Kysymys "uusperheille "

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohdin tässä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohdin tässä

Vieras
Tällaista mietin, että jos puolisollanne on lapsia edellisestä suhteesta, niin oletteko tehneet esim. avioehdon, jotta puolison lapset ei tule "osingoille " perinnön jaossa. Tarkoitan tällä sellaista perintöä, jonka ole perinyt omilta vanhemmiltasi ?
Tulokohan liian epäselvästi :)

Musta tuota ei mitenkään tarvi tehdä, paitsi jos kyseessä adoptio.
Eihän ne puolison lapset ole sulle sukua.Vaikka asutte samassa.

Ei meillä ainakaan ole mitään tehty, paitsi minä olen tehnyt omille lapsilleni jo valmiiksi avioehdon.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
siis jos olette puolison kanssa ostaneet yhdessä talon niin tämä puolison edellisestä liitosta oleva lapsi ei pääsisi taloon osingoille vaan ne yhteiset lapset?

Ei. Vaan puolison lapset ei pääsisi osingoille siihen omaisuuteen, jonka perin itse omilta vanhemmiltani. Vai siirtyykö tuo omaisuus suoraan meidän yhteisille lapsille, jos minä kuolen ensin ?

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:

Ei meillä ainakaan ole mitään tehty, paitsi minä olen tehnyt omille lapsilleni jo valmiiksi avioehdon.

Minkä tyyppisen avioehdon ?

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
siis jos olette puolison kanssa ostaneet yhdessä talon niin tämä puolison edellisestä liitosta oleva lapsi ei pääsisi taloon osingoille vaan ne yhteiset lapset?

Tämä kiinnostaisi myös minua !!

Tuossa jo vastasinkin, mutta meillä on mieheni kanssa keskinäinen avioehto. Minun kuollessani omaisuuteni (eli asunnosta puolet ) siirtyy suoraan lapsillemme.

Aikaisemmat lapset perii siitä oman vanhempansa puolikkaasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuossa jo vastasinkin, mutta meillä on mieheni kanssa keskinäinen avioehto. Minun kuollessani omaisuuteni (eli asunnosta puolet ) siirtyy suoraan lapsillemme.
Vai onko nyt kyse testamentista?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Ilman mitään avioehtoja tai testamentteja omaisuutenne jakautuisi automaattisesti jo näin:

Miehesi 50%
Sinun lapesi 50%

eli puoliso ei peri (ilman testamenttia) vaan saa ainoastaan avio-oikeuden mukaisen osansa pesästä. Hänen aiemmat lapsensa eivät tietenkään saa tästä vielä mitään, jossei isästä aika jätä yhtäkkiä.

Eli en kyllä tajunnut tuota teidän "avioehtonne" sisältöä. Sulkeeko se puolisoista jomman kumman ulos omaisuudesta kokonaan?

Alkuperäinen kirjoittaja ap kysyy:
Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:

Minkä tyyppisen avioehdon ?

Lakimies siis tehnyt sellasen jossa mun lapsten puolesta olen tehnyt avioehdon niin että jos he eroavat niin heidän puolisonsa eivät saa mitään mikä on perintöä multa.