Kyllä vähän ärsytti kylässä tänään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täällä näköjään suurimmalle osalle on ok että isäntäperheen lapsi saa kädestä ottaa lelun.

Oon vissiin omalleni ollut sit aika ilkeä jos meillä on ollut kylässä lapsivieraita ja hän on kädestä ottanut niin mä olen käskenyt antaa lelun takaisin ja jos ei ole meinannut antaa niin sanon vieväni lelun piiloon jolloin on antanut. Siksipä mun lapsi taisi olla ihmeissään miksi toinen sai repiä kädestä ilman seuraamuksia.

Noh tiedänpä että en tästä lähin käske antamaan takaisin jos mun lapsi jonkun kädestä jotain repii!!!

[QUOTE="a p";22369226]Täällä näköjään suurimmalle osalle on ok että isäntäperheen lapsi saa kädestä ottaa lelun.

Noh tiedänpä että en tästä lähin käske antamaan takaisin jos mun lapsi jonkun kädestä jotain repii!!![/QUOTE]

Kyllä sä oot pässi. Oikeesti.

vrt naapuri roskaa ni roskaan minäkin. Hohhoijjaaa...

[QUOTE="a p";22369226]Täällä näköjään suurimmalle osalle on ok että isäntäperheen lapsi saa kädestä ottaa lelun.

Oon vissiin omalleni ollut sit aika ilkeä jos meillä on ollut kylässä lapsivieraita ja hän on kädestä ottanut niin mä olen käskenyt antaa lelun takaisin ja jos ei ole meinannut antaa niin sanon vieväni lelun piiloon jolloin on antanut. Siksipä mun lapsi taisi olla ihmeissään miksi toinen sai repiä kädestä ilman seuraamuksia.

Noh tiedänpä että en tästä lähin käske antamaan takaisin jos mun lapsi jonkun kädestä jotain repii!!![/QUOTE]

Ihana marttyyri-meininki....tää on niin parasta :)

Joopajoo. Ei tietenkään ole, mutta ihmiset nyt eivät aina hoksaa..jos SINÄ hoksasit, niin voithan SINÄ ITSE sanoa edes jotain tuollaisissa tilanteissa. Ihme mökötystä ja marttyrimeininkiä loukkaantua moisesta niin että jättää jatkossa menemättä kylään. Jotenkin tuntuu, että sinä olisitkin ollut se osapuoli jota on kaikkein verisemmin loukattu....

joo, itsekin olen yllättynyt vastauksista. aika törkeää. ei sitten voi piilottaa niitä ennen kylävieraita.

itsekin sitten ensi kerralla syön kaviaaria ja juon shampanjaa ja vieraille annan näkkileipää.

miksi kutsua vieraita jos ei halua jakaa juttuja? saa kai sitä shampanjaa ja kaviaaria olla kaapissa, mutta on törkeää alkaa syödä niiitä vieraiden nähden ja sanoa heille, että et sinä saa.

sama juttu lelun kanssa. jos on sellaisia, johon ei saa koskea, niin ei niihin kosketa itsekään vieraiden aikana. Törkeää käytöstä!

Joopajoo. Ei tietenkään ole, mutta ihmiset nyt eivät aina hoksaa..jos SINÄ hoksasit, niin voithan SINÄ ITSE sanoa edes jotain tuollaisissa tilanteissa. Ihme mökötystä ja marttyrimeininkiä loukkaantua moisesta niin että jättää jatkossa menemättä kylään. Jotenkin tuntuu, että sinä olisitkin ollut se osapuoli jota on kaikkein verisemmin loukattu....

Näin juuri. :)

[QUOTE="vieras";22369239]Valitettavasti taidetaan olla vähemmistöä, me ketkä koitamme opettaa lapsillemme edes alkeelliset käytöstavat...[/QUOTE]

No tästä ei ole tietoa, mutta ehkä vähemmistössä ovat myös aikuiset jotka eivät vedä hernettä nokkaansa jostain 4-vee kersojen kisailusta...

[QUOTE="joo";22369245]joo, itsekin olen yllättynyt vastauksista. aika törkeää. ei sitten voi piilottaa niitä ennen kylävieraita.

itsekin sitten ensi kerralla syön kaviaaria ja juon shampanjaa ja vieraille annan näkkileipää.

miksi kutsua vieraita jos ei halua jakaa juttuja? saa kai sitä shampanjaa ja kaviaaria olla kaapissa, mutta on törkeää alkaa syödä niiitä vieraiden nähden ja sanoa heille, että et sinä saa.

sama juttu lelun kanssa. jos on sellaisia, johon ei saa koskea, niin ei niihin kosketa itsekään vieraiden aikana. Törkeää käytöstä![/QUOTE]

:laugh: No jos sä haluat tehdä itsestäsi aasin niin be my guest...

[QUOTE="joo";22369245]joo, itsekin olen yllättynyt vastauksista. aika törkeää. ei sitten voi piilottaa niitä ennen kylävieraita.

sama juttu lelun kanssa. jos on sellaisia, johon ei saa koskea, niin ei niihin kosketa itsekään vieraiden aikana. Törkeää käytöstä![/QUOTE]

Oon ihan samaa mieltä ja käytinkin aiemmin eilen (?) jossain ikiomalelu-avauksessa tota shampanjaa vertauksena. Silti on typerää todeta että itsekin kasvattaa jatkossa lapsensa huonosti koska joku muu niin tekee. Siksi kyseenalaistan apn älyä.

[QUOTE="joo";22369245]
[/QUOTE]

Tämä juuri osoittaa, että olette itse siellä nelivuotiaan tasolla. Lapsi ei todennäköisesti tuota lelun riistämistä miettinyt kuin minuutin, mamma sen sijaan tekee asiasta vuosisadan rikoksen ja vannoo veristä kostoa ja ikuista vierailuboikottia.
Yrittäkää nyt löytää vähän suhteellisuudentajua. Lapseltanne tullaan riistämään lelu vielä monta kertaa tässä elämässä, joten ihan hyvä tottua pieniin pettymyksiin.

[QUOTE="vieras";22369265]Voi kuule. 99% varmuudella voin sanoa, et jokainen mamma kuka tätä pikku välikohtausta puolusteli, olisi ihan samanlaisen valituksen nostanu, jos kyse olisi ollu siittä omasta pikku piltistä..[/QUOTE]

Muista en tiedä, mutta itse osaan kyllä ojentaa omia sekä vieraita jos tilanne vaatii.

Mun mielestä aikuisten/vanhempien kuuluu opettaa lapsille seuraavat yhteisleikkitavat:
-kädestä ei saa ottaa
-lelut, jotka on otettu esim. puistoon mukaan tai joilla ei itse leikitä, ovat sellaisia, joita täytyy toisillekin lainata jos haluavat
-omaa vuoroaan täytyy odottaa
-jos haluaa jonkin lelun toiselta, täytyy siis ensin kysyä lainaatko, sitten odottaa mahdollisesti vuoroaan ja toisen kuuluu sitten lainata x ajan kuluttua kun on tarpeeksi lelulla leikkinyt ainakin hetkeksi
-toisen leikkiä ei saa sotkea

Meillä 3 v. on jo pitkään osannut nämä asiat ja aika harva lapsi, jonka kanssa ollaan tekemisissä näitä asioita osaa ja suurin syy siihen on se etteivät vanhemmat jaksa ohjata ja opastaa. Jos joka viides kerta kieltää kun lapsi vie toiselta kädestä, lapsi ei kyllä asiaa opi.

Ja vaikkeivat monet tunnukaan näitä asioita osaavan, haluan ne omalleni opettaa ja kasvattaa hänestä fiksun aikuisen.

Jos lelu on lapselle tosi tärkeä, niin ymmärrän ettei sitä ole pakko antaa toiselle edes hetkeksi, etenkin kun muitakin leluja on. Mutta kädestä ei revitä, ja ne supertärkeät lelut voi vaikka jemmata jonnekin mistä vieras lapsi ei niitä saa (vaikka hyllyn päälle kyläilyn ajaksi) eikä heilutella toisen nenän edessä.

Ei minusta kuitenkaan niin iso asia, ettäkö sen vuoksi kannattaisi alkaa boikotoimaan kyläpaikkaa.

Samaa mieltä. Lelut joita ei halua muille antaa, voi laittaa kaappiin vierailun ajaksi. Kaikkea ei tarvitse jakaa, tärkeimpiään. Näkyvillä olevilla voi leikkiä.

[QUOTE="vieras";22369265]Voi kuule. 99% varmuudella voin sanoa, et jokainen mamma kuka tätä pikku välikohtausta puolusteli, olisi ihan samanlaisen valituksen nostanu, jos kyse olisi ollu siittä omasta pikku piltistä..[/QUOTE]

Siis oikeasti, missä tynnyrissä teidän lapset ovat kasvaneet. Vai leikkiikö lapsenne toisten lasten seurassa vain noin kerran kuukaudessa, kun olette noin tietämättömiä?
Lapset vievät toisilta tavaroita käsistä. Piste. Näin on ja tulee aina olemaan, ja jokainen normaali-äiti sen tietää. Yrittäkää tämä asia nyt vain hyväksyä.

Lapset on lapsia. Tässäkin tapauksessa varmaan käynyt niin, että sattumalta tämä kylääntullut lapsi on ollut kovin kiinnostunut kyseisestä lelusta, joka kaverilla oli käytössä parhaillaan ja kun tämä on sitten vähäksi aikaa lelunsa käsistään laskenut, on tämä kyläilijä ottanut lelun äkkiä itselleen. Kyllähän se harmi tulee, kummallekin tässä tapauksessa loppupeleissä.

Ihme herneenvetämistä aikuiselta ihmiseltä. Vähän ymmärrystä peliin. Ei ollut ehkä oikein isäntäporukalta käytös, itse olisin vastaavassa tilanteessa ottanut lelun kokonaan pois leikkien ulottuvilta sille kertaa. Ja muilla saa kaikki leikkiä. Oikein tai väärin, näin olisin toiminut. Ihan kokemuksesta muissa tilanteissa on mennyt siihen, että koko kyläilyn ajan kummankin huomio on vaan tässä yhdessä lelussa ja kun siitä toinen päästää irti niin toinen hyökkää kiinni ja taas on harmi :D

[QUOTE="mmm";22369296]Mun mielestä aikuisten/vanhempien kuuluu opettaa lapsille seuraavat yhteisleikkitavat:
-kädestä ei saa ottaa
-lelut, jotka on otettu esim. puistoon mukaan tai joilla ei itse leikitä, ovat sellaisia, joita täytyy toisillekin lainata jos haluavat
-jos haluaa jonkin lelun toiselta, täytyy siis ensin kysyä lainaatko, sitten odottaa mahdollisesti vuoroaan ja toisen kuuluu sitten lainata x ajan kuluttua kun on tarpeeksi lelulla leikkinyt ainakin hetkeksi

Meillä 3 v. on jo pitkään osannut nämä asiat ja aika harva lapsi, jonka kanssa ollaan tekemisissä näitä asioita osaa ja suurin syy siihen on se etteivät vanhemmat jaksa ohjata ja opastaa. Jos joka viides kerta kieltää kun lapsi vie toiselta kädestä, lapsi ei kyllä asiaa opi.

Ja vaikkeivat monet tunnukaan näitä asioita osaavan, haluan ne omalleni opettaa ja kasvattaa hänestä fiksun aikuisen.[/QUOTE]

Sun 3v ei koskaan sotke toisen leikkiä eikä koskaan ota toisen kädestä lelua?

[QUOTE="mmm";22369296]Mun mielestä aikuisten/vanhempien kuuluu opettaa lapsille seuraavat yhteisleikkitavat:
-kädestä ei saa ottaa

Ja vaikkeivat monet tunnukaan näitä asioita osaavan, haluan ne omalleni opettaa ja kasvattaa hänestä fiksun aikuisen.[/QUOTE]

Totta! Ja sääntöjä voi/pitää opetella myös kotona sisarusten kesken. Viimeinen lause oli hyvin sanottu!=)

[QUOTE="hmmmmm";22369316]Siis oikeasti, missä tynnyrissä teidän lapset ovat kasvaneet. Vai leikkiikö lapsenne toisten lasten seurassa vain noin kerran kuukaudessa, kun olette noin tietämättömiä?
Lapset vievät toisilta tavaroita käsistä. Piste. Näin on ja tulee aina olemaan, ja jokainen normaali-äiti sen tietää. Yrittäkää tämä asia nyt vain hyväksyä.[/QUOTE]

Anna mun nauraa... Mun lapset 4v 3v ja 1v leikkii 5pvää viikossa 8-8½h päivässä muiden lasten kanssa koska mä olen pph. Juu, ja eikös vaan olekkin ihan järkyttävää, että meidän lapset joutuu jakamaan omat lelunsa kaiken päivää..

[QUOTE="vieras";22369150]Saanko kysyä tähän samaan että minkä ikäisenä noin lapset oppivat ettei toisen kädestä saa ottaa lelua? Meillä on esikoinen vähän reilu 1v ja haluaa aina just sen lelun mikä on toisen kädessä. Alusta asti opetettu että ei saa ottaa mutta ei joko ymmärrä tai ei halua ymmärtää.
Todella hankalaa kyläillä missään kun kokoajan saa olla kieltämässä.[/QUOTE]

Mutta nythän se on helppo opettaa, moni tekeekin virheen että alkaa ohjeistamaan lapsia vasta 2-3v tai sitten ei vielä silloinkaan. Monilla on se harhaluulo ettei muka n.1v ymmärrä mitään joten sitä on turha kieltää.
Mutta tuossa iässähän se on vielä helppoa opettaa kun voi ohjeistaa vielä hellästi "lässyttämällä". Kummankin lapsen kanssa olen alkanut yksinkertaisia asioita opettaa jo heti vuoden tietämissä. Muutaman kuukauden kun jaksaa niin se on siinä, sit se oppi jää otsaan. Riippuu tietysti asiasta, eikä ohjeistuksen tartte olla aina se EI, sille lapset kehittävät nopeasti valikoivan kuulon...

Me käydään aika usein mun kaverin luona; meillä on molemmilla 3v tytöt. Tämän perheen prinsessa vetää aina kamalat itkupotkuraivarit, kun meidän tyttö koskee ihan mihin tahansa leluun. Haalii kaikki lelut syliinsä ja juoksee parkuen ja välillä käy nappaan lelun, jolla meidän tyttö leikkii. Tätä jatkunut vuoden, rasittavaa ja en oikeen tiedä miten suhtautua. Meillä kyläillessä tytöt leikkii nätisti yhteen (tää toinen kyllä täälläkin määräilee leikkejä ja komentaa "ei noin, vaan näin") eikä meidän tyttö oo koskaan moisia raivareita saanut leluistaan.

Yhteistyössä