettään...", ihan ok jos vain olisi kuunnellut lauseeni loppuun että mulla sen sijaan suihkuaa sellaisella paineella ettei ihme jos toista raivostuttaa. Korjasin kyllä th:n olettamuksen kun hän oli päässyt analyysiensä loppuun. (No enpä mä kai tähän mitään neuvoja kaivannut avuksi, taisi olla parempi vain että jatketaan eteenpäi.)

Juteltiin lopuksi kauanko meinaan imettää, hyvä kun sain sanottua että pyrin 6kk täysimetykseen, niin vastausta tuli "no toivottavasti lapsi sitten 3kk iässä tilailee lisää maitoa, ei se varmaan lopu jos tähän asti on riittänyt, katsotaan sitten taas".

Vaikka tiedän ettei th:ni ole aina aivan ajantasalla, silti nämä tulee ihan puun takaa enkä enää jaksa puolustella, perustella ja vängätä imetysasioista sen kanssa. Esikoisen kohdalla taustalla upeasti onnistunut parin vuoden imetys, jonka aikana jokunen ongelmakin tuli tutuksi ja kasvatti itseluottamusta. Hölmönä kuvittelin etten mä neuvolan tukea tähän kaipaa, mutta kyllä se jonkin verran kolahti nuo puheet.

Tiedän kyllä itsekin vallan hyvin että lapsi kasvaa, maitoa kyllä piisaa pakastimeenkin, kaikki on niin hyvin kuin vain voi olla niin MIKSI, miksi ihmeessä sen terkkarin piti nakertaa itseluottamusta maidon-riittämättömyys-höpinöillään?

Lopulta oikein antoi luvan jatkaa rintamaidolla ja mietin että hitto, oltaisko me nyt nanilla imetyksen tehostamisen sijaan jos tulisikin tilanne että painoa pitäisi tulla paremmin? Sitä se th taatusti ehdottaisi ensimmäisenä.

Mulla on häntä kohtaan ennakkoasenteita, johtuen siitä kuinka aiempaa imetystä yritti teilata (taaperoimetys ja imetysraskaus aikana oli hänelle isoja mörköjä kun ei moiset ole tapana), joten varmasti ylireagoinkin, toisaalta harmittaa sen opiskelijan puolesta etten alkanut vääntämään tästä aiheesta sen tuhannen kerran, mutta ei se kylläkään ole mun asia kouluttaa.

Näinä yön pimeinä tunteina keksin jopa ajatuksen että "päästin seulasta" läpi yhden potentiaalisen hyvän terkkarin tuon hölmön armoille ja tässä taitavasti jatkuu taas sukupolvelta toiselle "maito ei voi riittää, korviketta vaan" löpinät.

Tämä on pieni murhe, mutta en ole tainnut kuin kerran kokea oikeasti sellaisen positiivisen neuvolakäynnin (esikoisen nla:t, raskausajan ja nyt kuopuksen nla:t) kun pääsin sijaisen vastaanotolle, se oli kuin hattaran päällä ois istunut tympeän puujakkaran sijaan, kun viimeinkin natsas ns. kemiat kohdalleen ja tuolle terveydenhoitajalle uskalsi hyvillä mielin kertoa mieltä painavista asioista.

Ei kyllä mee hyvin kun poden jo huonoa omatuntoa siitä että tuo terkkari taatusti pistää matalaksi jonkun toisen, jolle imetys on ehkä uusi kokemus ja kaipaisi oikeasti sitä tukea, tuolta sitä ei saa :(

Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän loppuun ja vaikka viskaisee mua pinttyneellä sädekehällä kaaliin :)

Vaihda terkkaria, itse tein niin kun ihana ensimmäinen terkka vaihtui ja tilalle saatiin ihan hirveä joka ei juuri kuunnellut mitä sanoin. Niin ja lastakin kohteli kovakouraisesti.

Nyt on ollut sama tosi kiva terkka jo 3½v. Terveyskeskus meinasi hänet vaihtaa, kun oli vajaa vuosi kulunut omasta vaihdostani ja silloin ilmoittivat minulle ettei minulla ole vuoteen oikeutta vaihtaa uudelleen. Soitin kiukkuisen puhelun ja sanoin, että meidän neuvola käynnit on sitten käyty, jos lapsella taas terkka vaihtuu, on se kumma et teillä on oikeus vaihtaa milloin vaan uusi tilalle ja asiakkaalla ei. Ei sitten vaihtunut, kun vielä soitin omalle terkalle ja kysyin et onko mitään mahdollisuutta saada pitää hänet.

Mulla oli viimeisin kokemus neuvolassa lääkäriltä, joka yritti "painostaa" kiinteiden aloitukseen. 4kk neuvolalääkärillä siis oltiin. Ensin otettiin mitat terkkarilla ja puhuttiin, että hyvin kasvaa eikä kiinteitä tarvii vielä ajatella kun imetys sujuu hyvin ja vauva nukkuu öisinkin hyvät pätkät ja kasvaa komeasti. Lääkärille sitten mentiin toiseen huoneeseen tarkastukseen ja lääkäri kysyi, että imetätkö. Vastasin, että kyllä eikä pidetä kiinteiden aloituksella kiirettä kun hyvin kasvaa yms. Lääkäri siihen, että voisi sitä kuitenkin pikku hiljaa ruveta maistelemaan kun vaikuttaa SUUN MOTORIIKAN kehittymiseen!!! Haloo, kyllä se imeminenkin suun motoriikkaa kehittää ja kaikki, mitä se vauva (käsistänsä) lähtien sinne suuhun panee. Sanoin vain, että joo ja olin sit hiljaa asiasta. Tarkastuksen jälkeen mainitsin terkkarille asiasta ja yhdessä lääkärin kommenttia päiviteltiin. Eli aion kuin aionkin täysimettää sen puoli vuotta.

vaihda tätiä tai sitten vain et kuuntele kaikkia kommentteja, ja käytän sitä maalaisjärkeä ja äidinvaistoa.
itse en ole noteerannu tätien kaikkia sanomisia jos olen ollut erimieltä, just näissä imetys ym ruokajutuissa. kyllä sitä itsekin tietää ja huomaa ilman käyriä missä mennään. kuten sanoitkin.

Nii-i, ajatella niitä äitejä joilla on enemmän ongelmia ometyksen suhteen niin ei tuollainen sellaistakaan äitiä kauheesti kannusta, luulen et silloin pakotettas lisämaidolle heti, eli ohjausta ei todellisuudessa saakaan.

Oon pahoillani tuosta mitä sulle on käyny, toivottavasti jatkat imetystä kaikesta huolimatta ja imetät sen 6kk kun kerta maitoa riittää ja lapsi kasvaa! Aivan käsittämätöntä, tuollaiset ohjeet tai ihmettelyt.

Entäs jos soitat imetyspuhelimeen ja juttelet siellä ammattilaisen kanssa, siellä tukevat varmasti imetykseen.

Ite oon saanu kuulla neuvolassa uuteen raskauteen liittyviä kommentteja, mutta oon laittanu ne toisesta korvasta sisään toisesta ulos ja sit purkanu kavereille th kommentteja. Koitahan tsempata ja näytä terkkarille närhenmunat!

Kiitos =)
Joo ei se terkkari näillä puheilla saa imetystä loppumaan, on se pää ennenkin pidetty ja aikoinaan jaksettu paasata uusimmista tuloksista tieteen saralla (puolustin taaperoimetyksen hyötyjä ja sitemmin että raskausaikanakin saa imettää jos ei ole ongelmia jne.)

Ehkäpä ensi kerralla varaudun etukäteen henkisesti tähän käyntiin ja mietin tuota th:n vaihtoa.

Mä sain ihan vääränlaista "tukea" esikoisen kanssa. Terkka oli oikea imetysvouhottaja, joka syyllisti mua siitä ettei maitoa tullut. Mulla oli lääkkeetkin käytössä, joiden piti auttaa maidon nousussa, mutta ei. Lapsi imi hyvin, vaan ei niellyt kun mitään ei tullut. Viikon kotonaolon jälkeen paino oli jo pudonnut liikaa, kun vaan "imetin" enkä antanut korviketta kuten neuvottiin. Lopulta oli terkan pakko sanoa, että antakaa korviketta ettei lapsi kuivu tai paino laske enempää. Mutta se oli mun vika, ettei maitoa tullut ja sitä jaksoi jatkuvasti päivitellä. Mitään selitystä en saanut, miksei onnistunut vaikka tein juuri kuten sanottiin.

Kuopuksen kohdalla oli eri terkka, ja vaikka nyt halusin imettää, en saanut tukea. "No jos ei sitä maitoa tule niin anna sitten korviketta, kyllähän sä itse tiedät paremmin". Mä vuokrasin sairaalalta sen imetyslaitteenkin kotiin, jotta saisin maitoa paremmin tulemaan. Käsin pumppaamalla ei tullut mitään. No lapsi oli viikon teholla, siellä ei saanut imettää. Eihän siitä taas mitään tullut kun ei kukaan neuvonut. Sain mä yhden ohjeen eräältä kaksosten äidiltä, joka raahasi litratolkulla maitoa luovutettavaksikin. Hän sanoi, että "imetä vaan niin kyllä sitä maitoa tulee."

Että sellaista tukea saa meilläpäin, en yhtään ihmettele ettei onnistu.

Mun mielestä noissa kommenteissa ei ole mitään vikaa.
Jos ei maitoa tule annetaan korviketta, taikojako te toivoitte? :D Ne on muutenkin suosituksia, ei käskyjä.

Mun käskettiin aikoinaan antaa esikoiselle korviketta, koska 'vauva saa pullosta maitoa paremmin kuin rinnasta'. Ja nimenomaan korviketta siis olisi pitänyt antaa. Pumppasin kuitenkin maitoa pulloon ja annoin sitä. En edelleenkään tajua, miksi juuri korvike olisi ollut se autuaaksi tekevä asia.

Kuopuksen kohdalla 6 kk tarkastuksessa hammashoitaja sanoi että pikkuhiljaa voisi lopetella imetystä, ettei hampaat kärsi. Kun kerroin tästä myöhemmin hammaslääkärille, joka tarkisti 1 v 9 kk ikäiseksi asti imetetyn poikani täydellistä hammasrivistöä, niin hammaslääkäri meinasi tikahtua nauruun ja totesi että ikävä kyllä alalla on yhä ihmisiä, joilla ei ole mitään tietoa asioista.

Terkkuja tutuille, tästä tunnistaa ;)
Mulla oli esikoisen aikaan kaikin puolin hirveä neuvolatäti. Olin teiniäiti ja terkkarin asenne paistoi kyllä täysin läpi. Pieni kylä jossa yksi terkkari niin ei paljon vaihdettu. No kuitenkin mulla oli alusta saakka suuria ongelmia imetyksen kanssa, imetin silti. Kun terkka tuli kotikäynnille ja rupesin imettämään ja vauva itki niin terkkasi huusi miehelleni että lämmittää korviketta. Mulle sanoi että taitaa se vauva saada enemmän omasta nyrkistään syötävää kuin sinun tissistä!!

Jännää, miten saman tekstin voi tulkita ihan eri tavalla. Mun mielestä terkkarin kommenteissa ei ollut mitään mätää.

Ehkä sen nimenomaan sen harjottelijan takia piti puhua myös korvikkeiden mahdollisesta käytöstä, JOS se maito ei joillakin ihmisillä sitten riittäisi. Niitäkin oikeesti on olemassa.

Jos sulla on imetys hanskassa ja homma toimii, niin mitä ihmettä sä kuuntelet muiden mielipiteitä.

Alkuperäinen kirjoittaja jännää;24889922:
Jännää, miten saman tekstin voi tulkita ihan eri tavalla. Mun mielestä terkkarin kommenteissa ei ollut mitään mätää.

Ehkä sen nimenomaan sen harjottelijan takia piti puhua myös korvikkeiden mahdollisesta käytöstä, JOS se maito ei joillakin ihmisillä sitten riittäisi. Niitäkin oikeesti on olemassa.

Jos sulla on imetys hanskassa ja homma toimii, niin mitä ihmettä sä kuuntelet muiden mielipiteitä.

Ihan samaa mietin aloittajan tekstiä lukiessani. Minusta siinä ei ollut mitään syyllistävää, ihan normaalia neuvolan juttelua. Mikäsköhän nyt on ollut vauvan äidillä ongelmana kun on tehnyt tyhjästä ongelman????

En tajua mikä ihme siinä on, että nyt kun haluan imettää lastani mahdollisimman pitkään niin kaikki lyttäävät sen!

Neuvolassa käyrät eivät mene niin kuin pitäisi. Oman äidin mielestä voisi jo hyvin lopettaa ja anoppi on ehdottomasti sitä mieltä, että pullolle ( ethän sinä saa yhtään omaa aikaa..lässyti lässyti ) mummoni mielestä pojalle pitäisi tunkea jo peruna suuhun jne jne...

Poika on 5kk ja en ole aikonut lopettaa imettämistä vielä aikoihin!

[QUOTE="hiphei";24889843]Mun mielestä noissa kommenteissa ei ole mitään vikaa.
Jos ei maitoa tule annetaan korviketta, taikojako te toivoitte? :D Ne on muutenkin suosituksia, ei käskyjä.[/QUOTE]

No kyllä ap:n tilanteessa sitä maitoa tulee ihan riittävästi ap:n kertomuksen perusteella. Jos lapsi kerran on tyytyväinen, nukkuu ja syö ihan ok niin ei siinä silloin mitään korvikkeita tarvita :kieh: eri asia tietenkin on sellainen tapaus jossa lapsi itkee nälkäänsä, ei kasva ollenkaan ja on koko ajan tississä kiinni mutta maitoa ei silti tule. Näin ei ap:n tapauksessa kuitenkaan ole. saisivat laittaa korvikkeet reseptin taa niin ei niin heppoisesti annettais.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;24889966:
Oikeestikko te kuuntelette niitä neuvolan hourupäitä? :O Mitä te niistä piittaatte, jos vauva kerran tissimaidolla hyvin kasvaa?

joo en ole enää kunnellutkaan. tosin olen huolissani niistä esikoisten äideistä, jotka epävarmoina kuuntelevat jokaista sanaa ja tunkevat sen pullon suuhun. niin tein minäkin ensimmäisen kanssa.

joo en ole enää kunnellutkaan. tosin olen huolissani niistä esikoisten äideistä, jotka epävarmoina kuuntelevat jokaista sanaa ja tunkevat sen pullon suuhun. niin tein minäkin ensimmäisen kanssa.

Mullekin sanottiin esikoisesta, kun se oli 3kk, että se olis pitäny laittaa laihikselle, kun kasvoi aika jytkyksi tissimaidolla. "syötät puoliksi täyteen tissistä, ja vettä pullosta loput" :D:O Jatkettiin pelkällä tissillä.

En tajua mikä ihme siinä on, että nyt kun haluan imettää lastani mahdollisimman pitkään niin kaikki lyttäävät sen!

Neuvolassa käyrät eivät mene niin kuin pitäisi. Oman äidin mielestä voisi jo hyvin lopettaa ja anoppi on ehdottomasti sitä mieltä, että pullolle ( ethän sinä saa yhtään omaa aikaa..lässyti lässyti ) mummoni mielestä pojalle pitäisi tunkea jo peruna suuhun jne jne...

Poika on 5kk ja en ole aikonut lopettaa imettämistä vielä aikoihin!

Jos lapsi on tyytyväinen ja kasvaa niin se on tärkeintä. Mulla on kaikki 3 ollu rintalapsia 6kk ikään asti ja käyrät on sahannu eestaas. maitoa kuitenkin on tullu kaikkien kohdalla enemmän kuin tarpeeksi, pakastinkin oli sitä pullollaan kun ei lapsi jaksanu syödä kaikkea. ihan terveitä ja normaaleja lapsia noi on nyt isompana. Eikä oo ylipainoa kuten monella korvikemuksulla on.

Minäkin tulkitsin ihan eri tavalla nuo terkkarin kommentit....
Ekan lapsen kohdalla tein kaiken niin kuin neuvolassa sanottiin,toisen lapsen kohdalla ihan niin kuin oma vaistoni sanoi,kolmannen kohdalla terkkari sanoi,että sinähän nämä jutut jo tiedät,ettei mun tartte näistä nyt sen enempää :D

Kuten sanoin, mulla on vahvat ennakko-asenteet terkkariani kohtaan johtuen aiemmista kerroista. Oli yllättävää että olisinkin kaivannut sitä imetysmyönteisyyttä myös siltä suunnalta, mutta minkäs teet.

Jos th olisi ollut asiallinen niin olisi sitten selkästi puhunut vain opiskelijalle korvikkeista, mutta pitikö mulle miettiä että riittääkö maito. Ja jos tarkoituksena oli opettaa harjoiyyelijaa niin asiallista olisi ollut selittää kuinka lisätä maidon määrää...

Eikä mua mistään syyllistetty, en kokenut asiaa mitenkään sellaisena. Th:n puheet vaan eivät olleet passeleita henkilölle joka toivoo pitkää imetystä. Onneksi mun imetys ei ole siitä kiinni mitä hän ajattelee vaikka mieleni pahoitinkin.

Yhteistyössä