Kysy mamulta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mamu";29420246]En, vaan tarkoitin somalia niin kuin suomi kielenä. Somali/somalialainen on henkilö vrt. suomalainen.[/QUOTE]

Kyllä, mutta kun vastasit muodossa "Äidinkieleni on somalia", oikea muoto on "somali" eikä "somalia". Vrt. Somalia (maa), somali (kieli)

Warya iska waran?

Kyllä suomalaiset ovat rasistisia varsinkin meitä somaleita kohtaan on paljon ennakkoluuloja ja jatkuvasti saa olla todistelemassa olevansa ihminen siinä missä muutkin.

Kyllä olen somali.

[QUOTE="mamu";29420261]Kyllä suomalaiset ovat rasistisia varsinkin meitä somaleita kohtaan on paljon ennakkoluuloja ja jatkuvasti saa olla todistelemassa olevansa ihminen siinä missä muutkin.

Kyllä olen somali.[/QUOTE]

Sepä ikävää. Missä olet joutunut moista kohtaamaan?

[QUOTE="mamu";29420261]Kyllä suomalaiset ovat rasistisia varsinkin meitä somaleita kohtaan on paljon ennakkoluuloja ja jatkuvasti saa olla todistelemassa olevansa ihminen siinä missä muutkin.

Kyllä olen somali.[/QUOTE]

Mutta onko heillä aihetta siihen?

Minkä takia varsinkin somalit ovat lähes tulkoon joka valtiossa niin epämieluisia kansalaisia? Osaatko sanoa?

Vikaa löytyy varmasti myös sieltä päästä, asenteista, kulttuurista, uskonnosta, tavoista, mielipiteistä.. Tanssiin tarvitaan kaksi.

Rasismia, ennemminkin peiteltyjä ennakkoluuloja kohtaa ihan joka päivisissä tilanteissa. Mm. huutelua ja miten osaan jotain tiettyä asiaa kun eihän somalit yleensä osaa jne. Tietynlainen tympee kohtelu koska oon somali.

[QUOTE="mamu";29420273]Nabat. Ali seetahay?

Mielestäni kyllä vastasin oikein, mutta ihan miten vaan.[/QUOTE]

No suomen kielessä äidinkielesi on "somali", ei "somalia".

Kiitos vastauksesta, tuo Nabat olikin tuttu, mutta juuri muuta en muista lyhyeltä somalin kielen kurssilta vuosien takaa :) Ai juu "Nabad gelyo" oli kai näkemiin?

[QUOTE="mamu";29420286]Rasismia, ennemminkin peiteltyjä ennakkoluuloja kohtaa ihan joka päivisissä tilanteissa. Mm. huutelua ja miten osaan jotain tiettyä asiaa kun eihän somalit yleensä osaa jne. Tietynlainen tympee kohtelu koska oon somali.[/QUOTE]

Olen ollut jonkin verran somalien kanssa tekemisissä, eikä huonoa sanottavaa ole. En arvostele ihmisiä kansallisuuden perusteella, vaan teot ovat ne, joilla on painoarvoa. Minun mielestäni.

Mutta onko heillä aihetta siihen?

Minkä takia varsinkin somalit ovat lähes tulkoon joka valtiossa niin epämieluisia kansalaisia? Osaatko sanoa?

Vikaa löytyy varmasti myös sieltä päästä, asenteista, kulttuurista, uskonnosta, tavoista, mielipiteistä.. Tanssiin tarvitaan kaksi.

Joo kyllä uskon että meissä somaleissa on huonoja yksilöitä, mutta en lähtisi sen takia yleistämään sitä koko kansakuntaan.

On se raskasta kun joutuu tuon "maineen" vuoksi todistamaan aina olevansa ihan järkevä tyyppi.

[QUOTE="mamu";29420236]Kävin aina koulun joulu- ja kevätjuhlissa. Eivätkä vanhempani tai muut sukulaiset ole vaatimassa kristillisten perinteiden lakkauttamista.[/QUOTE]

Olen itse vietnamilaistaustainen perheestä. Meilläkin ihan mielellään osallistuttiin noihin koulun kevätjuhliin vaikka oltiin buddhalaisia. Mutta jostain syystä koulun opettaja tai rehtori(en ole ihan varma kuka koska olin itse niin pieni vielä) järjestivät meille korvaava tapahtumaa vaikkei olla mitään pyydetty.
Eli, kyllä nuo perinteiset koulujen ja päiväkotien "uskonnolliset" juhlien kieltojen takana on te itse kantasuomalaiset.

Meillä työpaikalla kävi somalialainen nainen työhaastattelussa. Hän ei sitten ottanut paikkaa koska työturvallisuus edellytti työpaikan yhtenäistä työasua joka sitten tarkoitti sitä, että kyseinen hakijan olisi pitänyt luopua perinne asustaan(huivia olisi saanut kyllä pitää).
Olisitko itse ollut työn takia valmis laittamaan työtakkia päällesi sillä edellytksellä, että joutuisit riisumaan perinneasunne?

[QUOTE="mamu";29420356]Perussuomalaiset ovat mielestäni nyky-yhteiskunnan surullinen ilmentymä, jossa rasismi on avoimempaa, hyväksytympää ja joskus jopa jonkinlainen meriitti.[/QUOTE]

Ok. Kysyin siksi, koska itse olen perussuomalainen, jolle jokaiset ihmiset ovat yksilöitä. Minulla on lukuisia maahanmuuttajataustaisia ystäviä, myös somaleita.

Tiesin kyllä mitä vastaat. Tästä huomaat sen, että myös sillä puolella on ennakkoluuloja ihmisistä.

Vienna, olen myös itse kohdannut aivan samaa. Taustani ja kulttuurini otetaan juuri kantasuomalaisten toimesta huomioon ihan kysymättäkin. Esim. saatetaan näyttää joku huone missä voi suorittaa päivittäiset rukoukset tai just yritetään järjestetää jotain vaihtoehtoista tekemistä koulujenjuhlallisuuksien ajaksi.

[QUOTE="mamu";29420200]Olen sinkku tällä hetkellä. Äidinkieleni on somalia. En ole tänne muuttaessaan saanut mitään tukia. Nykyään saan opintotukea.[/QUOTE]

Sorry, nyt minä viilaan pilkkua, mutta eikö se kieli ole somali?

[QUOTE="mamu";29420337]Kiva kuulla Kantis, että sulla on meistä hyviä kokemuksia. "Nabat gelyo" voidaan toivottaa hyvästellessä ja samalla toivotetaan hyvää vointia :)[/QUOTE]

Juu, kyllä on, ja kiitos infosta :)

Ok. Kysyin siksi, koska itse olen perussuomalainen, jolle jokaiset ihmiset ovat yksilöitä. Minulla on lukuisia maahanmuuttajataustaisia ystäviä, myös somaleita.

Tiesin kyllä mitä vastaat. Tästä huomaat sen, että myös sillä puolella on ennakkoluuloja ihmisistä.

Jos olet ihan oikea kantasuomalainen, niin se on kylläkin "jokainen ihminen", "jokaiset ihmiset" eivät ole suomea. =) Tai sitten "kaikki ihmiset ovat yksilöitä".

Onko se apukoulu jo saatu loppuun? =)

Kysyit mielipidettäni ja tällainen kuva minulle on muodostunut. Tuntuu että perussuomaliset ovat keskittyneet liikaa maahanmuuttaja-kysymykseen. En kuitenkaan ole niputtamassa sinua rasistiksi poliittisen mielipiteesi vuoksi.

[QUOTE="mamu";29420409]Kysyit mielipidettäni ja tällainen kuva minulle on muodostunut. Tuntuu että perussuomaliset ovat keskittyneet liikaa maahanmuuttaja-kysymykseen. En kuitenkaan ole niputtamassa sinua rasistiksi poliittisen mielipiteesi vuoksi.[/QUOTE]

Mutta huomaatko itse, kuinka sorruit tuohon samaan yleistämiseen, josta itse kirjoittelit aikaisemmin tässä keskustelussa? Kuinka joudut jokapäiväisessä elämässäsi kohtaamaan yleistyksiä, koska olet somali. Ja nyt itse niputit kaikki perussuomalaiset samaan nippuun. En enää muista kuinka tuo sinun vastauksesi perussuomalaisista meni, mutta hyvin siitä oli luettavissa se kuinka yleistit heidät kaikki samanlaisiksi. Melko tekopyhää, anteeksi vain. Tässä taas huomaa sen, kuinka sitä helposti on sokea omille "virheilleen", vaikka toisissa niitä samoja virheitä näkeekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tehdastyöläinen;29420366:
Meillä työpaikalla kävi somalialainen nainen työhaastattelussa. Hän ei sitten ottanut paikkaa koska työturvallisuus edellytti työpaikan yhtenäistä työasua joka sitten tarkoitti sitä, että kyseinen hakijan olisi pitänyt luopua perinne asustaan(huivia olisi saanut kyllä pitää).
Olisitko itse ollut työn takia valmis laittamaan työtakkia päällesi sillä edellytksellä, että joutuisit riisumaan perinneasunne?

Perinneasu? Tarkoitat varmaan isoa kokovartaloa peittävää huivia? Nainen olisi kyllä voinut luopua asustaan jos kerta olisi saanut käyttää huivia. Tärkeintä on kuitenkin peittää hiukset, käsivarret ja käyttää pitkää hametta/housua. Tai ainakin tällaista pukeutumistyyliä pidetään säädyllisenä.

Yhteistyössä