Kylläpä taas ottaa lasten isovanhemmat pannuun ja rankasti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vrs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vrs

Vieras
Muksujen isovanhemmat, eli minun vanhempani, halusivat aloittaa esikoisen (3v) kanssa syksyllä uimakoulun ja anoimme toki luvan. Muksu ensin arasteli, mutta nykyyän on oikea vesipeto.

Nyt uimakoulussa henkilöstöongelmien vuoksi vaihtui vetäjä ja siitäkös riemu ratkesi. Äitini, joka poikaa uimakoulussa on käyttänyt, oli tykästynyt vanhaan vetäjään ja kaverustunut hänen kanssaan. Tapansa mukaan hän koki tarpeelliseksi tunkea nenänsä taas muiden asioihin ja soitti uimakoulun omistajalle tivatakseen syytä vetäjän vaihtumiseen. Äitini vaati, että omistaja itse tulisi paikan päälle uimakouluun selvittämään tilannetta, uhkaili ja oli hävytön (ihan normaalia äidilleni). Hankki siinä samassa sitten itselleen porttikiellon koko uimakouluun.

Nyt kaikki soittelevat minulle ja ainoa, joka on minusta pysynyt asiallisena, on uimakoulun omistaja. Hän yritti mahdollisimman diplomaattisesti selittää minulle tilannetta puhelimessa, luuli vissiin minun olevan äitini kaltainen. Vasta kun pahoittelin, että hän koskaan on äitini kanssa tekemisiin joutunut, rentoutui hän ja kertoi koko totuuden tapahtumista. Niiden valossa minusta on oikein kohtuullista toivoa, ettei äitini siellä uimakoulussa enää näyttäydy, vaan joku muu käyttää poikaa siellä.

Sepä nyt ei kuitenkaan äidilleni käy. Meistä vanhemmista ei kumpikaan pääse poikaa tuolla käyttämään, koska mies on töissä ja minä kloorille allerginen. Eli isäni pitäisi poikaa käyttää, niin hän on ennenkin tehnyt. Mutta nyt haluavat kiusallaan että äitini menee sinne, kuulemma perjaatteesta. Heitä ei kuulemma kielletä. Äitini tai ei kukaan. Yritin olla mahdollisimman asiallinen, mutta lopulta minun oli laitettava kova kovaa vasten ja sanoa, etten poikani nimissä heitä enää voi päästää sinne riehumaan, jos eivät voi joustaa siinä, kuka pojan kanssa menee, saavat olla menemättä. En anna lastani äitini "aseeksi" tuohon lapselliseen riehumiseen.

Nyt vanhempani eivät sitten halua nähdä lapsiamme enää ollenkaan. Ottavat kuulemma "hajurakoa", kun ollaan heille niin uppiniskaisia ja hankalia. Ja sehän sopii. Mutta kyllä ottaa pannuun lapsen puolesta! Juuri kun hän löytää kivan harrastuksen, niin mummonsa ääliömäisyyden vuoksi sekin viedään hänelta. Eikä tuo nyt muutenkaan ihan kivaa ole, että lapsiin puretaan aikuisten riidat.

Olenko teistä kohtuuton, kun en anna äitini viedä poikaa sinne porttikiellosta huolimatta?

No johan on mummo. Miten se kuvittelee menevänsä itse jos on saanut porttikiellon? Siis eihän sitä kukaan siellä varmaan fyysisesti ole pihalle viskaamassa, mutta eikö ollenkaan missään määrin hävetä porttikieltoon johtanut käytöksensä? Kuulostaa kyllä sen sortin persoonalta, että on varmaan turha koittaa ns. järkevästi keskustella. Mutta muakin ottais lapsen puolesta pattiin, ja koittaisin varmaan itse antaa mummon jatkaa tietyillä ehdoilla. Ja nämä ehdot olisivat mm. anteeksi pyytäminen uimakoulun omistajalta ja muilta asianomaisilta. Mutta jos ei suostuis niin en antaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja voihan venäjä;25112828:
No johan on mummo. Miten se kuvittelee menevänsä itse jos on saanut porttikiellon? Siis eihän sitä kukaan siellä varmaan fyysisesti ole pihalle viskaamassa, mutta eikö ollenkaan missään määrin hävetä porttikieltoon johtanut käytöksensä? Kuulostaa kyllä sen sortin persoonalta, että on varmaan turha koittaa ns. järkevästi keskustella. Mutta muakin ottais lapsen puolesta pattiin, ja koittaisin varmaan itse antaa mummon jatkaa tietyillä ehdoilla. Ja nämä ehdot olisivat mm. anteeksi pyytäminen uimakoulun omistajalta ja muilta asianomaisilta. Mutta jos ei suostuis niin en antaisi.

Sitäkin yritin ehdottaa, anteeksipyytämistä siis, mutta vastaus oli: "Ei todellakaan onnistu, hänhän ei sellaiselta ammattitaidottomalta ja keskenkasvuselta nulikalta rupea anteeksi pyytelemään, sittenhän ne vasta silmille hyppis!" Sitäpaitsi äitini ei koe tehneensä mitään väärin, mielestään hän on urhea sanoessaan suunsa puhtaaksi... Huoh...

Jos uimahallin toive on että mummo ei sinne mene niin sitten hän ei mene. Jos sen verran tulisi järkiinsä että menisi pyytämään anteeksi ja tuo porttikielto peruttaisiin niin ok, mutta sitä lienee turha toivoa. Kiukutelkoot sitten keskenään.

Lapselle toki sääli ja sen puolesta miettisin tarkkaan läpi löytyisikö ketään kummia tai tuttua joka voisi tuon homman ottaa.

Kyllä voi aikuinen ihminen ollakin lapsellinen ja itsekeskeinen, ja tarkoitan tällä ap:n äitiä. :( Ei yhtään välitä siitä, että on omalla käytökseltään pilannut lapselta kivan harrastuksen ja kaiken lisäksi "ottaa hajurakoa" omiin lapsenlapsiinsa, jotka ovat tilanteeseen täysin syyttömiä. Jatkossa miettisin tarkkaan, ennenkuin rakentaisin mitään lapsille tärkeää jutttua noiden isovanhempien varaan!

Onko ap ketään muuta joka voisi käyttää lasta uimakoulussa?

Mä en tiedä mitään klooriallergiasta ja miten se oireilee, mutta meidän lasten uimakoulussa vanhemmat vie lapset pukuhuoneisiin, josta uimaopettaja hakee heidät ja tuo uimakoulun loputtua sinne takaisin. Eli altailla ei vanhemmat edes käy. Pystyisitkö tuohon, jos siis teillä on sama systeemi?

[QUOTE="Lissu";25112932]Kyllä voi aikuinen ihminen ollakin lapsellinen ja itsekeskeinen, ja tarkoitan tällä ap:n äitiä. :( Ei yhtään välitä siitä, että on omalla käytökseltään pilannut lapselta kivan harrastuksen ja kaiken lisäksi "ottaa hajurakoa" omiin lapsenlapsiinsa, jotka ovat tilanteeseen täysin syyttömiä. Jatkossa miettisin tarkkaan, ennenkuin rakentaisin mitään lapsille tärkeää jutttua noiden isovanhempien varaan!

Onko ap ketään muuta joka voisi käyttää lasta uimakoulussa?

Mä en tiedä mitään klooriallergiasta ja miten se oireilee, mutta meidän lasten uimakoulussa vanhemmat vie lapset pukuhuoneisiin, josta uimaopettaja hakee heidät ja tuo uimakoulun loputtua sinne takaisin. Eli altailla ei vanhemmat edes käy. Pystyisitkö tuohon, jos siis teillä on sama systeemi?[/QUOTE]

No tuo on enemmän sellainen vauvauntiin verrattavissa oleva, eli vanhemman on oltava mukana altaassa. Yritän tässä juuri selvitellä, miten asian järjestäisi. Kysessä on vielä erityislapsi joka menee TODELLA helposti lukkoon ja pitäisi olla joku todella tuttu ja turvallinen tyyppi mukana... :/ Poika tykkää kummitädistään todella, mutta en vielä ole saanut häntä kiinni (vuorotyöläinen myös).

Minun puolestani vanhempani voivat pitää sitä hajurakoaan vaikka maailman tappiin asti. Olen todella kyllästynyt kaikkeen turhaan draamaan, mitä koko ajan kehittelevät. Sääli vaan lasten puolesta. :(

Minusta sinä teet ihan oikein, kun kiellät äitiäsi menemästä. Lapsesi saa hänestä äärimmäisen huonon käyttäytymismallin, joten en antaisi kyllä ollenkaan mummolle lasta tuossa tilanteessa.

[QUOTE="miisu";25113031]Minusta sinä teet ihan oikein, kun kiellät äitiäsi menemästä. Lapsesi saa hänestä äärimmäisen huonon käyttäytymismallin, joten en antaisi kyllä ollenkaan mummolle lasta tuossa tilanteessa.[/QUOTE]

Tässä on monta kertaa jo tullut purtua hammasta, että välit isoäitiin on säilyneet näinkään kauaa. Minusta on tärkeää, että lapsella on vanhempien lisäksi muita läheisiä aikuisia ja arvostan kyllä vanhempieni panosta (ja sen olen kyllä heille sanonut). Välillä ovat ottaneet molemmat pojat yökylään, mutta niin korvaamaton apu se ei meille ole, että sen vuoksi kestäisin ihan mitä vaan. Enkä todellakaan halua lapseni oppivan tuollaista ylimielistä kukkoilua, vaikka kuinka toivonkin hänen/heidän osaavan pitää puoliaan.

Vanhempani ovat sitä mieltä, että olen niin suuressa kiitollisuudenvelassa heille lastemme hoitamisesta, että minun tulee totella heitä kaikessa... Heidän käytöksellään minusta lähinnä heidän pitäisi kiittää onneaan, että pidämme yhteyttä ollenkaan...

Minkä takia se vetäjä sitten loppujen lopuksi vaihtui? Miksiköhän äitisi alunperin koki että tilanteessa oli jotain mätää? En yritä puolustella hänen käyttäytymistään, mutta kyllähän sille on joku syy varmaan ollut. Ehkä hän kokee, että häntä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti, tms?

Rehellisesti sanoen en tietäisi itsekään mitä tehdä tuollaisessa tilanteessa. Ehkä antaisin isoäidin jatkaa uimakoulussa käyntiä lapsen kanssa niin että hän voisi itse hoitaa tilanteen haluamallaan tavalla. Uimahallista saisivat olla häneen henkilökohtaisesti yhteydessä, enkä joutuisi välikäteen. Jos sieltä joku heittää mummon ulos, niin ehkä hänkin sitten suostuu siihen että jatkossa se on vaari joka poikaa siellä käyttää.

[QUOTE="hmm";25113269]Minkä takia se vetäjä sitten loppujen lopuksi vaihtui? Miksiköhän äitisi alunperin koki että tilanteessa oli jotain mätää? En yritä puolustella hänen käyttäytymistään, mutta kyllähän sille on joku syy varmaan ollut. Ehkä hän kokee, että häntä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti, tms?

Rehellisesti sanoen en tietäisi itsekään mitä tehdä tuollaisessa tilanteessa. Ehkä antaisin isoäidin jatkaa uimakoulussa käyntiä lapsen kanssa niin että hän voisi itse hoitaa tilanteen haluamallaan tavalla. Uimahallista saisivat olla häneen henkilökohtaisesti yhteydessä, enkä joutuisi välikäteen. Jos sieltä joku heittää mummon ulos, niin ehkä hänkin sitten suostuu siihen että jatkossa se on vaari joka poikaa siellä käyttää.[/QUOTE]

En oikein voi sanoa kovin tarkasti, koska silloin uimakoulun kyllä tunnistaa. Paikkakunnan vaihtoja ym tuli vetäjille, tilalle tullut on ihan yhtälailla pätevä kuin entinenkin. Olen kuullut molempien osapuolten selitykset (en kyllä käsitä miksi minutkin tähän vedetään mukaan) ja oli mätää tai ei, niin mielestäni työnantajan ja työntekijän väliset asiat ei asiakkaalle kuulu. Vanha opettaja oli puhelimessa itkeä tirauttanut äidilleni ja siitä äitini sitten sai potkua taas riehumiselleen. Uimakoulun omistaja oli puhelimessa ainakin minulle täysin asiallinen ja mukava, enkä haluaisi hänelle yhtään enempää harmia. Hävettää jo nyt. Koko ryhmä ja uusi opettaja kärsivät, vain koska äitini on itsekeskeinen ääliö.

[QUOTE="Noo";25113346]Provonko kehitit, ei kukaan anna porttikieltoa uimakouluun puheiden perusteella.[/QUOTE]

Jos sekaantuu yhtiön asioihin, uhkailee ja käyttäytyy asiattomasti, on minusta ihan perusteltua toivoa sellaisen ihmisen pysyvän jatkossa poissa.

No en todellakaan päästäisi pientä lastani tuollaisen riehujamummon mukaan todistamaan kun mummo riehuu uimakoulussa. Minkä ikäisiä vanhempasi ovat, käytös kuullostaa lievästi sanottuna kummalliselta.

[QUOTE="vieras";25114166]No en todellakaan päästäisi pientä lastani tuollaisen riehujamummon mukaan todistamaan kun mummo riehuu uimakoulussa. Minkä ikäisiä vanhempasi ovat, käytös kuullostaa lievästi sanottuna kummalliselta.[/QUOTE]

61v. Pikkasen todellisuudentaju hukassa vissiin...

Kaikenlaisia ihmisiä sitä onkin :/

ja kuka kärsii, lapset tietenkin. Surullista. Ja siis minun puolestani äitisi saa mököttää vaikka kaksi vuotta. Huonoa esimerkkiähän näytttää lapselle huonolla käytöksellään eikä kenelläkään ole uimakoulussa kohta kivaa.

No voi herranjestas!:O En antaisi lastani kyllä tuollaselle mummolle enään todellakaan. Ja toiseksi minusta 3v. on kuitenkin vielä pieni, ettei hänen maailmansa nyt varmaan kaadu siihen jos uimakouluun ei enää pääse. Eriasia joku 5v. ja siitä ylöspäin... Keksikää tilale joku muu harrastus jos sellainen on pakko joku olla...

Eli lapsi on siis käynyt perheuimakoulua.
Yleisesti ottaen varsinaiset uimakoulut alkaa vasta neljä vuotiaille, mutta meillä on jo kolmevuotiallekkin esim vesipeuhua tai vesi tutksi kursseja, joissa aikuista ei tarvita mukana.
Olisko mahdollista esim aloittaa tämmöisiä kursseja?

Juu ja kyllä minun tunniltani poistuisi jos kielto on annettu.
Aika asiatonta on aikuisen ihmisen käytös. HArmi vaan todellakin lapsen puolesta, mutta jospa joku muu kurssi tai se mahdollinen toinen vijä onnistuisi.

Minun mielestä jos isovanhemmat aiheuttaa tekemisillään vaikeuksia, ahdistusta yms. ei kuulu lapsen lähipiiriin. Minä en minkään lähisukulaisuuden perusteella päästäisi isovanhempia kukkoilemaan. Kyllä lapsetkin ymmärtävät ja aistivat nämä vaikeat ihmiset ja pahimmassa tapauksessa oppivat samoille tavoille.

Huoh. Jos ei, niin en tajua mummoa, en tajua aloittajaa. sullahan se on ensisijainen velvollisuus viedä kakarasi uimakouluihhn. ja jos joku muu sitä on vienyt, niin sun pitäisi olla kiitollinen ja nöyrä ja jos se ei enää onnistu, niin sitten ei. ei 3vee kersa mitään uimakoulua tarvitse.

Helvetn röyhkeä mummo, jolla yhtä röyhkeä kakara ja varmasti tuo3vee on samanlainen. Huh!

En ymmärrä miksi ap luulet, että mummolla ei ole muuta pahaa vaikutusta lapseen ja mielellään antaisit lapsen heille hoidettavaksi. Miksei vaikka voisi tehdä niin, että pyydät jonkun kaverin lapsen kanssa uimakouluun ja olet itse siinä altaan reunalla läpsykät jalassa turvana, jos on vähemmän tutusta ihmisestä kyse. Jos läheiset ovat tuota lajia, niin turvaverkkoa pitää yrittää laajentaa. Isovanhemmilla alkaa pian olemaan suurempi vaikutus lapseen, kun kasvaa ja tarvitset muita ihmisiä.

[QUOTE="vieras";25117248]En ymmärrä miksi ap luulet, että mummolla ei ole muuta pahaa vaikutusta lapseen ja mielellään antaisit lapsen heille hoidettavaksi. [/QUOTE]
Mitä mahdan höpistä.

Yhteistyössä