Kyllä vitutti eilen ihmisten käytös!!!

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttävää:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:
Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Sen mä ymmärtäisin jos lapsi olisi pieni ja sanoisi isokokoisesta ihmisestä jotain. Niinku meidän tyttö 3½ v ei meinaa ymmärtää että miksi ei voi sanoa että toisella on iso masu, siis tyttö sanoo mulle että "äiti kato, tolla sedällä on pullea masu" :ashamed: Onneksi mies ei kuullut mutta kyllä mä silti yritin tytölle selittää että noin ei saa sanoa koska siitä voi toinen pahoittaa mielensä :/ Tyttö siihen vastas mulle että "sä oot sanonu että ei saa huijata" , no mitä siihen sitten lisäämään...

Mutta jos aikuiset ihmiset käyttäytyy noin niin se on jo tosi törkeetä, näyttävät hyvää esimerkkiä jälkikasvulleen :headwall:

Sepä se ja tuo yksi poika joka huuteli läskiksi ja pyysi isäänsä katsomaan kaveriin päin niin isä katsoi eikä sanonut lapselleen mitään. Olisikohan ollut aika hieman kertoa lapselle mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.

Mutta miten sen kerrotte? On mullakin pikkuiset ensimmäisen kerran tosilihavan ihmisen nähneenä tuijottaneet tai osoittaneet, että katso äiti kun toi on lihava/läski. Mä oon ollut ihan vaivautunut ja en ole oikein tiennyt mitä sanoa. Kun kuitenkin, jos ihminen on läski hän on ja jos hänellä on iso nenä se on. Ei sitä voi kieltääkkään. Jotain olen yrittänyt siinä sanoa, että ei saa osoittaa ja ei saa sanoa toista läskiksi, mutta mitä ihan oikeasti siinä "läskin" kuullen pitäisi sille lapselle sanoa?

Niinpä. Olisiko kohteliasta läskin kuullen sanoa, että vaikka tuo mies on mielettömän lihava, sitä ei ole kohteliasta sanoa ääneen. Minä ainakin yrittäisin päästä pois tilanteesta aivan vaivihka ja sen jälkeen sanoa, että ei ole kohteliasta kun voi tulla paha mieli.

Se, että sinä äitinä käytät sanaa "läski" kertoo sinusta paljon. Ja siitä, mistä lapsesi sanat oppii. Meidän lapset eivät moisia haukkumasanoja kotoa opi ja jos jostain moisen kamaluuden oppisivat ja sitä ylipainoisen ihmisen lähellä käyttäisivät, toruisin rumasta sanasta ko. ihmisen kuullen ja pitäisin luennon, että ihmiset ovat erilaisia ja noin ei sovi sanoa.

Miksi totuus pitää nykyään kiertää? Onko ylipainoinen oikea sana, mutta lihava/läski huono sana? Miksi nykyään ei voi sanoa vanhus, pitää sanoa jotain muuta? Minusta maailmasta on tulossa lapsille aika stressaava paikka elää ja olla. Saako sanoa laiha, vai pitääkö sanoa alipainoinen?Aika paljon muistettavaa lapsille.
Mitä jos lapsi ei edes tiedä, että on väärin kommentoida että tuo on lihava, mutta miten hän voi tietää, että se on haukkumista, mutta ei kehumista? Jos sanoo, että tuollla on pieni nenä, onko se haukkumista tai kehumista?

Minusa sinä teet lihavuudesta jotenkin huonon asian, kun sitä ei saa ääneen sanoa, että joku on lihava. Se pitää peittää ja sitä pitää siis hävetä.

Sen mä ymmärtäisin jos lapsi olisi pieni ja sanoisi isokokoisesta ihmisestä jotain. Niinku meidän tyttö 3½ v ei meinaa ymmärtää että miksi ei voi sanoa että toisella on iso masu, siis tyttö sanoo mulle että "äiti kato, tolla sedällä on pullea masu" :ashamed: Onneksi mies ei kuullut mutta kyllä mä silti yritin tytölle selittää että noin ei saa sanoa koska siitä voi toinen pahoittaa mielensä :/ Tyttö siihen vastas mulle että "sä oot sanonu että ei saa huijata" , no mitä siihen sitten lisäämään...

Mutta jos aikuiset ihmiset käyttäytyy noin niin se on jo tosi törkeetä, näyttävät hyvää esimerkkiä jälkikasvulleen :headwall:

Sepä se ja tuo yksi poika joka huuteli läskiksi ja pyysi isäänsä katsomaan kaveriin päin niin isä katsoi eikä sanonut lapselleen mitään. Olisikohan ollut aika hieman kertoa lapselle mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.

Mutta miten sen kerrotte? On mullakin pikkuiset ensimmäisen kerran tosilihavan ihmisen nähneenä tuijottaneet tai osoittaneet, että katso äiti kun toi on lihava/läski. Mä oon ollut ihan vaivautunut ja en ole oikein tiennyt mitä sanoa. Kun kuitenkin, jos ihminen on läski hän on ja jos hänellä on iso nenä se on. Ei sitä voi kieltääkkään. Jotain olen yrittänyt siinä sanoa, että ei saa osoittaa ja ei saa sanoa toista läskiksi, mutta mitä ihan oikeasti siinä "läskin" kuullen pitäisi sille lapselle sanoa?

Niinpä. Olisiko kohteliasta läskin kuullen sanoa, että vaikka tuo mies on mielettömän lihava, sitä ei ole kohteliasta sanoa ääneen. Minä ainakin yrittäisin päästä pois tilanteesta aivan vaivihka ja sen jälkeen sanoa, että ei ole kohteliasta kun voi tulla paha mieli.

Se, että sinä äitinä käytät sanaa "läski" kertoo sinusta paljon. Ja siitä, mistä lapsesi sanat oppii. Meidän lapset eivät moisia haukkumasanoja kotoa opi ja jos jostain moisen kamaluuden oppisivat ja sitä ylipainoisen ihmisen lähellä käyttäisivät, toruisin rumasta sanasta ko. ihmisen kuullen ja pitäisin luennon, että ihmiset ovat erilaisia ja noin ei sovi sanoa.

Miksi totuus pitää nykyään kiertää? Onko ylipainoinen oikea sana, mutta lihava/läski huono sana? Miksi nykyään ei voi sanoa vanhus, pitää sanoa jotain muuta? Minusta maailmasta on tulossa lapsille aika stressaava paikka elää ja olla. Saako sanoa laiha, vai pitääkö sanoa alipainoinen?Aika paljon muistettavaa lapsille.
Mitä jos lapsi ei edes tiedä, että on väärin kommentoida että tuo on lihava, mutta miten hän voi tietää, että se on haukkumista, mutta ei kehumista? Jos sanoo, että tuollla on pieni nenä, onko se haukkumista tai kehumista?

Minusa sinä teet lihavuudesta jotenkin huonon asian, kun sitä ei saa ääneen sanoa, että joku on lihava. Se pitää peittää ja sitä pitää siis hävetä.

Mitä jos läski on lapsen (ja minun mielestä) sama asia kuin lihava /ylipainoinen. Siis aivan neutraali asia. Ei pois minulta tai lapsilta. Jos lapsi siitä kommentoi, se on aivan neutraali. Kuin tuolla on keltainen lippis.

Kun taas kauhea kieltely saa lapsen varmasti tajuamaan, että hyi olkoon, tuon ihmisen sietää hävetä kun on noin lihava ja toisia ei vain saa huomata eikä varmasti sanoa mitään .Ollaan kuten muut suomalaiset, ketään ei huomata kuin itsensä. Muut on ilmaa.

Mä puhun vaan sanasta "läski". Se on todella halventava. Ylipainoinen on sopiva neutraali nimi ja sellaista meilläkin käytetään. Lihava yleisnimike ja silläkin ikävä vivahde. Kyse on muuten enemmän siitä, että opetetaan lapset tavoille, että asioista saa ja pitää puhua, mutta ei päin näköä kaikkialla ja ihmetellen vaan kotona keskustellen.

Kaikista hauskin tapaus tästä kiertoilmaisujen käytöstä tuli joskus Toimisto-sarjassa, kun joku sanoi 'meksikolainen' ja pomo oli vaivautunut että voiko niin muka sanoa..

Oltiin kerran kaverin kanssa andiamossa. siellä oli semmonen 4-5v poika joka oli siis ihan "rasittava" tapaus ;) se juoksenteli koko ajan jossain ja huuteli kaikille ja potki ohikulkijoita ym ym.. hänen äitinsä vain katseli tyynesti kenkiä eikä välitänyt.
poika sitten siinä totesi norm.vartaloiselle kaverilleni että "näytät ihan norsulta". kaverin kanssa hiillyttiin siinä ihan ku se äiti sanoi pojalleen vain että "ei rakas nuin saa puhua". eikä muuta! Vitsi jos olis ollut mun läppi niin ekaks. se olis lähteny autoo odottaa jo aikasemmin jos ei olis uskonu olla kunnolla, ja viimestää tuosta olisin käskeny pyytää anteeks ja sit oltais lähdetty tukka putkella pihalle sieltä ja kauhee puhuttelu olis seurannu...
mut meitä todella on joka junaan. kukin taaplaa tyylillään...
:whistle:

No huh. Ilmankos se on nykyään niin yleistä, että lapset laukoo mitä sylki suuhun tuo toisista ja toisten tunteista piittaamatta - se onkin _rehellisyyttä_..... päteekö sama muuten niihin aikuisiin, joista ap mainitsi?

Jokainen tietysti kasvattaa lapsensa niinkuin haluaa. Minä haluan että omani oppivat tavoille ja ettei ole asianomaisten ongelma, millaisia ajatuksia heidän ulkomuotonsa itsessä herättää.

Jos minun lapseni sanoisi noin törkeää niin käskisin kyllä mennä pyytämään anteeksi! Häpeisin silmät päästäni ja vajoaisin maan alle!!! Ei tuollaista pidä sietää edes lasten suusta. Voihan ne jotain möläyttää, mutta meillä siitä möläytyksestä antaisin sellaisen palautteen, että ei möläyttäisi toista kertaa eli menisi pyytämään anteeksi!!!!

oletteko tosissanne, etä lasten suusta saa tulla mitä vaan, koska ne ovat lapsia? Meidän lapset on kyllä älyllä varustettuja ja toivottavasti myös tunneälyllä, että eivät moista suustaan päästä!

Ajatella saa ihan mitä haluaa, mutta suusta ei tule päästää ulos mitä sattuu! Sen opetan myös lapsilleni!

Meidän lapsista tulee varmasti ihan hirvittäviä rääväsuita, koska me molemmat miehen kanssa arvostellaan aina esim. autolla ajaessamme jalankulkijoiden ulkonäköä ym. Koetetaan kuitenkin hillitä nyt kun lapset on kasvaneet ja oppineet puhumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
siis ketä haittaa toisen ihmisen lihavuus? niin että pitää aikuistenki tirskua? :o

Ja aikuiset eivät kenties tirskuneet lapselle? En tiedä, mutta voisin kuvitella että itseänikin alkaisi naurattaa jos lapseni joskus möläyttelisi ääneen jotain tuollaista, vaikkei se asiallista möläyttelyä olisikaan mutta lapset nyt ovat lapsia.. :|

Ja tässä taas nähdään Emilyn!!! Sitä vaan naurattaa jos lapsensa nauraa tai haukkuu lihavia tai käyttäytyy sopimattomasti. Oikea äititäydellisyys! Voi jösses

Mä kyllä oisin kauhuissani ja häpeissäni, ei kyllä naurattais!

Käytiin viime kesänä Oulussa. Siellä suunnilleen 7-8v tyttö kysy äidiltään "äiti mikä tuolla on NOKASA" äiti vastasi "en tiiä" Itse oisin korjannut, että ihmisillä ei oo nokka vaan nenä. Mulla oli just sillon joku iso selvästi näkyvä näppy nenässä.

Mielestäni läski ei ole ruma sana. Läskihän on läskiä. Tosin en itsekkään sano, että ihminen on läski, siksihän laitoinkin läski sanan heittomerkkeihin. Mutta totuuson, että sillä "läskillä" ihmisellä on sitä läskiä. Lihava voi olla myös vain lihaksikas tai raamikas, joten siksi kyseisessä kohdassa käytin sanaa läski.

Me esitettiin -tää on ihan offtopic- kevätjuhlassa 1-2 vuotiaiden kanssa Mököpeikon jumppa ja siinä lauletaan "että lähtis, läskit" kun se mököpeikko jumppaa. Mietittiin pitkään, että loukkaantuuko joku, mutta se oli lasten lempparilaulu ja lastenlaululevyltä, joten aateltiin, ettei siinä ole mitään pahaa. Lapsilla oli hauskaa ja kukaan vanhemmista ei ainakaan ääneen haukkunut meitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Jos minun lapseni sanoisi noin törkeää niin käskisin kyllä mennä pyytämään anteeksi! Häpeisin silmät päästäni ja vajoaisin maan alle!!! Ei tuollaista pidä sietää edes lasten suusta. Voihan ne jotain möläyttää, mutta meillä siitä möläytyksestä antaisin sellaisen palautteen, että ei möläyttäisi toista kertaa eli menisi pyytämään anteeksi!!!!

oletteko tosissanne, etä lasten suusta saa tulla mitä vaan, koska ne ovat lapsia? Meidän lapset on kyllä älyllä varustettuja ja toivottavasti myös tunneälyllä, että eivät moista suustaan päästä!

Ajatella saa ihan mitä haluaa, mutta suusta ei tule päästää ulos mitä sattuu! Sen opetan myös lapsilleni!

Mun mielestä ei ole rumaa, jos pieni lapsi (2-5v) sanoo totuuksia. Isomman pitääkin jo osata olla ilmaisemasta ääneen kaikkea mitä huomaa, mutta pienet kuitenkin vasta opettelevat taitoja, joten suokoon se heille. Mutta vaikein onkin, että miten niihin itse reagoi, jotta ei kolmas osapuoli loukkaantuisi ja lapsikin oppisi mitä voi sanoa ja mitä ei.

Täällä Oulussa murteen takia sanotaan nokka... ja se ei tarkoita mitään pahaa. Itsekin etelästä muuttaneena sitä ihmettelin, mutta se on tätä kielen rikkautta :)

Ihan oikeastiko sanotaan nenää nokaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Täällä Oulussa murteen takia sanotaan nokka... ja se ei tarkoita mitään pahaa. Itsekin etelästä muuttaneena sitä ihmettelin, mutta se on tätä kielen rikkautta :)

Juu.. ja perunaa potuksi ja äitiä emännäksi, isää isännäksi... näitä riittäisi. :)
Pakko puolustaa vähän Oululaisia, että entisenä Helsinkiläisenä, täältä löytyy myös älyttömän paljon ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä, mitä etelästä ei tahdo löytyä...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Juu.. ja perunaa potuksi ja äitiä emännäksi, isää isännäksi... näitä riittäisi. :)
Pakko puolustaa vähän Oululaisia, että entisenä Helsinkiläisenä, täältä löytyy myös älyttömän paljon ystävällisiä ja auttavaisia ihmisiä, mitä etelästä ei tahdo löytyä...

Kerro lisää Oulussa päin käytettäviä sanoja. :)

..käytöstä minusta. Kenelläkään ei mielestäni ole oikeutta arvostella toisen ulkonäköä, ei lapsella eikä aikuisella. Minun on tosi vaikeaa ymmärtää, että tuollaista tapahtuu. Jos oma lapseni tekisi moista, saisi kuulla kunniansa. Tuntuu ihan uskomattomalta, että kaverisi vielä sanoi moisen olevan normaalia. Siis mitä?! Mihin on jäänyt toisten ihmisten kunnioitus ja hyvät käytöstavat. Kyllä suututtaa.

Mekin ollaan aika ystäväni kanssa aika huomiota herättävän näköinen pari. Minä kokoa kirppu (160/48) ja ystäväni puolestaan pituudeltaan aikalailla samanmittainen, mutta paino alkaa ykkösellä ja siihen reilusti kiloja päälle.

Itse käytän aikaa kaupungillekin lähtöön, peilaan vaatetta ja meikkaan. Ystäväni lähtee naturel ja oma itsensä. Kyllä mekin katseita saadaan, sillä näytän varmasti anorektikolta hänen rinnallaan, vaikka muotoja löytyy...

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
siis ketä haittaa toisen ihmisen lihavuus? niin että pitää aikuistenki tirskua? :o

Ja aikuiset eivät kenties tirskuneet lapselle? En tiedä, mutta voisin kuvitella että itseänikin alkaisi naurattaa jos lapseni joskus möläyttelisi ääneen jotain tuollaista, vaikkei se asiallista möläyttelyä olisikaan mutta lapset nyt ovat lapsia.. :|

JA emilyn on aina emilyn valitettavasti!

Yhteistyössä