V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja järkyttävää:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:Alkuperäinen kirjoittaja TiiaNooraMarjaLeena:Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:Sen mä ymmärtäisin jos lapsi olisi pieni ja sanoisi isokokoisesta ihmisestä jotain. Niinku meidän tyttö 3½ v ei meinaa ymmärtää että miksi ei voi sanoa että toisella on iso masu, siis tyttö sanoo mulle että "äiti kato, tolla sedällä on pullea masu" :ashamed: Onneksi mies ei kuullut mutta kyllä mä silti yritin tytölle selittää että noin ei saa sanoa koska siitä voi toinen pahoittaa mielensä :/ Tyttö siihen vastas mulle että "sä oot sanonu että ei saa huijata" , no mitä siihen sitten lisäämään...
Mutta jos aikuiset ihmiset käyttäytyy noin niin se on jo tosi törkeetä, näyttävät hyvää esimerkkiä jälkikasvulleen :headwall:
Sepä se ja tuo yksi poika joka huuteli läskiksi ja pyysi isäänsä katsomaan kaveriin päin niin isä katsoi eikä sanonut lapselleen mitään. Olisikohan ollut aika hieman kertoa lapselle mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei.
Mutta miten sen kerrotte? On mullakin pikkuiset ensimmäisen kerran tosilihavan ihmisen nähneenä tuijottaneet tai osoittaneet, että katso äiti kun toi on lihava/läski. Mä oon ollut ihan vaivautunut ja en ole oikein tiennyt mitä sanoa. Kun kuitenkin, jos ihminen on läski hän on ja jos hänellä on iso nenä se on. Ei sitä voi kieltääkkään. Jotain olen yrittänyt siinä sanoa, että ei saa osoittaa ja ei saa sanoa toista läskiksi, mutta mitä ihan oikeasti siinä "läskin" kuullen pitäisi sille lapselle sanoa?
Niinpä. Olisiko kohteliasta läskin kuullen sanoa, että vaikka tuo mies on mielettömän lihava, sitä ei ole kohteliasta sanoa ääneen. Minä ainakin yrittäisin päästä pois tilanteesta aivan vaivihka ja sen jälkeen sanoa, että ei ole kohteliasta kun voi tulla paha mieli.
Se, että sinä äitinä käytät sanaa "läski" kertoo sinusta paljon. Ja siitä, mistä lapsesi sanat oppii. Meidän lapset eivät moisia haukkumasanoja kotoa opi ja jos jostain moisen kamaluuden oppisivat ja sitä ylipainoisen ihmisen lähellä käyttäisivät, toruisin rumasta sanasta ko. ihmisen kuullen ja pitäisin luennon, että ihmiset ovat erilaisia ja noin ei sovi sanoa.
Miksi totuus pitää nykyään kiertää? Onko ylipainoinen oikea sana, mutta lihava/läski huono sana? Miksi nykyään ei voi sanoa vanhus, pitää sanoa jotain muuta? Minusta maailmasta on tulossa lapsille aika stressaava paikka elää ja olla. Saako sanoa laiha, vai pitääkö sanoa alipainoinen?Aika paljon muistettavaa lapsille.
Mitä jos lapsi ei edes tiedä, että on väärin kommentoida että tuo on lihava, mutta miten hän voi tietää, että se on haukkumista, mutta ei kehumista? Jos sanoo, että tuollla on pieni nenä, onko se haukkumista tai kehumista?
Minusa sinä teet lihavuudesta jotenkin huonon asian, kun sitä ei saa ääneen sanoa, että joku on lihava. Se pitää peittää ja sitä pitää siis hävetä.