Kysymyksiä teille, joilla on ollut raskausajan diabetes

Tiimarinvihko

Aktiivinen jäsen
11.06.2009
5 650
1
36
Naantali
Onko ollut kaikissa raskauksissa? Millä viikoilla todettu? Yritittekö ehkäistä jollain tapaa seuraavissa raskauksissa?

Siis itsellä oli esikoista odottaessa, todettiin melko myöhäsillä viikoilla. Olin ollut jo kerran aiemmin rasituksessa, kun sokeria oli pissassa, mutta tällöin rasitus oli ollut ok. Nyt olen koko ajan ollut varma, että se tulee tässäkin raskaudessa, että se on vaan ajan kysymys. Nyt yht'äkkiä mietin, että onko se sittenkään niin varmaa.. jos se ei vaikka tuliskaan :)

Mulla esikon raskausaikana oli pissassa sokrut plussalla, mutta verensokeri oli aina ok. Rasituksessa yks arvo oli hiukan koholla.
Kuopuksen (2.raskaus) heti alussa pissassa plussalla arvot, rasituksessa kaikki arvot ok. Jatkossa oli pissassa aina plussaa. Kävin sitten rasituksessa aiemmin (en muista enää viikkoja) ja kaikki arvot oli koholla. Ensin mittailin kotona verensokereita ja niiden perusteella aloitettiin insuliinihoito. Aamun arvot oli ainoot, jotka oli ok.
Kyllä sitä ruokavalioo muutettiin, mutta silti arvot oli koholla.
Synnytyksen jälkeen oli verensokeri 14!! Muuten oli sitten ok, kun aika-ajoin osastolla mittailin ja rasituksessa sitten oli arvot ok.

Mulla oli ekassa, tokassa ja kolmannessa. Kolmannessa alotin ruokavalion heti alkuraskaudesta, joten kaikki meni sen puoleen ihan ok. Rasituksessa oli kuitenkin arvot koholla. Vauvakin oli normaalipainoinen kolmannella kerralla kun vältin sokereita ja söin terveellisesti.

kiitos vastauksista tähän mennessä. Mulla esikoisen aikaan oli juurikin muistaakseni yksi arvo koholla rasituksessa ja ruokavaliohoito. Toivottavasti ei tulis tässä raskaudessa tota diabetesta, mut taitaa olla turha toivo. Kaiken lisäks oon syönyt ihan normaalisti, makeaa silloin kun on tehnyt mieli.

Mulla oli ekassa raskaudessa, jouduin ihan insuliini piikille. rv26 oli sokerit pissassa plussalla, kuten sitten arvot ruokailun jälkeen..
Tässä raskaudessa ei ole vielä mitään merkkejä ollut sinne suuntaan. Nyt rv22+1 menossa. Ja kovasti toivon ettei tuliskaan, tosin olen kyllä pistänyt suuhuni just mitä mieli on tehny. Siis karkkia, jätksiä ja sipsiä..

kaikissa kolmessa odotuksessa on ollut. keskimmäisessä vaikein ja olisin saanut insuliinit mutta en suostunut koska niitä tarjottiin parivko ennen laskettuaaikaa.
seuranta jä niillä vähän väliin.
kukaan lapsista ei ole ollut iso syntyessään.
oireena mulla oli jatkuva hiivatulehdus joka kuulemma voi johtua tuosta.
muita oireita ei ollut.
esikoisesta tehtiin n. 24vkolla sokerirasitus
seuraavassa tehtiin n.18vkolla ja kolmannessa kaksi kertaa,rv 12 ja n.rv 30
viimesessä tuli juuri raja-arvot mutta pysy aina esikoisesta ja kuopuksesta kunnossa ruokavaliolla.
ainoostaan keskimmäisessä odotuksessa oli arvot koholla ruokavaliollakin.

Yhteistyössä