Kysymys uskoville (kristityille)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lily

Vieras
kopsasin alla olevan homoliittoja koskevasta ketjusta, kun tämä mua usein mietityttää:

miksi monet uskovat haluavat valita raamatusta ne vanhan testamentin tuomitsevat ja jyrkät osuudet joita toitottavat totuutena, mutta unohtavat sen miten Jeesus suhtautui asioihin, esim. sanoi ettei ole kenenkään tehtävä tuomita toista ja "kaveerasi" huoran kanssa jota kaikki muut ylenkatsoivat? edelleen on liikaa niitä fariseuksia, joiden näkemysten naurettavuuden Jeesus yrittää raamatussa monesti osoittaa.

faktahan on että raamattu koostuu monesta kirjasta joissa on keskenään hyvinkin ristiriitaisia juttuja. kenenkään ei siis ole mahdollista elää kirjaimellisesti raamatun mukaan, joten miksi valita sieltä ne suvaitsemattomat osuudet joita noudattaa?

Tämän minäkin haluaisin tietää. Jeesushan juuri tuomitsi fariseukset, kun he olivat olevinaan niitä parempia uskovia. Eikkös aidon kristityn pitäisi pidättäytyä tuomitsemasta muita?

En oo kristitty joten mulla ei ole omakohtaista vastausta asiaan.
Mutta käsittääkseni vanha testamentti on vanha eikä sen juttuja tulekaan ottaa vakavasti. Uusi testamentti on uuden liiton juttu ja se on jotenkin pätevämpi.
Ja sieltä löytyy muistaakseni kaksi kohtaa homouteen liittyen, molemmat tosin monitulkintaisia ainakin mun mielestäni. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Eileen:
Tämän minäkin haluaisin tietää. Jeesushan juuri tuomitsi fariseukset, kun he olivat olevinaan niitä parempia uskovia. Eikkös aidon kristityn pitäisi pidättäytyä tuomitsemasta muita?

Niinhän noiden pitäisi... ja muistaa rakastaa lähimmäistään... Kun Jeesus kertoi ilosanomasta ja Jumalan rakkaudesta, ei kait hän haluaisi ihmisten tuomitsevan muita, erilaisia? Mahtaa vanha hippi pyöriä haudassaan (tai missä lienee)!

Itse olen kristitty, enkä halua osallistua homoväittelyihin, naispappeus pohdintoihin tms. Minulla on oma omatuntoni ja omat mielipiteeni, mutta minä en ole tuomari, enkä ole oikeutettu maanpäällistä oikeutta jakamaan yhtään kenellekkään, saati sitten tuomioita. Toki kysyttäessä vastaan ja kerron mielipiteeni ja itse toimin omatuntoni mukaan. Mutta minkäänlaiseen julkiseen ristiinnaulitsemiseen en alkaisi. Herra on jokaisen luokseen kutsunut pelastusta varten, se joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven.

Alkuperäinen kirjoittaja Puppy-Have-a-nice-seal-pup:
Itse olen kristitty, enkä halua osallistua homoväittelyihin, naispappeus pohdintoihin tms. Minulla on oma omatuntoni ja omat mielipiteeni, mutta minä en ole tuomari, enkä ole oikeutettu maanpäällistä oikeutta jakamaan yhtään kenellekkään, saati sitten tuomioita. Toki kysyttäessä vastaan ja kerron mielipiteeni ja itse toimin omatuntoni mukaan. Mutta minkäänlaiseen julkiseen ristiinnaulitsemiseen en alkaisi. Herra on jokaisen luokseen kutsunut pelastusta varten, se joka on synnitön, heittäköön ensimmäisen kiven.

Hyvä Puppy! Sinä todennäköisesti olet ymmärtänyt yhden Raamatun tärkeimmistä asioista, että se on rakkauden ja ilon sanomaa.

Yhteistyössä