Kynnysmattona oleminen ja mielenterveysongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kalakalakala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kalakalakala

Vieras
Vastasin jo vanhaan aloitukseen aiheesta kynnysmattona oleminen, mutta päätin että haluan tehdä oman aloituksen.

Haluaisin siis tietää miten lopettaa kynnysmattona oleminen ja alistuva käytös. Oma poikaystävä sanoo että testailee minua kuinka pitkälle annan mennä koska ei jaksa minua tällaisena heikkona ("eikä katsoa miten mätänen omassa paskassani ja apatiassani").. Kärsin masennuksesta ja paniikkihäiriöstä (plus toipunut syömishäiriöstä ja todella kurainen perhetausta) eli tiedän olevani taakka ja moniongelmainen tapaus.

Mutta en osaa taistella vastaan.. pidän itseäni ihan hyvänä ihmisenä mutta poikaystäväni osaa löytää ne ihan kauheat jutut minusta mitä en ole edes aiemmin huomannut.. Esim miten laiska todella olen enkä kiinnitä huomiota toisiin plus olen itsekäs.. Hän haluaa minulle hyvää ja minun muuttuvan paremmaksi itsekseni mutten tiedä miten sen tekisin.

Tämä hänen ankara käytöksensä onkin minut pakottanut skarppaamaan monessa asiassa ja esimerkiksi lopetin lääkitykseni tilanteeni parannuttua.

Tiedän myös että on varmasti raskasta olla suhteessa ihmisen kanssa joka ylireagoi jokaiseen kehon ongelmaan ja saa paniikkikohtauksia. Mutta tilanne on mennyt siihen että hän suuttuu minulle jos olen ahdistunut tai saamassa kohtauksen mikä pahentaa oloani hurjasti sillä hetkellä.

Häviän myöskin jokaisen väittelyn sillä en ole kovinkaan tunneälykäs kuten hän ja olen koko ikäni vältellyt kaikkia mahdollisia konflikteja.. Tai onhan sekin mahdollista että olen tässä tilanteessa täysin väärässä (hyvin mahdollista itseasiassa). Hän on kuitenkin todella hyvä ihminen (paras koskaan tapaamani) ja ollut todella kärsivällinen kanssani monessa eri asiassa, kuitenkin hänen pinnansa alkaa nyt kiristyä. Yriän vaivata häntä mahdollisimman vähän kaikella tällä ja olenkin saanut todella inhottavan tavan oyydellä kaikkea anteeksi koko ajan.

Miten saisin otettua itseäni niskasta kiinni? Miten voin oppia arvostamaan itseäni?

Hyviä neuvoja kaivataan!

Paraneminen pitää lähteä sinusta itsestäsi ja itsesi vuoksi. Hakeudu terapeutille - terapeuttina toimiminen tai odotusten asettaminen ei ole poikaystäväsi tehtävä.

Kun kelpaat itsellesi, myös poikaystäväsi pitää sinusta entistä enemmän.

Paraneminen pitää lähteä sinusta itsestäsi ja itsesi vuoksi. Hakeudu terapeutille - terapeuttina toimiminen tai odotusten asettaminen ei ole poikaystäväsi tehtävä.

Kun kelpaat itsellesi, myös poikaystäväsi pitää sinusta entistä enemmän.

Pidän kyllä itsestäni ja mielestäni olen varsin loisto tyyppi joskus.. olen todella empaattinen ja hyväntahtoinen, tosin myös laiska ja itsekäs aina välillä. Mutta olen vain ihminen enkä odota olevani täydellinen..
Ongelma tässä on se että tiedän kyllä tarvitsevani terapiaa monessakin eri asiassa mutta ainakaan vuoteen minulla ei ole sitä mahdollisuutta saada. Olen usein sanonut poikaystävälleni että aion mennä terapiaan mutta hänestä minun pitäisi myös pystyä hoitamaan ongelmani itse sillä olen älykäs ihminen. Hän on itse kärsinyt masennuksesta ja itsetuhoisista ajatuksista ja pääsi niistä nopeasti yli itse taistelemalla (tosin tapasi myös terapeuttia nyt mietittyäni asiaa).

Haluaisin vain jostain saada taistelutahtoa ja itsekunnioitusta.. Tai ehkä sellaista varmuutta seistä yksin mielipiteideni takana ja uskoa että minunkin ajatuksilla ja tarpeilla on arvoa.

-ap

Viimeksi muokattu:
Kerrot poikaystävästäsi asioita, joiden takia hän on huono poikaystävä.
Hän ei arvosta sinua. Se on tärkeää suhteessa.

Tulisit varmaan paremmin toimeen yksin, koska arvostat itseäsi. Et enää olisi kynnysmatto hänelle.

Onko sinulla ystäviä tai tuttavia, joiden seurassa voisit olla ja tuntea itsesi arvostetuksi?

Kerrot poikaystävästäsi asioita, joiden takia hän on huono poikaystävä.
Hän ei arvosta sinua. Se on tärkeää suhteessa.

Tulisit varmaan paremmin toimeen yksin, koska arvostat itseäsi. Et enää olisi kynnysmatto hänelle.

Onko sinulla ystäviä tai tuttavia, joiden seurassa voisit olla ja tuntea itsesi arvostetuksi?

Oikeastaan tiedän sen että hän ei arvosta minua, olet oikeassa.. Mutta haluaisin hänen todella arvostavan minua ja sekin motivoi minua muuttumaan. Eniten tietysti haluan itse olla onnellinen mutta hänen kanssaan sitä olen, hän on ensimmäinen ihminen elämäni aikana joka kuuntelee minua ja jolta olen saanut edes jonkinlaista tukea.

Elämässäni ei tällä hetkellä ole juuri ketään muuta. Hän on ainut ihminen kenen kanssa puhun.

- ap

Viimeksi muokattu:
,
Elämässäni ei tällä hetkellä ole juuri ketään muuta. Hän on ainut ihminen kenen kanssa puhun,
,
- ap

Sinä sen sanoit. Poikaystäväsi ei ole paras ihmisesi, mutta ainoa.
Ota itseäsi niskasta kiinni, varaa aika terapeutille ja sen jälkeen mene rohkeasti muiden ihmisten pariin sellaiseen harrastukseen joka kiinnostaa sinua. Tapaat ehkä uuden samanhenkisen ystävän.

Viimeksi muokattu:
Oikeastaan tiedän sen että hän ei arvosta minua, olet oikeassa.. Mutta haluaisin hänen todella arvostavan minua ja sekin motivoi minua muuttumaan.
- ap

- Haluatko sinä nyt muuttaa itsesi sellaiseksi että se miellyttää häntä? Siis muuttua toisenlaiseksi.
Oletko se enää sitten sinä? Miten jaksat ja pystyt jatkuvasti loppuelämäsi olemaan jonkun toisen mieleinen? Etkö jossain vaiheessa huomaa että olet muuttanut itsesi toisen ihmisen mielen mukaiseksi, miten sellaista jaksaa? Kuka sinä lopulta olet? Eikö joku toinen ja toiset arvosta sinua juuri sellaisena kuin olet? Mietippä sitä.

Viimeksi muokattu:
Sinä sen sanoit. Poikaystäväsi ei ole paras ihmisesi, mutta ainoa.
Ota itseäsi niskasta kiinni, varaa aika terapeutille ja sen jälkeen mene rohkeasti muiden ihmisten pariin sellaiseen harrastukseen joka kiinnostaa sinua. Tapaat ehkä uuden samanhenkisen ystävän.

Lisäisin ed. kirjoittajiin..

Mene terveyskeskuksen kautta psygologin juttusille. Jo tuo että ei ole muita puhekavereita kuin mies joka mollaa on todella paha juttu.

Lääkäri kirjoittaa lähetteen tk psygologille. Se ei maksa mitään.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä