LA ELOKUUSSA 2013!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laramaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Neuvola takana

31+2 (28+6)

Hemppaa ei otettu (142)
sf 29 (27)
Painon muutos +160 (+150)
Pissa sokerit + (-) Jaahas. En osaa sanoa, miksi oli yhden plussalla. Ei kuulema aiheuta jatkotoimenpiteitä. Protskut -
Verenpaine 129/77 (138/77)
Sykkeet 137-151
rt (rt)

Vauva on niin ylhäällä, että annoskoot pysyvät hyvin pieninä. Peppu on kokoajan tuossa suoraan edessä ja tekee istumisesta hankalaa. Takakeno..

Ei ole lähipiirissä ollut peppu edellä tulijoita.

Nyt kyllä helle on vaikuttanut selkeästi unenlaatuun ja hiki lentää yötä-päivää. Aivan karmean epämiellyttävää. Onneksi ei sen pahempaa vaivaa täällä.

Moikka,

huh, aikamoinen helle. Nytkin +33 mittarissa. Yöllä oli aivan tuskallisen kuuma. Alkuyön nukuin mutta aamuyöllä valvoin kaksi tuntia. Ja nyt tietysti väsyttää kaaaamalasti.

Aamulla jäin valvomaan ja miettimään mitä teen jos vauva ei käänny itsekseen. Teen aivan kaiken, ettei tarvitse leikata. Olisin tosi pettynyt jos niin kävisi.

Tiedän, mietintä voi olla turhaa, mutta asia vaan on koko ajan mielessä.

Ensi viikolla sitten ti lääkärille tarkistukseen.

zuviliini 31+4

Tänään tuli täyteen 31+0
Hurjaa! Jos ukkeli pysyisi vielä 6 viikkoa mahassa, niin ei olisi enää keskonen.
Onneksi on meilläpäin vähän viileämpi, muuten mua ei haittaa mutta on inhottavaa olla koko ajan pieni hiki päällä. Nukkumaankin pystyn kun otan viileän suihkun juuri ennen nukkumaan menoa.
Nyt on tullut väsymystä, voisin nukkua yön putkeen ja vielä vähän lisää. Johtunee alhaisesta hempasta kai.
Mä latasin BabyPump nimisen appsin, sen mukaan vauva painaisi jo 1700 mutta varmaan jenkkivauvat ovat isompia kuten kaikki Ameriikassa :)
Milloin muuten vauvalle tarjotaan ekan
kerran tuttia? Luin, että niillä on kova tarve imeä vaikkei olis nälkäkään!
25.7 sitten lääkäriaika Naistenklinikalle. Lähetteessä luki, että varatkaa 1-2 tuntia ja otetaan kokeita. Mitä kokeita?
Hyviä vointeja kaikille!

Mrs.Mom - hienot viikot sullakin jo :) Mihin tutkimuksiin olet menossa NKL:lle? Riippuu varmaan aika paljon siitä. Saitko neuvolasta sinne lähetteen erikseen jostain syystä?

Mä kävin rv30 verenpainetaudin takia ylimääräisellä käynnillä äitiyspolilla Kättärilla ja sain saman 1-2h ohjeen kutsussa ja ihmettelin sitä. Soitin itseasiassa etukäteen ja kysyin, miksi noin pitkä aikahaarukka. Tuo kuulemma sisälsi aikavarauksen siihen, että lääkäri olisi vaikka 30min myöhässä ja sitten riippuen tilanteesta, millaisia tutkimuksia tarvittaisiin. Esim. mulla eka tutkimus oli ultra, jonka perusteella lääkäri katsoi, tarvitaanko muita tutkimuksia. Jos vaikka sikiön kasvu olisi ultralla todettu hidastuneeksi, olisi multa ja vauvalta otettu sydänkäyrää, verenpainekäyrää jne. joiden ottaminen olisi vienyt 30min vähintään ja sitten niitä olisi vielä analysoitu. No, meillä ei tuota tarvittu kun ultrassa kaikki OK. Loppujen lopuksi mun käynti kesti 15min ja pääsin 10min etuajassa sinne :D

Tutti - ei suositella (kätilöiden mukaan) alkuun ollenkaan, että imetysote varmasti lähtee toimimaan. Aluksi tiheä imettäminen/imeminen ei ole mikään synti, oli se sitten läheisyyden tai ruoan tankkausta, äitiä voi hyvin käyttää tuttina aluksi. Sitten kun imetysote on varma ja homma sujuu, imetysvälit luonnollisesti pitemmät (eli vauva jaksaa ja pystyy imemään kunnon satsin kerralla ja maitoa riittää), voi alkaa tarjota tuttia tissin sijaan imetysten välissä. Todettakoon, että jotkut tarjoavat tuttia ihan alusta lähtien, ja imetys sujuu silti hyvin, toisilla imetys ei tutittomuudesta huolimatta vaan ota tuulta alleen. Mutta ainakin synnärillä sanoivat meille, että siellä kannustetaan alkuvaiheen tutittomuuteen. Mitä aikarajoja en tähän oikein osaa sanoa, riippuu niin paljon tapauksesta. Esikoiseni ei suostunut syömään tuttia koskaan, vaikka tarjottiin. Meille helpointa oli tarjota tissiä aina kun vauva tuntui sitä kaipaavan, joskus 30min välein, joskus 4h välein. Imemisjaksot pitenivät ja harvenivat siitä ihan itsekseen.

Tulokas on ihan hirveä myörijä nykyään. Uh-huh. Meinaa ihan koville ottaa, mutta hienoa kun liikkuu tietysti!

Voikaa hyvin, lämpimästä kelistä huolimatta! Itse en tosiaan ole hellefani vaan vaadin sitä viileyttä vastapainoksi, mutta nyt sitä on onneksi välillä ollut tarjolla. Hikoilu ja puuskutus ei oo mun suosikkitiloja :)

MeeJoo 34+2

MeeJoo, Nkl-lla on se ns.synnytystapa arvio, vaikka mulla on jo ajat sitten tiedossa, että tehdään suunniteltu sektio sen myoomaleikkauksen takia. Periaatteessa jo tiedän millaista sen haavan kanssa on. Vähän pelottaa silti mutta toisaalta pelottaisi myöskin normisynnytys.
Olisikin hyvä jos mäkin selviäisin lääkäristä puolessa tunnissa ulos, kai ne ultraa ja ottaa jotain kokeita jne. Mun tapauksessa ei kai ole väliä mitenpäin se vauva siellä on kun leikataan ulos joka tapauksessa. Silloin leikkauksesta toipuminen oli nopea, haava parani hyvin ja seuraavana päivänä kävelin jo sairaalan portaita ylös ja alas. Pienoinen ihme, että mun kohtuun ylipäätään alkio pystyi kiinnittymään, kai se oli sit tarkoitettu niin <3 Toivon vaan, että kaikki sujuisi loppuun saakka hyvin!
Kiitos taas kattavasta tutti infosta :)!
Mies on reissussa Aasiassa ja laittoi viestin, että tuli haalittua vauvalle kaikenlaista kamaa :D Saa nähdä mitä sieltä tulee!

Mrs.mom, miksiköhän et voi alakautta synnyttää? En tosissaan tunne ketään vastasaan leikkauksen käynyttä, mutta kyllähän sektionkin jälkeen voi synnyttää alakautta, jos ei mitään istukka arven päällä ym ole ollut.

Kylpyläreissu onnellisesti ohi. Ja neuvolan suostumuksella lähdettiin. Sitä paksua limaa on pari kertaa tullut, mutta ei kuulema ole tulppaa. Toivottavasti.....
Oli kyllä autossa istuminen vähän hankalaa. Piti laittaa penkki takakenoon välillä kun vauva ottaa kiinni lantion luihin/ kylkiluihin. Tai ainakin niille seuduille. En siis fyysisesti välillä pysty istumaan edes selkä suorana kun on tila loppunut ylöspäin kasvaa.

Vauvankin vaatteet paikallistin äitini kellariin. Ihan turhaan kävin vintillä lepakoita pelottelemassa :)
En taida nyt etukäteen mitään vaatteita ostaa lisää, vaikka kirppis kovasti houkuttelisi luokseen. Tulee sitten vähän työtä jos poika tulee. Vaatteet ovat kyllä aika tyttöväreissä.

31+5

Mrs.mom, miksiköhän et voi alakautta synnyttää? En tosissaan tunne ketään vastasaan leikkauksen käynyttä, mutta kyllähän sektionkin jälkeen voi synnyttää alakautta, jos ei mitään istukka arven päällä ym ole ollut.

Laramaria, en tiedä tarkemmin mutta kai se kohtu on niin heikko ja se leikkausarpi vaikuttaa siihen, että se mun kohtu ei oikein kestäisi niitä supisteluja ja ponnistuksia. Näin muistelisin.
Otan selvää siitä vielä lääkärissä, tietysti pääsisi pienemmällä toipumisajalla jos alakautta onnistuisi.
Yhdelle tutulle on tehty 4 sektiota ja kolmannen jälkeen lääkäri oli sanonut ettei enää lapsia kun kohtu on jo niin ohut ja ei välttämättä kestä. Kestihän se vielä neljännen, tiedä sitten :)

Mrs.Mom 31+2

Viimeksi muokattu:
OK, Mrs.Mom - tuo selvensi. Olet tainnut mainita asiasta jo aiemmin, mutta eipä ole jäänyt muistilokeroihin. Ilmeisesti siis sulle kerrotaan "synnytyspäivä" etukäteen, kun kerran suunniteltuun sektioon olet menossa? Minusta se on tavallaan hurja ajatus, että tietäisi, milloin vauvan saa :)

laramaria: joo, vauvan asennosta riippuen joutuu kyllä etsimään ihan tosissaan järkevän ja mahdollisen tuntuista istuma-asentoa! Just veivasin sohvalla itteäni erilaisten tyynyjen kanssa vaikka mihin asentoon, kun piti mitata verenpaine, mutta eihän siitä mitään tullut. Painelukemiksikin tuli muutaman pinnan isommat, kun ei oikein mahtunut hengittämään mitenkään päin :)

Me oltiin hotellilomalla toisella paikkakunnalla ja uskalsin käydä hotellin saunaosaston altaissakin, kun eivät oleet mitään kuumia altaita ja sattumoisin sunnuntai-iltana oli ihan tyhjää! Olin unohtanut mammauikkarit kotiin, niin HM:ltä tarttui käteen alle 20e bikinit. Siinähän sitten oikein julkkistyyliin patsastelin masu paljaana. Onneks ei ollut kuin yksi muu asiakas miehen ja mun lisäks :D

Just kun neuvolassa viikko sitten todettiin, että vauva killuu korkealla niin tämän menneen viikon aikana lähes päivittäin on tuntunut, että vauva ainakin ajoittain majailisi alempana. Pissatuksen tunne jatkuvasti, häpyluuta hiertää, häntäluussa painaa. Mutta ei tunnu vielä jääneen sinne.

Mä olen alkanut miettiä enemmän ja enemmän synnytystä. Toisaalta toivoisi, että ei tarvitsisi yli kuukautta enää odotella, mutta samalla pelottaa, mitä tekisi jos synnytys nyt käynnistyisi. Pariin viikkoon kun ei tarvitse vielä vaan saisi se 37 RV tulla ihan kunnolla täyteen. Sairaalakassi on pakkaamatta, jospa ensi viikon neuvolalääkärin jälkeen katsoisi sen kuntoon. Saapa nähdä, ovatko tiukentuneet harkkasupparit saaneet jo jotain aikaan kohdunsuulla.

Nyt menen johonkin järkevämpään asentoon, selkä sanoo kohta itsensä irti!

MeeJoo 34+5

Moikka,

neuvolalääkäri ja äp-poli kuulumisia. Lähettivät tarkistukseen vauvan korkean sykkeen ja supistelujen vuoksi.

paino: +0,5kg/2vko ( yht nyt 5,5kg)
verenpaine: 97/73
pissa:ok
ei turvotusta
vauva on edelleen perätilassa
vauvan paino:2kg

Kohdunsuu pehmeä, mutta kiinni.
Äp lääkäri käski ottamaan rauhallisesti rv. 35 saakka, sitten saa syntyä. :)

Kaikki siis hyvin, kunhan kääntyisi vielä seuraavien viikkojen aikana raivotarjontaan. Jos ei niin sitten lähete äp lääkärin jälkeen, joka on rv 36+2.

Katsotaan nyt kuinka käy.
Yritän olla liikaa miettimättä sitä vielä, vaikka tuo ajatus mahd. Sektiosta kammottaakin

Aurinkoista päivää!

zuviliini 32+2

Moi.

Ehkä ensimmäisen kerran tässä raskaudessa tuntuu siltä, et se ehkä loppuu joskus. Harjoitussupistukset alkoivat eilen tosi napakoina. Ja supistus saattaa tulla jo ihan kevyestä kumartelusta. Eilen tuli kymmenkunta älyttömän napakkaa ja tänään on tullut saman verran.

Mä olen oikesasti innoissani näistä kun edellisessä raskaudessa en edes tunnistanut koko harkkasuppareita kun viimeisillä viikoilla. Silloinkin niitä tuli tosi vähän. Jotenkin nuo supistukset kertoo mulle, että kroppani voi toimia ja voin ehkä välttää käynnistyksen tällä kertaa.

Pesin muuten loputkin vauvanvaatteet. Onko kellään vinkkejä, miten saan niistä kellarin hajun pois? Pesin ne jo 90 asteessa ja vieläkin haisevat. Saavat nyt ensialkuun olla ulkona kuivumassa.

32+3

Moikka,

laramaria: mä olen liottanut piimässä yön yli ja sitten pessyt normaalisti koneessa niin lämpimässä kuin uskalsin. Hajut lähti, jopa pienoinen homeen haju.

Mulla onkin tänään 'vapaapäivä'. Perhe lähti särkänniemeen ja mä jäin mökille. Ajomatka jo liian pitkä, 3h suuntaansa.

Meidän tytteli edelleen perätilassa, eikä ole ollenkaan kääntyillyt. Oon jo henkisesti valmistautunut kääntöön ja mahdollisesti perätilasynnytykseenkin. Sektio on aivan viimeinen vaihtoehto.

Onko teille kenellekään tehty sektiota? Kuinka nopeasti haava parani? Pystyittekö heti kävelemään portaita ylös ja alas? Suurin huoli mulla on siitä, että asutaan 3krs, ei hissiä.

Alamaha on todella hellänä, kun oon hiemankin touhuillut. Peppu painaa tuonne alas. Muuten olo on ollut aika hyvä. Hieman levoton kylläkin. Tää epätietoisuus synnytyksestä vaivaa välillä.

Leppoisaa päivää!

zuviliini 33+1

Hei!
Neuvolakuulumisia:
Verenpaine 119/83
Sf 29,5 keskikäyrällä mennään
Vauva raivotilassa, sykkeet 120-155
Hemppa otetaan ensi kerralla kun olen löytänyt itselleni sopivan rautavalmisteen. Obsidan tullut taas samantien ylös, kun ei sovi niin ei sovi.
Painoa tullut kertakaikkiaan 7,9 kg tässä raskaudessa, nyt parissa viikossa yli 600g viikossa. Ei haittaa mua kunhan vauveli voi hyvin.
Protsku-ja sokeritikut sain kotiin kun neuvolan wc olivat loppu.

Zuviliini, mun myooma poistettiin avoleikkauksella vatsapeitteiden läpi eli periaatteessa tapa, haava ym. on sama kuin sektiossa. Kaikista hankalin oli kääntyileminen ja sängystä ylösnousu kun piti oikein miettiä mitenpäin ja miksi. Fyssareilta saa ohjeet. Kipulääkkeitä kannattaa ottaa ja mennä mahd. nopeasti liikkeelle. Itse kuntoutin itseni kävelemällä sairaalan portaita ylös ja alas.
Mitään raskasta ei saa nostaa.
Kuukauden kuluttua urheilin normaalisti.
Toivottavasti et joudu sektioon, leikkaus on aina leikkaus ja toipuminen vie oman aikansa.

Mukavaa viikkoa,
Mrs.Mom 32+3

zuviliini: voin vain kuvitella, mitä tuo vauvan asennon jännittäminen voi olla. Onneksi nuo PT tapaukset katsotaan tarkkaan synnytystapa-arviolla, että minkä kokoista on luvassa ja mahtuuko alakautta tulemaan. Hyvä ystäväni synnytti esikoisensa, joka meni yliajalle, alakautta perätilassa, eikä edes revennyt. Sen sijaan työkaverin vauva kasvoi niin isoksi (4800kg), että PT-synnytys alakautta ei enää tullut kuuloon ja hänen vauvansa leikattiin. Sektionhaavan paranemisesta en ole nyt hänen osaltaan kuullut sen enempää.

Mrs.Mom: Hyvälle näyttää neuvolakuulumiset! Ja tosi maltillinen painonnousu kaiken kaikkiaan. Noiden rautavalmisteiden kanssa pelaaminen on kyllä yks operaatio. Obsidan oli mun vatsalle kanssa huono, mutta se tehosi kyllä hemppaan hyvin.

laramaria: Jännä kyllä, en mäkään ekasta tunnistanut sillä tavalla harkkasuppareita. Nyt olen huomannut niitä jo rv20 eteenpäin. Joskus rv 28-30 niitä tuli paljonkin, mutta mitä lähemmäs ollaan menty LA:ta, sitä harvempia, mutta kipeämpiä on ollut.

Josta päästäänkin viimeisen neuvolalääkärin kuulumisiin. Eli rv35+6:
Paino +-0/vko (yht +10,5kg, kahteen viikkoon ei nousua, hyvä niin!)
RR 119/79 (kotimittaus)
Prot/Gluk +-/-
sf-mitta 35cm (yläkäyrän tuntumassa)
Tarjonta RT
Syke +145
Liikkeet ++

Kohdunsuu täysin kiinni ja kiinteä, ei lyhenemistä nähtävissä. Kaikki oli tsekkauksessa ihan kondiksessa ylipäänsä. Protskujen tarkistamista varten jätin tänä aamuna uuden näytteen, kun neuvolanäyte jäi niin pieneksi, eikä tulosta oikein voinut varmistaa. Hiivaakin epäiltiin taas ja vielä yhdet vasta-aineverikokeet piti antaa. Mieheni on ilmeisesti + veriryhmää ja minä taas miinusta, niin näitä joudutaan seurailemaan, tämä oli kolmas verikoe tässä raskaudessa sitä varten.

Tuo pieni proteiinin ilmaantuminen pissaan tietty vähän huolettaa, että onko tässä nyt syytä seurata verenpaineita tarkemmin toksemian varalta vai onko jotain tulehdusta mahdollisesti alakerrassa... Lääkäri ei ollut huolissaan, vaadin itse tuon tarkistusnäytteenoton tälle päivälle. Ens viikon neuvolassa selviää, mihin suuntaan ollaan menty. Päätäkin särki eilisen päivän niin aloin sitä toksemiaa hermoilla, mutta paineet ovat kyllä ok eikä turvotustakaan ole merkittävästi, joten pistin sen nyt näillä tiedoilla ihan vaan hormoni/kuivumispäänsäryn piikkiin. Kaikkea sitä ehtii murehtia :)

Neljä viikkoa laskettuun aikaan, ja etuajassa en usko lähdön kyllä tulevan edelleenkään. Voikaapa hyvin,
MeeJoo rv36+0

Moikka,

neuvolassa kävin tänään ja vauva edelleen perätilassa. Neuvolatäti oli sitä mieltä kokeiltuaan mahaa, että ei enää käänny itsekseen. Mä oon samaa mieltä. Kaksi viikkoa on ollut aivan samassa asennossa ja jos vauva yrittää siirtää päätään, niin heti kohtu supistuu vahvasti. Peppukin taitaa olla aika alhaalla, en kyllä tiedä onko kiinnittynyt.

Ensi viikolle aikaistettiin lääkäriaika ja sieltä sitten lähete synnytystapa-arvioon. Meillä pojat syntyneet spontaanistin vko 38+0, eli aikaa piti siksi aikaistaa.

Jos alkaa supistella (synnytyssupistuksia) niin sitten kuulemma vauhilla sairaalaan.

Muuta:

Paino +1kg (nyt yht.6,5kg)
Pissa ok
Verenpaine 97/73
Sf mitta 34 (viimeksi vko 32 oli vain 31,5)
Tarjonta pt
Liikkeet ++

Nyt sitten taas odotellaan. En oikein osaa ajatella mitään muuta kuin tuota synnytystä ja taas ahdistaa kamalasti.

Jotenkin tää odotus on ollut niin rankkaa, etten tiedä riittääkö mulla usko perätilasynnytykseen jos se on ajankohtaista. Olisiko tuo sektio sittenkin vaan helpompi vaihtoehto?

Palaillaan.

zuviliini 34+1

Voi vitsi zuviliini, kunpa pystyisit nyt jotenkin nauttimaan vielä loppuraskaudesta (se mitä tässä nyt on nautittavaa) noista vauvan asentoon ja synnytykseen liittyvistä huolista huolimatta. Positiivista lienee kuitenkin se, että vauvalla kaikki on hyvin ja sullakin, asennosta huolimatta. Voimia ja tsemppiä paljon! Toivottavasti pääset keskustelemaan asiallisesti noista synnytysvaihtoehdoista ja saat mielenrauhaa.

Mulla oli tänään 37+0 neuvolakäynti ja siellä kaikki oli OK. Viikko sitten lääkärin saamiin sf-mittoihin ei ole tullut lisää, terkkari ei saanut enää vauvan päätä juurikaan heilutettua eli tuo tuntuu laskeutuneet kuoppiinsa tai ainakin lähemmäs. Selkäpuoli oli vissiin just hyvästi asettuneena tuohon keskeelle eteen ja sanoinkin että viime ajat liikkeet on lähinnä sitä, että pylly liikkuu n. 10cm vasemmalta oikealle aika keskellä pysyen. Ja pää hieroo ah niin ihanasti häpyluuhun.

Häpyliitoksessa on siis samanlaista kipua ollut nyt 3 päivää, mitä esikoinen teki porautuessaan lähtökuoppiin. Silloin tosin lähtö tuli parissa päivässä, nyt tätä saatanee kestää pitempäänkin. Silloin nuo alakerran puukonviillot enteilivät lapsiveden menoa vuorokauden sisällä, supparit käynnistyivät vasta sen jälkeen. Oli miten oli, alempana vauva alkaa olla ja ajan kysymys on, milloin tuo sitten alkaa käynnistyä. Terkkari oli kovasti sitä mieltä, että huomioiden esikoisen syntymäajan, tämäkään ei menisi yliajalle. No, kaikki tämä todettuna - mä oon täällä varmaan vielä neljän viikon päästäkin voivottelemassa liitoskipuja :D

Viime viikon protskuhäly oli muuten turha, tarkistusnäyte oli puhdas ja samoin tänäänkin. Seuraava neuvola sitten rv38+5. Eiköhän sitä sinne asti pötkitä ihan kevyesti :) Perjantaina menen shiatsuhierojalle ja sunnuntaina jalkahoitoon - kyllä mamman kelpaa!

Kertokaahan muutkin kuulumisia, laramaria ja mrs Mom? Mitä teille kuuluu?

MeeJoo 37+0

Täällä kaikki ok, tai oikeastaan tylsää ja aika ei mene millään eteenpäin.
Maha kasvaa silmissä.
Jotain lievää päänsärkyä ollut, johtunee vieroitusoireista kun kahvi ei ole maistunut.
Ettei vaan iske raskausmyrkytys, verenpaineet ok kotimittarilla eikä turvotuksia ole. Raskausmyrkytys voi olla kai oireetontakin. Sain viimeksi neuvolasta tikkuja kotiin, mun mielestä protskut on ollut siinä keltaisen ja vihreän väliltä, ettei ihan 1+ muttei ihan nollillakaan.
Kaikkea sitä pelkääkin :(
Ensi maanantaina neuvola ja lääkärikäynti. Silloin ollaan taas vähän viisaampia.

Zuviliini, tsemppiä, älä turhaan murehdi, kyllä kaikki menee hyvin!
Voikaa hyvin,

Mrs.Mom 33+5

Moikka,

kiitos kannustuksesta. :)
Olen kieltämättä käynyt aika synkissä mietteissä tässä pohdiskellessani ja välillä jopa unohtanut kuinka suuren lahjan olemme saamassa.

Onneksi mieskin on tajunnut mun ahdistuksen ja ollaan nyt juteltu ja yhdessä päätetty, että jos ei tytteli käänny itse tai mahd. avustettuna niin sitten leikataan.

Katsotaan nyt yritetäänkö tuota kääntää, kun mulla on istukka edessä ja todella supisteleva kohtu. Luulen että tytteli on yrittänyt itse kääntyä muutamaankin kertaan ja päässyt melkein poikittain, mutta sitten koko masu kovettuu ja vauva palaa alkuperäiseen asentoon.

Mies kertoi haluavansa mieluummin sektion, ettei oteta turhia riskejä. Minä taas luulen, ettei mun henkinen kantti riitä nyt perätilasynnytykseen, vaikka aikaisemmat synnytykset menneet todella hyvin. Esikoinen syntyi vielä avosuisena (kesto 10h, ponnistus 1h) ja kakkonen tosi vauhdilla (kesto 5,5h, ponnistus 1min.)

Jos ei siis käänny niin meidän tyttö syntyy n. 3vko:n päästä. Silloin menossa vko 37+
Pidemmälle ei voi odottaa, kun pojat syntyneet spontaanisti heti tuon jälkeen.

Olo on jokseenkin helpottunut, kun on saanut oman mielen järjestykseen.

Supistuksia on ollut nyt vähemmän ja oon vähän päässyt kävelemäänkin. Alamaha on todella kipeä ja tuntuu välillä, että Se repeää. Öljyän mahaa todella runsaalla öljyllä joka ilta. Täytyy varmaan öljyillä jatkossa aamuisinkin, ettei tulisi raskausarpia. Mulla niitä ei vielä yhtään ole.

Painoa oli tullut viimeksi 1kg/2vko ja koitan nyt herkkujen syöntiäkin hillitä Tän loppuajan. Olisi niin ihanaa päästä nopeasti omiin mittoihin. :)

Että tällaista tänään.

zuviliini 34+4

Hieno kuulla, zuviliini! Joku joskus totesikin, että ehkä tällä tulokkaalla on nyt joku pätevä syy olla noin päin siellä mahassa, ja ehkä sitä pitäisi väkisin alkaa kopeloimaan. Etinen istukka ja kääntöyritykset eivät vissiin oikein sovi yhteenkään.

Kolme viikkoa, huh! Voi hyvin olla, että saat nyytin syliin ennen mua, vaikka lasketuissa ajoissa on paljonkin eroa :)

Mrs.Mom: Jos verenpaineet on ok, niin ei pitäisi olla vaaraa raskausmyrkytykestä. Se kai on sen toksemian pääoire ja ylipäänsä se kinkkisin komplikaatioille altistava asia.

Sain naapurin vauvan emännältä kauhean kasan pieniä vauvanvaatteita ja sitterin! Aika mahtava homma, kumpiakaan ei meiltä vielä löytynytkään, edes pikkuvaatteita muita kuin sen mitä äitiyspakkauksessa tuli. Nyt voi vaihtaa huoleti pöksyä ja bodya.

Mua on alkanut jännittää synnytys. Lähinnä, että miten se alkaa ja koska ja miten kaikki menee. Jostain syystä nopea synnytys on alkanut pelottaa vaikka meiltä tosiaan ei ole laitokselle kuin 15min matkaa. Kaikenlaista juilimista on nyt vähän väliä ja vauva selvästi alempana lantiossa eli läheneehän se väkisinkin se lähtö. Mies on tosi luottavainen, että hyvin se menee, mutta jännittää taas että miten sen vauvan kanssa sitten ollaan.

Tämmöstä tänään.

MeeJoo 37+2

Moi taas pitkästä aikaa.

Ollaan oltu taaperon kanssa tämä kuu kotona. Mitään erikoista ei tunnu tapahtuvan ja aika uhmiksen kanssa kuluu välillä harvinaisen pitkäveteisesti.

Mitään raskausoireita ei ole juurikaan ollut. Lähinnä noita psyykkisiä. Töistä poisjäänti näytti olevan pääkopalle kova pala. Olo on siis mitä mainioin. Ei kolota ja harkkasupparitkin ovat lähes poissa.

Neuvola oli torstaina ja mitään laskeutumista ei ollut havaittavissa. Päin vastoin. Terkka joutui oikein kaivamaan vauvan peppua kylkiluiden alta. Sanoikin, että tuntuu varmaan aika mukavlta istuminen kun kylkiluihin niin kovasti kaihertaa. Jep.

Terkka myös kertoi vauvan olevan pienehkön olonen. Syntymäpaino (n.3kg) menee kuulemma samoihin kuin esikoisella. Ihan kiva vaan, että tuntuu vauva sirolta. Ei tässä todellakaan ole mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä.

Sitten noita mittoja

34+2 (3+2)
paino +367/vk (+165) Nyt tullut eniten painoa tässä raskaudessa
turvotus + - (+ -)
Verenpaine 124/88 (129/77)
Pissat neg (sokerit yhden plussalla)
hemppaa ei taaskaan otettu
rt (rt)
sykkeet 140-145
sf 30,5-33,5. Terkka sai siis mittoja tältä väliltä ja valitsi sitten korttiin merkattavaksi tuon 30,5

Zuviliini. Tutulleni tehtiin sektio sovitusti. Kivut olivat kovat varsinkin iltaisin kun vatsaan kertyi ilmaa ja suolisto oli muutenkin ummella. MUTTA. Haava parani nopeasti ja kun oma epparihaavan paraneminen oli vielä vaiheessa niin tuttava oli taas ihan kunnossa ja petipuuhatkin aloittivat yli kuukauden minua aikaisemmin.
Minulla taas tuli juurikin ongelmia tuon haavan paraneminen kanssa ja perätilasynnytyksessä voi joutua tuon epparin tekemään lisätilan tarpeessa.. Ehkä se teidän päätös/ajatus sektioon menosta ei välttämättä ole niin huono vaihtoehto tuohon tilanteeseen. Tai siis, että yritä olla hyvillä mielin kuitenkin, vaikka sektiopäätöksen vastaan ottaisittekin. Vauva sieltä syntyy kummiskin, oli synnytystapa mikä hyvänsä =)

Neuvolasta terkkuja!

Vihdoinkin hb 118, 2 vk sitten se oli 100
On ollut näköjään hyvä kun olen vetänyt tupla annokset Kräuterblutsaftia :)
Terkkari oli huolissaan vatsan kasvusta, sf oli 30,5 eli viime kerrasta noussut 1cm
Onneksi on to lääkäri, silloin saan kokoarvion. Itse en osaa olla siitä huolissani kun en mitään jättivauvaa odota. Itse painoin 2800g ja synnyin ajallaan. Kohtuni on myös taaksepäin kallistunut, ehkä sekin vaikuttaa.
Painoa tullut 900 g/2vk, yhteensä 8,8kg
Verenpaineet 104/77
Vauva rt, syke 130 ja mönkii kovasti.

Kysyin maitohappobakteereista, sanoi, että he eivät varsinaisesti suosittele, muttet ei niistä haittakaan ole. Luon, että ne ehkäisevät myöhemmin vauvan allergioita ja vatsavaivoja.
Miten on, syöttekö?

Torstaina sitten lääkäri, siihen saakka voikaa hyvin!

Helou pitkästä aikaa :) Hurjaa kahtoa miten jotkut on ihan loppuviikoilla, kun itsellä vielä +6vk jäljellä :D

Itsellä oli viime pe nauvolakäynti kuukauden tauon jälkeen (käytiin ulkomailla yms. niin venähti pitkäksi), mutta kaikki kunnossa ja vaavi köllöttelee ilmeisesti rt, kun ultralla katsottiin.. sekä sf-mitta menee tarkasti keskikäyrällä :) Painokin pysyny suhteellisen pienellä nousulla (eli vielä ollaan alle 70kg :D )

Ihanaa kun vihdoin on saanut kotona rempattua kaikki paikat mallilleen ja vaaville on lähes kaikki jo valmiina, paitsi vaunut ja manduca-rintareppu.. Tänään jopa innostuin kaupasta ostamaan jo yhden vaippapaketin ja korvikemaitoa hätävaraksi sekä ompelin vloppuna harsokankaasta puklu/peppuharsoja valmiiksi. Kaikkee sitä innostuu.. :D

Kovasti mieli tekis mennä metsään poimimaan mustikoita, mutta en oo uskaltanu ettei selkä vaan tulis kipeeks kyykkimisestä, kun oon tällä hetkellä selkäkivulta välttyny :/ Mansikatki ostin torilta vaikka aina on tullu poimittua itse.. Sieneen kyllä uhkailin miehelle että lähden kun se on kuitenkin vähän iisimpää kyykkimistä :D :D Innostuin jo niin paljon kun koirien kanssa kävin mettässä iltalenkillä ja löydettiin kantarelleja, nams :p :p

Mä oon popsinu jo kuukauden päivät maitohappobakteereja (kun käytiin ulkomaillakin) ja neuvolantäti suositteli että jatkan siitä suoraan niiden popsimista raskauden loppuun asti. Kun ajattelee niin eihän niistä nyt mitään haittaakaan ole ja aika pieni vaiva jos todella apua..

Milo lähettää kaikille ihanaa raskauden loppuaikaa! Voikaahan hyvin :)

34+0 (jee, viikko äippälomaan!)

Pitkästä aikaa Milo - hauska kuulla, että hyvin menee! Tosiaan täällä ollaan jo ihan loppumetreillä, mutta nämä ne vasta pitkiä päiviä ovatkin. Mä taas oon onnellinen, että paino on pysynyt alle 80kg:n vielä... Lähtötilanteeseen on siis tullut n. 11kg, mikä on ihan ok, en ole siitä ollut huolissani puoleen enkä toiseen enää moneen aikaan. Ja nyt ollaan jo niin lähellä synnytystä, että parin viikon sisään kertymä ei voi olla enää niinkään läskiä vaan lähinnä nestettä ja vauvan painoa. Jos ei ihan holtittomaks mee syömiset.

Maitohappobakteerit - olen syönyt lähes päivittäin jostain puolivälistä eteenpäin. Lähinnä kun vatsa on ollut mulla vähän kummallinen koko raskausajan ja hiivatulehdusta voisivat mahdollisesti estää myös. Kerran sain hiivan raskausaikana, eikä sekään ollut semmoinen kutiseva versio.

Mrs. Mom - Onpa hyvä, että hemppa on lähtenyt nousuun! Verimehu tepsii selkeästi :D

laramariallakin hyvät neuvolakuulumiset.

Sf-mitat teillä kyllä hyvin maltillisia kun katsoo. Mulla oli rv 36 terkkarilla 35cm, eli yläkäyrällä. Mut niin oli esikostakin ja pieni vauva tuli silti. Saapa nähdä, viimeksi oli pysynyt samana viikon verran, nyt katsotaan viikon päästä tilannetta seuraavan kerran. Jotenkin mä luulen, että tää vauva saattais olla silti vähän isompi kuin esikoinen syntyissään, jos menee laskettuun aikaan asti.

Kaikki ois vauvalle valmiina... Nyt jatkan voimien keräämistä.

MeeJoo 37+6

Moikka,

neuvolalääkäri kuulumisia:

paino +500/vko (yht.7kg)
pissa ok
verenpaine 106/66
sf 32 (viikko sitten 34)
ei turvotusta
tarjonta edelleen pt

Lähete Jorviin ja viikon sisällä pitäisi päästä sinne arvioon.

Tää odottelu on kyllä puuduttavaa eikä jaksa keskittyä oikein mihinkään. Onneksi oon nyt pari pvä kotona itsekseni ennen kuin muu perhe tulee. Ensi viikolla alkaisi nuorimmalla tarha joka helpottaa huomattavasti. Esikoisen kanssa ollaan sitten kahden kotona pari viikkoa ennen kuin koulu alkaa.

Mä oon vieläkin kahden vaiheilla annanko kokeilla kääntää vai en... Maha on niin sekä, etten haluaisi, että kukaan koskee siihen. Huh. Tämä on todella turhauttavaa.

Maitohappobakteerit: mä en ole syönyt kun en ole nähnyt niille tarvetta.

Onko teillä outoja mielitekoja? Mun tekee aivan kamalasti mieli haistella bensaa. En tajua mistä tuo tulee. Ei oo ollut aikaisemmin. Samoin kaikkea kalkin makuista tekisi mieli syödä. Onkohan mulla joku hivenaineiden puutos kun juon niin paljon vettä? Tosi kummallista. :)

zuviliini 35+3

Kiva kuulla susta Milo pitkästä aikaa!
Zuviliini, vaihtaisin vauvojen asennot kanssasi jos mahdollista, mulla kun ei ole väliä vaikka se vauva olisi siellä x-asennossa kädet ja jalat levällään kun leikataan joka tapauksessa.
Millainen se kääntäminen on, sattuuko se ja onko se vahingollista vauvalle? Jos se vaikka kääntyisi itsestään vielä!

Lääkärissä käyty, oli se hassua kun nyt on varattu vauvalle syntymäpäivä aika. Heitettiinkin siellä läppää, että aijaa saako ihan itse valita ajan, kun hoitaja sanoi, että on vapaita aikoja monta. Tuntuu niin oudolta :D Päätimme mieheni kanssa, että ei kerrota pvm. kenellekään.
Vauva on pää alaspäin, ollut jo pitkään, napanuora virtaukset oli ok. Istukka samoin vielä hyvässä kunnossa. Vauvan painoarvio tänään 2300g, kohdunsuu kiinni.
lääkäri sanoi, että nyt tulee n. 200g/vk lisää painoa.
Olen tyytyväinen jos se on edes vähän päälle 3kg syntyessään.
Tuntuu, että pitää ehtiä vielä vaikka mitä.

Mulla ei ole muita mielitekoja muita kun kaikki tuore maistuu, salaatit, avomaankurkut, marjat ym. Appelsiinimehua menee kans aamuisin, normisti en
käytä mehuja juuri ollenkaan. Kahvia ei tee taas mieli ollenkaan.

Täytyy kyllä sanoa, että hurjalta tuntuu tämä loppuaika, kohta meillä on pikkuperhe!
Kestämistä näissä helteissä, voikaa hyvin!

Moi,

tänään soittivat Jorvista ja aika sinne ensi ke. Ensin hoitaja ultraa ja jos vielä väärinpäin niin sitten otetaan pitkät sydänkäyrät jonka jälkeen lääkäri ja mahdollinen kääntö.

Käännössä on kuulemma riskeinä, että napanuora menee vauvan kaulan ympärille, siksi käännön jälkeen taas pitkät sydänkäyrät ja kotona aktiivista liikeseurantaa.

Katsotaan nyt mitä siellä sanovat. Oma fiilis on ettei tuota saada käännettyä. Mun maha on niin arka ja pinkeä. Jos sattuu, niin otan suosiolla sektioajan.

Mulla on mieli todella herkässä ja kaikki itkettää. Meidän nuorempi on vielä saanut tällä viikolla tosi kovia raivareita ja luulen et ne johtuu tästä tilanteesta ja siitä, että vaistoaa mun olevan ahdistunut.

Nyt on kyllä vähän helpompi olla, kun tietää että ens ke kaikki selviää. Siihen asti koitan pitää itseni kiireisenä, niin ei ehdi koko ajan miettiä. Varasin jalkahoidonkin ensi ti niin kuluu sekin päivä mukavasti. :)

Vauva muuten liikkuu nyt tosi aktiivisesti ja maha naksuu uhkaavasti. Joka kerta säikähtää, että nyt puhkesi kalvot.

Aurinkoista loppu päivää.

zuviliini 35+4

Yhteistyössä