Kysymyksiä perhepäivähoidosta

08.11.2011
113
0
16
Monta lasta pph:lla saa olla?
Miten pph ulkoilee useamman lapsen kanssa? Pihalla? Entä jos se piha ei ole aidattu ja ne lapset karkaa sieltä? Vai leikkipuistossa? Miten ne menee sinne leikkipuistoon, jos on esim. 3 vaunuikäistä lasta?
Kumpi on 'parempi', yksityinen vai kunnallinen pph?

Mulla on lapsi pph:lla ja hän on kunnallinen pph. Ulkoilevat omalla, aidatulla pihalla ja miten nyt yleensä ulkoillaan? :D

Neljä lasta saa olla yhdellä hoitajalla. Meidän tapauksessamme hoitajalla on oman 3,5-vuotiaani lisäksi muutama pienempi. Lapset tykkäävät tosi paljon ja hoitaja vaikuttaa myös tykkäävän lapsista :) Kerran lapseni on ollut varahoidossa ja sielläkin viihtyi hyvin.

Lapsia saa olla 4½, joista tuo puolikas on puolipäiväinen eskarilainen tai koululainen.

Ulkoilut on hoitajakohtaisia, kukin järjestää tyylillään. Kun minulla on monta pientä, jokainen kävelee palan matkaa ja istuu vuorollaan tuplarattaissa.

Ja lapsethan eivät karkaa. Aluksi opetellaan säännöt, mm. juuri ne ulkoilialueiden rajat, joiden sisäpuolella saa leikkiä. Kyllä ne ekojen viikkojen jälkeen pysyvät mielessä. Ja kun hoitaja oppii tuntemaan lapset, hän oppii arvioimaan senkin, onko jollain lapsella taipumusta karkailuun.

Kunnallista ja yksityistä on vaikea verrata, perhepäivähoidon laatu on niin paljon hoitajan persoonasta kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25015967:
Monta lasta pph:lla saa olla?
Miten pph ulkoilee useamman lapsen kanssa? Pihalla? Entä jos se piha ei ole aidattu ja ne lapset karkaa sieltä? Vai leikkipuistossa? Miten ne menee sinne leikkipuistoon, jos on esim. 3 vaunuikäistä lasta?
Kumpi on 'parempi', yksityinen vai kunnallinen pph?

Saat varmasti noin 100 vastausta *ei missään nimessä pph:lle*

PPH:lla saa olla 4 lasta (omat alle kouluikäiset lasketaan myös)
Ulkoileen niinkuin ne olisivat omia eli miten nyt äiti ulkoilee lastensa kanssa. Meijän pph ulkoili pihalla ja puistossa iltapäivät aina pihalla eli olivat ulkona kun tulitiin hakemaan.
Pihan ei tarvitse olla aidattu, lapsiturvallinen kyllä.
En oo muuten koskaan kuullu että pph:lta olisi lapsi tai lapset karannu - eli en tiedä
Leikkipuistoon menivät tuplarattailla ja kävellen (kaksi istui ja kaksi käveli) joku raja on mielestäni (olisikos jotain max 2 alle 2v:tä ja kyllä yli 2v jo kävelee jonkun matkaa ainakin)
Molemmat on kunnan päivähoidon vastuulla, yksityisellä on se puoli että kaikilla ei ole varahoitoa jos hoitaja tai hoitajan lapsi sattuu sairastumaan ja yksityisellä maksat yleensä myös lomakuukaudesta.

Olen yksityinen perhepäivähoitaja.
Lapsia saa olla 4,5, se jo kerrottiinkin.
Ulkoilemme puistoissa ja omalla aidatulla pihalla. Puistoon kuljemme niin, että 2 pienintä istuu rattaissa. Isommat kävelevät ja pitävät rattaista kiinni.

Ainakaan minulla lomakuukauteni ei maksa vanhemmille.

Perhepäivähoitajia voi tavata useamman (kunnallisia ja yksityisiä) ja pohtia kuka hoitaja sopii juuri teidän perheelle. Kunnalliset eivät voi "valita" lapsiaan, kun taas yksityiset siihen pystyvät. Molemmissa varmasti hyviä hoitajia.

Itse ainakin pidän työstäni ja lapset viihtyvät.

Lapsia saa olla 4½, joista tuo puolikas on puolipäiväinen eskarilainen tai koululainen.

Ulkoilut on hoitajakohtaisia, kukin järjestää tyylillään. Kun minulla on monta pientä, jokainen kävelee palan matkaa ja istuu vuorollaan tuplarattaissa.

Ja lapsethan eivät karkaa. Aluksi opetellaan säännöt, mm. juuri ne ulkoilialueiden rajat, joiden sisäpuolella saa leikkiä. Kyllä ne ekojen viikkojen jälkeen pysyvät mielessä. Ja kun hoitaja oppii tuntemaan lapset, hän oppii arvioimaan senkin, onko jollain lapsella taipumusta karkailuun.

Kunnallista ja yksityistä on vaikea verrata, perhepäivähoidon laatu on niin paljon hoitajan persoonasta kiinni.

Ai mitenniin ei karkaa? Meidän poika taatusti karkaa aitaamattomalta pihalta tielle joko kävelemään tai katsomaan autoja. Poika ei myöskään viihdy leikkipuistossa, sen sijaan jaksaa kävellä useamman kilometrin.

Meillä lapset on olleet sekä yksityisellä, että kunnallisella. Yksityisen "ongelma" oli lomat, eli jos hoitaja halusi vapaan, ei varahoitoa ollut helposti saatavilla. Samoin pidemmät pätkät piti itse hoito järjestää. Yksityisyrittäjänä hän kuitenkin teki ja touhusi huomattavasti enemmän lasten kanssa, kuin kunnallinen.

Kunnallisessa varahoito pyörii hyvin. Tosin kunnalliselle tuli nyt tämä uusi työaikalakijuttu, jolloin hoitajalla on oikeus vapaisiin kerran kuussa. Meillä se tarkoittaa sitä, että lapsi on 5-8 arkipäivää varahoidossa (päiväkodilla). Olenkin alkanut miettimään, että olisiko "pysyvämpää" laittaa lapsi suoraan päiväkotiin. (ennen vastustin ajatusta suuresti)

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016124:
Ai mitenniin ei karkaa? Meidän poika taatusti karkaa aitaamattomalta pihalta tielle joko kävelemään tai katsomaan autoja. Poika ei myöskään viihdy leikkipuistossa, sen sijaan jaksaa kävellä useamman kilometrin.

Siellä pihalla ollaan kaikki lapset samassa paikassa yhtäaikaa. Piha on aitaamaton, mutta iso ja umpikadun päässä, kukaan ei ole koskaan karannut. Minkä ikäinen lapsesi on?

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016124:

Useimmiten lapset käyttäytyvät hoidossa paremmin kuin kotona, koska hoidossa on jämäkämmät säännöt (pakko olla, mm. turvallisuussyistä). Jos joku lapsi toistuvasti karkailisi useamman kuukauden sääntöjen harjoittelun jälkeen, epäilisin lapsella jotain häiriötä kehityksessä. Se ei ole normaalia, ja erityistä tukea vaativan lapsen paikka on useimmiten päiväkodissa.

Itselläni ulkoilualue on sellainen, että näen kaikki lapset koko ajan. Mutta toki, jos joku tahtoisi karata, se onnistuisi silloinjos huomioni on yhdessä lapsessa esim. nenän niistämisen vuoksi. Mutta eivät normaalit, hoitoryhmääni tottuneet lapset sellaista tee.

[QUOTE="Vieras";25016168]Siellä pihalla ollaan kaikki lapset samassa paikassa yhtäaikaa. Piha on aitaamaton, mutta iso ja umpikadun päässä, kukaan ei ole koskaan karannut. Minkä ikäinen lapsesi on?[/QUOTE]

Lapsi on 1 v 10 kk. Ja aika voimakastahtoinen luonne, esimerkiksi juuri ulkoillessa, päivittäin vetää raivarit jos ei kävellä sinne minne hän haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016185:
Lapsi on 1 v 10 kk. Ja aika voimakastahtoinen luonne, esimerkiksi juuri ulkoillessa, päivittäin vetää raivarit jos ei kävellä sinne minne hän haluaa.

Sanoisin että käyttäytyy hoidossa eritavalla.

Niin sun kanssa ollessa siis toimii tuolla tavalla, mutta mistä tiedät, miten toimii perhepäivähoitajan kanssa?

:D noo, hoidossa asiat menee vähän eri tavalla, siellä on säännöt joiden mukaan kaikki toimivat ja muiden esimerkki auttaa pienempiä. Ja sitäpaitsi lapsesi kuulostaa aivan tavalliselta kaksivuotiaalta.:D

[QUOTE="vIERAS";25016192]Sanoisin että käyttäytyy hoidossa eritavalla.[/QUOTE]

No, toivotaan ainakin. Hoitopäiviä ei pitäisi kovin montaa tulla kuukaudessa, eli jospa säilyisi sellainen vieraskoreus.
Onko pph:llakin se päiväkiintiö, että maksu on halvempi jos hoitopäiviä on kuukaudessa tietty määrä? Monta päivää siinä halvemmassa maksussa saa olla?
'Avustaako' kaupunki yksityisen pph:n maksuissa, jos perheellä on pienet tulot? Niinkuin kunnallisessakin päivähoidossa ne maksut määräytyy tulojen mukaan, niin onko sama homma ypph:lla?

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016220:
No, toivotaan ainakin. Hoitopäiviä ei pitäisi kovin montaa tulla kuukaudessa, eli jospa säilyisi sellainen vieraskoreus.
Onko pph:llakin se päiväkiintiö, että maksu on halvempi jos hoitopäiviä on kuukaudessa tietty määrä? Monta päivää siinä halvemmassa maksussa saa olla?
'Avustaako' kaupunki yksityisen pph:n maksuissa, jos perheellä on pienet tulot? Niinkuin kunnallisessakin päivähoidossa ne maksut määräytyy tulojen mukaan, niin onko sama homma ypph:lla?

Tota noin, ei siellä päivähoidossa mitään vieraskoreutta tarvita, siellä toimitaan pph:n säännöillä. Normaalisti kehittyneet lapset tietävät tämän. Yksityiselle tuskin saa mitään kunnallista tukea.

[QUOTE="Vieras";25016260]Tota noin, ei siellä päivähoidossa mitään vieraskoreutta tarvita, siellä toimitaan pph:n säännöillä. Normaalisti kehittyneet lapset tietävät tämän. Yksityiselle tuskin saa mitään kunnallista tukea.[/QUOTE]

Joo, mutta lyhyen äiti-urani perusteella voin sanoa että uhmaikäinen tahtoo joskus vastustaa niitä sääntöjä.
Miksiköhän ne päiväkotitoimistosta sitten ehdottivat yksityistä pph:ta, kun nimenomaan kerroin että opiskelut alkaa, ja siksi tarvitsemme hoitopaikkaa. Opintituellako ne kuvittelee mun maksavan 600 e hoitomaksuja....?

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016282:
Joo, mutta lyhyen äiti-urani perusteella voin sanoa että uhmaikäinen tahtoo joskus vastustaa niitä sääntöjä.
Miksiköhän ne päiväkotitoimistosta sitten ehdottivat yksityistä pph:ta, kun nimenomaan kerroin että opiskelut alkaa, ja siksi tarvitsemme hoitopaikkaa. Opintituellako ne kuvittelee mun maksavan 600 e hoitomaksuja....?

No minun vähän pidemmän äitiurani perusteella voin kertoa, että kyllä ne lapset sopeutuu nopeasti hoitoon ja niihin sääntöihin, oli sitten kyse kuinka voimakas tahtoisesta lapsesta hyvänsä. Ja hoitajat ovat ammattitaitoisia, osaavat käsitellä lapsia. Ja luulen,että lapsesi on aivan tavallisen uhmakas vajaa kaksi vuotias. Olisko kunnallisella puolella ollu ruuhkaa, kun suositteli yksityistä. Kerroitkotaustoja?

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016292:
Pessimisti ei pety. :D
En mä ole varma että kaikki menee pieleen, olen vain huolestunut.Jotenkin päiväkoti tuntuisi turvallisemmalta paikalta.

Enemmän noita Karkailuja vaikuttaisi olevan päiväkodissa. Mutta uskon, että noin pienen karkaaminen hoidosta on erittäin epätodennäköistä. Mieluummin laittaisin itse noin pienen perhepäivähoitajalle kuin päiväkotiin.

[QUOTE="Vieras";25016313]No minun vähän pidemmän äitiurani perusteella voin kertoa, että kyllä ne lapset sopeutuu nopeasti hoitoon ja niihin sääntöihin, oli sitten kyse kuinka voimakas tahtoisesta lapsesta hyvänsä. Ja hoitajat ovat ammattitaitoisia, osaavat käsitellä lapsia. Ja luulen,että lapsesi on aivan tavallisen uhmakas vajaa kaksi vuotias. Olisko kunnallisella puolella ollu ruuhkaa, kun suositteli yksityistä. Kerroitkotaustoja?[/QUOTE]

Mutta se on yksityinen, eikä sillä välttämättä ole mitään ammattitaitoa, just tuossa toisessa ketjussa kävi ilmi!!!! Kunnallisella puolella ei ollu tarjota hoitopaikkaa ollenkaan, mutta jos ypph:lle ei saa muuta kuin sen kelan yksityisen hoidon tuen, niin ei meillä ole vara poikaa sinne laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Reija Ensimmäinen;25016334:
Mutta se on yksityinen, eikä sillä välttämättä ole mitään ammattitaitoa, just tuossa toisessa ketjussa kävi ilmi!!!! Kunnallisella puolella ei ollu tarjota hoitopaikkaa ollenkaan, mutta jos ypph:lle ei saa muuta kuin sen kelan yksityisen hoidon tuen, niin ei meillä ole vara poikaa sinne laittaa.

Kunnallisella puolella on velvollisuus järjestää lapselle hoitopaikka työn tai opiskelun alkamisenvuoksi. Älä nyt vain tyydy tuohon vastaukseen. Toki pakkotilanteessa et voi juurikaan vaikuttaa paikkaan tai onko paikka pph:lla vai pk:ssa.

[QUOTE="Vieras";25016272]MIKSI?? Miksi olet varma, että kaikki menee pieleen?[/QUOTE]

Taaperon raivarit ovat tarkoitettuja äidille ei muille, kuuluu kehitykseen äiti-lapsisuhteessa, tämä se syy raivareiden puuttumiseen hoidossa. Lapsi haluaa itse määrätä suhteessa äitiin, haluaa tehdä asiat itse eikä halua äidin tekevän puolesta tai määrätä. Vieraan aikuisen kanssa tilanne aivan toinen. Paras tapa tukea tätä kehitystä omatoimisuuteen on tehdä tiivistä yhteistyötä hoitajan kanssa niin että kehityksellinen prosessi äiti-taaperosuhteessa säilyy, erosta huolimatta, hoitajan avulla ja kautta. Saattaisi sinulle olla apua "Taapero päivähoidossa" pohdinnasta autalastakasvamaan blogissa.

Ei se yksityinen pph tarkoita 600e hoitomaksuja. En osaa selittää, miten se menee, mutta aikoinaan pph-toimistossa tässä mennä vuosina lapseni ohjattiin yksityiselle pphlle koska kunnallisella oli täyttä ja tarvittiin hoitopaikka pian. Ihan normaalisti tulojemme mukaan maksoimme yksityisen pph-hoitajan hoitomaksunkin, kuten olisi maksettu kunnalliselle puolelle.

Yhteistyössä