Kytytään nyt täälläkin...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tiiä

Vieras
Kysyn nyt siis täälläkin kun odotuspuolella ei kukaan tunnu haluavan kertoa.. :ashamed:


Eli itselläni muksu nakottaa istua masussa. En ole juurikaan tuntenut että kovin hanakka olisi kääntyilemäänkään. Aina on potkinut alas ja pää pönköttää kylkiluissa.

Raskausviikkoja on 34 ja ensiviikolla aika lääkärille joka tekee ultran jotta onko pieni mahdollisesti kääntynyt vieläkään. Jos ei ole, edessä äitiyspolin synnytystapatutkimus (?).

Siitä alkaakin kysymysmerkkini.

Mitä siellä tehdään? Vissiin kai ultrataan sielläkin.. Ja yrittävätkö aina väkisin kääntää vai voinko kieltäytyä siitä? Jo neuvolan tutkimukset sattuu masuun nii kovasti ja saa aikaan kauheet supistukset että en todellakaan halua että pientä aletaan siellä tilsimään! Mutta onko minulla mitään sanavaltaa asiaan vai alkaavatko automaattisesti käännellä/painostaa kääntämiseen?

Ja jos muksu ei käänny, mille viikoille sektio yleensä on määrätty? Odotellaanko LA:ta vai aikaisemmin?

Ja onko sektio sitten oikeesti kuinkakin kipeää? Tehdäänkö nykyisin puudutuksessa vai nukutuksessa? Lähes poikkeuksetta kokemukset joita olen sektiosta lukenut ovat olleet negatiivisia. Tikkien repeilemistä ja kipeitä arpia vuosienkin jälkeen..

Kertokaa jotain te viisaammat ja kokeneemmat!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 10:51 en tiiä kirjoitti:
mille viikoille sektio yleensä on määrätty? Odotellaanko LA:ta vai aikaisemmin?

Ja onko sektio sitten oikeesti kuinkakin kipeää? Tehdäänkö nykyisin puudutuksessa vai nukutuksessa? Lähes poikkeuksetta kokemukset joita olen sektiosta lukenut ovat olleet negatiivisia. Tikkien repeilemistä ja kipeitä arpia vuosienkin jälkeen..

Kertokaa jotain te viisaammat ja kokeneemmat!!
Vastaan sektion osalta, mistä kokemusta. Itselle määrättiin (pelko)sektio viikolle 39 tasan, ja tuskin laskettuun aikaan päästetäänkään, jos lapsi on perätilassa.
Itselle sektio oli todella miellyttävä kokemus. Spinaalipuudutuksessa tehtiin ja puudutuksessa suunnitellut tehdäänkin. Pari ekaa päivää on tietty kipeämpiä, mutta kipulääkettä saa niin paljon kuin ilkeää pyytää ja sit kun toipuminen lähtee käyntiin, se tapahtuu tosi nopeesti. Tietty yksilöllisiä eroja on, mutta esim. itsellä toisena päivänä sektion jälkeen, sängystä nousu sattui vielä jonkin verran, mutta jo kolmantena olisin ollut valmis lähtemään kotiin. Kun sitten kotiin pääsin 6pv leikkauksesta (vauvan takia niin pitkään), olin jo tosi terve.
Arpi on enää punainen viiru (3kk sektiosta) eikä mitään kipuja ole kotona ollut. Kun vain malttaa ne useat viikot olla nostelematta muuta kuin vauvaa! Itselle teki tiukkaa, koska kunto oli loistava, ei aina muistanut, ettei saisi täyttä kauppakassia kantaa :)

Eli älä turhaan ainakaan etukäteen jännitä sektiota, voihan olla ettei siihen päädytäkään, mutta omalla kohdallani se oli kyllä enemmän kuin mahtava synnytyskokemus!
 
Mulla oli samanlainen tilanne viime raskaudessa. Vauva istui mahassa pää ylöspäin aina kun ultrattiin. Tilannetta seurattiin ja lopulta sovittiin että soitan kätilöopistolle ja varaan ajan kääntöyritykseen. Edellisenä yönä vauva kuitenkin kääntyi itse ja aiheutti samalla lapsivesien menon. Viikkoja oli silloin tasan 36 ja tyttö syntyi melkein kolmekiloisena. Vauva voi siis kääntyä vielä ihan viimeaikoinakin ja isonakin vaikka olisi alkuajan istuskellut.

Kukaan ei voi pakottaa sinua kääntöyritykseen. Kannattaa silti käydä kokeilemassa. Ei lääkäri sitä väkisin tee jos se todella sattuu. Voisit säästyä leikkaukselta jos lääkäri onnistuisi. Itse en ole sektiota kokenut mutta parin ystävän toipumista olen seurannut ja se ei ollut mukavaa katseltavaa.

Ystävieni kokemusten mukaan sektio on määrätty aina lasketun ajan paikkeille. Ei kuitenkaan montaa päivää sitä aikaisemmaksi. Suunniteltu sektio tehdään hereillä ollessa puudutuksessa. Jos muistan oikein niin se on sama spinaalipuudutus jota voidaan käyttää alatiesynnytyksessäkin kivunlievityksenä.
 
Synntystapa-arviossa ultrataan (tehdään ultralla koko arvio), katsotaan kohdunsuun tilanne ja katsotaan mahtuuko lapsi mahdollisesti alakautta syntymään. Jos haluat synnyttää perätilassa niin luultavasti ottavat vielä röntgenkuvat että lantion leveys todella riittää. Kääntöä ei ole pakko kokeilla eikä sitä käsittääkseni edes tehdä jos se sattuu, mutta eikö sitä kannattaisi kuitenkin kokeilla...? Täällä on muistaakseni nikki kangasjaruoho joka on synnyttänyt onnistuneesti esikoisensa perätilassa, joten kyselepä siltä jos haluat kuulla perätilasynnytyksestä.
 

Yhteistyössä