Lääkärin nopea diagnoosi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mahza

Aktiivinen jäsen
19.03.2006
5 120
0
36
Miehellä on ollu pari päivää yskää ja aamulla ahistanu hengitystä pikkasen. Lääkäri totes että taitaa olla astmaa.
...meillä on ollu kaikilla yskää nyt monta viikkoa. Kummalliselta kuulostais että yhtäkkiä ois kaikille puhjennu astma... Mä veikkaan kuitenki ihan vaan jotain virusta, mun äidilläkin oli paha yskä tossa jokunen aika sitten...
Toki, voi se olla astmaakin, en mä sitä sano, mutta kahden päivän yskän perusteella oli musta aika ylimitotettu diagnoosi...

Mulla kesti monta vuotta se että saatiin tehtyä astma diagnoosi. Spirassa pitää käydä ja Pef mittauksia kotona tehdä. Niin ja kävin mä keuhkokuvissakin. Ei astmaa niin vain todeta.

Voihan se olla infektioastmaa. Tai astmaattiset oireet liittyy vain tähän infektioon.
En mäkään yhden ahdistamisen perusteella astmadiagnoosiin uskoisi, mutta avaavaa astmalääkettä on silti hyvä käyttää infektion ajan, jos lääkäri sitä määrää.
Astmadiagnoosin tekoon tarvitaan yleensä pef-seurantakin.

Mulla on ainakin vieläkin kesken se astma"projekti", diagnoosi on kyllä, mut korvaushakemus ei meinaa mennä läpi millään, siis se, et saisi korvattavuuden niihin lääkkeisiin. Ei vaikka astma on peräti aika vaikea ja kaksikin lääkäriä on asiasta b-todistuksen kirjoittanut. Keuhkolääkärillä käyn nyt, josko sen sanominen menisi kelallekkin läpi.

Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Mulla on ainakin vieläkin kesken se astma"projekti", diagnoosi on kyllä, mut korvaushakemus ei meinaa mennä läpi millään, siis se, et saisi korvattavuuden niihin lääkkeisiin. Ei vaikka astma on peräti aika vaikea ja kaksikin lääkäriä on asiasta b-todistuksen kirjoittanut. Keuhkolääkärillä käyn nyt, josko sen sanominen menisi kelallekkin läpi.

voi vitsit :/ . nimittäin mä toimitin 1,5kk sitten kelaan b-lausunnon ja siis sekö ei kovin helpolla läpi mene? :o voi kenkku sanon mä. kuinka kauan sulla on mennyt hylkäävän päätöksen tulemiseen?

Oletteko ajatelleet, että kun nyt on kosteaa niin kaikki sieni-itiöt lentelevät ja niitä voi olla paljon ilmassa. Ilma on niin sakeanaan niistä, että ei-allergisetkin voivat saada oireita. En ole mikään lääkäri, mutta astmadiagnoosin tekisin siitepölykauden ulkopuolella allergiakokeet otettuani. Poikaa hoidettiin niin. Voimia teille.

Alkuperäinen kirjoittaja adolfiina:

voi vitsit :/ . nimittäin mä toimitin 1,5kk sitten kelaan b-lausunnon ja siis sekö ei kovin helpolla läpi mene? :o voi kenkku sanon mä. kuinka kauan sulla on mennyt hylkäävän päätöksen tulemiseen?

Muutama viikko on mulla mennyt. Riippuu tosin paikastakin, kesäaikaan menee varmaan kaemminkin. Soittele perään? Uutta kelakorttia lupailivat jo viimekerralla toimistolta, mut sit tulikin hylkäävä päätös.

Muutama viikko on mulla mennyt. Riippuu tosin paikastakin, kesäaikaan menee varmaan kaemminkin. Soittele perään? Uutta kelakorttia lupailivat jo viimekerralla toimistolta, mut sit tulikin hylkäävä päätös.

pitää varmaan soitella. olis vaan niin kiva saada se erityiskorvattavuus kun muuten lääkkeet on niin kalliita.

pitää varmaan soitella. olis vaan niin kiva saada se erityiskorvattavuus kun muuten lääkkeet on niin kalliita.

soitin kelaan ja huomenna pitäisi myönteisen päätöksen tulla =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Oletteko ajatelleet, että kun nyt on kosteaa niin kaikki sieni-itiöt lentelevät ja niitä voi olla paljon ilmassa. Ilma on niin sakeanaan niistä, että ei-allergisetkin voivat saada oireita. En ole mikään lääkäri, mutta astmadiagnoosin tekisin siitepölykauden ulkopuolella allergiakokeet otettuani. Poikaa hoidettiin niin. Voimia teille.

Jotain tällasta mäkin luulen. Mulla on astma, todettu joskus vuonna nakki, ja ilman lääkkeitä oon elelly vuosia. Mua ahdistaa jonkun verran, ja sit meillä on tosiaan tota yskää ollu liikenteessä kaikilla.
Musta oli vaan liiottelua, et lääkäri heti mainitsee astman, ku pari päivää ahistaa...

Yhteistyössä