Kyllä tämä päivystys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa sh raivona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa sh raivona

Vieras
puhelimessa olo on kans PERSESTÄ.. mikäs siinä, jos olis lääkäreille/hoitajille aikoja, mitä antaa.. mut ku ei ole.. kyrsii niin ihmisten puolesta, et joutuu käskeen menemään illalla päivystykseen :( nää perjantait on ihan karseita, jos lääkäreillä on koulutuksia, eikä aikoja ole.. ja ku ihmiset EI ymmärrä, et antasinhan mä päivystykseen ajan, jos olis mistä antaa.. mut ku ei ole!!

Voi ei! Inhottavaa...

Mie onneks päivystän ite ja aina mahtuvat tulemaan. :D
Vaan joskus harvoin oon ohjannut eteenpäin muualle, mutta en sillonkaan siksi ettei vois ottaa vastaan vaan koska tarvinnu erilaista hoitoa.

Ois tosi stressaavaa olla siun housuissas. :hug:

-B

on kyllä.. ku ei viittis päivystystä illallakaan ruuhkauttaa turhaan, mut eipä se yks lääkärikään hirveesti voi ottaa pot. vastaan (jos on yks päivystävä 12000 ihmistä kohti)

Miten musta tuntuu että nämä tk asiat ovat viimeaikoina menneet ihan poskelleen? :/

Täälläkin päin on yhdessä kunnassa tilanne, että tiettyyn aikaan asti pääsee omaan tk, sitten parin tunnin ajan naapuripaikkakunnalle ja aina pitää tarkistaa mikä niistä kolmesta päivystää, ja kun klo lyö 22, niin sitten kaupunkiin.

Sitten tullaan keskussairaalan päivystykseen yöllä, kun halutaan erikoissairaanhoitoon. Ja sitten saa haukut niskaansa, kun lekuri ei oo sillä sekunnilla paikalla.. Kyllä minä näen, että esim. lapsi on kipeä, eikä minustakaan ole mukava, että joutuu siellä odottamaan, mutta kun päivystävä kirurgi on leikkaamassa, niin ei auta kuin odottaa.

Voi ei, mie alkaisin jo ohjata yksityiselle noita potilaita.
Ois pakko jo tossa vaiheessa. Tai ainakin kertoa että pitkään odotukseen on varauduttava, ja että yksityisillä voisi olla aikaa paremmin...

Vai saatteko suositella muita kuin omia palveluita?

-B

niinhän se on!! Tuntuu jotenki niin väärältä, ettei tämä systeemi toimi..
kyl sen ymmärtää, et vanhemmat on huolissaan ´jos laps on sairaana (niinhän sitä on itekkin), mut ku tämä tk/päivystys ei vain ole mikään kioski, mistä saa heti palvelua ku sisään kävelee..

Ja sitten tällä palstalla teilataan lapsivakuutukset vähintään kerran päivässä. Onko se vaan kateellisten panettelua kun itse ei tajunnut ottaa lapselle vakuutusta vai mikä?

Valitettavasti ihan kaikkea vaan ei voi hoitaa edes rahalla tai vakuutuksen turvin vaan julkiseenkin terveydenhuoltoon on joskus pakko turvautua. Joten ei kyllä hyvä käsitys siitä, miten huonosti se toimii.

Pahinta on, jos käskee menemään yksityiselle! Itsekin olin lomalla eri paikkakunnalla, ja yritin saada päivystysaikaa, käskivät mennä yksityiselle. Opiskelevana vanhempana ei todellakaan ole yksityislääkäreihin varaa, joten purskahdin itkuun... Kamala tilanne, kun julkinen terveydenhuolto muka suomessa maailman parasta, ja lääkäriin pääsee vain rahalla!

No, tässäkin tapauksessa iltapäivystykseen onneksi pääsi.

Meillä omassa kaupungissa onneksi vielä päivystyskin toimii, pääsee lapset ja aikuisetkin päivystykseen. Jos soittaa aamulla, saattaa saada jopa omalääkärille ajan, jos ei saa niin sitten voi mennä jonottamaan. Ikinä ei ole ajettu pois. Siksi meillä ei vakuutuksia ole tarvittu.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Pahinta on, jos käskee menemään yksityiselle! Itsekin olin lomalla eri paikkakunnalla, ja yritin saada päivystysaikaa, käskivät mennä yksityiselle. Opiskelevana vanhempana ei todellakaan ole yksityislääkäreihin varaa, joten purskahdin itkuun... Kamala tilanne, kun julkinen terveydenhuolto muka suomessa maailman parasta, ja lääkäriin pääsee vain rahalla!

Juu,ei kaikilla ole varaa.
Mutta jos sitkeästi jonolaisia muistuttaa että yksityisiäkin on, voi osa jonolaisista mieluummin maksaa ja mennä yksityiselle suoraan, kuin jäädä odottamaan. Näin jono lyhenee ja he, jotka eivät yksityiselle voi mennä, pääsevät ehkä edes hiukan nopeammin sitten kunnalliseen päivystykseen.

Eli ihan hyvä, että tarjotaan.
Itse ainakin toivoisin, että mulle kerrottaisisin että kuinka monen tunnin jonotus on luvassa, jotta voisin itse päättää haluanko odottaa vai maksanko mieluummin ja saan (paremman) hoidon heti.

Mutta verojahan me maksamme, että nämä palvelut ilman yksityistäkin saisimme, eli toki pitäisi päivystyksenkin toimia paremmin, ilman muuta. Mutta tyhjästä ei nyhjästä. :|
-Bee

Alkuperäinen kirjoittaja köh.:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja toinen yleinen kommentti on ku ehotat aikaa naapurikunnasta, ettei mulla ole kyytiä.. :- jos on oikeesti kipeä ajaa vaik maailman ääriin, et saa avun

Luuletko tosiaan niin.

kyllä.. kyl mä ainakin ajan 60km päähän lapsen kanssa lääkäriin, jos koen että sille on OIKEASTI tarvetta, mieluummin mitä lähen odottamaan moneksi tunniksi iltapäivystykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja köh.:
ja toinen yleinen kommentti on ku ehotat aikaa naapurikunnasta, ettei mulla ole kyytiä.. :- jos on oikeesti kipeä ajaa vaik maailman ääriin, et saa avun

Luuletko tosiaan niin.

kyllä.. kyl mä ainakin ajan 60km päähän lapsen kanssa lääkäriin, jos koen että sille on OIKEASTI tarvetta, mieluummin mitä lähen odottamaan moneksi tunniksi iltapäivystykseen!

ja lisäksi, minusta tuo pikku matka läkäriin on hyvä "kriteeri", siihen että onko se päivystys ajan tarpeellisuus todellista (siis tarvitaanko se PAKOSTA juuri tänään vai voiko odottaa esim. huomiseen, kun on paremmin aikoja saatavana)

ja kyl sitä saa tosiaan kyseinalastaa joskus syytä "yrittää" päivystykseen.. puhelimessa on todella vaikea yrittää arvioida, kuka on sellainen joka TODELLA tarvii päivystystä vaivaansa, ja kuka voisi odottaa normaalia lääkärin vastaanotto aikaa!

Totta.

Päivystyshän on hätätapauksia varten.
Onneksi suurimmassa osassa päivystyksiäkin on kiireellisyysluokitus.
Eli että sairaammat ohittavat vähemmän sairaat...

Mutta ehkä ymmärrän kollegaa eri tavalla kun sellaiset, jotka eivät ole ikuna joutunut tuohon tialnteeseen TÖIHIN.

-Bee

Meillä vaan tuo päivystykseen soittaminen on lähes ainoa keino päästä lääkäriin. Just eilen yritin saada ittelleni aikaa tk-lääkärille. Soitettuani melkein 10 kertaa sain vihdoin ihmisen puhelimen päähän ja vastaus oli, että ei pystytä hoitamaan ku kaikkein kiireellisimmät päivystystapaukset, siis virka-aikana meidän tk:ssa. Eli mulla ei siis oo mitään mahdollisuuksia, kun vaiva on jatkunut jo pitkään.

Ei mulla itselläni ole mitään hätää, mä voin kyllä mennä yksityisellekin, vakuutukset on kunnossa ja korvaa hyvin yksityisellä käynnit. Mut mietityttää ne joilla ei oikeesti oo varaa mennä sinne yksityiselle. Mä kun luulin, että kaikille pitäis olla mahdollisuus päästä lääkäriin tk-maksun hinnalla. Kiittelen nyt sitä, etten viimeksi maksanu maksua koko vuodelle, kun ei kerran sille ole käyttöäkään.

Kun soittelen ittelleni aikaa sinne yksityiselle, niin varaan samalla vauvalle ajan sinne. Ei nimittäin meidän tk:ssa ole kenelläkään aikaa sen vertaa, että ehtis kurkata korviin (vauva on hangannu niitä jo pari päivää)

Ja miten tuo muka toimii, että naapurikunnasta aikoja? Ei meillä vaan ole sellaiseen mahdollisuutta....

Mä kävisin mielelläni siellä, kun matkaa on molempiin melkein saman verran..

Yhteistyössä