Kysymyksiä liittyen huoltajuuskiistaan yms!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yh- äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yh- äiti

Vieras
Olen todella kurjassa tilanteessa ja ajattelin kysyä jos joku täällä tietäisi jotain näistä asioista.
Elikkäs siis, tilanne on seuraavanlainen.
Erosin vuosi sitten narsistisesta, väkivaltaisesta aviomiehestäni ja meillä on yksi 07 syntynyt lapsi. Eron jälkeen mies, joka ei koskaan ole ollut juurikaan kiinnostunut lapsestaan tai tämän hoidosta, ehdotti minulle yksinhuoltajuutta johon suostuin. Hän oli sitä mieltä ettei tarvitse oikeuksiaan eikä edes halua lastaan tavata.
Minulla siis on yksinhuoltajuus ja olimme ennaltaehkäisevän perhetyön kanssa yhteydessa viime syksyn ja sosiaalityöntekijät, minä ja jopa lapsen isä olivat sitä mieltä että hän saa halutessaan vain valvotut tapaamiset, tähän syynä miehen arvaamattomuus ja väkivaltaisuus. Mies on silloin tällöin tavannut lasta luonani, välillä on ollut pitkiäkin aikoja ettei hänestä ole kuulunut mitään. Välillä mies humalapäissään soittelee ja päättää haluavansa olla isä ja saada lapsen luokseen, välillä taas päättää ettei halua nähdä lasta ollenkaan. Tilanne on siis ollut hänen puoleltaan yhtä tuuliviiriä ja minä olen pitänyt pääni etten anna lasta hänelle, vaan hän toki saa lasta tavata luonani ennalta sovitusti. Hän on tässä vuoden aikana yrittänyt mm. tappaa minut, pahoipidellyt kerran, seuraillut, uhkaillut yms.

Nyt kuitenkin mies on päättänyt hakea yksinhuoltajuutta vedoten minun masennukseeni, johon sairastuin vuosi sitten ja johon minulla on lääkitys.
Hän aikoo kieltää kaikki uhkauksen, väkivallanteon, seurailun yms ja väittää että olen keksinyt ne päästäni. Hän on taitava valehtelia ja pelkään todella että hän onnistuu tällä jotenkin vahingoittamaan lasta, sillä lapsi oireili todella pahasta eron jälkeen ja yhdessäolomme aikana. Nyt vasta pikkuhiljaa on tasapaino löytynyt eikä lapsi enää nää painajaisia isästään.

Mitä ihmettä voin tehdä? Entä jos isä onnistuu jollaine keinoin valheilla saamaan yön yli kestävät tapaamiset tai jopa huoltajuuden? En ikä päivänä uskaltaisi antaa lasta hänelle yöksi, sen verran entistä miestäni tunnen ja lapsestani välitän.
Onko jollain kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta?

Veikkaisin, että miehesi ei pysty valheillaan tekemään tyhjäksi sanomisiaan siellä lastenvalvojalla (oletan, että huoltajuussopimus on siellä tehty). Eli siis viranomaiset ovat jo nähneet isän piittaamattomuuden lapseen, joten tuskin onnistuu saamaan huoltajuutta. Itsellä ei kyllä ole kokemusta asiasta.

Ensinnäkin jaksamista sinulle vaikeassa tilanteessa. Nostan sinulle hattua että olet onnistunut irroittautumaan tilanteesta ja päässyt aloittamaan uuden elämän.

Pidä pääsi nyt kylmänä. Sinun puoltasi tukee se että perheneuvola ja sosiaalityöntekijät ovat olleet mukana luomassa sääntöjä ja tuntevat tapauksen. Lisäksi sinulla on todistetusti yksinhuoltajuutesi perustana lastensuojelu. Toivottavasti olet myös käynyt pahoinpitelyn jälkeen lääkärissä ja raportoinut perheneuvolaan ja sosiaalityöntekijöille sekä ilmoittanut poliisille tapahtuneesta. Se että olet kärsinut masennuksesta ei ole ihme tuollaisessa tilanteessa. Olet kuitenkin hakenut apua ja hoitava lääkärisi voi todeta että asia on hoidossa ja siitä ei ole lapselle haittaa.

Nyt on tärkeää dokumentoida kaikki mitä entinen miehesi tekee ja sanoo. Ilmoita poliisille ja sosiaalityöntekijällenne jokaisesta puhelinsoitosta ja uhkauksesta. Ota selvää täyttääkö tapauksesi lähestymiskieltoon vaatimat edellytykset ja hae tarvittaessa lähestymiskieltoa. Älä panikoi vaan pidä pääsi kylmänä. Ota yhteys perheneuvolaan uudelleen ja pyydä heiltä neuvoa sekä tukea. Onko lapsesi saanut terapiaa oireiluunsa aikanaan? Myös tämä dokumentaatio puoltaisi sinun yksinhuoltajuuttasi. Taitava valehtelija saa usein manipuloitua ja sinun aseesi on dokumentointi. Voit ottaa myös yhteyttä suoraan lastensuojeluun ja kysyä neuvoa mitä tehdä tällaisessa tilanteessa. Ole rationaalinen ja kertaa tapahtumat.

Tsemppiä sinulle.

Joo eli lastenvalvojalla on huoltajuussopimus tehty.
Osaisiko joku muuten sanoa, mitä kautta haen rästiin jääneet elarit? Mies on nyt 3kk jättänyt maksamatta, aina lupailee että seuraavasta tilistä maksaa ja pyytää etten laittaisi elareita ulosottoon mutta nyt on jo pakko.
Mihin otan yhteyttä?

Otahan nyt yhteyttä lastenvalvojaan sopiaksesi niistä valvotuista tapaamisista jossain muualla kuin kotonasi.

Sinun ei tule suostua yhteenkään tapaamiseen niin että ne tapahtuvat luonasi.

Yksinhuoltajuuden saaminen miehellesi on lähes mahdotonta jos hän ei edes säännölisesti tapaa lasta. Tästä syystä nuo sopimukset on tehtävä lastenvalvojan luona.

Älä turhaan ole huolissasi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo eli lastenvalvojalla on huoltajuussopimus tehty.
Osaisiko joku muuten sanoa, mitä kautta haen rästiin jääneet elarit? Mies on nyt 3kk jättänyt maksamatta, aina lupailee että seuraavasta tilistä maksaa ja pyytää etten laittaisi elareita ulosottoon mutta nyt on jo pakko.
Mihin otan yhteyttä?

Ota yhteys Kelaan. Saat sieltä elatusmaksun ja Kela hoitaa perimisen ex-mieheltäsi.

miksi olet päästänyt hänet kotiisi tapaamaan lasta?
Tapaamiset tulisi järjestää muualla valvotusti kuin kotonasi. kotona ollessasi ex koettaa ottaa sinut otteeseensa tavalla tai toisella. Nyt tämä uusi käänne, että haluaa ottaa lapset itselleen, on taas uusi tapa päästä niskasi päälle.
Yhteyttä lastenvalvojaan, sossuun ja puhelin numerosi uudeksi ja saliseksi. Ei hän tarvitse numeroasi, jos tapaamiset on valvottuja ja sovittuja ja säännöllisiä. Näin olisi yksi huoli vähemmin. Toivon myös että olet ollut lääkärissä ja poliisin puheilla väkivallasta sinua kohtaan, ja voisit hankkia lähestymiskiellon hänelle.

Kiitos asiallisista viesteistä ja neuvoista!
Tapaamiset olivat sattumanvaraisesti luonani siksi, että perhetyöntekijöiden mielestä se oli parempi ja mukavampi ratkaisu isälle ja tätä nyt kadun todella! Kiitos neuvoista. Nyt taidan ensimmäisenä ottaa yhteyttä lastensuojeluun ja kelaan, jonka kautta haen ne elarit. Pelottaa vaan niin paljon että hän onnistuu aikeissaan mutta niinkuin Asda sanoi, pää on nyt pidettävä kylmänä eikä kannata panikoida.
Voi simpura että ottaa niin päähän, ex soitellut nyt äidilleni jonka kautta yrittää saada minua kiinni ja keksinyt kaikkia valheita omalle suvulleen. Lapsen läheisellä sukulaisella olisi häät viikon kuluttua jota lapseni on kovasti odottanut, mutta nyt tämä sukulainen ilmoitti että minä en ole enää tervetullut vaikka toivoo että lapsi tulisi silti, ilmeisesti isänsä kanssa. En aio tähän suostua tietenkään, mutta tuntuu pahalta kun joudun lapselle selittelemään ja lohduttelemaan pettymyksen takia. Ja harmittaa kun ex levittelee minusta valheita joita hänen sukunsa uskoo. :( Saa nähdä tuelvatko enää lastakaan katsomaan :(

Yhteistyössä