Lääkäri kertoi mulle tänään, että mä tuun raskaaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karvapallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karvapallo

Aktiivinen jäsen
27.06.2008
4 377
0
36
ehkäisyasioissa siis kävin lääkärillä.
Hormonaalinen ehkäisy ei sovi, minipilleritkään ei sovi jos mulle aloitetaan uusi lääkitys parin viikon tai kuukauden sisään. Tietoihin oli myös kirjattu etten haluaisi kuparikierukkaakaan.

Kun mulle selvis ettei minipilleritkään käy (terveydenhoitaja tän mulle aluksi kertoi, lääkäri väitti että saan niitä syödä kunnes meni tarkistamaan tietokannoista ja enpäs saakaan), kysyin onko järkeä sitten nyt heti aloittaa minipillereitä jos ne kuitenkin pitää lopettaa parin viikon päästä kun pääsen tutkimuksiin.
Lääkäri kysyi, tahdonko sitten raskaaksi. Että ei vissiin sit oo maailmanloppu kun mä tuun raskaaksi.

Lopulta hän päätyi kirjoittamaan mulle pillerireseptin, pitäis nyt alkaa syödä niitä ja sitten jos saan uuden lääkityksen pian, niin sitten mun pitää mennä laitattaa kierukka sinne. Vaikken tahtonut niin kyllä se on laitettava, koska muuten tulen raskaaksi.

Että meille on ilmeisesti pian tulossa vauvauutisia. Tiedoksi vaan kaikille :flower:

[QUOTE="vieras";22366889]Tiedätkö mikä kondomi on?[/QUOTE]

Lääkäri ei tainnut tietää.
Meillähän kondomi on käytössä kyllä, kiitos kysymästä. Mutta lääkärin mukaan tulen raskaaksi kondomin kanssa.

Lääkäri ei tainnut tietää.
Meillähän kondomi on käytössä kyllä, kiitos kysymästä. Mutta lääkärin mukaan tulen raskaaksi kondomin kanssa.

Kondomi ei anna kovin hyvää suojaa, niinkuin varmaan tiedä. Todennäköisyys tulla raskaaksi on yli 10%. Ja kyllä, lääkäri kuulosti asiantuntevalta, eihän teillä ole muuta mahdollisuutta sitten ilmeisesti kuin kierukka, ja on typerää kieltäytyä siitä syyllä "en halua", jos muuta luotettavaa ehkäisymenetelmää ei ole saatavilla. Ei todellakaan taida olla teille siis ongelma vaikka tulisitkin raskaaksi.

No jos on kortsu käytössä niin miksi sitten höösäät noita muita ehkäisyjä...? Kirjoitit "Vaikken tahtonut niin kyllä se on laitettava, koska muuten tulen raskaaksi."

"

[QUOTE="Maija";22366944]No jos on kortsu käytössä niin miksi sitten höösäät noita muita ehkäisyjä...? Kirjoitit "Vaikken tahtonut niin kyllä se on laitettava, koska muuten tulen raskaaksi."

"[/QUOTE]

Menin hakemaan tota minipilleri reseptiä (aika varattu 2kk sitten) mutta sitten pari viikkoa sitten sattu tulemaan epilepsiakohtaus ja lääkärissä vasta kuulin terkkarilta etten sais minipillereitäkään käyttää jos nyt lääkityksen saan epilepsiaan.

Kuparikierukka on ihan hyvä =) ei sattunut laitto, ei tunnu missään, ei sitä edes muista (vaikka pitäis muistaa vuoden välein käydä tarkastuksessa...), enkä ole tullut raskaaksi.

[QUOTE="jenny";22366941]Kondomi ei anna kovin hyvää suojaa, niinkuin varmaan tiedä. Todennäköisyys tulla raskaaksi on yli 10%. Ja kyllä, lääkäri kuulosti asiantuntevalta, eihän teillä ole muuta mahdollisuutta sitten ilmeisesti kuin kierukka, ja on typerää kieltäytyä siitä syyllä "en halua", jos muuta luotettavaa ehkäisymenetelmää ei ole saatavilla. Ei todellakaan taida olla teille siis ongelma vaikka tulisitkin raskaaksi.[/QUOTE]

Mikään ehkäisy ei ole sataprosenttinen. Kondomi on ihan hyvä jos sitä käyttää oikein.
En ymmärtänyt apeen pointtia.

[QUOTE="jenny";22366941]Kondomi ei anna kovin hyvää suojaa, niinkuin varmaan tiedä. Todennäköisyys tulla raskaaksi on yli 10%. Ja kyllä, lääkäri kuulosti asiantuntevalta, eihän teillä ole muuta mahdollisuutta sitten ilmeisesti kuin kierukka, ja on typerää kieltäytyä siitä syyllä "en halua", jos muuta luotettavaa ehkäisymenetelmää ei ole saatavilla. Ei todellakaan taida olla teille siis ongelma vaikka tulisitkin raskaaksi.[/QUOTE]

Oikein käytettynä kondomin varmuus on huomattavasti mainitsemaasi lukua suurempi. Noita tilastoja vääristää se, että moni holtiton ehkäisijä valehtelee, että "kortsu repesi", vaikka todellisuudessa koko ehkäisy ei käynyt mielessäkään.

Jos kondomia käytetään oikein, varmuus on 97 prosentin luokkaa. Halutessaan voi käyttää lisäksi siittiöitä tappavia aineita ja pitää jälkiehkäisyn hollilla.

[QUOTE="Entä";22366970]Mikä vika kuparikierukassa on?[/QUOTE]

No tuostakin oon saanu vähä ristiriitaista tietoa :/ Nyt lääkäri sanoi, että saattaa tulla kipeämmäksi kuukautiset ja runsaammiksi vuodot. Että jos vuoto jo on runsasta niin se on vähän huono juttu. Pari kertaa mulle on sanottu ettei kannata kierukkaa jos suunnitteilla on raskaus 1-3vuoden päästä. Ja meillä on.. Jos mulla on vaihtoehtona kierukka tai nyt tää nykytilanne niin mieluummin kondomilla sitten mennään..

Mustahan hölmöä tuossa oli lääkärin asenne ja se miten hän asiat ilmaisi. Tuntui pitävän mua ihan tyhmänä ja musta on naurettavaa sanoa, että mä tuun nyt raskaaksi jos en pariin viikkoon vielä alota niitä pillereitä. Mahdollisuus on tulla raskaaksi isompi mitä muissa ehkäsyissä mutta silti :headwall: Ja nyt myöhemmin kattelin noita kapseleita yms, niistä pitäis vielä ottaa selvää onko kaikki nekin ihan ehdottomasti multa kielletty..

No onko sulla sitten hirveän runsas vuoto, kun et voi ottaa kuparikierukkaa?
Kuka sulle on sanonut, ettei kierukkaa kannata ottaa, jos raskaus on suunnitteilla 1-3 vuoden kuluttua? Se ei vaikuta mitenkään raskautumiseen, vaan moni raskautuu välittömästi kierukan poiston jälkeen. Olet luultavasti sekoittanut nyt hormonikierukkaan, koska sitä ei ole järkeä laittaa vuodeksi, kun siinä on tasaantumisaika, jolloin keho tottuu siihen ja koska se on aika kalliskin, jos vain vuotta ajattelee.

No tuostakin oon saanu vähä ristiriitaista tietoa :/ Nyt lääkäri sanoi, että saattaa tulla kipeämmäksi kuukautiset ja runsaammiksi vuodot. Että jos vuoto jo on runsasta niin se on vähän huono juttu. Pari kertaa mulle on sanottu ettei kannata kierukkaa jos suunnitteilla on raskaus 1-3vuoden päästä. Ja meillä on.. Jos mulla on vaihtoehtona kierukka tai nyt tää nykytilanne niin mieluummin kondomilla sitten mennään..

Mustahan hölmöä tuossa oli lääkärin asenne ja se miten hän asiat ilmaisi. Tuntui pitävän mua ihan tyhmänä ja musta on naurettavaa sanoa, että mä tuun nyt raskaaksi jos en pariin viikkoon vielä alota niitä pillereitä. Mahdollisuus on tulla raskaaksi isompi mitä muissa ehkäsyissä mutta silti :headwall: Ja nyt myöhemmin kattelin noita kapseleita yms, niistä pitäis vielä ottaa selvää onko kaikki nekin ihan ehdottomasti multa kielletty..

Toi on totta että kuparisen kanssa voi kuukautiset muuttua runsaammiksi+kipeämmiksi. Siksi sitä ei suositella jos ennestään jo sellaset. Mullakin huomattavasti muuttu vuotomäärä.

Siis mitä ihmettä
Olet ottamas ehkäsyä vai et ole?
Jos oot niin käytät siihen asti kortusa,jos et niin sit et käytä.Niin yksinkertaista.
Eihän se lekurin vika oo jos sä et haluu ehkäsyy ottaa,ja haluut raskautua.

No onko sulla sitten hirveän runsas vuoto, kun et voi ottaa kuparikierukkaa?
Kuka sulle on sanonut, ettei kierukkaa kannata ottaa, jos raskaus on suunnitteilla 1-3 vuoden kuluttua? Se ei vaikuta mitenkään raskautumiseen, vaan moni raskautuu välittömästi kierukan poiston jälkeen. Olet luultavasti sekoittanut nyt hormonikierukkaan, koska sitä ei ole järkeä laittaa vuodeksi, kun siinä on tasaantumisaika, jolloin keho tottuu siihen ja koska se on aika kalliskin, jos vain vuotta ajattelee.

Sanotaanko näin, että melko runsas.
Terkkari on sanonut, kun imetysaikana käytiin neuvolassa. Voi olla hyvin mahdollista, että puhe on ollut silloin hormonikierukasta ja oon luullut sen koskevan kumpaakin.

Yhteistyössä