Kysymys poikaystävästä+yökyläilystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mmm"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan mielenkiinnosta: te jotka olette sitä mieltä, että seksiä saa harrastaa vasta 18-vuotiaana, niin minkä ikääsenä itte menetitte neitsyyden? Onko siihen liittynyt painostamista tai pakottamista kun olette noin hysteerisiä?

Niin.... mielenkiintoinen juttu. Luottamus on kaiken a ja o. En mä ala pieksee tai kiljuu ku hullu, jos lapseni jää tossa iässä röökistä tai alkoholista kii. Aivan turhaa. Jos hän haluu, niin saavat sitä muualtakin. Ja kyl seksiä voi harrastaa, muuten ku yökylässäkin, jos haluaa. En mä pidä lapsiani vankilassa, jos vähänkään on normaalilla tasolla henkisesti

Lapsi on vankilassa, jos ei voi tupakoida, juoda viinaa ja harrastaa seksiä... :D

[QUOTE="vieras";23239116]Naivia on lähinnä tämä ei sille voi mitään meininki... kaikki nuoret kittaavat viinaa, tupakoivat ja harrastavat seksiä. Tuo kun ei ole kuitenkaan totuus...[/QUOTE]

Olen samaa mieltä. Jotenkin säälittävää, että vanhemmat ovat jotenkin niin täysin hukassa, että lyövät edes mitään yrittämättä hanskat tiskiin "kun eihän noihin nuoriin nyt voi vaikuttaa, jos ne jotain saavat päähänsä". Mielestäni tuo jos joku on naivia päänsä pensaaseen laittamista ja vastuun pakoilua.

Mä luulen, että aika harvassa on 16-vuotiaat seurustelevat jotka ei harrasta seksiä.

No muista kertoa tuo sitten lapsillesi, että tietävät harrastaa seksiä vaikkeivät olisi siihen edes valmiita. Erittäin iso osa suomalaisnuorista menettää neitsyytensä vasta 17-18-vuotiaana, mutta ilmeisesti asut jossain paskalähiössä, jossa lapset alkaa nussia toisiaan kuudennella, ja joista vanhemmat eivät välitä pätkääkään.

Ihan mielenkiinnosta: te jotka olette sitä mieltä, että seksiä saa harrastaa vasta 18-vuotiaana, niin minkä ikääsenä itte menetitte neitsyyden? Onko siihen liittynyt painostamista tai pakottamista kun olette noin hysteerisiä?

Tiedätkö jotkut ihmiset osaavat keskustella asioista ihan yleisellä tasolla, ilman että tuovat jatkuvasti omia traumojaan tai vainoharhaisuuksiaan niissä esiin....
Itse jo vastasinkin tähän, eli olin 19 ja mielestäni se oli ihan hyvä ikä. Ja uskon että aika monella menee niin, että jos on nuorena itse aloittanut, niin sitä ei osaa lapseltaankaan kieltää. Samoinhan se menee lasten hankkimisen kanssa. Jos on nuorena itse saanut lapsen, niin yleensä se lapsikin tekee lapsia nuorena. Tai sitten kyse on vain ihmistyypistä ja asenteista. Mene ja tiedä.

En mä ainakaan työnnä lastani yökylään harrastamaan seksiä. Jos seksiä on harrastaakseen, niin tuskin pystyn sitä estämään. En kuitenkaan aio kannustaa asiaan. Sen sijaan yritän saada lapsen arvostamaan itseään niin paljon, että hieman miettii, kenen kanssa se eka kerta kannattaa kokea ja onko siihen oikeasti valmis. Aikaahan on koko elämä. Aion myös kertoa oman mielipiteeni, että kannattaa odottaa omaa kypsymistä, eikä ole mikään kiire. Sen sijaan EN aio haukkua lastani huoraksi, kuten oma äitini teki, kun tapailin poikia/miehiä.

[QUOTE="huh";23239155]No muista kertoa tuo sitten lapsillesi, että tietävät harrastaa seksiä vaikkeivät olisi siihen edes valmiita. Erittäin iso osa suomalaisnuorista menettää neitsyytensä vasta 17-18-vuotiaana, mutta ilmeisesti asut jossain paskalähiössä, jossa lapset alkaa nussia toisiaan kuudennella, ja joista vanhemmat eivät välitä pätkääkään.[/QUOTE]

Kuka sun muroohin on kussu?

päästäisin. ei se ole sen kummempaa kuin päästää saman ikäinen tyttökaveir. koska jos ne haluaa harrastaa seksiä, niin kyllä ne sitä harrastaa joka tapuaksessa. ei sitä pysty sillä estämään että ei saa olla yökylässä. mieluummin puhua asiallisesti ehkäisystä.

[QUOTE="juu";23239170]Tiedätkö jotkut ihmiset osaavat keskustella asioista ihan yleisellä tasolla, ilman että tuovat jatkuvasti omia traumojaan tai vainoharhaisuuksiaan niissä esiin....
Itse jo vastasinkin tähän, eli olin 19 ja mielestäni se oli ihan hyvä ikä. Ja uskon että aika monella menee niin, että jos on nuorena itse aloittanut, niin sitä ei osaa lapseltaankaan kieltää. Samoinhan se menee lasten hankkimisen kanssa. Jos on nuorena itse saanut lapsen, niin yleensä se lapsikin tekee lapsia nuorena. Tai sitten kyse on vain ihmistyypistä ja asenteista. Mene ja tiedä.[/QUOTE]

Kyllä mäkin osaan keskustella yleesellä tasolla enkä ala rääpimään päätäni jos joku on menettänyt neitsyytensä yli 16-vuotiaana tai yli 20-vuotiaana. Sen sijaan tässä moni vetää kilareita siitä, että jotkut harrastavat seksiä 16-vuotiaana ja ihan omasta halusta. Mikä siinä on niin väärää jos nuori tietää haluavansa sitä eikä häntä painosteta asiaan?

Mun äiti oli 19v. kun sai mut. Mä sain likan 24-vuotiaana ja mun keväällä 27v. täyttävä sisko on lapseton, että mettään menee meidän kohdalla tuo lapsensaantiteoria. Mutta nykyään synnyttäjien keski-ikä nousee kun lapsia saadaan aina vain vanhempana, siis se aivan ekakin lapsi.

[QUOTE="vieras";23239016]Teini ei siis voi seurustella ilman seksiä?[/QUOTE]

Ei voi, jos teini itse haluaa seksiä harrastaa. Se teinin oma tahto on tärkeintä, ei se "kannustavatko" vanhemmat seksin harrastamiseen vai kieltävätkö ehdottomasti edes sen mahdollisuuden olemassaolon että oma teini-ikäinen nuori saattaisikin olla seksuaalisesti aktiivinen.

Ei voi, jos teini itse haluaa seksiä harrastaa. Se teinin oma tahto on tärkeintä, ei se "kannustavatko" vanhemmat seksin harrastamiseen vai kieltävätkö ehdottomasti edes sen mahdollisuuden olemassaolon että oma teini-ikäinen nuori saattaisikin olla seksuaalisesti aktiivinen.

Meinaatko nyt todella, että vanhemmilla ei muka olisi mitään vaikutusta/sanomista siihen, mitä heidän lapsensa 16-vuotiaana tekee. Itse pitäisin itseäni varsin kehnona vanhempana, jos tilanne olisi se, että en pystyisi millään muotoa vaikuttamaan lasteni tekemisiin ja päätöksiin ja esim. ns. puhumaan heille järkeä päähän.

[QUOTE="vieras";23239116]Naivia on lähinnä tämä ei sille voi mitään meininki... kaikki nuoret kittaavat viinaa, tupakoivat ja harrastavat seksiä. Tuo kun ei ole kuitenkaan totuus...[/QUOTE]

No, tosiasiahan on, että nuori tekee just niinkuin itse haluaa, ei niinkuin minä haluan. Toinen vaihtoehto on teljetä nuori huoneeseensa.

Minä haluan nuoren tietävän ennen sekstailun aloittamista ehkäisyasiat, tiedostavan oman oikeuden määrätä kehostaan (eli kukaan vanhempi poikakaveri ei pysty painostamaan seksiin) eli hän osaa sanoa EI tarvittaessa, tietävän sekstaamisen tarkoituksen eli se ei ole vain antamista vaan myös saamista, on olemassa seksiä ja SEKSIÄ rakkaan kanssa, sekstaaminen ei ole syntistä tai likaista jne.

Kyllä minäkin haluaisin lapseni tekevän/tekemättä jättävän ja olevan vaikka mitä. Voin ohjata oikeaan suuntaan ja kertoa, kuunnella ja toivoa parasta, että jotain kertomistani asioista jäisi päähän. Mutta se, mitä minä haluan on ihan eri asia kuin se mitä nuori haluaa. Haluan nuoren kunnioittavan itseään ja hänellä olevan itsemääräämisoikeus omiin asioihinsa (muutenhan alistaisin hänet omaan tahtooni) ja velvollisuus myös kantaa tekojensa seuraukset. On siis oikeuksia ja velvollisuuksia.

Tuo asioiden yleistäminen on typerää ja lapsellista.

[QUOTE="juu";23239282]Meinaatko nyt todella, että vanhemmilla ei muka olisi mitään vaikutusta/sanomista siihen, mitä heidän lapsensa 16-vuotiaana tekee. Itse pitäisin itseäni varsin kehnona vanhempana, jos tilanne olisi se, että en pystyisi millään muotoa vaikuttamaan lasteni tekemisiin ja päätöksiin ja esim. ns. puhumaan heille järkeä päähän.[/QUOTE]

16-vuotiaalla on yleensä jo aika vahva oma tahto ja varmuus siitä, mitä hän haluaa tehdä.

Vanhempi voi puhua, ja järkevät vanhemmat puhuvatkin nuorilleen seksistä, ehkäisystä, jne. Mutta kyllä se on teini, joka päätökset tekee, joskus täysin vanhempiensa tahdon vastaisestikin.

No, tosiasiahan on, että nuori tekee just niinkuin itse haluaa, ei niinkuin minä haluan. Toinen vaihtoehto on teljetä nuori huoneeseensa.

Minä haluan nuoren tietävän ennen sekstailun aloittamista ehkäisyasiat, tiedostavan oman oikeuden määrätä kehostaan (eli kukaan vanhempi poikakaveri ei pysty painostamaan seksiin) eli hän osaa sanoa EI tarvittaessa, tietävän sekstaamisen tarkoituksen eli se ei ole vain antamista vaan myös saamista, on olemassa seksiä ja SEKSIÄ rakkaan kanssa, sekstaaminen ei ole syntistä tai likaista jne.

Kyllä minäkin haluaisin lapseni tekevän/tekemättä jättävän ja olevan vaikka mitä. Voin ohjata oikeaan suuntaan ja kertoa, kuunnella ja toivoa parasta, että jotain kertomistani asioista jäisi päähän. Mutta se, mitä minä haluan on ihan eri asia kuin se mitä nuori haluaa. Haluan nuoren kunnioittavan itseään ja hänellä olevan itsemääräämisoikeus omiin asioihinsa (muutenhan alistaisin hänet omaan tahtooni) ja velvollisuus myös kantaa tekojensa seuraukset. On siis oikeuksia ja velvollisuuksia.

Tuo asioiden yleistäminen on typerää ja lapsellista.

Kyllä meillä kotona rajat asettivat vanhemmat eivät lapset. Ja tämä onnistui ilman väkivaltaa tai tyrmään telkeämistä =)

Kyllä mäkin osaan keskustella yleesellä tasolla enkä ala rääpimään päätäni jos joku on menettänyt neitsyytensä yli 16-vuotiaana tai yli 20-vuotiaana. Sen sijaan tässä moni vetää kilareita siitä, että jotkut harrastavat seksiä 16-vuotiaana ja ihan omasta halusta. Mikä siinä on niin väärää jos nuori tietää haluavansa sitä eikä häntä painosteta asiaan?

Mun äiti oli 19v. kun sai mut. Mä sain likan 24-vuotiaana ja mun keväällä 27v. täyttävä sisko on lapseton, että mettään menee meidän kohdalla tuo lapsensaantiteoria. Mutta nykyään synnyttäjien keski-ikä nousee kun lapsia saadaan aina vain vanhempana, siis se aivan ekakin lapsi.

Scarletti on ainoa tässä joka vetää kilareita. Ihmettelen miksi. Miten se on sulta pois, jos joillakuilla nuorilla on fiksut vanhemmat ja jos jotkut nuoret eivät halua harrastaa seksiä kovin nuorina? :D

[QUOTE="vieras";23239537]Scarletti on ainoa tässä joka vetää kilareita. Ihmettelen miksi. Miten se on sulta pois, jos joillakuilla nuorilla on fiksut vanhemmat ja jos jotkut nuoret eivät halua harrastaa seksiä kovin nuorina? :D[/QUOTE]

Miten se on teiltä pois jos joillakin on fiksut vanhemmat ja nuori osaa itte päättää onko valmis seksiin 16-vuotiaana?

Aika sokeita olette jos ette näe muuta kuin mun hermostumisen tässä ketjussa. Ja tietenkin sun järjettömän mahtavalla logiikalla vain mä olen haukkunut. Joillakin sitten laput silmillä tai sitten kattotaan sillä silmällä mihin aurinko ei paista.

Naurattaa kyllä jotkut täällä. Kun sanoo, ettei hyväksy 16-vuotiaan lapsensa seksin harrastamista, huudetaan kuorossa "kyllä 16-vuotias tietää mitä tekee, se on tarpeeksi kypsä päättämään omista asioistaan, kyllä se seksiä harrastaa jos haluaa." Ja aina jotkut vetoavat "jos sä olit 16-vuotiaana niin kehittymätön, älä oleta että muut olisivat".

Miksei vanhemmat lähtökohtaisesti oleta, ettei tuonikäinen ole vielä tarpeeksi kehittynyt? Kuvitellaan vaan, että nuoret on niin kypsiä niin kyllä ne tietää. Ja paskat, tuolla niitä kypsiä ja kehittyneitä 16-vuotiaita jatkuvasti näkee räkä poskella riehumassa kaljapullojen kanssa. Tuolla kaupoissa ne varastelee tavaroita. Ja haistattelee vanhemmilleen. 16-vuotias on niin idiootti, ettei tosiaankaan ymmärrä maailman menosta paljon mitään. Elää vaan vaihetta "mä voin tehdä mitä tahdon ettekä te voi kieltää, jee".

Sanoin jo kerran, etten hyväksy tuonikäisten seksin harrastamista. En voi sitä konkreettisesti estääkään, mutta yökyläilyä en suvaitse ja näytän näin lapsilleni, etten moista hyväksy. Toki he tekee sitten omat päätöksensä, mä voin vaan toivoa että ne on hyviä.

ps. mun äiti täytti juuri 17-vuotta, kun mä synnyin. Itse sain esikoiseni 26-vuotiaana ja seksiä harrastin vasta 18-vuotiaana ensimmäisen kerran. Mistään en jäänyt paitsi, vaikken 16-vuotiaana poikakaverin kanssa seksiä harrastanutkaan.

Eipä vanhemmat voi estää tupakointiakaan alaikäisenä, mutta ei sitä kotonaan tarvitse hyväksyä.

Kunhan säännöt on kaikille selvät niin ei pitäisi olla valittamista. Jos on sovittu, että 18-vuotiaana voi tulla poikakaveri yökylään niin sitten odotetaan tai hoidetaan se muualla.

[QUOTE="vieras";23239640]16-vuotias on ihan lapsi vasta.[/QUOTE]

Ehkä sun mielestä, mutta jotkut tosiaan on täysin valmiita seksiin tuossa iässä.

Mua ainakin olis vituttanut jos olisin menettänyt neitsyyden vasta 23-vuotiaana. Puhun nyt vain ittestäni enkä mitenkään halveksu tai väheksy niitä jotka ovat menettäneet neitsyyden vanhempana.

Päästäisin, kyllä ne panee ihan ilman yökyläilyäkin jos niikseen tulee. Jos on parilla faktat hallussa ja vanhempien valvontaakin niin mikäs sen suloisempaa.

kiitos kaikista vastauksista!
Lisää? :)
Ja muistutan vielä ettei tuo kysymys mitenkään liity nuorten seksin harrastamiseen, eli siitä ei ole kyse. :D Mutta saahan siitä aina puhua!