Kysynpä teiltä, jos äiti joutuu ottamaan rauhoittavia yötä vasten niin miten nukkuminen pitäisi järjestää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja kannanottaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Nukkuminen pitää järjestää niin, että lapsi voi nukkua turvallisesti. Eli niin ettei lapsi nuku rauhoittavia napsineen aikuisen vieressä.

Ja jos niitä rauhottavia tarvii päivälläkin, ehkä jonkun muun pitäisi hoitaa lasta. Tai ainakin olla apuna paikalla.

Pameja on määrättyki sen maailman sivu ja resurssipulassa niitä edelleen myönnetään avohoidossa. Oisko kuitenkin serotoniinit bentsoja parempi vaihtoehto lapsiperheen turvallisuutta ajatellen. Niitä tosin käytetään säännöllisesti tietty annos, eikä napsita aina tarpeen tullen.

En tiedä mitä pamit on, mutta minulla on myös serotoniinit.

Pameilla viittasin lähinnä diapamiin ja bentsodiatsepameihin eli ns. vanhan ajan rauhottaviin, jolla on lähinnä relaksoiva ja unettava vaikutus. Serotoniinilla puolestaan pidetään mielialaa normaalitasolla ja sitä ei voi annostella vaihtelevasti tarpeen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Mä olen ottanut joskus illalla paniikkikohtaukseen 2mg:n Diapamin. Se on rauhoittanut oloa mutta en siitä kyllä ole sekaisin mennyt tai nukahtanut sen takia.

No ei siitä kaksmillisestä kuulu mennäkkään sekasin. Jos kaikille bentsoja käyttäville äideille pitäs määrätä kotiapua niin siinä hukkuisi mummot vaippoihinsa. Mikäli lääkäri on määrännyt niin vahvoja aineita, että unen laatu muuttuu kriittisesti, niin samalla on velvollisuus opastaa pikkulapsen äitiä. Ja ihmettelen, jos sellasessa pöllyssä rupeaa imettämään..

No avauksessa puhuttiin rauhoittavista ja Diapam on sitä. Kirjoitinkin tuon sen vuoksi,e ttä ei voi yleistää millaisessa tilassa rauhoittavan ottanut on jos ei tiedä mitä on ottanut ja millä annoksella (ja tietysti vaikutus on osaltaan myös yksilöllistä).

En ole kokeillut. Ja toivon ettei koskaan tarviikaan.

Kai ne toisiin vaikuttaa erilailla. Olen tuntenut pari henkilöä, jotka niitä nappaili (toinen ihan oikeasti tarpeeseen, toinen ei) ja kyllä ne aika seis oli monesti.

En tiedä tuosta nukkumisjutusta. Jos se lapsi jatkuvasti tulee viereen, niin voisko sitä lapsen sänkyä siirtää vaikka sun sänkysi viereen? Tai jotain.

Toivotaan ettei tarvitse. Harmi vaan ettei kaikkiin asioihin voi itse vaikuttaa. Rauhoittavia kun ei käytä pelkästään hullut tai hulluuteen.
Mä en niitä jatkuvasti nappailemassa vaan hyvin pieniä annoksia olen ottanut silloin kun olen ottanut. Silloin kun olen ottanut enemmän mies on valvonut yösyötöt. Nostanut vauvan tissille ja pois. Lapsen sänky on vieressä.

Se mua tässä keskustelussa vähän huvittaa, kun osalla on joko ennakkokäsityksiä tai sitten ovat nähneet tabujen nappailijoita joka on eri asia kuin ottaa joskus pieni annos tarpeeseen. Rauhoittavat eivät ole mun päätä sekoittaneet eikä takuulla kukaan näe minusta jos olen ottanut.

En ole kokeillut. Ja toivon ettei koskaan tarviikaan.

Kai ne toisiin vaikuttaa erilailla. Olen tuntenut pari henkilöä, jotka niitä nappaili (toinen ihan oikeasti tarpeeseen, toinen ei) ja kyllä ne aika seis oli monesti.

En tiedä tuosta nukkumisjutusta. Jos se lapsi jatkuvasti tulee viereen, niin voisko sitä lapsen sänkyä siirtää vaikka sun sänkysi viereen? Tai jotain.

Toivotaan ettei tarvitse. Harmi vaan ettei kaikkiin asioihin voi itse vaikuttaa. Rauhoittavia kun ei käytä pelkästään hullut tai hulluuteen.
Mä en niitä jatkuvasti nappailemassa vaan hyvin pieniä annoksia olen ottanut silloin kun olen ottanut. Silloin kun olen ottanut enemmän mies on valvonut yösyötöt. Nostanut vauvan tissille ja pois. Lapsen sänky on vieressä.

Se mua tässä keskustelussa vähän huvittaa, kun osalla on joko ennakkokäsityksiä tai sitten ovat nähneet tabujen nappailijoita joka on eri asia kuin ottaa joskus pieni annos tarpeeseen. Rauhoittavat eivät ole mun päätä sekoittaneet eikä takuulla kukaan näe minusta jos olen ottanut.

Jos tarvitset noita rauhottavia kovin usein iltaisin niin kannattais vielä lääkäriltä varmistaa, vaikuttaako imettämiseen. Imeväistä ei kannata koukuttaa lääkkeisiin. Eikä terveen lapsen aivojen ainneenvaihduntaan oikeestaan niitten serotoniinienkaan kautta. Mutta lääkäri tietää, onko ko. lääkityksestä lapselle mitään haittaa imetysaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Chala:
Sellaisessa kunnossa että kaikki ei ole ihan ok jos tarvitsee yötäpäivää rauhoittavia pystyäkseen elämään ja olemaan. Pahoillani olen jos en nyt ole niin nappimyönteinen ihminen, mutta monille ne rauhoittavat tekee samaa kuin pieni hiprakka, ollaan vähän utuisia ja "muualla". Hiukkasen sama kuin tosi väsyneenä. Ei mun mielestä silloinkaan ole ihan täysin vastuussa itsestään eikä välttämättä pitäisi olla 100% vastuussa pienestä lapsestakaan jos se on tilanne johon ei mitään muutosta ole tulossa.

Kysyit mielipiteitä, tässä mun, saat ihan vapaasti olla täysin eri mieltä :)

Mä sanoinkin että usein yöllä ja JOS joutuu päivällä ottamaan. Se vaan on sellainen juttu että tuollainen tilanne voi tulla kenelle tahansa. Olen ollut aivan sairaan väsynyt lapsen syntymän jälkeen, siis aivan järkyttävässä tilassa mutta rauhoittavat eivät ole koskaan vieneet tilannetta lähellekään sitä mitä se oli silloin kun kärsin järkyttävästä unettomuudesta. Se oli vaarallista. Mä en ole rauhoittavaa otettuani pikku hiprakassa. Se auttaa unen tuloa, se sanansa mukaisesti rauhoittaa esim. paniikkikohtauksessa. Mutta päihtyneeseen tilaan se ei minua vie.

Luuletteko oikeasti, että tuollaisessa tilanteessa saisi jotain kotiapua tai muuta? No ei tosiaankaan.

Jos tarvitset noita rauhottavia kovin usein iltaisin niin kannattais vielä lääkäriltä varmistaa, vaikuttaako imettämiseen. Imeväistä ei kannata koukuttaa lääkkeisiin. Eikä terveen lapsen aivojen ainneenvaihduntaan oikeestaan niitten serotoniinienkaan kautta. Mutta lääkäri tietää, onko ko. lääkityksestä lapselle mitään haittaa imetysaikana.

En imetä enää, mutta totta kai on varmistettu. Olen yleisesti ottaen aika lääkevastainen, mutta toisinaan on tehtävä erilaisia ratkaisuja ellei hautaan halua. Kahdesta valittava se toinen.

Ap. Ymmärrän sua todella. Joskus tuntuu, että jollekin "terveelle" tekis joskus hyvää olla ns. "hullu". Helposti sen hullunleiman saa, jos käyttää lääkkeitä. Kiitos luottettavien tietotoimistojen, jotka varsinkin pienissä kunnissa repivät isoja otsikoita toisten uupumisesta tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Mä olen ottanut joskus illalla paniikkikohtaukseen 2mg:n Diapamin. Se on rauhoittanut oloa mutta en siitä kyllä ole sekaisin mennyt tai nukahtanut sen takia.

Mä otan joskus Oxepamin ahdistukseen, ja sitä se lievittää, mutta en siitä nukahda. Pää on selvä ja hoidan lapset normisti. Te, ketkä täällä kommentoitte, ette ilmeisesti tunne rauhoittavia kovin hyvin?

Mä sanoinkin että usein yöllä ja JOS joutuu päivällä ottamaan. Se vaan on sellainen juttu että tuollainen tilanne voi tulla kenelle tahansa. Olen ollut aivan sairaan väsynyt lapsen syntymän jälkeen, siis aivan järkyttävässä tilassa mutta rauhoittavat eivät ole koskaan vieneet tilannetta lähellekään sitä mitä se oli silloin kun kärsin järkyttävästä unettomuudesta. Se oli vaarallista. Mä en ole rauhoittavaa otettuani pikku hiprakassa. Se auttaa unen tuloa, se sanansa mukaisesti rauhoittaa esim. paniikkikohtauksessa. Mutta päihtyneeseen tilaan se ei minua vie.

Luuletteko oikeasti, että tuollaisessa tilanteessa saisi jotain kotiapua tai muuta? No ei tosiaankaan.

Nii-in. Sä annoit skenaarion ja kysyit siihen mielipiteitä. En mä voi sun elämästäsi tietää sen tarkemmin kuin mitä kirjoitat :)

Sitähän kovasti toivoisi että ihmiset osaisi ja uskaltaisi ottaa vastuuta itsestään ja lapsistaan, esim. hakea apua kun on niin väsynyt että se käy vaaralliseksi jne. Jos sä tunnet pärjääväsi lääkkeidesi kanssa, miksi haet hyväksyntää täältä? Tältä palstalta ei mihinkään ongelmaan tai asiaan ihmiset ikinä saa pelkästään haluamiaan mielipiteitä, koska vastaajia on niin paljon ja ihmiset ajattelee asioista erilailla :)

En mä ainakaan kuvittele että tohon jotain kotiapua saisi, mutta jos ihminen on siinä kunnossa että tarvitsee lääkkeitä pystyäkseen päivittäiseen toimintaan, pitäisi mun mielestä jonkin avun piirissä olla ja itse tietää ne rajat milloin pystyy täysipäisesti pienestä lapsesta huolehtimaan ja milloin tarvitsee toisen aikuisen tueksi.

Sitähän kovasti toivoisi että ihmiset osaisi ja uskaltaisi ottaa vastuuta itsestään ja lapsistaan, esim. hakea apua kun on niin väsynyt että se käy vaaralliseksi jne. Jos sä tunnet pärjääväsi lääkkeidesi kanssa, miksi haet hyväksyntää täältä? Tältä palstalta ei mihinkään ongelmaan tai asiaan ihmiset ikinä saa pelkästään haluamiaan mielipiteitä, koska vastaajia on niin paljon ja ihmiset ajattelee asioista erilailla :)

En mä ainakaan kuvittele että tohon jotain kotiapua saisi, mutta jos ihminen on siinä kunnossa että tarvitsee lääkkeitä pystyäkseen päivittäiseen toimintaan, pitäisi mun mielestä jonkin avun piirissä olla ja itse tietää ne rajat milloin pystyy täysipäisesti pienestä lapsesta huolehtimaan ja milloin tarvitsee toisen aikuisen tueksi.

Tuota noin. Mähän olen juurikin apua hakenut ja ensiavuksi sain rauhoittavat koska sillä hetkellä kaikista suurin tarve oli unen tarve. Mutta ei ne mitään ihme aineita ole, että otat ja nukut aamuun. Mä olen saanut paljon muutakin apua, mutta jos ei tukiverkkoa ole niin ei se niin mene että homma aikuisen paikalle kun siltä tuntuu. Ja jokainen joka on käynyt näitä paniikki- ja ahdistus- ja unijuttuja läpi tietää sen, että sillä hetkellä vastuullisinta on ottaa se puolikas rauhoittava jonka avulla voi elää normaalia elämää.
Mä en hae enkä tarvitse hyväksyntää vaan kysyin mitä tuossa tilanteessa tulisi tehdä. Se tuli ainakin selväksi, että ihmisten kuva rauhoittavista ja rauhoittavia käyttävistä ihmisistä on aika kapea.

Tuota noin. Mähän olen juurikin apua hakenut ja ensiavuksi sain rauhoittavat koska sillä hetkellä kaikista suurin tarve oli unen tarve. Mutta ei ne mitään ihme aineita ole, että otat ja nukut aamuun. Mä olen saanut paljon muutakin apua, mutta jos ei tukiverkkoa ole niin ei se niin mene että homma aikuisen paikalle kun siltä tuntuu. Ja jokainen joka on käynyt näitä paniikki- ja ahdistus- ja unijuttuja läpi tietää sen, että sillä hetkellä vastuullisinta on ottaa se puolikas rauhoittava jonka avulla voi elää normaalia elämää.
Mä en hae enkä tarvitse hyväksyntää vaan kysyin mitä tuossa tilanteessa tulisi tehdä. Se tuli ainakin selväksi, että ihmisten kuva rauhoittavista ja rauhoittavia käyttävistä ihmisistä on aika kapea.

Ja lisään vielä sen, että jos rauhoittavia pidettäisiin yleisesti aineena jonka kanssa ei lapsia pitäisi hoitaa siihen olisi takuulla jo puututtu koska tästä tietenkin tietää moni taho.

Kelpaisiko lapselle jos laittaisi jonkun varasängyn siihen viereen, tai patjan lattialle tms. Vaikka niin että pystyisit ottamaan kädestä kiinni niin tuntisi että olet lähellä, vaikka ei kylki kyljessä.

Kun kerran tiedät, miten rauhoittavat sinulle toimivat, niin eiköhän kaikki ole ok.

Ihme hysterisöintiä täällä taas joidenkin osalta. Kuvitellaan, että rauhoittavan tarpeeseen ottaessaan ihminen suurinpiirtein nukahtaa pystyyn ja vajoaa kooman kaltaiseen tilaan. Tai ainakin hänestä tulee läheisilleen vaarallinen sekavasti käyttäytyvä narkki. Juuei. Rauhoittava auttaa esim paniikkihäiriössä. Tai lievittää akuuttia ahdistusta. Joku voi käyttää nukahtamislääkkeen, koska rentoutuneena nukahtaa helpommin. Ne sekakäyttäjät, jotka vetelevät tuota nappia kaksi, tätä kolme ja laitetaas noita vielä viisi ja kaikki huuhdellaan alas kossulla, ovat _pikkuisen_ eri asia =) Eli pientä rajaa nyt.

Yhteistyössä