Kyllä se vain niin on, että pitäisi olla eron varalta rahaa säästössä useita tuhansia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Aiemmin olen täällä tilittänyt kuinka sossusta ei saanut tukea vuokratakuuseen. Asumistukipäätöstä ei tullut ajoissa, koska haen myös kotihoidontukea kesäksi, ja asumistukipäätöstä ei voinut tehdä ennen kuin kht oli päätetty. Kotihoidontukea eivät ole voineet päättää, koska virallisesti asumme edelleen vanhassa osoitteessa, vaikka tein muuttoilmoituksen monta viikkoa sitten. Tähän oli syynä se, että tarvitsevat isän hyväksynnän että lapset muuttavat, ja sitä alkoivat kysellä vasta tämän kuun puolella - eli kun olimme jo muuttaneet.

Eli nyt toivon mukaan tieto muutosta näkyy vihdoinkin Kelalla maanantaina. Sitten voivat tehdä kotihoidontukipäätöksen. Sitten alkavat käsitellä asumistukipäätöstä. Myös lapsilisän yh-korotus pitäisi päättää.

Tähän mennessä olen joutunut lainaamaan rahat ensimmäiseen vuokraan sekä vuokratakuuseen, niihin on mennyt 1500 euroa. Jos eivät tee asumistukipäätöstä pikaisesti, joudun maksamaan myös kesäkuun vuokran kokonaan, siihen menee taas 770 euroa. Olen opiskelija, joten tuo lapsilisän yh-korotus on minulle kullanarvoinen. Toivon siis todella että ehtivät tehdä senkin päätöksen ajoissa (opintotuki tuli 4.5 ja kotihoidontuki tulee 30.6., siinä välissä lapsilisä on ainoa tuloni).

Tähän asti minulla ei ole ollut mitään ongelmia tukiasioiden ja byrokratian kanssa, mutta nyt tuntuu ettei pienestä ihmisestä (ja kolmesta lapsesta) välitä kukaan. Olisi pitänyt älytä säästää opintotuesta rahaa siltä varalta että tuleekin ero.

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
... ja käteisenä, ei tilillä. Muuten puolet lähtisi siipan matkaan.

Minulla ei ole tuota ongelmaa, koska olimme avoliitossa. Mutta sossun mielestä minun olisi pitänyt saada käydä miehen tililtä ottamassa rahat vuokratakuuseen...

Sossusta saa lainaa tällaisiin tilanteisiin. Eli siis sun pitää pyytää niiltä LAINAA, eikä mitään sosiaalietuutta. Lainan maksat sitten takas, kun saat takautuvasti kelalta rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja jaapajaa:
Sossusta saa lainaa tällaisiin tilanteisiin. Eli siis sun pitää pyytää niiltä LAINAA, eikä mitään sosiaalietuutta. Lainan maksat sitten takas, kun saat takautuvasti kelalta rahaa.

En tiennytkään että lainaavat rahaa. Ei kukaan sitä mahdollisuutta tarjonnut. Tosin tuo vuokratakuu on niin iso summa etten edes tiedä miten saan sen ikinä maksettua takaisin. Vuokrarahat voin sentään maksaa sitten saan asumistuen.

Tuli mieleen että kun halusin niin eroon exästä niin tarjosin epätoivoisena hänelle jopa kaikki säästöni= 9000 oli tilillä silloin. Ei suostunut.
Asiassa oli happy end -minun osaltani-pääsin lähtemään ja sain pitää säästöni...
Tyhmää mutta totta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

En tiennytkään että lainaavat rahaa. Ei kukaan sitä mahdollisuutta tarjonnut. Tosin tuo vuokratakuu on niin iso summa etten edes tiedä miten saan sen ikinä maksettua takaisin. Vuokrarahat voin sentään maksaa sitten saan asumistuen.

Eihän sitä sinne sossuunkaan tarvi kerralla kaikkea maksaa takas.

JA mitä tulee takuisiin, niin ainakin meidän vuokralaisilla on ollut sossusta maksusitoumuksia just vuokratakuuseen. Ne sitten saa sen sinne sossuun takas, kun muutat pois siitä asunnosta. Eli sitä ei ole edes käytetty asiakkaan tilillä, vaan sossu on maksanut sen suoraan meille ja me sit taas takas sossulle. En ymmärrä mikset ole saanut samanlaista sitoumusta. Ilmeisesti tässäkin asiassa se vaikuttaa kuka pyytää ja kuka on päättämässä..

JA mitä tulee takuisiin, niin ainakin meidän vuokralaisilla on ollut sossusta maksusitoumuksia just vuokratakuuseen. Ne sitten saa sen sinne sossuun takas, kun muutat pois siitä asunnosta. Eli sitä ei ole edes käytetty asiakkaan tilillä, vaan sossu on maksanut sen suoraan meille ja me sit taas takas sossulle. En ymmärrä mikset ole saanut samanlaista sitoumusta. Ilmeisesti tässäkin asiassa se vaikuttaa kuka pyytää ja kuka on päättämässä..

Tällaista takausta vuokratakuuta varten minäkin hain, mutta sossusta katsoivat että yhteenlasketut tulomme ovat niin isot, ettei ole oikeutta tt-tukeen (luonnollisesti asuimme vielä yhdessä kun hain vuokra-asuntoa). Siis miehen olisi pitänyt maksaa minun vuokratakuuni.

Kaikilla paikkakunnilla ei saa sossusta lainaa. Täällä ei ainakaan saa, olen siitä kysynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:

Kaikilla paikkakunnilla ei saa sossusta lainaa. Täällä ei ainakaan saa, olen siitä kysynyt.

Mitä jos olisi juuri tilanne että asumistukipäätöstä ei ole tullut ja joutuu maksamaan vuokran kokonaan? Maksavatko vuokran kokonaisuudessaan? Se tavallaan on lainaa, sillä kai sinne kuitenkin pitää maksaa takaisin kun saa asumistuen takautuvasti.

Mietin tässä mitä teen jos asumistukipäätös ei ehdikään tulla ennen kuun vaihdetta...

Yhteistyössä