Kysymys liikunnasta ja laihduttamisesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä olette
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mieltä olette

Vieras
Nyt tulee kysymys liikunnasta ja laihduttamisesta jotain tietäville :-) Olen ylipainoinen (paino 74kg, pituus 164cm ja BMI sitä ollen 27,5).

Olen koittanut kaikenlaisia laihdutusjuttuja, viimeisimpänä keventäjät. Tässä elämäntilanteessa en vain jaksa/halua seurata orjallisesti syömisiä. Tiedän, että laihdutuksen perusasioita on ravinto, luonnollisesti ;-), mutta nyt haluaisin keskittyä enemmän liikuntaan ja kunnon kohottamiseen. En ole vielä valmis jättämään kaikkia herkkuja pois...:-D!

Olen nyt kaksi viikkoa käynyt lenkillä joka päivä, vaihtelevassa maastossa. Ylämäet saavat minut puuskuttamaan edelleen, mutta kipeäksi en enää lenkin jälkeen tule ;-) Lenkit kestävät reilun tunnin, askelia tulee mittarin mukaan n.7000-8000 ja matkaa n.4-6km. Aina lenkin jälkeen teen punnerruksia (niitä naisten, polvet maassa...), jaksan niitä ainoastaan 10 :-/
Vatsalihaksia teen 3x10kpl, enempää en vielä jaksa, sekä selkälihaksia 3x10kpl. Vatsalihasliikkeetkin ovat niitä "puolittain-npousuja", koska en jaksa nousta ylös asti :-(

Jos siis ajatellaan, että aiemmin olen syönyt mitä haluan ja olen painanut tuon 74kg iät ja ajat. Liikuntaa en ole harrastanut laisinkaan ja kunto on työpaikalla tehdyn pyörätestin mukaan heikko. Nyt olen aloittanut lenkkeilyn (ja satunnaisen uinnin), käyn lenkillä 5 kertaa viikossa ja viime viikolla otin käyttöön sauvat, eli nykyään sauvakävelen nuo lenkit. Lenkin jälkeen aina nuo lihaskuntojutut, vaikka pieniä ovatkin, niin en ole niitä koskaan aiemmin tehnyt. Lenkillä minulle tulee hiki, vaikken sykettäni seuraakaan. Voisiko kuvitella, että paino putoaisi, vaikka en niin kauheasti kiinnitä huomiota ruokaremonttiin, ainoastaan liikuntaan? Ja mitenhän pian tuloksia voisi alkaa odottaa näkyvän... :-)?

Jos jollakulla olisi hyviä vinkkejä juuri keskivartalon "pelastusrenkaan" poissaamiseksi, niin ne otan kiitollisena vastaan :-)! Tällä renkaalla en uppoaisi kyllä millään..;-)

no ainakin nesteet lähtee varmasti liikkeelle, eli varmaan vaaka näyttää parin viikon päästä jo vähemmän ja olo ja ulkonäkö ei ole turvonnut. Ja kyllä muutenkin varmasti lähtee paino laskuun!Varmaan kk:n päästä voi hyvinkin olla jo muutama kilo pois ja hiljaahan hyvä tulee! Ja jos et halua luopua herkuista, niin voithan esim syödä vaikka vaan vähän pienempiäherkkuannoksia, silläkin on merkitystä.

pelkällä liikunnalla ei laihdu,ehkä parikiloa,mutta ei enempää. jos mielii hoikaksi on otettava niskasta kiinni ja laitettava ruokavalio kuntoon. ei vauhdin tartte olla kilo viikossa,vaikka pienempi -400g viikossa. eli syöt n.1600kcal päivässä ja katsot että saat hyvin proteiinia ei niin paljoa hiilareita (kaiken vaaleesta jauhosta tehdyn voit unohtaa,perunaakaan oikeestaan tarvi kun on keksitty ruismakaroni) liikuntaa kannattaa harrastaa,se tukee laihdutusta ja takaa sen että laihdut läskiä etkä lihasta. suosittelen käymään kalorilaskuri.fi sivuilla sinne kun rekisteröityy niin saa tietää paljon on syöny,kulutuksen ym. ja suosittelen ennemmin harrastaan lyhytkestoista treeniä kaksikertaa päivässä kun se että kävelee tunnin putkeen. kun teet sen 30min täydellä teholla kokoajan on se parempi ja tulokseellisempaa kun tunninlenkki. askelmittari ei oikein näytä mitään. osta polarin sykemittari,joka näyttää kalorit. sillä näät sitten miten toi liikunta polttaa kaloreita. kun kulutat enemän kun syöt,laihdut. syömällä 1600kcal päivässä ja liikkumalla tunnin päivässä on päivän kalori vaje n.600kcal (riippuen sun peruskulutuksesta ) muista myös että rasvaa ei kannata syödä kun 30-35g päivässä. ja kaikki suolainen kerää nestettä. ja rankan liikuntasuorituksen jälkeen ei paino laske heti. rasittuneena lihas kerää nestettä. näin oon itse laihtunut,normaalipainoon ei matkaa kun 2kiloa =) onnee sulle. kun pääset terveen ravinnon makuun et enää muuta haluakkaan! uudet maut tarvitsevat monta maiti kertaa..et siin ehkä parinkaan päivän jälkeen pidä parsakaalista =)

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti harmaana:
pelkällä liikunnalla ei laihdu,ehkä parikiloa,mutta ei enempää. jos mielii hoikaksi on otettava niskasta kiinni ja laitettava ruokavalio kuntoon. ei vauhdin tartte olla kilo viikossa,vaikka pienempi -400g viikossa. eli syöt n.1600kcal päivässä ja katsot että saat hyvin proteiinia ei niin paljoa hiilareita (kaiken vaaleesta jauhosta tehdyn voit unohtaa,perunaakaan oikeestaan tarvi kun on keksitty ruismakaroni) liikuntaa kannattaa harrastaa,se tukee laihdutusta ja takaa sen että laihdut läskiä etkä lihasta. suosittelen käymään kalorilaskuri.fi sivuilla sinne kun rekisteröityy niin saa tietää paljon on syöny,kulutuksen ym. ja suosittelen ennemmin harrastaan lyhytkestoista treeniä kaksikertaa päivässä kun se että kävelee tunnin putkeen. kun teet sen 30min täydellä teholla kokoajan on se parempi ja tulokseellisempaa kun tunninlenkki. askelmittari ei oikein näytä mitään. osta polarin sykemittari,joka näyttää kalorit. sillä näät sitten miten toi liikunta polttaa kaloreita. kun kulutat enemän kun syöt,laihdut. syömällä 1600kcal päivässä ja liikkumalla tunnin päivässä on päivän kalori vaje n.600kcal (riippuen sun peruskulutuksesta ) muista myös että rasvaa ei kannata syödä kun 30-35g päivässä. ja kaikki suolainen kerää nestettä. ja rankan liikuntasuorituksen jälkeen ei paino laske heti. rasittuneena lihas kerää nestettä. näin oon itse laihtunut,normaalipainoon ei matkaa kun 2kiloa =) onnee sulle. kun pääset terveen ravinnon makuun et enää muuta haluakkaan! uudet maut tarvitsevat monta maiti kertaa..et siin ehkä parinkaan päivän jälkeen pidä parsakaalista =)

Voi itku :-( Olipas masentavaa :-D!
Jotenkin kuvittelin, että jos todellakin olen ollut viimeiset viisi vuotta tekemättä yhtään mitään, siis tosiaan, en ole harrastanut mitään liikuntaa... Ja nyt teen niitä lenkkejä viisi kertaa viikossa, niin pakkohan sen on jotenkin näkyä...

Jotenkin mä olen eri mieltä tosta liikunnan ajastakin. Eikö se kuitenkin ole niin, että liikuntaa olisi hyvä harrastaa vähintään se 30min.? Näin ainakin minulle kerrottiin siinä työpaikan pyörätestissä ja siinä saamassa paperissakin lukee, että 30min. vähintään, mieluummin kuitenkin pidempään.

Tuo syöminen on mun heikkous :-/ Syön epäterveellisesti ja saatan ahmia vaikka neljäkin leipää kerralla. Tykkään myös limsoista. Makaroonia ja riisiä söisin myös tosi isoja annoksia kerrallaan.

Olen kuuden lapsen äiti ja mieheni on paljon töissä, joten tämä syöminen on sitten se minun "lohtuni", kun on ollut oikein rankka päivä. Nyt olen kyllä innostunut tosi paljon näistä kävelylenkeistä! Meillä on myös kuntopyörä, jolla voisin hyvin tehdä noita lyhyempiä, kovalla sykkeellä tehtäviä harjoituksia.

Edelleen toivon, etten olisi ihan väärässä siinä, että jos olen ollut monta vuotta tekemättä mitään ja nyt alan liikkua, niin eikö tosiaan pelkkä liikunta tee vartalolleni mitään :-O?

Hups! Huomasin juuri "nättitähti harmaana", että sä puhuitkin noista liikunta-ajoista 30min. KAKSI KERTAA päivässä!
Mulle se ei oikein helpolla onnistu, kun mies tosiaan niin paljon töissä, lenkitkin teen silloin kun muut vielä nukkuu :-)

No, minä en ole noin ammattimainen laihduttaja, mutta olen saanut 10 kiloa painoa pois jo ihan sillä, että aloin syödä säännöllisesti viisi kertaa päivässä ja jätin suklaan ja limpparit pois. Sen lisäksi käyn uimassa kerran viikossa, kuntojoogassa kerran viikossa ja muina iltoina poljen kuntopyörää. Viikonloppuisin olen antanut itselleni luvan herkutella, kun lapset menee nukkumaan, ja se on ollut hyvä systeemi: jos viikolla haluaa jotain herkkua, niin mielihalu menee äkkiä ohi, kun ajattelee, että viikonloppuna sitten saan. Paino laskee hitaasti, mutta vakaasti, ja olen itse tyytyväinen, koska en koe laihduttavani vaan noudattavani uutta elämäntapaa.

toki se,että liikut tunninputkeen auttaa,on vain tehokkaampaa se jakaa niin tulee tehtyä täysillä. ymmärrän että kun on 6 lasta niin aikaa oo ja syöminenkin aikas epäsäännöllistä. mulla on kaksi lasta ja oli samat ongelmat. opettelin syömään oikein,ei se helppoo ollut. ja sillontällön kyllä sorrun. vaihda ne leivät vaikka ruisleipään,täysjyväkin on hyvä. vaihda levite kevyeeseen tuorejuustoon ja päälle kevyttä kalkkunaleikettä. aamulla puuroo. itse syön elovena hetki omena-kanelia..nams! kaupassa mydään alpen light myslipatukoita jossa on vain 60kcal. niitä makean himoon. karsi ensin rasvat minimiin ja jätä ne vaaleet jauhot pois,ja jos pystyt korvaa pruna ruismakaroonilla joka on tosi hyvää! rasvaton raejuusto ja vaaleetonnikala on hyvä proteiini annos ja mulle ainakin maistuu. pizzan tms sijaan vaikka subwaystä leipä tai jos ei sellaista ole lähellä niin jotain vastaavaa. lämpösiä leipiä täysjyväleivästä,päälle vaikka oltermannia sitä 17% kalkkunaa..tomaattia.. tuo kuntopyörä on hyvä! jos katsot telkkaria niin sotke sillä samalla vaikka 30min. kiihdytyksiä ja palutuksia.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti harmaana:
toki se,että liikut tunninputkeen auttaa,on vain tehokkaampaa se jakaa niin tulee tehtyä täysillä. ymmärrän että kun on 6 lasta niin aikaa oo ja syöminenkin aikas epäsäännöllistä. mulla on kaksi lasta ja oli samat ongelmat. opettelin syömään oikein,ei se helppoo ollut. ja sillontällön kyllä sorrun. vaihda ne leivät vaikka ruisleipään,täysjyväkin on hyvä. vaihda levite kevyeeseen tuorejuustoon ja päälle kevyttä kalkkunaleikettä. aamulla puuroo. itse syön elovena hetki omena-kanelia..nams! kaupassa mydään alpen light myslipatukoita jossa on vain 60kcal. niitä makean himoon. karsi ensin rasvat minimiin ja jätä ne vaaleet jauhot pois,ja jos pystyt korvaa pruna ruismakaroonilla joka on tosi hyvää! rasvaton raejuusto ja vaaleetonnikala on hyvä proteiini annos ja mulle ainakin maistuu. pizzan tms sijaan vaikka subwaystä leipä tai jos ei sellaista ole lähellä niin jotain vastaavaa. lämpösiä leipiä täysjyväleivästä,päälle vaikka oltermannia sitä 17% kalkkunaa..tomaattia.. tuo kuntopyörä on hyvä! jos katsot telkkaria niin sotke sillä samalla vaikka 30min. kiihdytyksiä ja palutuksia.. =)

Sä olet ihanan kannustava, kiitos :-)! Toi raejuusto ja vaalea tonnikala kuulostaa hyvältä! Ruisleipää meillä melkein syödäänkin, ja aamupuuro kuuluu myös meidän kaikkien ruokavalioon :-) Juustoja olen tosiaan yrittänyt katsoa vähempirasvaisia ja tuo ruismakarooni olisi varmasti hyvä!
Hyvää syksyä ja kiitos vinkeistä!

Mä laihduin pelkästään liikkumalla kymppikiloa, siis en tosiaankaan ruokapuolta miettinyt vaan vedin sipsejä siihen tapaan mihin aina ennenkin. :ashamed: Loppuihin viiteen tarvittiin sitt pieni ruokaskarppi myös.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Mä laihduin pelkästään liikkumalla kymppikiloa, siis en tosiaankaan ruokapuolta miettinyt vaan vedin sipsejä siihen tapaan mihin aina ennenkin. :ashamed: Loppuihin viiteen tarvittiin sitt pieni ruokaskarppi myös.

Upeaa! Tuo kuulostaa hyvältä :-) Minä toivon, että saisin sen 10kg pudotettua, mutta pienempikin pudotus olisi ihan kiva juttu!
Vielä en vain tosiaan ole valmis tuohon ruokaremonttiin... Vaikka siitä olisi helpoin aloittaa, kai.

Jos saa kysyä, niin kuinka liikuit? Miten usein ja mitä liikuntaa harrastit? Miten nopeasti paino alkoi tippua? Ja oliko sinulla millainen tuo paino/pituussuhde, jos haluat kertoa, ei ole pakko :-)?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Upeaa! Tuo kuulostaa hyvältä :-) Minä toivon, että saisin sen 10kg pudotettua, mutta pienempikin pudotus olisi ihan kiva juttu!
Vielä en vain tosiaan ole valmis tuohon ruokaremonttiin... Vaikka siitä olisi helpoin aloittaa, kai.

Jos saa kysyä, niin kuinka liikuit? Miten usein ja mitä liikuntaa harrastit? Miten nopeasti paino alkoi tippua? Ja oliko sinulla millainen tuo paino/pituussuhde, jos haluat kertoa, ei ole pakko :-)?

Mulla oli lähtö paino jossain lähellä 90 kiloa, ja pituutta vähän reilu 170. Hankin kuntosalikortin ja aloin crossaamaan: tein sitä jossain vaiheessa 6 kertaa viikossa, tunti/päivä ohjatuilla tunneilla. Sitt oli pakko vähentää kun sain rasitusvamman nilkkaan... :ashamed:
Paino tippui nopeasti sen kympin, kevättalven ja kevään aikana. Se viimenen viisi vei aikaa...
Mulle ruokaremontti on ollut kaikista vaikein pala vaikka luulin että se liikunta olisi ollut. Mutta liikunta olikin sitt helpoin nakki.

Mä olen kyllä ihan ruokavalio muutoksiaa laihtunu 2,5 vuoden aikana 30kg. Liikuntaa en ole harrastanu pätkääkään sinä aikana. Nyt vaan on tuota löysää nahkaa sen verta jokapuolella, että sen tähden pitäs jokin liikuntamuoto aloittaa. Mutta siis väitän että laihtua voi liikkumattakin. Ja en siis ole jättänyt kaikkea hyvää ja rasvaista pois. Pääasia että syö säännöllisesti ja terveellisesti yleensä, niin kyllä sillon tällön voi pizzaa ja limuakin vetää, karkkeja unohtamatta :P

Aivan hyvin laihdut liikunnan avulla. Ja jos sulla on aikaa siihenlenkkiin, niin tekisin sen ennen aamupalaa, jolloin se on tehokkain mutta oli se aika millon vaan on se parempi kuin ei ollenkaan. Syömisiin puuttuisin ssen verran että älä syö liikaa, akikkea saa syödä mutta älä syömisen ilosta ja hiilarit tosiaan jättää hyvin vähälle. Minä ruukaan pitää laihdutusaikana sellasen herkkupäivän eli yhtenä päivänä viikossa saa syödä mitä mieleen juolahtaa, seuraus siitä on ollut että paino tippunut kilon sijaan puolikiloa viikossa. Tosin olin sellasessa työpaikassa jossa sai liikuntaa suht hyvin ja paino tippui ihan vain sen ansiosta, mutta olin sillon vielä kyllä nuori.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
Mä olen kyllä ihan ruokavalio muutoksiaa laihtunu 2,5 vuoden aikana 30kg. Liikuntaa en ole harrastanu pätkääkään sinä aikana. Nyt vaan on tuota löysää nahkaa sen verta jokapuolella, että sen tähden pitäs jokin liikuntamuoto aloittaa. Mutta siis väitän että laihtua voi liikkumattakin. Ja en siis ole jättänyt kaikkea hyvää ja rasvaista pois. Pääasia että syö säännöllisesti ja terveellisesti yleensä, niin kyllä sillon tällön voi pizzaa ja limuakin vetää, karkkeja unohtamatta :P

Hyvä juttu :-)! Minä olen sen 5v painanut juuri tämän verran koko ajan, siis tottakai poislukien raskausajat, mutta normaalisti siis paino ollut aina saman verran. Ja syön mitä sattuu, enkä ole aiemmin liikkunut. Itse en siis laihtuisi ellen tee jotain :-) Mieluummin aloitan nyt sillä liikunnalla ja katson syömisiä sitten joskus... ;-)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan hyvin laihdut liikunnan avulla. Ja jos sulla on aikaa siihenlenkkiin, niin tekisin sen ennen aamupalaa, jolloin se on tehokkain mutta oli se aika millon vaan on se parempi kuin ei ollenkaan. Syömisiin puuttuisin ssen verran että älä syö liikaa, akikkea saa syödä mutta älä syömisen ilosta ja hiilarit tosiaan jättää hyvin vähälle. Minä ruukaan pitää laihdutusaikana sellasen herkkupäivän eli yhtenä päivänä viikossa saa syödä mitä mieleen juolahtaa, seuraus siitä on ollut että paino tippunut kilon sijaan puolikiloa viikossa. Tosin olin sellasessa työpaikassa jossa sai liikuntaa suht hyvin ja paino tippui ihan vain sen ansiosta, mutta olin sillon vielä kyllä nuori.

Kiitos vinkeistä! Teen tosiaan sen lenkin aina ennen aamiaista, kun herään lenkille n. 6 aikoihin :-) Se on hyvä hetki, koska kaikki vielä nukkuvat, eikä tarvitse huolehtia lapsenvahdista. Mies onneksi herää, jos joku lapsista herää lenkin aikana :-D! Yritän kyllä tosiaan katsella, että syö syömisen ilosta, mutta joskus käy niinkin...
Lauantai on meillä herkkupäivä, silloin herkutellaan, enkä aio katsoa niin kovasti mitä syön ;-) Täytyy olla kovana, että se on vain se lauantai!

Alkuperäinen kirjoittaja Mellu:
muista että lihas painaa läskiä enemmän...
eli vaakaan ei kannata tuijottaa vaan peiliin....

Tuossa on kyllä vinha perä :-) Ja kyllähän sen sitten varmaan vaatteistakin tulee huomaamaan, jos ei ihan niin pursuaisi... :-D!

En jaksanut lukea ketjua läpi. Mutta minun ohjeeni sinulle:
Pidennä lenkkiä (n. 10000 askelta/pvä). 5 krt/ vko on hyvä.
Jumppaa ja lihaskuntoilua myös 5 krt/ vko.
MUTTA! Pelkällä liikunnalla on todella vaikea laihduttaa. Koita tiputtaa päivän kalorit minimiin ja juo paljon. Vissyllä on hyvä "täyttää" vatsaa. Juo aina ennen kun syöt.
Tässä nyt muutamia mitä nopeasti tuli mieleen. Tsemppiä sinulle :)

Yhteistyössä