Lääkärin seksuaalinen ahdistelu...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ilmoitus?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ilmoitus?

Vieras
Olen tässä jo kuusi vuotta pyöritellyt päässäni tapausta mikä tpahtui minulle kun odotin esikoistani.
Menin päivystävälle kun minulla oli VTI epäilys. Tein pissatestin ja pääsin lääkärin vastaanotolle. Lääkärinä oli joku harmaapäinen vanha mies arkivaatteissaan (ei ollut lääkärintakki jostain syystä päällä, mutta pakko sen oli olla lääkäri kun kirjoitti mulle reseptinkin).
Jostain syystä lääkäri alkoi tuijotella mun tissejä ja puhui siitä miten tissit on näköjään alkaneet jo kasvaa mukavasti. Olin vähän hämmentynyt kun en oikeen ymmärtänyt miten tämä liitty VTI:hin. Sitten lekuri alkoi puristelemaan mun rintoja ja sanoi että on tosiaan kivan muhkeat jo. Seuraavaksi sitten kysäsi että "Mites on panopuuhat menneet näin raskauden aikana?".
Vastasin vaan että ihan normaalisti ja en oikeen osannut sanoa mitään. Sitten pääsin menemää...

En saa millään tuota tapausta pois mielestäni ja koen sen erittäin häiritseväksi. Ensinnäkin olin potilas, toisinnakin raskaana ja kaikenlisäksi vielä 17 (joo ei nyt nuoriraskausjuttuja. Kaikki on mennyt ihanasti ja en kadu ensimmäistä lastani vaikka sain nuorena. Hän on elämääkin arvokkaampi minulle).

Nyt olen miettinyt että saakohan sen nimen selville mistään tiedoista kun kerran kirjoitti reseptin. Olen miettinyt että pitäisiköhän tuostta tehdä ilmoitus. Silloin en uskaltanut. Pelkäsin että kukaan ei usko minua sillä silloinen mihenikään ei uskonut vaan väitti huomionkipeäksi jne...

Minusta on vaan erittäin häiritsevää on että tuolainen lääkäri ottaa ihmisiä vastaan ja ahdistelee nuoria tyttöjä siellä.

Ja lisäksi tämän takia koen aina lääkärissä oloni todella vaikeaksi sillä en luota enään lääkäreihin enkä suostu että mies lääkäri tekee minulle mitään sisätutkimuksia jne... En vaan voi enään luottaa siihen että lääkäri näkee potilaan vain ja ainoastaan potilaana.

Mitähän tässä kannattaisi tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kannattaa aina ilmoittaa, ei siinä mitään menetä.

Mietin kovin vaan että mihin se kannattaa tehdä. Poliisille vai sairaalalle. Asuin silloin Salossa niin sinnehhän voisi ainakin soittaa että katsovat tuon nimen.

Hankala tilanne jotenkin. Olisi vaan silloin pitänyt uskaltaa ilmoittaa.

Mielestäni sun kannattaa olla asiasta yhteydessä esim. poliisille ja kysyä mihin asiasta voisi ilmoittaa. Mitään seuraamuksia ei asiasta varmaankaan enää tule, mutta sinua itseäsi helpottaisi tehdä asiasta julkinen ja varmasti myös lääkäriin oltaisiin asiasta yhteydessä, jolloin asia tulisi ns. julki. Ja saattaahan olla, että et ole ollut ainoa ahdistelua kokenut... :(

Olisikohan kyseinen lääkäri jäänyt jo eläkkeelle, jos on kuusi vuotta sitten ollut harmaahapsinen?

Voit ainakin selvittää nimen ja sen, onko vielä töissä. Sitten voit miettiä siltä pohjalta, haluatko viedä asiaa eteenpäin. Voi kyllä näin pitkän ajan jälkeen olla hankalampaa, en tiedä. Ällöttävää kyllä hänen käytöksensä. Ehdottomasti epäsopivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja bona fide:
Mielestäni sun kannattaa olla asiasta yhteydessä esim. poliisille ja kysyä mihin asiasta voisi ilmoittaa. Mitään seuraamuksia ei asiasta varmaankaan enää tule, mutta sinua itseäsi helpottaisi tehdä asiasta julkinen ja varmasti myös lääkäriin oltaisiin asiasta yhteydessä, jolloin asia tulisi ns. julki. Ja saattaahan olla, että et ole ollut ainoa ahdistelua kokenut... :(

Niinpä. Ja mitä jos hän on ollut jotain toista kohti vielä pahempi. Tuo onneksi loppui tuohon vaikka sillä hetkellä pelotti ihan kamalasti että seuraavan tahtoo tutkia alapään. Jos edes saisi jonkin säkähdyksen että tajuisi lopettaa jos vielä jatkaa tuota. Jotenkin nyt kypsemmällä iällä olen sitä mieltä että luulisi että lääkärin seksuaalinen ahdistelu otettaisiin vakavasti.

Ja tosiaan kukaan muu lääkäri ei ainakaan ole tuntenut tarvetta seurata muhkeita tissejä ja puristella niitä kun olen ollut raskaana. Ei sitten missään raskaudessa. Ja panopuuhista kysely ei mielestäni ole kovinkaan asiallista ja ammattimaista käytöstä. Esim. jos sillä olisi ollut jokin lääketieteellinen merkitys niin olisi varmasti kysynyt että onko yhdynnän aikana ollut kipuja.

Yh kun alkoi ahistamaan koko tyyppi taas...

Alkuperäinen kirjoittaja sh/th:
otat lääkärin nimen selville. Ilmoitat kokemuksestasi potilasasiamiehelle, hän osaa ottaa kantaa asiaan.

Kiitos. Tämä kuulostaa järkevältä tavalta toimia.

Voisin myös kysyä omalta serkulta mielipidettä kun on lääkäri. En ole kahdannut oikeen puhua tästä, mutta ehkä siitä olisi apua...

Tosiaan saattaahan tuo olla eläkkeellä jo, mutta jotenkin tekee mieli varmistaa että jos ei ole niin saisi edes huomautuksen.

Kiitos oikeesti kaikille rohkaisusta <3 Tämä on ollut erittäin vaikea asia mulle.

Jos nostat asiasta jutun, niin ko. lääkäri saattaa syyttää sinua kunnianloukkauksesta, koska tietää olevansa vahvoilla, kun ei ole mitään todisteita. Sehän voi väittää, että oli kyseessä ihan normaali tutkimustilanne, jossa nuori potilas on kokenut omiaan. Mites meni se syyte nännejä imeneestä lääkäristä.

Ilmoita tästä heti! Selkeää ahdistelua ja asiatonta käytöstä! Tiedän itse kokemuksesta, että nuorempana ei jotenkin heti ymmärrä tuollaisesta tehdä ilmoituksesta, mutta jälkikäteen kokemus jää mieleen ahdistavana.

Ilmoita ilmoita ilmoita. Hyi että tuollaiset pitää saada kuriin. Tuossa ei ollut mitään asiallista. Todisteeksi riittää omat puheesi, luultavasi "lääkäri" ei suoranaisesti kiistäkään tapahtunutta, yrittää vaan kieroilla asian lääkärimäiseksi.

Ei hänelläkään ole todisteita, etteikö näin olisi käynyt. Eikä varmastikaan keksi motiivia, miksi haluaisit hänen "mainettaan tahrata" tai muuta.

Yhteistyössä