Kysyttävää päiväkodista ja kotihoidontuesta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kilppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kilppis

Aktiivinen jäsen
02.11.2007
1 689
0
36
Mä tuossa sain idean, että jäisin nyt pariksi kuukaudeksi muksujen kanssa kotiin, jotta hekin saisivat levähtää. Ollut pitkään aikaiset aamut ja alkaa menemään vaan hankalammiksi ja hankalammiksi. Saisivat siis levätä kesän ja jatkaisivat syksyllä taas päiväkotia.

Onko muilla kokemusta et miten se sitten käytännössä menee. Oletteko saaneet pitää sen päiväkoti paikan/paikat kuitenkin vaikka sitten olisittekin kesän tai johonkin aikaa muuten vuodesta kotihoidontuella?

Mä oon yrittänyt tosiaan metsästää tota johtajaa koko alku viikon, toivon mukaan tänään saan sen kiinni, s-postiakin laittanut jo sunnuntai iltana, vaan ei vielä vastannut. Toki varmaan tämäkin asia paljon paikkakunta kohtaista, mutta monelta kuullut että näin onnistuu ja voi tehdä.
 
No kun mietin vaan, että ainakin tuo ystäväni tuossa saanut tehdä niin ja samalla paikkakunnalla kuitenkin ollaan. Siis se hoitosopimus sanotaan irti ja tehdään syksyllä uusi. Mutta jotenkin ne paikat saa pidettyä, koska hänkin saa vietyä lapsensa sitten syksyllä takaisin hoitoon. Ja saa siis kotihoidontuen kun lapsi kotona vaikka itse onkin osittain töissä.
 
Mutta mites jos tekee niin että jäisi pariksi kuukaudeksi palkattomasti vaan kotiin lasten kanssa, niin voisiko silloin saada päivähoitopaikat pidettyä? Hoitomaksu ilmeisesti menisi kuitenkin.
 
No mä hain itselleni nyt kesäksi kesätöitä, soittelin paikoista enkä saanut, mikä kyllä ihmetyttää suuresti. Päätin sitten että teen keikkatöitä ja niitä on sitten jossain jumalan selän takana minne en pääse busseilla ja muilla julkisilla tai pääsen yhteen suuntaan mutta en pois päin. Jostain pakko saada rahaa.. Mieskään ei pysty meitä yksin elättämään.. Mä oon niin milliä vaille että keskeytän tuon koulun, vaikka sitäkään ei olis enää kun puoli vuotta jäljellä. Alkaa niin ottaa päähän nää kaikki.. Kummaa vaan et toiset onnistuu tuossa.. Saa nähä mitä se johtaja sitten on mieltä, ehkä mä vaan otan pojat kotiin ja jatkan opiskeluja sitten ens vuonna. Kuopus täyttää 3 vasta marraskuussa.
 
Täällä menee jonkinlainen varausmaksu, jos haluaa pitää tarhapaikan kesän yli. En ole varma onko se puolen kuun vai koko kuun maksu. Muistaakseni tuo puolen kuun. Muuten joutuu jonon hännille ja hoitopaikka voi olla mikä vaan tarha, ryhmis, pph.
 
Täällä päin nimenomaan ehdotettiin et irtisanoo paikat kesäksi ja hakee samalla lomakkeella uutta paikkaa eli käytännössä lapset ovat lomalla kesän. Luvattiin, että paikka on silti syksylläkin. Niin ja siis koska ei ole kunnallista päivähoitopaikkaa kesällä, hain kotihoidontukea.
 
Mä olen jo monta kesää irtisanonut hoitopaikat kesäksi ja hakenut samantien uusia alkaen syyskuun alusta.
Meillä pitää hoitopaikka irtisanoa 4 kk ennen kuin uusi alkaa, joten mä irtisanon yleensä maaliskuussa hoitopaikan ja jätän samalla hakemuksen uudesta, näin oon aina saanut ne paikat mitkä olen halunnut.
Jos kotihoidontuen haluat niin irtisanoa pitää, ja jotkut tarhat ottaa varausmaksuna puolet hoitomaksusta vaikka ei hoidossa olisikaan
 

Yhteistyössä