KYSYMYS Vauvan liikkeistä kohdussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Enna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Enna

Vieras
Onko normaalia että vauvan liikkeet on vähentyneet? Eli kun aloin tuntea liikkeitä rv 19 niitä tuntui paljon, koko ajan enemmän ja useammin mutta nyt rv 27 ei enää tunnu liikkeet kovin usein? Saa oikein "metsästää" liikkeitä että sellaisen sattuisi havaitsemaan. Vai pitäiskö mun mennä lääkäriin?

varmaan kaikki on hyvon mutta mene käymään aina jos vaivaa.
meille sanottiin että kuitenkin vaan hetki menee kun kuuntelee sydänäänet ja usein kaikki on ok.

mä soitin yöllä välillä synnärille, kun saatiin sinne numero et voi soittaa jos joku asia vaivaa. Just sen takia et lapsi ei liikkunu.

kaikki oli aina hyvin ja neuvolassa sanoi että ei tarvi yhtään olla nolona jos ottaa "liian helposti" yhteyttä. Kuulemma jotkutäidit miettii kotona liian pitkään et miks ei liikkeet tunnu ja sit kun viikonpäästä menee vihdoin ja viimein lääkäriin niin on myöshästä.
eli aina kannattaa tarkostaa tai soittaa jos vaivaa. Yleensä kaikki on ok =)

Sulla on kyllä niin paljon viikkoja, että liikkeet on varmasti vähentyneet ihan vaan tilanpuutteen vuoksi, siis vauva alkaa jo olla aika iso ja vähemmän tilaa melskata :). Tai vauva on voinut kääntyä asentoon, jossa liikkeet ei tunnu niin helposti. Oman mielenrauhasi vuoksi voit kuitenki tehdä liikelaskentaa:

Mene vasemmalle kyljellesi makaamaan mukavasti ja pidä kirjaa vauvan liikkeistä tunnin ajan. Eli aina kun tunnet liikkeen, viiva paperiin :) Liikkeitä pitäisi tulla vähintään 10 tunnin aikana. Mikäli ei tunnu, niin juo/syö jotain sokeripitoista ja tee sama homma uudestaan. Jos edelleen olet epävarma liikkeiden määräst ja tuntumisesta, niin soita ä-polille ja kerro tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Sulla on kyllä niin paljon viikkoja, että liikkeet on varmasti vähentyneet ihan vaan tilanpuutteen vuoksi, siis vauva alkaa jo olla aika iso ja vähemmän tilaa melskata :). Tai vauva on voinut kääntyä asentoon, jossa liikkeet ei tunnu niin helposti. Oman mielenrauhasi vuoksi voit kuitenki tehdä liikelaskentaa:

Mene vasemmalle kyljellesi makaamaan mukavasti ja pidä kirjaa vauvan liikkeistä tunnin ajan. Eli aina kun tunnet liikkeen, viiva paperiin :) Liikkeitä pitäisi tulla vähintään 10 tunnin aikana. Mikäli ei tunnu, niin juo/syö jotain sokeripitoista ja tee sama homma uudestaan. Jos edelleen olet epävarma liikkeiden määräst ja tuntumisesta, niin soita ä-polille ja kerro tilanne.

Olen kokeillut tuota liikelaskentaakin muutamia kertoja. Yleensä makaan selälläni. Olen silloin saanut mieheni avustuksella (eli hän kertoo kun tuntuu, itse en välttämättä tunne edes niistä kaikkia...!) tunnin aikana sen reilu 10 liikettä kasaan. Joskus tuntuu 10 liikettä jopa vartissa. Yleensä ei. Mutta aikaisemmin liikkeet tuntui esim. tietokoneella istuessani, liikkuessa, pitkälläni ollessa AINA ja ihan miten vaan milloin vaan, mutta nyt liikkeitä saa tarkkailla ja tunnustella todella tarkkaan, yleensä pitää mennä pitkälleen sänkyyn. Ennen tuntui koviakin potkuja, niin että sattui, ja nyt tuntuu jotain nykimistä ja kuin vauva sormellaan tökkäisi eli hiljaisia liikkeitä.

kyllä meidän tyttö välillä hiljensi vauhtia niinkun kerroinkin.

Mutta jos tosiaan epäilet ja pelkäät niin turhaan tänne kirjotat kun meistä kukaan ei kuitenkaan varmasti voi sanoa. Soita synnärille niin voit keskustella heidön kans meetkö näytille, varmaan kaikki on hyvin mutta kannattaa soittaa kun se epävarmuus vaan kasvaa :hug:

Kyllähän vauvalla voi olla hiljaisempiakin päiviä. Tuntuuko liikkeet eri paikoissa kuin ennen? Meinaan vaan, että jos vauveli olis kääntynyt esim. sivuttain tai selkä sun mahaa vasten, niin silloin liikeet ei välttämättä tuntuisi niin selvinä.

Muistan kyllä omista raskauksistani, että tuollainen huolestuttaa ihan todella. Soita ihmeessä ä-polille, vaikka heti, jos tuntuu että jollekin pitäisi päästä puhumaan. Polilla osaavat kyllä puhelun perusteella sanoa odotatko maanantaihin, tai sinne neuvola-aikaasi, vai kannattaisko käväistä sydänäänikäyrällä jo ennemmin.

Mulla kuopus oli aika hiljainen ja sairaalassa olin yhden kerran muista syistä tosin jo 36viikolla ni aika kauan joutuvat käyrää ottaan ennenkuin olivat tyytyväisiä. Synnytyshetkelläkin salissa kätilö kävi muita kollegojaan vaivaamassa käyrän takia mut meni just sit sallitun mukaan. Niin ja mul meni lapsivesi kotona ja se oli vihreää et ehkä seuras senki takia enempi.

Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Kyllähän vauvalla voi olla hiljaisempiakin päiviä. Tuntuuko liikkeet eri paikoissa kuin ennen? Meinaan vaan, että jos vauveli olis kääntynyt esim. sivuttain tai selkä sun mahaa vasten, niin silloin liikeet ei välttämättä tuntuisi niin selvinä.

Muistan kyllä omista raskauksistani, että tuollainen huolestuttaa ihan todella. Soita ihmeessä ä-polille, vaikka heti, jos tuntuu että jollekin pitäisi päästä puhumaan. Polilla osaavat kyllä puhelun perusteella sanoa odotatko maanantaihin, tai sinne neuvola-aikaasi, vai kannattaisko käväistä sydänäänikäyrällä jo ennemmin.

Liikkeet tuntuu eri puolilla: välillä ihan alhaalla, välillä keskellä, sivulla ja jopa ihan kylkiluiden alareunassakin. Siis silloin kun saan ne tuntumaan. Mies on sitä mieltä, ettei ole hätää, ja yrittää rauhoitella minua... Hän tuntee liikkeet paremmin kuin minä. En minä ihan seinille pompi vielä, aion ainakin huomiseen asti odotella.

Yhteistyössä